VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Tänne muut kulkupelit ja vehkeet, länsiautoista mopoihin.

Otsikointi vapaamuotoinen.
Alueen säännöt
Otsikointi vapaamuotoinen.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Ennen Joulua taistellessani VäliPalan kanssa, IsäMikko kertoi Joulupukin tuovan AutoLiiton jäsenyyden ja AL -Turvan.

Tänään tulivat tositteet, jäsenkortti, AL -Turvan ohjeet, Moottori -lehti, hätäliivi ja mitä vielä pientä. Joulupukki oli kertonut, että tämä tulee olemaan pysyvä lahja. Ei mikään huono joululahja.

Kai siellä jossain huomattiin, että vaikka en ole kuin muutaman kerran kaveriin joutunut turvautumaan näissä seikkailuissa niin on korkea aika Poikaa jelpata.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Taitaa olla täysin totta tuo Sdelano v SSSR kommentti siitä, että Volskin moottorinlämpömittariin on laitettu stoppari 90asteen viivalle. Ei se tosiaankaan liiku siitä mihinkään kerran sen saavutettuaan. Pitänee kysyä asiasta vielä VolkkariVoorumilla.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Kyllä sdelano tiesi oikein. Ja perustelutkin oli oikein, ei tarvitse kuluttajaa kiusata "turhalla" tiedolla, kunhan tietää milloin kone on normaalilämpöinen.

Uusissa Volvoissa ei ole lämpömittaria ollenkaan. Eikä ollut Fiat Unoissakaan, muistaakseni. Se aiheuttaa omat ongelmansa täällä pohjolassa, jos vaikka termostaatti menee rikki. Kuten Volvoista menee.


Lisäys: Mitä haittaa voisi olla lähes merkkivalon kaltaisesti toimivasta lämpömittarista? Jos esim. 105 asteinen jäähdytysneste on vielä normaalia, mutta 107 asteinen liian kuumaa, niin miten nopeasti mittari kimpoaa keskiasennostaan punaiselle. Ja tuleeko sitä mittaria ihan jatkuvasti kuitenkaan katseltua, niin saattaa olla siellä punaisella liian kauan. Tämä saattaa olla tarpeen huomioida, jos pahvin laittaa kiinni jäähdyttimeen. Portaattomasti toimivasta mittarista voisi päätellä hiukan aikaisemmin mitä on tapahtumassa.
Evreka
Viestit: 467
Liittynyt: 24.8.2008 20:45

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Viesti Kirjoittaja Evreka »

Kun kuluttajan hermoja suojellaan tuollaisella jäädytetyllä mittarilla niin miksi ovat alkujaan edes laittaneet numerot lämpömittariin Kuva Eihän mittari muutenkaan ole niin tarkka että tuollaisella numerotiedolla jotain tekisi. Mk2 golfissa on vielä numeroton mittari joka heiluu siinä ylä- ja alaviivojen väliä riippuen mitä autolla tekee. Normaalilämmöksi olen ajatellut kun neula on vähän keskikohdan kuumemmalla puolen.
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Viesti Kirjoittaja mush »

Ainakaan karvalakkimallin Mk1 Golfissa ei ollut mittaria, jotenkin orpo olo oli sen kanssa. Siinä taisi vain olla kaksi lediä, liian kylmä ja liian kuuma. Kaipa se mittari on nykyään "osa varustelua" jota ilman tulee halpa vaikutelma, joten on päädytty feikkimittariin. Tieto lisää tuskaa, niinhän se on.

Joskus kokeilen pahvia Trasporterin nokalle, siis ihan maskin päälle puskurin ja konepellin väliin tungettuna. Tuloksena flektit huuti -15 pakkasella vähän väliä, joten tulin siihen tulokseen ettei se sitä pahvia tarvitse. Ne kaihtimet hoitaa homman, kunhan tarkistaa että ne toimii (eli että ovat kylmällä tiukasti kiinni).

Välillä meinaa 110:n bensamittarinkin "äly" ihmetyttää. Jos auto seisoo vähän kallellaan, niin kilometritolkulla saa ajaa ennen kuin päästään oikeaan näyttämään. No, saman sylttytehtaan kirjaimet siinä on kuin VW:n vastaavissa.

