muut neukkuautot volga gaz moskvitsh

Politiikkaa, maailmanparannusta ja muuta hölynpölyä, joka ei suoraan liity Ladoihin ja autoiluun.
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: muut neukkuautot volga gaz moskvitsh

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Muistanko oikein että popedassa olisi ollut markkinoiden ensimmäinen itsekantava kori..jos näin on niin sitten kaikki autot kopio autoja siitä..siis rungottomat autot..
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: muut neukkuautot volga gaz moskvitsh

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Oli noita jo paljon aikaisemmin.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: muut neukkuautot volga gaz moskvitsh

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Sama homma sähkö autoissa ja etuvetoissa joku on jo suunnitellut ensiks. Mutta aika ei ole ollut kypsä silloin. Joko teknikkaan ei ole luotettu tai valmistus kustannukset tehnyt niistä kalliita.. Mutta mikähän sitten se ensimmäinen ollut ennen Popedaa.. Jossain joku väitti .siis lehdessä mutta en muista yhtään mikä lehti kyseessä.. Että onko Popeda joka on ottanut systeemin sarja valmistukseen....mistäpä noita varmas tietää kukaan.ruppee sen ikäiset vehkeet olemaan harvinaisuuksia. Sen tiesin että europpalainen on suunnitellut Mazda 1500 mallin mutta myös Nissan tai Datsun bluebirt on kanssa suunniteltu Euroopassa tai euroopalainen suunnittelu firma/mies. Sitä en tiennyt se oli aivan uusi juttu minulle.
1931-32 venäjällä neliveto ja mitsubishillä 1933. Jossain lukenut myös sellaista.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: muut neukkuautot volga gaz moskvitsh

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Gangsterisitikkakaan ei ollut se ensimmäinen itsekantava.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
pavlik morozov
Viestit: 1149
Liittynyt: 11.3.2013 22:00
Viesti:

Re: muut neukkuautot volga gaz moskvitsh

Viesti Kirjoittaja pavlik morozov »

t tulppu kirjoitti:Sama homma sähkö autoissa ja etuvetoissa joku on jo suunnitellut ensiks. Mutta aika ei ole ollut kypsä silloin. Joko teknikkaan ei ole luotettu tai valmistus kustannukset tehnyt niistä kalliita.. Mutta mikähän sitten se ensimmäinen ollut ennen Popedaa.. Jossain joku väitti .siis lehdessä mutta en muista yhtään mikä lehti kyseessä.. Että onko Popeda joka on ottanut systeemin sarja valmistukseen....mistäpä noita varmas tietää kukaan.ruppee sen ikäiset vehkeet olemaan harvinaisuuksia. Sen tiesin että europpalainen on suunnitellut Mazda 1500 mallin mutta myös Nissan tai Datsun bluebirt on kanssa suunniteltu Euroopassa tai euroopalainen suunnittelu firma/mies. Sitä en tiennyt se oli aivan uusi juttu minulle.
1931-32 venäjällä neliveto ja mitsubishillä 1933. Jossain lukenut myös sellaista.
riippuu siitä että onko lukenut maailma ja me lehteä? lancia lamda 1922 oli kai sit ensimmäinen. tietysti citikkakerho mainostaa traction avant 1934 ehkä se olikin sarjatuotantomalli. olihan opel kadettkin 1936 jo itsekantavakorinen, tutummin pikkumosse kun sattui tehtaat tarttumaan ohimennen vahingossa kintaisiin. :lol:
pininfarina tais suunnitella ympäri maailman, bertone oli mazdan takana, mut noissahan se korin suunnittelu savimalleineen oli eri asia kuin tekniset ratkaisut. joskus autotehtaalle ei kelvannut esim bertonen volvo tundra niin siitä tuli citikan bx.

ja nelivetokalustoahan tarvittiin alkujaan vain sotilasajoneuvoiksi.

"nsimmäiset 1900-luvun alussa sotilaskäyttöön rakennetut nelivetoautot toimivat muun muassa tykinvetäjinä. Tällaisia amerikkalaisvalmisteisia kuorma-autoja käytettiin ensimmäisessä maailmansodassa.l

Ensimmäinen mekaanisella nelivedolla varustettu henkilöauto (ja kilpa-auto) oli Spyker 60 H.P., auton rakensivat hollantilaiset veljekset Jacobus ja Hendrik-Jan Spijker vuonna 1903. Daimler-Benz on myös rakentanut nelivetoisen ajoneuvon vuonna 1907.

Ensimmäinen dieselkäyttöinen nelivetoinen maastohenkilöauto oli vuonna 1933 esitelty Mitsubishi PX-33 prototyyppi. "
Индейский вождь - "вялотекущая шизофрения"
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: muut neukkuautot volga gaz moskvitsh

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Että vanhoja on vehkeet ..mutta ennen kuin kansa hyväksyi etuvejon niin mini 59 oli ensimmäinen joka etu vedolla ratsasti maailman valloitukseen... Ja eihän noita etuvetoisia kaikki vieläkään aja kuin pakolla vaikka itekkin ajanut etuvedolla jo monta vuotta niin en tykkää puskemis vaikutuksesta... Oli mukavaa joskus Lada combilla härnätä etuvetoisia kun ne kuvitteli talvella kusettavan kasan mäkilähössä ei korkea mäki.mutta liikenne valot kumminkin. Silloin ladassa kytkinpelasi kaasarin kanssa hyvin.niin etuveto vehkeet jäi vain jauhamaan paikoilleen ja minä karkasin matkoihini Kuopion keskus sairaalalle vaimoa katsomaan kun oli raskaana ja joutui olemaan reilun kuukauden sairaalassa.niin tuli niitä lähtöjä tehtyä valoissa... Ei teholla vaan tekniikalla...mut hyvä että pojilla tietoa historiasta.. Eihän se ensimmäinen nelivetoinen auto ollut sähkö auto jossa joka pyörälle oma sähkömoottori. Muistin juuri että minulla vanha kirja jossa kuvia vanhoista autoista 70luvulle saakka mut onko suomen kielinen se on hakusessa...
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: muut neukkuautot volga gaz moskvitsh

