Sivu 3/8
Re: Projekti: Räkänaama racer
Lähetetty: 26.5.2011 23:25
Kirjoittaja separi
Noniin, uudet pronssiohjurit on paikallaan hieman muotoiltuina. Seuraavaksi pitänee vetästä koulun labrassa kansi puhtaaksi ja sarjojen laipat myös. Sitten pääseekin jo mittailemaan, että pitääkö vielä syventää mäntien venakoloja. Mittakello laitettu tilaukseen kuin myös Facetin Silver top Malpassin säätimen kanssa. Sitten vielä kertaalleen kanki-mäntä-yhdistelmät irti ja mäntään vähän isompaa reikää, jotta saa puristuksen kohdilleen. Siinäpä seuraavalle parille viikolle rojektia.
Kuvia ohjureista:
http://aijaa.com/v.php?i=003478100760.jpg
http://aijaa.com/v.php?i=002358100761.jpg
Re: Projekti: Räkänaama racer
Lähetetty: 7.6.2011 21:39
Kirjoittaja separi
Homma etenee. Viime päivät tehty tylsät hommat pois alta eli erinäisten osien putsailua ja mittailua. Pakosarjan laippaan jouduin hitsaamaan lisää tavaraa, kun oli tiivistepinta sipaistu liian kaposaksi. Tulipa sitten uuteen invertteriinkin tutustuttua samalla.
Tällaisen ostin tuossa talvella. Melko hyvin tuntuu pelittävän näin aloittelijan tarpeisiin. Suomalainen merkki, mut italialainen kone.
Haaveena olis alottaa ens viikolla kokoonpano. Katotaan nyt, miten aika riittää. Pitäis ensin saada käytyä tuolla koululla sipasemassa se kansi puhtaaksi. Jos jollain muuten notkuu hyllyt täynnä dellorton suuttimia/kurkkuja, niin ottakaapa yv:llä yhteyttä.
Sain muuten hyvän idean ton koneen suhteen. Istutan sen ensiksi tuohon käyttisnappikseen pariksi kuukaudeksi, niin saan sen valmiiksi sisäänajettua ja vähän säädettyä. Saa työmatkoilla sitten riittävästi kilometrejä pohjalle ennenkuin aloittelee tosissaan huudattamaan konetta.
Re: Projekti: Räkänaama racer
Lähetetty: 15.6.2011 11:30
Kirjoittaja separi
Kokoonpano jo hiljalleen aloitettu. Pään- ja muutakin vaivaa tuottaa pakosarjan laipat. Sarjaa kohdistellessa huomasin, että on melko suuri asentovirhe kahden ulommaisen putken laipassa. Ja tämä oli siis jo ennen hitsausta. Nyt hitsauksen jälkeen on tietenkin nöölit saatava pois ja pinta tasaiseksi, mutta millä? Laipat eivät siis ole yhtä kappaletta, vaan ulommaisilla putkilla on omansa ja kahdella keskimmäisellä yhteinen. Onko ideoita millä kummalla nuo saisi suoraksi?
Yksi mahdollisuus olis tietenkin irrottaa laipat, suoristaa ne, pultata vanhaan varakanteen ja hitsata siinä kiinni. Tai ehkä mieluummin uudet laipat vaan samalla tekniikalla.
Re: Projekti: Räkänaama racer
Lähetetty: 15.6.2011 13:40
Kirjoittaja separi
Joo, mut miten kiinnität ton jyrsinkoneen pöytään niin, et noi saa vejettyä? Ja vielä mahollisimman suoraan...
Re: Projekti: Räkänaama racer
Lähetetty: 15.6.2011 13:45
Kirjoittaja START
siis tasot heittää?
eka isoimmat joko prässissä ja/tai pillillä ja sit jyrsimellä suoraks.
Re: Projekti: Räkänaama racer
Lähetetty: 15.6.2011 14:01
Kirjoittaja Jokari
separi kirjoitti:Joo, mut miten kiinnität ton jyrsinkoneen pöytään niin, et noi saa vejettyä? Ja vielä mahollisimman suoraan...
http://s90.photobucket.com/albums/k245/ ... G_2616.jpg
Tollasen sarjan eräs koneistaja sai kiinnitettyä yläjyrsimeen, en tiedä miten mutta sanoi että melko hankalaa oli.

Re: Projekti: Räkänaama racer
Lähetetty: 15.6.2011 14:05
Kirjoittaja separi
Tossa on sentään yhtenäinen laippa

