VAZ-21013 - 1980 - 1200L - Entisöintiprojekti
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Re: 1200L 1980 entisöinti
Pelkillä vesillä ajelu ylipäätään on järjen köyhyyttä. Sille ei ole mitään perustetta, saati käyttöä auton koneissa.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: 1200L 1980 entisöinti
Pelkät vedet oli sisässä vain huuhtelun takia. Toki glykolit sisään kun se on tehty.
Re: 1200L 1980 entisöinti
Huomiselle on varattu traileri, eli Ladan haku talliin työn alle on erittäin lähellä. Ja syytäkin, kuulemma ollut pientä hallaa jo parina yönä.
Re: 1200L 1980 entisöinti
Lada on nyt pihassa odottamassa talliin ja työn alle pääsyä. Pääsee paremmin inventoimaan mitä kaikkea pitää tehdä.
On siinä suht paljon ruostekukkaa, mutta on siinä paljon hyvääkin. Tässä muutama kuva siirto-operaatiosta:
Trailerille pikku viputaljan avulla:
http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/al ... va0457.jpg
Eturenkaat jo melkein lavalla:
http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/al ... va0458.jpg
Pitkästä aikaa Lada vauhdissa ja asfaltin päällä, tosin traileri välissä..
http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/al ... va0463.jpg
Tuo surkuhupaisassa kunnossa olevan oven tilalle tuli onneksi jo alkukesästä hommattua ehjä kappale.
On siinä suht paljon ruostekukkaa, mutta on siinä paljon hyvääkin. Tässä muutama kuva siirto-operaatiosta:
Trailerille pikku viputaljan avulla:
http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/al ... va0457.jpg
Eturenkaat jo melkein lavalla:
http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/al ... va0458.jpg
Pitkästä aikaa Lada vauhdissa ja asfaltin päällä, tosin traileri välissä..

http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/al ... va0463.jpg
Tuo surkuhupaisassa kunnossa olevan oven tilalle tuli onneksi jo alkukesästä hommattua ehjä kappale.
Re: 1200L 1980 entisöinti
Pikku hiljaa olen ihmetellyt ja tutkinut autoa pihassa, ja lähinnä siivoillut ennen talliin siirtämistä.
Tänään kävin lävitse peräkonttia. Jännityksella aloin raottelemaan pohjamattoa.
Ihmetys oli suuri, paljastui aivan ehjä ja punainen peräkontin lattia. Löytyi jopa
ilmeisesti tehtaalla täytetty laadunvalvonta tms pahvilappu, koko 102x75mm.
Osaisiko joku ystävällinen suomentaa mitä tuossa sanotaan?

Toki mätääkin on, varapyöräkotelon pohja on aika laho. Tankin alle en vielä kurkannut.
Saako muuten niitä kuminastoja mistään uusia, millä lattiamatto on kiinni etureunastaan?
Tänään kävin lävitse peräkonttia. Jännityksella aloin raottelemaan pohjamattoa.
Ihmetys oli suuri, paljastui aivan ehjä ja punainen peräkontin lattia. Löytyi jopa
ilmeisesti tehtaalla täytetty laadunvalvonta tms pahvilappu, koko 102x75mm.
Osaisiko joku ystävällinen suomentaa mitä tuossa sanotaan?
Toki mätääkin on, varapyöräkotelon pohja on aika laho. Tankin alle en vielä kurkannut.
Saako muuten niitä kuminastoja mistään uusia, millä lattiamatto on kiinni etureunastaan?
- lada combi
- Viestit: 433
- Liittynyt: 25.4.2006 9:48
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: 1200L 1980 entisöinti
värikoodilappu vaikka en osaa ko.kieltä...JPM kirjoitti:Osaisiko joku ystävällinen suomentaa mitä tuossa sanotaan?
Värikoodi 110 eli rubiininpunainen
Re: 1200L 1980 entisöinti
No niimpäs on. Google kääntäjällä selviää että tuo keskimmäinen rivi on:
Väri.....110 punainen
Ja värikartta ladainfosta paljastaa että tämä on tosiaan rubiinin punainen.
Maalipinta on muuten myylytyksen jälkeen (ei vielä koko autoa käyty läpi) todella upeassa kunnossa
lukuun ottamatta klommoja ja ruostekukkia. Vaikka punainen on pahin väri hapettumaan niin näköjään elvytys onnistuu jopa 30v vanhaan maaliin.
Väri.....110 punainen
Ja värikartta ladainfosta paljastaa että tämä on tosiaan rubiinin punainen.
Maalipinta on muuten myylytyksen jälkeen (ei vielä koko autoa käyty läpi) todella upeassa kunnossa
lukuun ottamatta klommoja ja ruostekukkia. Vaikka punainen on pahin väri hapettumaan niin näköjään elvytys onnistuu jopa 30v vanhaan maaliin.
Re: 1200L 1980 entisöinti
Voimia vain projektiin... Jos autoon on tuollainen tunneside, ei pienet eikä isommatkaan mätäpaikkailut ole kuin hidaste...
Re: 1200L 1980 entisöinti
Onnistuuhan se koska auto on valmistettu maassa jossa ei ollut kovin kummoisia viherpiperrysmääräyksiä joka sitten mahdollistiJPM kirjoitti:Maalipinta on muuten myylytyksen jälkeen (ei vielä koko autoa käyty läpi) todella upeassa kunnossa
lukuun ottamatta klommoja ja ruostekukkia. Vaikka punainen on pahin väri hapettumaan niin näköjään elvytys onnistuu jopa 30v vanhaan maaliin.
kunnollisten kemikaalien käytön jolla maalista tulee kestävää!

