Epätasaista käyntiä, huono käynnistyvyys ja savutusta

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
jonir
Viestit: 171
Liittynyt: 31.8.2010 11:18
Paikkakunta: Esbå

Re: Epätasaista käyntiä, huono käynnistyvyys ja savutusta

Viesti Kirjoittaja jonir »

Jokari kirjoitti:Sehän se v*tuttaakin kun hihnakoneesta murrat sen kopan reunuksen jonkun aluslevyn alta, onnistuu muuten yllättävän helposti kun se koppa on alumiinia.
Done... :lol: Uusi koppa odottelee asennusta, vaihdan samalla kun säätelen venttiilinvälykset seuraavan inspiraation iskiessä silloin kun on aikaa ja sää suosii ulkoasennusta.
Lada 2107 1300S -85 ikuisuusprojekti.
"Trying is the first step towards failure." -Homer Simpson
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: Epätasaista käyntiä, huono käynnistyvyys ja savutusta

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Jokari kirjoitti:No yleensä joskus vaihdettu tiiviste on kestänyt lukuisia avauksia...itsellä taisi tulla nyt neljäs avaus siitä kun vaihdoin ja vielä pitää.
Onko tiiviste korkkia? Korkkitiiviste vaihdetaan aina kun avataan, taikka ainakin itse teen niin. Kumitiivisteen voisi kerran pari kiristää uudelleen. Korkki painuu kasaan aina.
Avatar
jonir
Viestit: 171
Liittynyt: 31.8.2010 11:18
Paikkakunta: Esbå

Re: Epätasaista käyntiä, huono käynnistyvyys ja savutusta

Viesti Kirjoittaja jonir »

Noniin, taisto jatkuu.

Tämän päivän saavutuksia oli säätää sytkä virtakynän kanssa viiden asteen tienoille. Eipä tuo kovin paha rasti ollut. Järkeilin homman niin että pyörittelin kampuran merkin 5 asteen kohdalle, käänsin pyörijän kohti ykköspytyn nastaa, käänsin virranjakajan runkoa vastapäivään ja pidin virtakynää kärjen ja maan välissä ja kun lamppu ööö.. syttyikös se nyt vai sammui, niin ruuvasin rungon paikalleen. Kun kärjet avautuvat niin virta katkeaa eli sanoisin että lamppu taisi syttyä kun se ei enää maadoitu puolan kautta, mikäli nyt oikein ajattelin.

Auto lähtee kyllä nyt paremmin käyntiin ja tyhjäkäyntikin parani mielestäni hiukan, mutta edelleen pätkii ja ravistaa. Ei siis mitenkään sammumisen rajoilla, mutta ei käynti kyllä tasaista ja kehräävää ole parhaalla tahdollakaan.

Kun oikein korvalla kuunteli, niin koneesta kuuluu jonkinlainen supsutus tai miten sitä nyt kuvailisi. Alkaa vaikuttaa siis mielestäni entistä enemmän venttiilinvälyksiltä. Ellei sitten joltain vakavammalta. Minun käytössäni tuo ei ole ollut kuin ehkä pari kolme tuhatta kilsaa, mutta ainakaan sinä aikana ei välyksiä ole säädetty. Aikaisemmastakaan säädöstä ei ole mitään tietoa.

Toivottavasti ei kyseessä ole minkään sortin venttiilivauriot tms. Ensin pitää keksiä mistä saa nopeimmin tuon uuden venakopan tiivisteen, nykyinen koppa on siis murtunut ja uuden kopan tiiviste ei ole enää ihan nuoruutensa kukoistuksessa. Motonetin saldo näyttää nollaa.

Puola lämpenee ei nyt kuumaksi mutta selvästi lämpimäksi muutamassa minuutissa. Onko tämä normaalia?

