Sivu 3/10
Re: Nyt on sitten Volga GAZ 21 1967
Lähetetty: 15.1.2015 14:08
Kirjoittaja samarai
Vähän siitä videostakin katselin, että olisiko Vaajakosken maisemia?
Minulle Volgan myynyt vanhempi herrasmies Keravalla kertoi sen olleen aikoinaan Turussa taksina ja alunperin Perkins 4/99 dieselillä, ja vaihdettu Konelassa takaisin oma bensakone tilalle, tuossa Perkins mallissa oli paljon mm. lohko-ongelmia. Konetilassa siitä oli merkkinä pitempi akkuteline ja joku vaijeri kahvoineen. Siinä oli kyllä täydellinen huoltokirjakin, mutta en enää muista paljonko sillä oli ajettu.
Volgan myynti taas oli sellainen tarina, että minulla oli myynti-ilmoitus muistaakseni Mobilisti-lehdessä ja tämä taksimies Lappeenrannasta taisi olla ainoa kiinnostunut. Sovittiin sitten puhelimessa hinta ja kerroin osoitteen missä Volga on, niin hän sanoi että hänen joku kuskinsa hakee sen kuorma-auton lavalla Lappeenrantaan, ja teen luovarit valmiiksi jos en satu olemaan paikalla.
Sitten eräänä päivänä veli soitti työmaalle, että se Volga on nyt lavalla ja kuski kyselee sun tilinumeroasi. Mitä häh? - ei ole rahaa mukana kun tulee autoa hakemaan. Sanoin heti, että Volga alas lavalta jos ei rahat ole tiskissä. Kuski oli soitellut Lappeenrantaan isännälleen ja haki rahat pankista. Oli siinäkin Volgan ostaja!
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bongasin yhden kuvasarjan myös -67 mallista, pitäisi olla Ahvenanmaalla tämä yksilö. Näkyy siinäkin ratti aika pahasti "kukkivan".
http://imgur.com/a/yPbNE#0
Siitä tuli eräs yksityiskohta mieleen, onko jo tiedossa miksi tuossa jarru/kytkin pääsylinterin täyttöaukon kannessa on tuo nippa missä on reikä?

Re: Nyt on sitten Volga GAZ 21 1967
Lähetetty: 15.1.2015 15:42
Kirjoittaja lada.h.s
samarai kirjoitti:Vähän siitä videostakin katselin, että olisiko Vaajakosken maisemia?
Halssilan maisemia, tästä on Vaajakoskelle matkaa noin 5km.
samarai kirjoitti: Konetilassa siitä oli merkkinä pitempi akkuteline ja joku vaijeri kahvoineen.
Lienee ollut mekaanisen sammuttimen käyttövaijeri.
samarai kirjoitti:Siitä tuli eräs yksityiskohta mieleen, onko jo tiedossa miksi tuossa jarru/kytkin pääsylinterin täyttöaukon kannessa on tuo nippa missä on reikä?
Sitäpä en varmaksi tiedä. Voisin kuvitella että liittyy jarrujen ilmaamiseen paineen avulla?
Re: Nyt on sitten Volga GAZ 21 1967
Lähetetty: 15.1.2015 16:43
Kirjoittaja Pavlovits
Tuommoisia vaikeasti tai ei ollenkaan saatavia kojetaulun nuppeja ovat tehneet muottiin akryyli-tms muovista valamalla tai 3D-tulostimella.
Re: Nyt on sitten Volga GAZ 21 1967
Lähetetty: 15.1.2015 20:01
Kirjoittaja lada.h.s
Pavlovits kirjoitti:Tuommoisia vaikeasti tai ei ollenkaan saatavia kojetaulun nuppeja ovat tehneet muottiin akryyli-tms muovista valamalla tai 3D-tulostimella.
Onneksi kyseessä on Volga, kotimaassaan erittäin paljon harrastettu auto. Uustuotantona saa käytännössä kaikkea. Ja nämä nippelit ovat yleensä varsin edullisia. Mainitsemani ratti on poikkeus.
Re: Nyt on sitten Volga GAZ 21 1967
Lähetetty: 15.1.2015 20:14
Kirjoittaja samarai
lada.h.s kirjoitti:
Lienee ollut mekaanisen sammuttimen käyttövaijeri.
----------------------------------------------------------
Sitäpä en varmaksi tiedä. Voisin kuvitella että liittyy jarrujen ilmaamiseen paineen avulla?
Sammutusvaijeri se tietysti olikin. Ei ole sellaistakaan tullut käytettyä kuin viimeksi 80-luvulla Transiteissa.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Varmaan sitä voisi hyödyntää jarrujenkin ilmauksessa, mutta kytkintä varten se lähinnä on. Siinähän on sama kierre kuin renkaan venttiilissä ja vastaavasti omassa Volgan pumpussa kierrettävä liitin letkun päässä.