No onnittelut uudesta kulkineesta joka tapauksessa, toivotaan huolettomia kilometrejä.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Ennenhän noiden pahvien kanssa puljattiin aina talvisin. Eivätkös nämä nykyiset autot toimi ilman moisia tuunaamisia.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Kyllä niissä näkyy niitä olevan tai sitten on ihan sellanen merkkikohtanen peite/maskin suoja keulassa. Toiminnastakaan kaikissa tiedä, kun vielä tuntuu joissain ne huohotin ongelmat olevan esillä. Onhan niissä sähköistä lämmitystä, vaan mitenkäs se on Ladassa kun on niin esillä eikä ole lämmitystä eikä jäädy 8) :wink:
Samaraankin pistin pahvia syylärin eteen, kun pakkanen kiipesi päälle -25°C aattelin, että josko se nopeammin lämpeäisi, kun vähän suojaa viimalta :D
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Vahingossa :lol: vilkaisin takajalkatilojen mattojen alle, kun siirtelin tänään tavaroita siellä ja laittelin sisätilalämppärin sinne taakse puhaltamaan. Hitsailemaan päästään keväällä. takajalkatiloissa on kumitutit lie kosteuden poistoa varten tai ihan vaan muuten vaan ja niiden ympärystät ovat pehmeät. Paikka on kuitenkin helpohko, kun vertaa mitä on turattu aiemmin. Ja ihmehän tuo olisi, jos ei yhtään pehmyttä olisi yli 15v. autossa, jota ei ole uusintaruostesuojattu. VäliPalallehan tämä oli tehty ja pohja oli ehjä. Vai olikohan vasen takatunkinkorvake laiteltu uudelleen kiinni? Vähän siltä näytti.

Kyllä tuo lehta tosiaan nyt pyörii -10astetta kaupunkiajossa pahvien ollassa paikoillaan. En tiedä pyöriikö koko ajan. Pitää tarkkailla.

Onneksi saa kirjoittaa tähän ketjuun. Moneen muuhun ketjuun on tullut viimeaikoina vain tuskaa. Eihän sitä tietysti tiedä... Päivä kerrallaan.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
t.eskola

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Viesti Kirjoittaja t.eskola »

Pavlovits kirjoitti:Ennenhän noiden pahvien kanssa puljattiin aina talvisin. Eivätkös nämä nykyiset autot toimi ilman moisia tuunaamisia.
Tästä tuli mieleen, kun kuningaskuluttaja raportoi kuinka vaggilaisesta olisi voitu välttyä 5000eur remontista pahvinpalalla.

http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/2557

Maahantuoja ei halunnut tiedottaa ongelmasta, vaikka se oli tiedossa, koska ei halunnut että ihmisille tulisi kuva siitä että autossa on virhe. Tämä siitä huolimatta, että autossa on aivan selvästi puute :lol: Eli asiakkaat maksaa maahantuojan imagonrakennuksen.

Vastaus kysymykseen, on että ei toimi aina ilman moista tuunaamista.

Itsekin viritin viime talvena 740 turbo Volvoon pahvin keulille. Kulutus laski merkittävästi, ainakin matka-ajossa. Lopulta kun nuo pakkaset vaan koveni, niin autossa oli aivan järkyttävät alaväännöt. Kesällähän tuo olis ihan mahtavaa, mutta talvella suttas vaan pyärät tyhjää. Tuli tasaisempi vääntö kun alumiinivälijäähdytin ei ollut umpijäässä jatkuvasti :shock: Nää löpinät siis offtopikki turboautoista..

Vois tulla joku päivä potkimaan renkaita ja kahtomaan tätä ladamiehen VAG ihmettä.
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Osaisin yhdistää kylmän ilman aikaan saaman paremman tehon, mutten ihan heti osaa yhdistää mitä se pahvi paransi? Viileää ilmaa mahtuu sylinteriin enemmän, joten tehoja sitä kautta tulee enemmän -> ei tartte polkea kaasua ehkä niin paljoa. Eli pakkanen saattaa laskea kulutusta, diesel koneessa ainakin huomasin semmoista (talvella tosin ilmastoinnin kompurakaan ei pyöri, joka osaltaan vähentää kulutusta). Mutta pahvi, sen vaikutusta kulutukseen epäilen, tältä istumalta ainakin.

