Sivu 3/8
Re: Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.
Lähetetty: 19.12.2010 8:17
Kirjoittaja lada.h.s
Ei kun se menee näin: Lucas on Pimeyden Ruhtinas...
Jos epäröit tulppien rikkoutumisen johtuvan liiallisesta kiristämisestä niin kiristä ne momenttiin.
Minimi 32 NM
Nimellinen 38 NM
Maksimi 40 NM
Nämä momentit ovat suoraan korjausoppaasta.
Re: Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.
Lähetetty: 19.12.2010 11:02
Kirjoittaja Pavlovits
Jokari kirjoitti:^^
Kyllä oikeasti menee pikkuisen liioitteluksi jos 60-luvun tekniikkaa edustavan auton yksinkertaisista sytytysosista pitää tehdä jotain helevetin tiedettä.
Ymmärrän kyllä että esim. vanhemmat VAG-konsernin autot ei pelaa kuin niillä 100€/sarja kustantavilla, kuukivestä tehdyillä tulpanjohdoilla, mutta Ladan tapauksessa mikä tahansa pelaa kunhan se uusi. Mitään eroa et ikipäivänä huomaa itse piperretyillä kuparijohdoilla tai millä tahansa resistiivisellä, tavallisella tulpanjohdolla. Jos niistä kuparijohdoista saa jotain fiiliksiä tai muuta vastaavaa "etua" niin ok....
Asioista voi tehdä juuri niin hankalia kuin haluaa. Jos kiinnostaa rakennella niitä tulpanjohtoja, niin ei se taatusti minulta ole pois. Aivan turhaa se kuitenkin on koska markkinoilta löytyy valmiita ja toimivia ratkaisuja hyvin edullisesti.
Minä kyllä haluan nähdä käytännön kokeella miten Ladassa ulosmitataan kuparisten käppyröiden ja tavallisen tulpanjohdon erot niin että käyttäjä huomaa jotain eroa.
Suurjännite kun ei valitettavasti käyttäydy niin loogisesti kuin luulisi.
Olen minäkin Jokaria arvostellut. Enimmäkseen aika ehdottomista ja joskus kärjistetyistäkin mielipiteistä, mutta ne ovat yleensä käytännössä hyviksi todettuja.
Onhan täällä riittävästi niitäkin, jotka huomaavat autonsa selvästi parantuneen jonkunmerkkisillä tulpilla/öljyillä/akuilla.
Kuten Jokari komppasi tuota yllä esittämääni asiaa, jotkut aivan hakevat noita ongelmia.
Re: Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.
Lähetetty: 19.12.2010 11:16
Kirjoittaja pressa
Pavlovits kirjoitti:Onhan täällä riittävästi niitäkin, jotka huomaavat autonsa selvästi parantuneen jonkunmerkkisillä tulpilla/öljyillä...
Kyllä itsekin olen huomannut että nelikärki tulpat ovat paremmat, kun vertailukohtana oli ne vanhat normaalitulpat (siis huomasin kuinka vanhojentulppien vaihto uusiin vaikutti)
Re: Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.
Lähetetty: 19.12.2010 13:18
Kirjoittaja E.P.
Millä tavalla se on ongelman tarkoituksellista hakemista, jos autoon suositeltu tulppa ei kestä viikkoa pidempään? On niin, että lada on mulle lähinnä harrasteauto, mutta voisin sitä harrastaa jotenkin muutoin kun tulppia vaihtamalla.

Re: Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.
Lähetetty: 19.12.2010 13:59
Kirjoittaja Jokari
No jos nyt asiaan palataan niin pikaisella googlettelulla selvisi että jostain syystä monella on tuntunut olevan ongelmia noiden NGK:n R-mallisten kanssa. Niiden mustalla tekstillä varustettujen tavallisten tulppien kanssa ei ole ollut vastaavia ongelmia
Eli ne sinitekstiset on ongelma jostain syystä...
Kokeile BP6ES/BP7ES tai vaikka Densolta W20EPR-U tai W22EPR-U tai jompikumpi ilman Ärrää.
Ei siinä asteekissa oikeasti ole sitä elektroniikkaa niin paljon että se nokkiinsa ottaisi tavallisista tulpista.
Re: Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.
Lähetetty: 19.12.2010 15:07
Kirjoittaja E.P.