Tähän asti tapahtunutta siis:
-kevättalvesta pyörijä ja virranjakajan kansi uusittu
-tulpat uusittu
-tulpanjohdot uusittu
-katkojan kärjet uusittu ja säädetty
-kärjiltä puolalle menevä johto kiristetty
-sytytys säädetty 5 asteen seudulle
-alipainesäätö testattu.
Lada 2107 1300S -85 ikuisuusprojekti.
"Trying is the first step towards failure." -Homer Simpson
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Epätasaista käyntiä, huono käynnistyvyys ja savutusta

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Kyllä puola saa lämmetä. Kun kärjet on kiinni, niin virtapiiri puolan läpi on suljettu. Kaikki piirissä kulkeva energia käytännössä silloin haihtuu lämpönä puolasta ja kärjistä.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
jonir
Viestit: 171
Liittynyt: 31.8.2010 11:18
Paikkakunta: Esbå

Re: Epätasaista käyntiä, huono käynnistyvyys ja savutusta

Viesti Kirjoittaja jonir »

Nonimm. Nyt on venttiilinvälykset säädetty. Eipä ollut ihan helppo homma, kun on vain kapea liuskamitta, lukitusmutterit olivat aivan järjettömän kireällä ja aina kun mutterin veti uudestaan kiinni, meni säätö taas pieleen vaikka kuinka yritti pitää vastaan. Lisäksi oli melkoisen vaikeaa yrittää saada kone tarkalleen päinvastaiseen kohtaan ajoitusmerkistä. Onkos se muuten kuinka tarkkaa, eikös tuo välysten mittaus ole siitä kohdalta kun nokka ei kosketa nostajaan, joten pieni virhe ei haittaa mitään koska suurin osa kierrosta on kuitenkin sitä nokatonta aluetta...?

Mutta...

jumankauta, sehän käy jo aika nätisti! Ei nyt ihan kuin uudet autot, mutta kuitenkin selvästi paremmin kuin aiemmin. Aika monessa venttiilissä oli välys nollassa eli ilmeisesti venttiilit saattoivat äkkiä ajateltuna jäädä jopa auki, mikä ilmenee kaiken järjen mukaan supsutteluna ja huonona käyntinä.

Näillä näkymin homma on tällä selvä. Huomenna saan vielä stroboa lainaan joten voisin tarkistaa sytytyksen säädön. Tällä hetkellä moottorin puolesta suurimmat ongelmat ovat hienoinen savutus ja se, että jostain pakosarjan takaosan seudulta nousee koneen lämmettyä hitusen sinertävää savua, mutta haluan uskotella että siellä vain palaa sinne aiemmin vammaisesta venttiilinkopasta valuneet öljyt tai jotain. Käyntiääni on nyt silmällä katsottuna ja korvalla kuunneltuna paljon aikaisempaa parempi.

Kiitos kaikille viisauttaan jakaneille, opettavaista harrastelua tämä on.
Lada 2107 1300S -85 ikuisuusprojekti.
"Trying is the first step towards failure." -Homer Simpson
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: Epätasaista käyntiä, huono käynnistyvyys ja savutusta

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Jos venttiili ei mene kiinni, on riskinä venttiilin sulaminen, jota palamiseksikin kutsutaan. Johtuu siitä, että venttiili ei pääse luovuttamaan lämpöänsä sylinterin kanteen. Eli sulla oli varmaan viimeinen hetki säädellä venttiilit, ja toivotaan ettei venttiilivaurioita ehtinyt tulla.

Lukitusmutterin kiristettäessä aiheuttamaa välyksen pienenemistä voi hiukan vähentää pitämällä mutteria hiukan kiristettynä. Muutoin ei auta muu kuin ennakoida kiristysmutterin vaikutus säätöön, ja tuntuma tulee ajan ja harjoittelun myötä.

Itse varmistan oikean moottorin asennon katselemalla venttiilien liikkeitä. Kun nelosessa on "vaihto", eli pako meni kiinni ja imu on aukeamassa, säädän ykkösen. Kun kakkosessa on vaihto, säädän kolmosen. Kun ykkösessä vaihto, säädän nelosen. Kun kolmosessa vaihto, säädän kakkosen.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Epätasaista käyntiä, huono käynnistyvyys ja savutusta

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Just säädin yhdestä Ladasta venttiilinvälykset, niitä ei oltu säädetty useisiin vuosiin ja kilometrejäkin todella reilusti takana tuossa ajassa.
Kaikki välykset oli tasaisesti 0,2 mm.