veikkaanpa että maalipinta voi huonosti...

Ja kyllä tosiaan tuo on alkuperäinen värikoodilappu, löytyy minultakin, ei kannata hukata koska niitä ei enää joka takapotkussa ole tallessa.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Re: 1200L 1980 entisöinti
Jatkoin taas siivousta. Lattiamatot irrotettu ja olen hämmästynyt. Takana oikealla aivan kuivaa, huopa aivan kuin uusi. Vasentaka, huopa oli litimärkä, joten irrotin bituminkin-täysin ruosteeton harmaaksi maalattu lattia pelti. Joissain kohdissa bitumi irrotti maalia, kirkas pelti näkyy! Vänkärin puolella edessä oli myös märkää, pelti silti täysin ok. Pintaruostetta paikoitellen, ei hitsattavaa. Kuskin jalkatila oli "pahin", mutta sielläkään ei reikiä. Ehkä uusin kuitenkin noin postikortin kokoisen alueen. Tämä oli erittäin hyvä juttu sillä pelotti mitä mattojen alla luuraa. Muutenkin näyttää että auto on aikoinaan kotelosuojattu ja massattu hyvin, joten ruostekorjaukset taitavat keskittyä pintapelteihin.
Viimeksi muokannut JPM, 16.9.2011 18:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 1200L 1980 entisöinti
Muutama kuva, kun tuli valoisan aikana ihmeteltyä lisää:
Tässä kuskin takaa lattiapellin kuntoa. Ruskea ei ole oikein ruostetta, vaan maalissa olevaa töhnää.

Peräkonttiin yleisnäkymää. Pohja on siisti, mutta reunat pitää korjata:

Ja viimeisenä sitä myllytyksen jälkeä:

Voi että jos ei olisi niitä ruostekukkia niin olisi komea peli!
Tässä kuskin takaa lattiapellin kuntoa. Ruskea ei ole oikein ruostetta, vaan maalissa olevaa töhnää.
Peräkonttiin yleisnäkymää. Pohja on siisti, mutta reunat pitää korjata:

Ja viimeisenä sitä myllytyksen jälkeä:
Voi että jos ei olisi niitä ruostekukkia niin olisi komea peli!
Re: 1200L 1980 entisöinti
Viikonlopun saldona muutama käynnistysyritys. Nyt annoin myös suoraan akun + navalta puolalle virtaa,
mutta ei vain anna kipinää. Ja katkojänkärjissä ei tapahdu myöskään kipinöintiä virrat päällä kun niitä raottelee.
Sen sijaan kipinöi se kärjeltä läpivientibakeliitille tuleva piuha kun sitä irrottelin virrat päällä. Eli olisiko nyt jotenkin
oikosulussa virranjakajan sisäosa? En jaksanut alkaa tutkimaan enempää, pitää talvella purkaa jakaja ja tutkia sitten tarkemmin.
Eilen irrottelin kaikki istuimet pois ja loput lattiamatot. Kuivaa on, takapenkin alta en kyllä ala turhaan repimään bitumeja pois.
Tänään sitten sain sen verran aikaiseksi että irrottelin takapäästä valot ja puskurin pois. Peräpäähän saa muutaman paikkuuhitsauksen tehdä ennenkuin kehtaa valoja ja merkkejä takaisin asennella.