Lainattu NGK:n nettisivuilta
http://www.ngk.fi/Sytytystulpat.1648.0.html :
"NGK-sytytystulppien lämpöarvoille on olemassa yksinkertainen sääntö:
Alhainen lämpöarvo (esim. BP4ES) = ns. kuuma sytytystulppa:
korkea lämmön sitoutuminen pitkän eristinkärjen ansiosta
Korkea lämpöarvo (esim. BP8ES) = kylmä sytytystulppa:
alhainen lämmön sitoutuminen lyhyen eristinkärjen ansiosta"
Tuonkin perusteella pitäisi siis kokeilla tulppaa lämpöarvoltaan 5, ei siis 7. Kun/jos ongelmana on se, ettei tulppa saavuta riittävää lämpötilaa. En ymmärrä miksi pitäisi kokeilla seiskaa, joka siis johtaa kutosta paremmin lämmön sylinterinkanteen.
Re: Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.
Lähetetty: 19.12.2010 15:46
Kirjoittaja lada.h.s
Jokari kirjoitti:Ei siinä asteekissa oikeasti ole sitä elektroniikkaa niin paljon että se nokkiinsa ottaisi tavallisista tulpista.
Totta.
Pavlovits kirjoitti:jotkut aivan hakevat noita ongelmia.
Sitä kutsutaan tietyissä yhteyksissä huoltamiseksi...
Re: Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.
Lähetetty: 19.12.2010 15:47
Kirjoittaja E.P.
Käyn joku päivä hankkimassa tulpat BP6ES, niin voi taas kokeilla.
Re: Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.
Lähetetty: 19.12.2010 15:57
Kirjoittaja lada.h.s
Mainio valinta! Luulen että BP5ES tulpat ovat liian kuumat vaikkakin lyhyeen ajoon.
Re: Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.
Lähetetty: 19.12.2010 22:20
Kirjoittaja Anaconda
Itsellänihän pyörii NGK BPR8ES vähän piristetyssä 1600:ssa. Tuli vahingossa otettua R:t vaikka tarkoitus oli ottaa tavalliset. Hyvin pelaa silti..
Re: Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.
Lähetetty: 20.12.2010 20:04
Kirjoittaja lada.h.s
Ovat kai ne R tulpatkin vain yksilöitä kestävyydeltään, ja taitaa riippua aika paljon myös olosuhteista.
Re: Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.
Lähetetty: 21.12.2010 21:31
Kirjoittaja E.P.
Nyt on BP6ES tulpat kiinni. Samalla lisäsin sytytysennakkoa 2 astetta, eli ennakko on nyt 7 astetta. Jos nyt alkaa tulpat kestämään pidempään kuin 500km, niin eipä tiedä johtuuko siitä ettei ole ärrää, vai siitä että säädin ennakkoa lisää. Eipä silti huvita olla jatkuvasti ostelemassa tulppia, ja siksi en kokeillut 5 asteen ennakolla ärrättömiä tulppia.
Ennakonsäädöllä kone tuntuisi käyvän vähän tasaisemmin tyhjäkäyntiä pakoputken päästä kuunneltuna. Eipä se huonosti käynyt ennenkään, jos tulpat oli kunnossa, mutta eron huomaa kuitenkin. Nakutusta, eli sirinää koneesta ei kuulunut, ainakaan vielä.
Re: Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.
Lähetetty: 21.12.2010 22:41
Kirjoittaja THI-900
Axtechan tämä oli. 7 astetta on jo tiukilla nakutuksen kanssa, sanovat viisaat. En siis minä. Kärjellisellä jakajalla voi panna 10 astetta ennakkoa, kärjettömällä mielellään vain 5. No mutta sähän oot se kaveri joka ei laita etanolia tankkiin ollenkaan vaan tankkaa tyylikkäästi 98 vuoden alusta, niin ei kai tuo sitten haittaa.
Mielenkiintoista muuten, mutta jos säädän korvakuulolta ladan syttyä niin se on aika luokkaa 12-14 astetta, missä käy parhaiten. Pari konetta on meinannu tulla hajotettu sillä tapaa.
Tulppiin vielä. Yksi R tulppa pimeni mullakin tossa syksyllä ja nimenomaan niin että kävi kyllä kierroksilla, mutta ei tyhjää. Mystisiä hommia.
Re: Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.
Lähetetty: 22.12.2010 9:39
Kirjoittaja E.P.
Axtec juu. Osaisko ne viisaat kertoa, miten se vaikuttaa sytytysennakon määrään? Onko axtec-koneen puristussuhde eri, vai?
Mullahan on jo nyt ysikasia tankissa, ja sillä ennakkoa uskalsinkin lisätä.
Re: Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.
Lähetetty: 22.12.2010 10:11
Kirjoittaja pvdriver
olikoha niin notta käretön jakaja antaa enemmän ennakoita ku kärellinen...
minkä takia siihen pitää edes sitä ysikasi tankata kun käyttöohjeessa ja kojetaulussa nimenomaan kehotetaan 95:ttä käyttämään ja mitä kiksejä saa siitä sytkäennakon lisäämisestä eikä ohjearvossa pitämisestä...?