En kuitenkaan suosittele moista. 15 tkm tai vähän päälle on ihan sopiva. Vielä en ole kertaakaan tavannut merkittävästi pienennyttä venttiilinvälystä.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: Epätasaista käyntiä, huono käynnistyvyys ja savutusta

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Mullahan oli tässä omassa liian pienet välykset, ennenkuin itse ne säädin. Arvelen, että joku oli säätänyt venttiilit työntämällä rakotulkin keinuvivun ja venttiilivarren väliin. Sen verran tasaisesti oli kaikissa liian vähän välystä.
Avatar
jonir
Viestit: 171
Liittynyt: 31.8.2010 11:18
Paikkakunta: Esbå

Re: Epätasaista käyntiä, huono käynnistyvyys ja savutusta

Viesti Kirjoittaja jonir »

E.P. kirjoitti:Jos venttiili ei mene kiinni, on riskinä venttiilin sulaminen, jota palamiseksikin kutsutaan. Johtuu siitä, että venttiili ei pääse luovuttamaan lämpöänsä sylinterin kanteen. Eli sulla oli varmaan viimeinen hetki säädellä venttiilit, ja toivotaan ettei venttiilivaurioita ehtinyt tulla.
Toivotaan... oikein kovasti. Tuo venttiilin palaminen on sinänsä ihan looginen homma. Voisin vaikka puristukset vielä mitata, vai onko tuon venttiilien kunnon tarkistamiseen mitään muuta keinoa kuin ottaa kansi irti ja silmä käteen? Miten venttiilivaurio ilmenee? Toivon ja oikeastaan jopa uskon, ettei pahempia vaurioita ole tapahtunut...
Lada 2107 1300S -85 ikuisuusprojekti.
"Trying is the first step towards failure." -Homer Simpson
Avatar
jta
Viestit: 4447
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Epätasaista käyntiä, huono käynnistyvyys ja savutusta

Viesti Kirjoittaja jta »

Jos puristuspaineet on jossain sylinterissä alhaiset niin ohivuotomittauksellahan saadaan selvitettyä että missä päin vika mahdollisesti voisi olla.
Avatar
jonir
Viestit: 171
Liittynyt: 31.8.2010 11:18
Paikkakunta: Esbå

Re: Epätasaista käyntiä, huono käynnistyvyys ja savutusta

Viesti Kirjoittaja jonir »

jta kirjoitti:Jos puristuspaineet on jossain sylinterissä alhaiset niin ohivuotomittauksellahan saadaan selvitettyä että missä päin vika mahdollisesti voisi olla.
Puristuspainemittarin saan varmaan lainattua, mutta ohivuotomittaus on tällä hetkellä kohtalaisen mahdotonta. Toivottavasti vammoja ei ole syntynyt. On kyllä tuon auton aiemmat omistajat olleet melkoisia nilkkejä, kaiken maailman subwoofereita on kyllä jaksettu viritellä mutta ei säätää venttiilinvälyksiä. Saaatanan tunarit.

ja vielä edittiä:saatoin sortua liioitteluun. En mitannut olivatko välykset nollassa, mutta ainakin tuo 0,15 mahtui varsin harvaan rakoon ennen säätöä. Aika vähissä ovat siis olleet...
Viimeksi muokannut jonir, 7.7.2011 22:10. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Lada 2107 1300S -85 ikuisuusprojekti.
"Trying is the first step towards failure." -Homer Simpson
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: Epätasaista käyntiä, huono käynnistyvyys ja savutusta

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Puristuspainemittarillakin saa suuntaa onko kyse vuotavasta venttiilistä, vai väljästä koneesta. Jos jossain sylinterissä on liian pienet puristukset, voi tulpanreiästä kaataa tilkan moottoriöljyä männän päälle, tiivistämään sylinterin ja männän väliä. Sitten uusi puristuspainemittaus. Jos paineet nousee, on kyse väljästä koneesta/mäntävariosta (=ohivuotoa). Jos paineet eivät nouse, on se merkki venttiilivuodosta.
Vastaa Viestiin