Re: Nyt on sitten Volga GAZ 21 1967
Lähetetty: 15.1.2015 23:19
Kirjoittaja lada.h.s
samarai kirjoitti:Varmaan sitä voisi hyödyntää jarrujenkin ilmauksessa, mutta kytkintä varten se lähinnä on. Siinähän on sama kierre kuin renkaan venttiilissä ja vastaavasti omassa Volgan pumpussa kierrettävä liitin letkun päässä.
No ei mun arvaus ihan metsässä sentään ollut.
Ostin tähän Jyväskylän rompetorilta uudet etujarrusylinterit. 4 kpl siis.
Tuossa ajovideossa oli 4 jarrusta käytössä 3. Oikea etujarru ja kummatkin takajarrut. Piti harrastaa ennakoivaa ajotapaa...
Uudet takajarrusylinterit on vielä etsinnässä.
Kuten tuossa ajovideossakin näkyy niin hidastetöyssyt on lähinnä nyky ja pikkuautoilijoiden harmiksi. Volgaa ei juuri töyssyt hetkauta. Ja muutenkin pidän ison auton kyydistä.
Re: Nyt on sitten Volga GAZ 21 1967
Lähetetty: 16.1.2015 11:10
Kirjoittaja Pavlovits
Hyvin sinulla on tuo autoharrastus kehittynyt. Muistan vielä miten sinulle kuittailtiin ensimmäisten viestiesi lampunkantojen kiillottamiselle.
Re: Nyt on sitten Volga GAZ 21 1967
Lähetetty: 16.1.2015 11:15
Kirjoittaja t tulppu
Muistaakohan kuittailijakin.. Hienoa kehitystä tosiaan.. Täydet pisteet Tulpulta.
Re: Nyt on sitten Volga GAZ 21 1967
Lähetetty: 16.1.2015 15:43
Kirjoittaja lada.h.s
Pavlovits kirjoitti:Hyvin sinulla on tuo autoharrastus kehittynyt. Muistan vielä miten sinulle kuittailtiin ensimmäisten viestiesi lampunkantojen kiillottamiselle.
Sillon oli kait vaan liian hyviä vehkeitä, ei ollut mitään oikeaa korjattavaa, niin kiillotettiin sitten vaikka lampunkantoja. Nyt on ihan oikeatakin korjattavaa.
t tulppu kirjoitti:Muistaakohan kuittailijakin.. Hienoa kehitystä tosiaan.. Täydet pisteet Tulpulta.
Tämä minun pikkutarkkuus oli oikein sisäpiirivitsi kaverien keskuudessa

Kunnes tapasin erään neidin joka vei minulta niin paljon aikaa että Ladaritari ja Flaiman oikein nauroivat minulle että eipä näy enää jäävän aikaa " lada.h.s kiillotuksille "
Itsekin tulee lähinnä nykyään naurettua tuolle polttimonkantajutulle.
Ja kiitän täysistä pisteistä!

Re: Nyt on sitten Volga GAZ 21 1967
Lähetetty: 16.1.2015 16:16
Kirjoittaja t tulppu
Kun elämän tilanteet vaihtelee niin tulee Muuta Hierottavaa..
Re: Nyt on sitten Volga GAZ 21 1967
Lähetetty: 16.1.2015 22:57
Kirjoittaja lada.h.s
t tulppu kirjoitti:Kun elämän tilanteet vaihtelee niin tulee Muuta Hierottavaa..
Pitää paikkansa
Osaako kukaan sanoa että mistä saisi öljynsuodattimia tähän autoon? Netissä myyvät alkuperäisiä jotka muistuttavat enemmän ampiaspesää kuin suodatinta...
Fram C883 olisi käypä länsisuodatin.
Re: Nyt on sitten Volga GAZ 21 1967
Lähetetty: 16.1.2015 23:19
Kirjoittaja jta
Onko tuo suodatin pelkkä patruuna? Masinisteilta kun katteli että mihin tuo fram suodatin passais ja sitä kautta hain niin esim. purolatorilta vois löytyä soppeli. Purolator L20701. Ja luulisi että purolatoria saisi ainakin jenkkivehkeisiin erikoistuneista liikkeistä.
Edit: Tai sitten mahdollisesti fram c4 voisiko olla sopiva?
Re: Nyt on sitten Volga GAZ 21 1967
Lähetetty: 17.1.2015 6:04
Kirjoittaja lada.h.s
jta kirjoitti:Onko tuo suodatin pelkkä patruuna?
On, pelkkä patruuna. Tuo Fram passaa kaiketi mm. erittäin yleiseen Kaiseriin ja Clark trukkeihin
Eli jo sitä taustaa vasten jokin amerikansuodatin voisi käydä.
Re: Nyt on sitten Volga GAZ 21 1967
Lähetetty: 17.1.2015 9:18
Kirjoittaja samarai
Vähän tutkailin niin venäläisten foorumien mukaan sopiva olisi myös MANN H 926/4. Valmistajan katalogin mukaan sitä ei kyllä enää valmisteta.
http://catalog.mann-filter.com/EU/eng/c ... /H%20926~4
Venäjällä näköjään jotkut harrastajat korvaavat sen karkeaputsarin veivattavan metallilevysysteemin irtoputsarilla ja jotkut on tehneet sovitteet jopa panosputsarille.
http://www.gaz69.ru/ipb/topic/109017-pe ... ntry318597
ja on tarjottu myös tätä kuorma-auton polttoaineputsaria tuon hienoputsarin tilalle:
http://www.gaz69.ru/ipb/uploads/monthly ... 458428.jpg
Re: Nyt on sitten Volga GAZ 21 1967
Lähetetty: 17.1.2015 10:46
Kirjoittaja Pavlovits
Jos jossain lähitienoolla sattuu olemaan rompetori, sellaisen läpikäymiseen kannattaa varata muutama tunti aikaa. Sellaisissa on monesti erilaisia loppuvarastoja ja muutenkin sellaista tavaraa, jota ei luulisi enää olevan olemassakaan ja hinnat eivät päätä hirvitä.