-96 Samara 1500i:n piristelyä

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina, myyty Suomessa vuosina 1986-2007
Avatar
ladaani_
Lada kerhon jäsen
Viestit: 192
Liittynyt: 13.11.2007 17:40
Paikkakunta: Lempäälä City

Re: -96 Samara 1500i:n piristelyä

Viesti Kirjoittaja ladaani_ »

Juu, kaasarit on unohdettu nopeasti ja nyt on kiimaisena tuijoteltu läppärunkoja nettivaraosasta. Eivät ole ihan hinnalla pilattuja, alle 200e:lla saa läppärungot suuttimilla ja anturilla sekä johdoilla. Nuo voisi saada jopa toimimaan samaran omalla moottorinohjauksella. Etutolpat on edelleen hakusessa, että saa tehdä niistä säädettävät. Takaiskarit tuli naapurista, kiitos pöyhöin. Myös 15" alut on ostoslistalla, saa stancen paremmaksi ja renkaatkin on edullisempia. Kireämpää nokkaa olisi tulossa jossain vaiheessa, täytyy olla yhteyksissä toktornivakoon, taas...
Käyttisprojekti: Samara -96 1500i 3d
Ikuisuusprojekti: Lada 1200L -89

antti.eeva@elisanet.fi
http://www.youtube.com/watch?v=HcddVKbg ... re=related
Avatar
ladaani_
Lada kerhon jäsen
Viestit: 192
Liittynyt: 13.11.2007 17:40
Paikkakunta: Lempäälä City

Re: -96 Samara 1500i:n piristelyä

Viesti Kirjoittaja ladaani_ »

Etenee, etenee...hitaasti mutta varmasti. Suunnitelmat alkaa olla valmiina, sulaisi vaan lumet pois kun tuo pohjolan talli on hiukan epämukava näin talvella.

Etutolpat suunniteltu valmiiksi, toteutus uupuu. Eli, hitsattavat kierreholkit orkkisiskarien päälle, vakiopatruunat pois, jotkin sopivammat tilalle esim. joku bmw, golf yms., iskaripatruunalle lukitus yläpäähän. Kynäjouset vielä päälle niin avot. Saa antaa neuvoja jousien jäykkyyden valintaan, lähinnä ratakäyttöön eli saa olla jäykät. Ajattelin ostaa lautamäki motorsportilta 150mm pitkät kierreholkit etutolppiin, mukana tulee myös ylälautanen ja lukitusmutterit.

Napoihin vaihdetaan pinnapultit, helpottuu renkaanvaihto huomattavasti. Taakse olisi tarkoitus väsätä levyt, saa tarjota esim. 127 tai muun pikkufiatin etusatuloita ja hyviä levyjä.

Takatolpat tehdään vakioista pirraamalla varovasti lautanen irti iskarista ja sovittamalla myös kierreholkki takatolpan päälle. Takaiskarin yläpää on vielä vähän auki, helpoin varmasti jättää vakioksi.

Koritöitä voikin aloittaa vasta kun lumi on häipynyt, eli kiire tulee taas ennen ratapäiviä.

Pistän kuvia heti, kun on jotakin kuvattavaa...
Käyttisprojekti: Samara -96 1500i 3d
Ikuisuusprojekti: Lada 1200L -89

antti.eeva@elisanet.fi
http://www.youtube.com/watch?v=HcddVKbg ... re=related
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: -96 Samara 1500i:n piristelyä

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Olen roikkunut tällä foorumilla noin 13 vuotta, ja just tällaiset etuvetoisten viritys jutut ovat loistaneet poissa olollaan. Nämä ovat tosi mielenkiintoisia tällaiset projektit.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
MrKz
Viestit: 574
Liittynyt: 28.12.2012 19:41
Paikkakunta: Haapajärvi

Re: -96 Samara 1500i:n piristelyä

Viesti Kirjoittaja MrKz »

harvaksi kyllä on suomessa jäänyt etuvetoisten rakentelu,takapotkuja sit taas joka paikassa garretti kylessä.. hienoa et joku rakentaa näitäki,täälläpäin etuvetoladoja kartetaan jostaki syystä,vaikka nekin on autoja siinä missä muutkin.. venäjällä kyllä rakentavat komeita samaroita ja 110:jä.. tsemppiä projektille ja näitä lisää!
Lada 21044 1700i -96 --> 1500i 16v

Lada 21072 1300s -87 ---> 1500i 8v
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: -96 Samara 1500i:n piristelyä

Viesti Kirjoittaja Jouska »

MrKz kirjoitti:harvaksi kyllä on suomessa jäänyt etuvetoisten rakentelu,takapotkuja sit taas joka paikassa garretti kylessä.. hienoa et joku rakentaa näitäki,täälläpäin etuvetoladoja kartetaan jostaki syystä,vaikka nekin on autoja siinä missä muutkin.. venäjällä kyllä rakentavat komeita samaroita ja 110:jä.. tsemppiä projektille ja näitä lisää!
Moi,

Juu, minäkin kuulin kerran venäjällä kun joku kertoi viritetystä Samarasta jolla pääsi 0-100 jossain seitsemässä sekunnissa, siis jos oikein muistan.

Vaikka en näistä mitään ymmärrä, niin luulisi että tuollaisen euro-2 päästönormin täyttävän ruisku samaran voisi virittää ihan hyvin ilman että päästörajat eivät ylittyisi ainakaan tyhjäkäynnillä. Katalysaattori tosin saattaa olla kovilla.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
ladaani_
Lada kerhon jäsen
Viestit: 192
Liittynyt: 13.11.2007 17:40
Paikkakunta: Lempäälä City

Re: -96 Samara 1500i:n piristelyä

Viesti Kirjoittaja ladaani_ »

Aika hiljaiseloa ollut mutta nyt ollaan lähdössä laittamaan uutta putkea kiinni, kyljestä edelleen tulee ulos. Maalaamaan jos ehtisi ennen ratapäivää...raidepäät täytyy ainakin uusia ennen ratapäivää. Toinen kansikin olisi melkein valmis, saa nähdä, ehtiikö vaihtamaan. Niitä etutolppia saa edelleen tarjota, siis hyväkuntoisia alkuperäisiä, missä on se valettu korva raidepäälle. Piti hakea valkeakoskelta kerholaiselta mutta oman jahkailun johdosta jäi hakematta. Myös 110:n jäähdytetyt levyt ja satulat kannakkeineen kiinnostaa.
Käyttisprojekti: Samara -96 1500i 3d
Ikuisuusprojekti: Lada 1200L -89

antti.eeva@elisanet.fi
http://www.youtube.com/watch?v=HcddVKbg ... re=related
Vastaa Viestiin