Sivu 3/8
Lähetetty: 17.8.2005 22:43
Kirjoittaja ladaraider
Milläs ilveellä olette saaneet tuommosia lukemia Ladan koneesta? kiinnostaisi hiukan..
Lähetetty: 17.8.2005 23:10
Kirjoittaja ladaracing pori
ladaraider kirjoitti:
Milläs ilveellä olette saaneet tuommosia lukemia Ladan koneesta? kiinnostaisi hiukan..
Ladan koneen sielu on kansi,semmoisen hyvän kun löytää niin sen ympärille on helppo kasata muut.
koneen alakerta kestää jokin verran ilman koneistusta mutta kun aletaan meneen noille teholuvuille(170-190hp) tarvii jo alkaa alakertaankin miettimään viripalikoita.
-Männät vaihto takomäntiin tai kunnon kisamäntiin
-kampuranlinjan suoristus
-kiillotetut kanget+kevennetty kampi-akseli
-vauhtipyörä teräksestä,kisa kytkin(vähemmän pyörivää massaa)
-liekkirenkaat
sitten vielä toi kansi+hyvä nokka(ei nää kotimaassa myytävät)
45mm kaasarit tai ruisku ja kärjetän modifioitu sytkä
Katoin kuvat sun koneesta tuolta galleriasta,pakosarja on hyvän näköinen mutta toi imusarja taas ei
Yritä löytää suora mahdollisemman pitkä imusarja
Kaasarit on liian pienet kun haetaan huipputehoja

Lähetetty: 18.8.2005 11:13
Kirjoittaja Jankos
ladaracing pori kirjoitti:ladaraider kirjoitti:
Milläs ilveellä olette saaneet tuommosia lukemia Ladan koneesta? kiinnostaisi hiukan..
Ladan koneen sielu on kansi,semmoisen hyvän kun löytää niin sen ympärille on helppo kasata muut.
koneen alakerta kestää jokin verran ilman koneistusta mutta kun aletaan meneen noille teholuvuille(170-190hp) tarvii jo alkaa alakertaankin miettimään viripalikoita.
-Männät vaihto takomäntiin tai kunnon kisamäntiin
-kampuranlinjan suoristus
-kiillotetut kanget+kevennetty kampi-akseli
-vauhtipyörä teräksestä,kisa kytkin(vähemmän pyörivää massaa)
-liekkirenkaat
sitten vielä toi kansi+hyvä nokka(ei nää kotimaassa myytävät)
45mm kaasarit tai ruisku ja kärjetän modifioitu sytkä
Katoin kuvat sun koneesta tuolta galleriasta,pakosarja on hyvän näköinen mutta toi imusarja taas ei
Yritä löytää suora mahdollisemman pitkä imusarja
Kaasarit on liian pienet kun haetaan huipputehoja

Tehoonhan ei vaikuta pyörivien massojen määrä, paitsi jos mitataan kiihdytyspenkissä mikä mittaa massan kiihtyvyyttä ja siinä näkyy massojen vaikutus. Mutta mikäli tehot mitataan oikealla tehopenkillä antaa moottori saman tehon on esim vauhtipyörä 20 tai 5 kiloinen. Mutta kierrosten kiihtyvyyteenhän tuo just vaikuttaa ja myös auton kiihtyvyyteen pienillä vaihteilla.
Tuo alumiini-imusarja ei oo kyllä mikään paras vaihtoehto kun siinä on noin jyrkät mutkat => aiheuttaa pyörteilyä ja ne taas hidastaa virtausta. VFTS:n teräsimusarjahan on ihan suora oikein hyvässä kulmassa, koska kaasarin kohdalta imukanavaan kurkittaessa venttiililautanen näkyy osittain.
Ja sitten kun uusia kansia porukat alkaa tekemään niin valkatkaa aihioksi kattiladan kansi. Siinä on yksi perusasia paremmin