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Opel kapitän 6sylinterisellä moottorilla ja itse kantavalla korilla esiteltiin 1939 mutta kirja ei 36 kadetin itsekantavuudesta puhu mitään..vanha on Oopelikin tehdas ja ennen autoja valmisti ompelukoneita. Mullakin 110 ratti Simca Ti 1973mallia en muista mutta mopilistissa sellaisesta autosta ja ratista kuva. Hyvin istuu paikoilleen...
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: muut neukkuautot volga gaz moskvitsh

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

juippi11 kirjoitti: Liekö kellään jaltan seuraajamalleja Suomessa, sitä 968:a jossa oli vielä Jaltan V4, tai Samaran näköistä Tavriaa?
Kaverilla on Pudasjärvellä tallissa 965 ja 968. Kumpikaan ei ole tosin tainnut olla liikenteessä yli kymmeneen vuoteen. Tavriaa tuskin on Suomessa yhtään kappaletta.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
juippi11
Viestit: 665
Liittynyt: 21.5.2012 19:47

Re: muut neukkuautot volga gaz moskvitsh

Viesti Kirjoittaja juippi11 »

Uutena se Tavria oli Tauria ZAZ -nimellä jossain tuulilasin pikatestissä. Ei sitä ainakaan Samaraa paremmaksi kehuttu jos ei hirveästi huonommaksikaan. Oli varmaan ensimmäinen ZAZ jossa konepuoli olisi voinut toimiakin, jos kerran oli Samaran pikkukoneella. Mitä olen kuvia nähnyt niin kone ei päällepäin kyllä näytä samalta kuin Samarassa.
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: muut neukkuautot volga gaz moskvitsh

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Muistan jotakin tuulilasin testistä.. Etujarruja ihmetteli testaaja ja pyörän kiinnitys juttuja. Muistaakseni tavriassa oli tai on helvetin iso reikä vanteessa.keskellä. Mittariston muoviosat järkyttäviä niin kuin ladoissa yleensä..... Minä mielummin otan huonon kojelaudan kuin huonot ajoominaisuudet. Ja tiloista en tingi. Nivassa pienet taka tilat..
juippi11
Viestit: 665
Liittynyt: 21.5.2012 19:47

Re: muut neukkuautot volga gaz moskvitsh

Viesti Kirjoittaja juippi11 »

Samarasta sain suuren osan nitinöistä pois, kun laitoin muutaman muovipaneelin alle liitoskohtaan silikonimassaa. N. 90% ajoäänestä oli tehnyt kylläkin hattuhyllyn alla olevan muovihökötyksen (jossa mm. takakaiuttimet) kiinnitys, josta puuttui ruuvi kokonaan. Vielä joskus kuuluu jostain hanskalokeron takaa natinaa mutta muuten alkaa olla hiljaisempi kuin Corolla, jos ei vauhti nouse yli 70:n ja vanhojen renkaiden mölinä ota valtaa. Luulisin etä Tavria on vielä astetta huonompi muoveiltaan, eli eivät varmaan ole kestävää laatua. Välimalli 968:a näkyy youtuben perusteella olevan paljon liikenteessä kotimaassaan, olisikohan koneeseen jotain parannusta kuitenkin tehty 965 Jaltaan nähden, Jalta ei ainakaan kestänyt tekniikkansa puolesta juuri mitään. Mitä kautta lie se 968 päätynyt pudasjärvelle, eihän niitä suomeen kai tuotu?
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: muut neukkuautot volga gaz moskvitsh

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

juippi11 kirjoitti:Mitä kautta lie se 968 päätynyt pudasjärvelle, eihän niitä suomeen kai tuotu?
Korjataanpa. Se kaverin ZAZ taitaakin olla sittenkin 966?
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
juippi11
Viestit: 665
Liittynyt: 21.5.2012 19:47

Re: muut neukkuautot volga gaz moskvitsh

Viesti Kirjoittaja juippi11 »

Onpa se 966:kin jo sillä NSU Prinzin näköisellä korilla käsittääkseni. Oli ihan uutta tietoa minulle että ZAZia on tuotu Suomeen muitakin malleja kuin sitä pikkufiiatin näköistä.
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: muut neukkuautot volga gaz moskvitsh

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Taitaa olla tullut mallina parit kappaleet. Konelalla kiikarissa oli ladan. Tulo markkinoille.eikä varmaan kovin kysyntää ollut. Olihan jo mosse markkinoilla...
äölkjhgf
Viestit: 900
Liittynyt: 4.11.2011 18:10

Re: muut neukkuautot volga gaz moskvitsh

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Tuolla aiemmin oli mainintaa itsekantavasta korirakenteesta.
Mutta mikähän automerkki on pisimpään tehnyt erillisellä rungolla, jäykällä etuakselilla ja lehtijousilla olevaa henkilöautoa (en siis tarkoita pakettiautoja). Voisi olettaa että se merkki löytyisi Venäjän puolelta.

Itselläni ei siis ole asiasta tietoa, mutta tuollaisilla vaatimuksilla olevan auton voisin hankkia harrastepeliksi. Mitä uudempi, sen parempi.
Vastaa Viestiin