Tarkoititko "alumiinijäähdyttimellä" välijäähdytintä, vai mitä?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Hyvä linkki ja mielenkiintoinen tieto tuo joidenkin Dieselien jäätämisongelma. Onneksi en ostanut sitä Skoda 1.9 dieseliä. Se kyllä oli sen verran vanhaa mallia, että olisi varmaan jo leipaissut, jos se jäätämisongelma siinä olisi ollut. Toisaalta siinä oli maski mäsänä ja osa puskuristakin, joten olisi ollut pahveissa vierittelemistä. Ja eihän tuota tiedä, vaikka vekotin olisi ollut viimetalvena kovilla pakkasilla pois ajosta.

Ei ole mitään ongelmaa vaikka on pahvit keulalla. Ei pörise lehta jatkuvasti. Ajossa ei ollenkaan. Ja jos matkustamoon otetaan kuumaa vaikka nopeudella 2 niin ei pörise lehta paikallaankaan ollenkaan. Olkoon siis pahvit oikein eli väärin asennettuja.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1984
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Hyvä linkki ja mielenkiintoinen tieto tuo joidenkin Dieselien jäätämisongelma. Onneksi en ostanut sitä Skoda 1.9 dieseliä. Se kyllä oli sen verran vanhaa mallia, että olisi varmaan jo leipaissut, jos se jäätämisongelma siinä olisi ollut. Toisaalta siinä oli maski mäsänä ja osa puskuristakin, joten olisi ollut pahveissa vierittelemistä. Ja eihän tuota tiedä, vaikka vekotin olisi ollut viimetalvena kovilla pakkasilla pois ajosta.

Ei ole mitään ongelmaa vaikka on pahvit keulalla. Ei pörise lehta jatkuvasti. Ajossa ei ollenkaan. Ja jos matkustamoon otetaan kuumaa vaikka nopeudella 2 niin ei pörise lehta paikallaankaan ollenkaan. Olkoon siis pahvit oikein eli väärin asennettuja.
Felician 1,9 diisseleissä ei ole tuota ongelmaa mitä em. linkissä kerrottiin.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Etsin sitten VolkkariVoorumin ohjeiden mukaan moottorin tyypin. Limainen ja tahmainen tarra oli takakontin peitteen alla oikealla. Samassa lapussa oli muutekin, mutta laitetaan tähän värikoodi säilytykseen, jotta voin heittää tuon tarran hemmettiin. Muuta tuosta lähmälapusta ei varmaankaan saa irti eikä siinä sen tärkeämpää olekaan.

Moottiri on tyypiltään ADY eli 2.0 Simos -suihkutuksella varustettu 85kW moottori. Värikoodi on LK7Y.

Rasvailin ovien lukkomekanismit vesivaseliinilla. Ainakin takaluukku ja vasen takaovi menevät nyt kiinni helpommin. Konepeltiä ei tässä laiteta kiinni pudottamalla vaan painamalla. Eihän näihin oviin mitään voimaa tarvita, että ne loksahtavat kiinni.

Täytynee vielä takastaa nuo remelit eli Jakohihna, laturinhihna ja se kolmas, joka pyörittää jotakin. En ole vielä selvittänyt mikä se on.

Tuosta Passatinkirjassa on varmaan tietoja tästä moottorista, koska siinä on listattuna tuo ADY -moottori.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Viesti Kirjoittaja mush »

ADY-koneessa harmaita hiuksia voi aiheuttaa kampiakselin asentotunnistin. Passatti tuolla koneella vain sammui aika ajoin, eikä vikakoodia jäänyt kun asentoanturi oli sökö. Puolayksikötkin taitavat olla jonkinasteista kulutuskamaa.

Löytyy purettuna ADY-koneen osaa jos satut joskus tarvitsemaan tai haluat hillota pahan päivän varalle, mm. uudehko puolayksikkö ym. Voidaan vaihtaa Ladan osiin.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Itse koen moottorinlämpömittarin puuttumisen lähinnä häiritsevänä. Ford KA:ssa sitä ei ole.
Minusta on ainakin mukavaa seurata lämpöjen nousua!
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Vastaa Viestiin