Lähetetty: 18.8.2005 11:25
Kirjoittaja mickey-69
No niin, Porin mies kertoi asian aika lyhyesti ja ytimekkäästi...
Hyvä kansi on kaiken A ja O... Meillä on käytössä kolme kantta joista paras ehdottomasti on kyseiset teholukemat antanut Mattilan tekemä kansi... Hyvät männät on ollu hakusessaan jo pitkän aikaa(tällä hetkellä hepolitet), ollaan pohdittu mm. moottoripyörien mäntien kokeilua jotta saadaan matala mäntä ja pidemmät kanget jolloin kankikulma olisi optimaalisempi...
Kanget on kevennetty ja kiillotettu (tulee vaihtumaan teräs tai titaani kankiin), sekä kampura on kokennut aika rajun laihiksen... Teräsvauhtipyörä on ehdoton(perinteinen tuli pari kertaa kabiiniin).. Ja kisakytkin tietty.. Liekkirenkaita ei olla käytetty, mutta ei pahittekskaan ole.. Ja jos kaasareita käytätte, niin 1,6:een vähintään 45:t...., ja pitkä imusarja tuo paremmin sitä rallissa kaivattua vääntöä.. Ja tietty mittatarkkuus ja huolellisuus hommassa on ehdoton edellytys, mikäli aikoo hyvään lopputulokseen....

Lähetetty: 18.8.2005 12:10
Kirjoittaja ladaracing pori
Ketä toi Mattila on,olen kuullut eritahoilta juttua hänerstä mutta kukaan ei tiedä tarkempaa
Meillä on tuon Sylvänteen koneen kanssa ongelmana nuo vauhtipyörän pulttien katkeamiset,tapit on, tasapainoitettu tietenkin kampuran kanssa,kampuran pää suoristettu mutta silti pultit katkeaa.
Ahvenanmaalla katkesi 3 kerran pultit,samaan kohtaan ne keskeytti kun viimevuonnakin.
Itse ole kerran hajoittanut ne ihan siirtoajossa katsastukseen,ilman repimistä.
Aika utooppinen vika,on muille käynyt noin???
Lähetetty: 18.8.2005 14:46
Kirjoittaja mickey-69
Mattilan Kapa vaikuttaa Tervakoskella...., mm. aikanaan tehny Kuukan Escoon kannet..., ja velipojan eli Saken kiihdytyspyöriin... Sillä on joku paja siellä Tervakoskella....., kunpa muistaisin sen nimen..

Lähetetty: 18.8.2005 17:28
Kirjoittaja ladaraider
Hömm, kaikki "tietäjät" ovat taas sanoneet tuosta minun pakosarjasta että se on liian väljä. Tiedä häntä sitten.. osaisittekos sanoa sitten mikä se on se "hyvä nokka" näin rallikäyttöön? eli ei kuitenkaan mitään ratanokkaa olisi tarkoitus tehdä joka ei toimi alle 8k rpm, vaan kompromissi siltä väliltä jolla pystyisi ajamaan. tällä hetkellä tuon kannen pitäisi olla hyvin virtaava, virtauspenkissä on käytetty ym, väittivät hyväksi, kiinni vakioventtiliit tosin, kun olen kuullut juttua että isommat eivät tahdo kestää. Puristussuhde pitäisi olla siellä reilun 11:ta paikkeilla. Nokka-akseli on 296 asteinen muistaakseni, nostoja sun muita ei nyt voi muistaa, mutta kuitenkin aika lievä nokka. Penkissä käytettiin ja tulokseksi tuli 96hp takapyöristä. Tämä oli pienoinen pettymys kun kanteen oli kuitenkin työtä ja valuuttaakin hieman upotettu, johtuneeko sitten tuosta lievästä nokasta. Kone kyllä vääntää erittäin hyvin alhaalta asti mutta viimeinen piikki puuttuu. eli lienee nokan etsintä edessä.
edit. en siis havittele noita teidän 180hp:n lukemia, mutta "hieman" enemmän olisi kiva saada.
Lähetetty: 18.8.2005 18:31
Kirjoittaja ladaracing pori
Toi nokka on mallia "katu"-ei hyvä kisakäytössä
Yritä saada joltain noita ryssä nokkien mittoja,ne on aikalailla eri profiililla kun noi ns.virinokat moposportista yms
Toi Aarne Erola on jossain vaiheessa hionut ainakin ihan ok nokkia
Itellä käytössä joku ryssien evo nokka josta ei mitään aste tietoa mutta vetoalue on 3500-7200(rajoitin)