mutta ei vain anna kipinää. Ja katkojänkärjissä ei tapahdu myöskään kipinöintiä virrat päällä kun niitä raottelee.
Sen sijaan kipinöi se kärjeltä läpivientibakeliitille tuleva piuha kun sitä irrottelin virrat päällä. Eli olisiko nyt jotenkin
oikosulussa virranjakajan sisäosa? En jaksanut alkaa tutkimaan enempää, pitää talvella purkaa jakaja ja tutkia sitten tarkemmin.
Eilen irrottelin kaikki istuimet pois ja loput lattiamatot. Kuivaa on, takapenkin alta en kyllä ala turhaan repimään bitumeja pois.
Tänään sitten sain sen verran aikaiseksi että irrottelin takapäästä valot ja puskurin pois. Peräpäähän saa muutaman paikkuuhitsauksen tehdä ennenkuin kehtaa valoja ja merkkejä takaisin asennella.

Re: 1200L 1980 entisöinti
Nyt on Lada tallissa. Ns peräsuoli pitkällä piti työntää, lenkkarit löi laatoituksella sutia. Eturenkaat kun nousi tallin luiskalle niin ei jaksanut enää työntää. Onneksi on tallin lattiassa umpikaivo. Irrotin siitä kannen josta sai jalalle tukea. Sitten vain nostoliina etupuskuriin ja voimamiesten rekanveto -tyylillä tuli auto suht kevyesti talliin.
Nyt on mukava alkaa purkamaan ja entisöimään, kun on lämpimässä tallissa auto.
Nyt on mukava alkaa purkamaan ja entisöimään, kun on lämpimässä tallissa auto.
Re: 1200L 1980 entisöinti
Muutama lyhyt talli-ilta takana ja projekti etenee hallitusti autoa purkaen. Tyhjiä kenkälaatikoita, erikokoisia mini-grip pusseja, tussi ja kamera apuna niin helpottaa osien arkistointia ja takaisin ruuvaamista.
Tallissa on vähän tila kortilla niin olen keskittynyt etupään purkamiseen. Lamput, vilkut, puskuri, konepelti, jäähdyttimen ritilä, itse syyläri ja sähköromppeita on jo irroteltu. Täytyy miettiä puranko koko johtasarjan pois vai suojaanko piuhat maalauksen ajaksi muovipussiin. Ehkä järkevintä irrottaa kokonaan. Pieni takaisku tuli eilen syyläriä irroittaessa, alkoi jostakin alareunasta vuotamaan.
Ihmetystä edelleen aiheuttaa että miten tämä on säilynyt näin hyvin, ulkona kuitenkin todistettavasti vähintään 22 vuotta,
joista jo kohta 20 vuotta seisonut metsässä.
Purettua ja vähän jo siivottua moottoritilaa:

Tallissa on vähän tila kortilla niin olen keskittynyt etupään purkamiseen. Lamput, vilkut, puskuri, konepelti, jäähdyttimen ritilä, itse syyläri ja sähköromppeita on jo irroteltu. Täytyy miettiä puranko koko johtasarjan pois vai suojaanko piuhat maalauksen ajaksi muovipussiin. Ehkä järkevintä irrottaa kokonaan. Pieni takaisku tuli eilen syyläriä irroittaessa, alkoi jostakin alareunasta vuotamaan.
Ihmetystä edelleen aiheuttaa että miten tämä on säilynyt näin hyvin, ulkona kuitenkin todistettavasti vähintään 22 vuotta,
joista jo kohta 20 vuotta seisonut metsässä.
Purettua ja vähän jo siivottua moottoritilaa:
Re: 1200L 1980 entisöinti
Eilen illalla könysin reilun puoli tuntia tallin vintillä ja laittelin nostokoukun kattoon moottorin nostoa varten. On puhallusvillavintillä konttaaminen melkoista hommaa. Tänä iltana olisi tarkoitus nostaa siis kone pois. Purettuna on kaikki apulaitteet, pakosarjat eli ei pitäisi olla ihmeellinen temppu enää.
Hurja suunnitelma on että puran sen jälkeen koko alustan eli pyöräntuennat, ohjaukset jne ja kori kyljelleen jotta pääsee tsekkaamaan pohjan kunnolla. Vanhat massat pois, mahdolliset korjaukset ja uusi massa tilalle.
Hurja suunnitelma on että puran sen jälkeen koko alustan eli pyöräntuennat, ohjaukset jne ja kori kyljelleen jotta pääsee tsekkaamaan pohjan kunnolla. Vanhat massat pois, mahdolliset korjaukset ja uusi massa tilalle.