Voin laittaa kuvan tuosta omasta sarjasta myöhemmin.
Re: Projekti: Räkänaama racer
Lähetetty: 16.6.2011 20:55
Kirjoittaja naco
Ööö.. onko termi "nauhasantaaja" kenellekkään tuttu?? Metallimiehille luulis olevan. Niillä meilläpäin yleensä oikaistaan laipat.. Tyyliin tälläinen->
http://www.virtasenkauppa.fi/tuote/1595 ... 0v-woodtec
Re: Projekti: Räkänaama racer
Lähetetty: 16.6.2011 23:35
Kirjoittaja separi
No joo, tuollainen sivumallinen voisi toimia paremmin. Koulun labrassa kokeilin tuollaisella nauhahiemakoneella vedellä, mutta se tukipöytä siinä nauhan alla oli liian matalalla. Nauha siis painui sellasen 10 mm matkan alaspäin ja teki sitten kaarevaa pintaa. Paikallisella koneistamolla eivät ainakaan omistaneet tarkoitukseen sopivaa konetta.
Re: Projekti: Räkänaama racer
Lähetetty: 18.6.2011 1:23
Kirjoittaja separi
Nyt on sitten koneistukset kaikki saatu tehtyä lukuunottamatta männän lakien muotoilua pakosarjan laippoja, ja voi tosissaan alkaa laittamaan romuja kasaan. Uutta osaa on melkoinen läjä. Pitänee maalata siniristi-avain koneen kylkeen, kun yksi suomalainenkin osa mahtui mukaan(termostaatti).
muutama kuva:
http://aijaa.com/v.php?i=004598203489.jpg
http://aijaa.com/v.php?i=007268203490.jpg
http://aijaa.com/v.php?i=000578203491.jpg
http://aijaa.com/v.php?i=009478203492.jpg
Huomenna pitäis tsekata mäntien ja venttiilien väliset etäisyydet YKK:ssa. Onko hyviä ohjearvoja, jotta liikutaan turvallisilla vesillä?
Re: Projekti: Räkänaama racer
Lähetetty: 18.6.2011 15:23
Kirjoittaja Jokari
2,5 mm syvyyssuunnassa ja 1,25 - 1,5 mm sivuttaissuunnassa on sellaisia yleisiä arvoja. Huomasin omaa pataa koekasatessa että noilla männillä ja lähes samanlaisella nokalla kuin sulla että syvyyssuunnassa pakoventtiilit eivät tule lainkaan venakolon sisälle ja imuventtiilin kulmakin hädintuskin koskettaa venakolon tasalla olevaa muovailuvahaa..
Ainoa ongelma on että sekin imuvenan kosketusjälki on alle millin päässä venakolon reunasta. Tarttee tehdä jotain.
Nokassa on perusympyrä 1,5 mm pienempi kuin vakiossa ja täältä löydettyjen ohjeiden (ihme kyllä!) perusteella totesin että laskemattomalla pukilla näyttäisi pelaavan parhaiten, keinujen kulmat on fiksut.
Tarkista muuten mitä jää venajousien kierteiden väliin täydessä nostossa, alle milliin ei saisi mennä.
Meillähän on lähes
samoista palikoista koostuvat padat tulossa, saas nähdä kumpi saa ensin jotain hajalle.

Re: Projekti: Räkänaama racer
Lähetetty: 18.6.2011 16:44
Kirjoittaja jaketech racinteam
separi kirjoitti:
Huomenna pitäis tsekata mäntien ja venttiilien väliset etäisyydet YKK:ssa. Onko hyviä ohjearvoja, jotta liikutaan turvallisilla vesillä?
voi olla että ykk ei ota kiinni mäntään mutta eykk ja jykk on kriittisimmät paikat.
Re: Projekti: Räkänaama racer
Lähetetty: 18.6.2011 18:56
Kirjoittaja separi
Ok, kiitoksia ohjeista
Nyt tuli tosin ongelmia. Tuossa YKK:n paikkaa määrittäessa huomasin, että ovat ilmeisesti vetäneet lohkon pinnan vinoon koneistamolla. Mäntien piti tulla kympin verran yli lohkosta. Kellolla mitatessa ykkönen tulee 0,08; kakkonen 0,13; kolmonen 0,18 ja nelonen 0,23. Että sellasta...mitähän tässä nyt tekis, kun kyllä tuolla kuitenkin jonkunmoinen vaikutus on puristussuhteeseen(1. ja 4. sylintereiden ero n. 0,2). Pitäisköhän sitten männistä ottaa vähäsen pois, kun suoraksi vetäessä lähtee varmaan vielä lisää tuolta nelossylinterin päästä tavaraa, mikä ei nyt ole ollenkaan toivottua. Pitäis tietenkin männät punnita samanpainoisiksi vielä.
Jokari, toivotaan, et molemmat kestää

Mua tosin vähän pelottaa nää mun kanget ja rajusti laskettu kansi. Mittailin ton mun nokkapukin, ja vaikuttais olevan jo valmiiksi laskettu. Löytyy kyllä ihan vakiokin. 1,5mm oli muistaakseni mullakin perusympyrä pienempi.
Mutta mitäs mieltä ootte tosta lohkosta, pitäiskö käydä takuutyönä poistamassa ainakin 4. ja 3. männistä tavaraa?
Re: Projekti: Räkänaama racer
Lähetetty: 18.6.2011 19:27
Kirjoittaja Jokari
No jo on eroja!
En tiedä onko sitten lohko ajettu vinoon, mutta kai sekin onnistuu. Lohkon kellotus koneeseen vie tuhottomasti aikaa. Noin pitkässä kappaleessa ei riitä että se on melkein suorassa, vaan pitää olla täysin suorassa.
Tunnin kuulemma jauhaa kone yhtämittaa kun otettiin 1,9 mm pois. Silti ei maksanut juuri mitään kun meni vähän pk-seudun ulkopuolelle.
Mulla on erot korkeintaan 0,05 joka tulee varmasti mäntien toleransseista.
Itse ottaisin männistä yläjyrsimellä vaan tavaraa pois.
Noissa sun kangissa ei ole mitään muuta ongelmaa kuin se että alapesät on törkeän ohuet! Toivon todella että kestävät pyöreinä. Onneksi ne on sentään asianmukaisesti teräskuulapuhallettu joten toivoa on. Ilman tuota nuo olisivat silkkaa venäläistä rulettia.
Itse "tyydyin" vakiokankiin vaikka ovatkin hieman painavat, mutta taatusti kestävät.
Re: Projekti: Räkänaama racer
Lähetetty: 19.6.2011 9:16
Kirjoittaja naco
Öhöm.. On sulla toinenkin Suomessa valmistettu osa, nimittäin se ketjun rullakiristin..