Älä ainakaan mene muuttamaan sitä pakosarjaa mihinkään,itellä aikalailla samanmoinen,ettei olisi Hannukaiselta toikin lähtenyt
nokka+imusarja vaihtoon niin eiköhän toi kulkupuoli parane jo jonkin verran

Lähetetty: 18.8.2005 19:30
Kirjoittaja ladaraider
ladaracing pori kirjoitti:Toi nokka on mallia "katu"-ei hyvä kisakäytössä
Yritä saada joltain noita ryssä nokkien mittoja,ne on aikalailla eri profiililla kun noi ns.virinokat moposportista yms
Toi Aarne Erola on jossain vaiheessa hionut ainakin ihan ok nokkia
Itellä käytössä joku ryssien evo nokka josta ei mitään aste tietoa mutta vetoalue on 3500-7200(rajoitin)

Älä ainakaan mene muuttamaan sitä pakosarjaa mihinkään,itellä aikalailla samanmoinen,ettei olisi Hannukaiselta toikin lähtenyt
nokka+imusarja vaihtoon niin eiköhän toi kulkupuoli parane jo jonkin verran

Kiitoksia avusta, pitänee etsiskellä ja kysellä mittoja, kunpa saisinkin tuommoisen akselin kuin sinulla, kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta : )
Lähetetty: 18.8.2005 19:45
Kirjoittaja Jankos
Kyllähän tuo 96hp pyörästä on tuolle paketille ihan ok tulos.
Koneteho kun kuitenkin on jo noin 120 hp. Häviöt tietääkseni noin 20% kun kyseessä on kait välitetty loota eikä suorakytky?
Jos tuohon nyt lasketaan kaikki mahdolliset muutokset niin kuvittelisin menevän jotenkin näin:
120hp+
Tiukka nokka 15-20 hp
45 kaasarit 10-15 hp
imusarja 5-10 hp
isot venttiilit 5-15 hp
eli noilla teholukemat nousisi 155-180 haarukkaan...
Isoista venttileistä en ole kyllä paljon kuullut ongelmia? 41 ja 34 milliset pitäisi onnistua omillakin seeteillä ja jos jättää millin pienemmäksi niin ei senkään vertaa ole ongelmia ja virtauksessa ei kauheasti ole eroa kun palotilojen seinät kuitenkin on muutenkin liian lähellä.
Venttiileiksi voisi laittaa vaikka seuraavat motonetin listalta:
Toyota 2,0 2SE 83--86 IMU. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25-2235 5.90
2,0 2SE 83--86 PAKO. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25-2236 9.90
Imu on siis 40mm ja pako 34mm, venttiilit saman mittaiset eli ei ajoitusongelmia. Ladan kiilat pitäisi sopia. Eli venttiilikasa maksaisi 63,20e.
Mites muuten tuo sun putkes jatkuu pakosarjan jälkeen? Siinä pitäisi mulle annettujen tietojen mukaan olla 2" putkea noin metrin verran ennenkuin alkaa suurentaa. Tuo suurentaminen muuten ei ole mitenkään pakollista edes...
Lähetetty: 18.8.2005 20:32
Kirjoittaja ladaraider
Jankos kirjoitti:Kyllähän tuo 96hp pyörästä on tuolle paketille ihan ok tulos.
Koneteho kun kuitenkin on jo noin 120 hp. Häviöt tietääkseni noin 20% kun kyseessä on kait välitetty loota eikä suorakytky?
....
....
Mites muuten tuo sun putkes jatkuu pakosarjan jälkeen? Siinä pitäisi mulle annettujen tietojen mukaan olla 2" putkea noin metrin verran ennenkuin alkaa suurentaa. Tuo suurentaminen muuten ei ole mitenkään pakollista edes...
joo, välitetty loota on. Ja tuo putki jatkuu niin että siinä on n.30c jumalattoman isoa putkea (ehkä 4-5"?) johon ne kaikki neljä putkea yhdistyy, sen jälkeen on se n. metrin pätkä taitaapi olla 1,5" putkea (alkaa noin vaihdelaatikon paikkeilla), ja sen jälkeen menee 2" putkena ulos asti. En nyt oikein tiedä mitä tuon kanssa tekisi, jotku ovat haukkuneet tuon koko putkiston täydelliseksi paskaksi, ja jotku taas sanoneet hyväksi.. Tuo putkist on siis entisen omistajan rakentama.
Lähetetty: 18.8.2005 20:52
Kirjoittaja Jankos
Otappa kuva siitä putkesta niin pääsee hieman sitäkin ihmettelemään.
Mutta kuulostaa kyllä ihan siltä että sen sarjan virtausta on väkisin kuristettu, onkohan se ollut 1,3 koneessa kiinni?
Mutta ainakin sen putken voit 4-1 kokoamisen jälkeen muuttaa 2" putkeksi ja vaimenninta ei saa olla ensimmäisen metrin matkalla.
Lähetetty: 18.8.2005 21:14
Kirjoittaja ladaraider
Jankos kirjoitti:Otappa kuva siitä putkesta niin pääsee hieman sitäkin ihmettelemään.
Mutta kuulostaa kyllä ihan siltä että sen sarjan virtausta on väkisin kuristettu, onkohan se ollut 1,3 koneessa kiinni?
Mutta ainakin sen putken voit 4-1 kokoamisen jälkeen muuttaa 2" putkeksi ja vaimenninta ei saa olla ensimmäisen metrin matkalla.
Tosiaan, tässä oli ennen 1,3 kone kiinni. Kävin nappaamassa pari kuvaa, hieman huonosta kulmasta ja vähän epäselviä koska auton alla tuppaa olemaan ahdasta. Mutta,
Tässä näkyy Alkupätkä, jossa se on jo yhdistynyt yhdeksi pötköksi. Ja tästä myös näkyy se "kuristus" putki.
Tässä sitten Loppupää putkesta..
Ja kiitoksia kaikille avusta, jos saisi hieman lisää potkua tähän härveliin että kerkiäisi edes samalla suoralle muiden kanssa.
Lähetetty: 19.8.2005 9:14
Kirjoittaja Jankos
ladaraider kirjoitti:Jankos kirjoitti:Otappa kuva siitä putkesta niin pääsee hieman sitäkin ihmettelemään.
Mutta kuulostaa kyllä ihan siltä että sen sarjan virtausta on väkisin kuristettu, onkohan se ollut 1,3 koneessa kiinni?
Mutta ainakin sen putken voit 4-1 kokoamisen jälkeen muuttaa 2" putkeksi ja vaimenninta ei saa olla ensimmäisen metrin matkalla.
Tosiaan, tässä oli ennen 1,3 kone kiinni. Kävin nappaamassa pari kuvaa, hieman huonosta kulmasta ja vähän epäselviä koska auton alla tuppaa olemaan ahdasta. Mutta,
Tässä näkyy Alkupätkä, jossa se on jo yhdistynyt yhdeksi pötköksi. Ja tästä myös näkyy se "kuristus" putki.
Tässä sitten Loppupää putkesta..
Ja kiitoksia kaikille avusta, jos saisi hieman lisää potkua tähän härveliin että kerkiäisi edes samalla suoralle muiden kanssa.
Joo ihan hyvältä tuo alkupää näyttää mutta ei tuo tuollasta kuristinta tarvii väliin kun kone on muutettu isommaksi. Eli 2" putkea alusta loppuun.
Lähetetty: 19.8.2005 11:24
Kirjoittaja Team perseauki racing
asiasta kolmanteen... minkälaisia kaasu vivustoja ootte tehny tuplille, vai pitääkö muuttaa vaijerille ?