Lada Samara 1500i -03
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Re: Lada Samara 1500i -03
Tässäpä dokumenttia tuosta metallimurikasta mistä olen kysellyt, elikkäs tämän:
http://www.aijaa.com/v.php?i=7087170.jpg
Pitäisi olla tässä jotenkin kiinni:
http://www.aijaa.com/v.php?i=7087171.jpg
Laitoin nyt tuota Loctite 5922:sta tuonne väliin, josko pysyisi sillä kiinni ja tiiviinä, aiemmin on vuotanut tuosta hieman öljyä joten moottoritila on aivan likainen, tässä toki edesauttoi myös tuo yläpäästään haljennut huohotinletku joka on nyt kuitenkin uusittu.
http://www.aijaa.com/v.php?i=7087170.jpg
Pitäisi olla tässä jotenkin kiinni:
http://www.aijaa.com/v.php?i=7087171.jpg
Laitoin nyt tuota Loctite 5922:sta tuonne väliin, josko pysyisi sillä kiinni ja tiiviinä, aiemmin on vuotanut tuosta hieman öljyä joten moottoritila on aivan likainen, tässä toki edesauttoi myös tuo yläpäästään haljennut huohotinletku joka on nyt kuitenkin uusittu.
Njet problem, normal katastroof 

Re: Lada Samara 1500i -03
Hyvin pitää loctite ja moottori on nyt tuosta kohdin aivan puhdas mitä sitä asennuksen yhteydessä puhdistelin. Nyt pitää vain koko moottoritila pestä tuosta sinne kertyneestä p*skasta.
Aamulla töihin lähtiessä oli -16 ja lohkolämmitin ei toimi, jäi vasta toisella startilla käyntiin.
Aamulla töihin lähtiessä oli -16 ja lohkolämmitin ei toimi, jäi vasta toisella startilla käyntiin.
Njet problem, normal katastroof 

Re: Lada Samara 1500i -03
Kyselin tuolla aiemmin jotta saako takalasinlämmittimen- ja sumuvalonkytkimen purettua jotta polttimon saa vaihdettua. Kyllä saa, nyt on uudet polttimot molemmissa, olivat molemmat pimeänä.
Apukuskin eturengas vuotaa, ilmeisesti venttiilistä, kaikissa muissa oli 2.3 kun tarkistin ja tuossa vain 1.6.. kaikkiin kuitenkin laitettu 2.5, tosin eri asemalla joten mittariheittoa voi olla havaittavissa. Tuossa apparin etupyörässä on venttiilikin ihan hapettunut.. voikohan tuota vanhaa elvyttää esim. teräsharjalla ja tuollaisella CRC:n elektroniikkapuhdistajalla (poistaa hapettumia liittimistä ym..) Voisihan tuohon tietysti käydä uuden venttiilin laitattamassa, tuskin maksaa maltaita. Nämä Hakka ykköset siirrän kuitenkin 110:n alle, eli jäävät käyttöön, 110:n alla olevat Samaran mukana tulleet talvikumit uusitaan ja siirretään Samaran alle, niissä kun on kolme orkkis Continentalia, joissa vain muutamia nastoja jäljellä ja yksi on jokin ikivanha ruostalainen pinnoitettu kumi jossa pyörimissuuntakin on väärinpäin..

Apukuskin eturengas vuotaa, ilmeisesti venttiilistä, kaikissa muissa oli 2.3 kun tarkistin ja tuossa vain 1.6.. kaikkiin kuitenkin laitettu 2.5, tosin eri asemalla joten mittariheittoa voi olla havaittavissa. Tuossa apparin etupyörässä on venttiilikin ihan hapettunut.. voikohan tuota vanhaa elvyttää esim. teräsharjalla ja tuollaisella CRC:n elektroniikkapuhdistajalla (poistaa hapettumia liittimistä ym..) Voisihan tuohon tietysti käydä uuden venttiilin laitattamassa, tuskin maksaa maltaita. Nämä Hakka ykköset siirrän kuitenkin 110:n alle, eli jäävät käyttöön, 110:n alla olevat Samaran mukana tulleet talvikumit uusitaan ja siirretään Samaran alle, niissä kun on kolme orkkis Continentalia, joissa vain muutamia nastoja jäljellä ja yksi on jokin ikivanha ruostalainen pinnoitettu kumi jossa pyörimissuuntakin on väärinpäin..
Njet problem, normal katastroof 

Re: Lada Samara 1500i -03
Nyt kun elohopea on vaipunut -16c lukemiin on Samara tuntunut hieman vilpoiselta, vaikka lämpömittari nousee yli 90c ja ilmarööreistä on roskat siivottu pois. Kojelaudan keskisuulakkeista puhaltaa kyllä kuumaa, samaten jalkatilaan, mutta sivuräppänöistä ja tuulilasille tulee vain kylmänhaaleaa. Testasin tuota pöyhösen vinkkiä poistaa takajalkatilaan menevä ilmaputki ja nyt etupenkkien jalkatilaan tulee lämmintä paremmin
Eihän tämä vieläkään pärjää takavetoisille taikka kaasari Samaralle mutta parempi on kyllä nyt kuin ennen, on myös lämpöisempi kuin oma 110. Samalla tarkistin raitisilmaventtiilin jotta on varmasti täysin kiinni, ja kyllä on
Mitenkäs olette muuten Samaraan asentanut tuon sisätilanlämmittimen? Vai liekö monella tuollaista ollenkaan. Keskikonsolin sivulle kun tuota ei saa ruuvattua, eikä myöskään mahdu hanskalokeron alle. Nyt tuo on vain apukuskin jalkatilassa, ei liene paras mahdollinen ratkaisu.

Eihän tämä vieläkään pärjää takavetoisille taikka kaasari Samaralle mutta parempi on kyllä nyt kuin ennen, on myös lämpöisempi kuin oma 110. Samalla tarkistin raitisilmaventtiilin jotta on varmasti täysin kiinni, ja kyllä on

Mitenkäs olette muuten Samaraan asentanut tuon sisätilanlämmittimen? Vai liekö monella tuollaista ollenkaan. Keskikonsolin sivulle kun tuota ei saa ruuvattua, eikä myöskään mahdu hanskalokeron alle. Nyt tuo on vain apukuskin jalkatilassa, ei liene paras mahdollinen ratkaisu.
Njet problem, normal katastroof 

Re: Lada Samara 1500i -03
Ei voi pitää paikkaasa
onhan siitä ollut ennenkin juttua, että laatu on huonontunut lämpeämisen osalta
Vai oisiko se jo sitä eurooppalaista laatua, kun pitäisi olla vepasto, että sisälläkin tarkenis.
Tarkkailin tuossa itsekkin noita lämpöjä ajaessa koneessa sellanen 84c bk:n mukaan, mutta sisällä ei kuitenkaan hiki tule (+18 tjs.) ulkoilman ollessa sellaset -14c Puhallin ei vaikuta onko täysillä vai toiseksi nopeimmalla ennemmin kyllästyy puhaltimen tohinaan kun, että lämpötila nousisi.
Sisätilanlämmitintä ei ole eikä tule suotta kai sitä eristämätöntä peltilootaa "lämmittää", kun neste ja kone on kuitenkin kylmät joten sitä lämpöä ei varmaan ihan heti tule.
Ootko muuten katsonut mihin ne takajalkatilan suulakkeet puheltaa
on ollut taas ajatus mukana...


Tarkkailin tuossa itsekkin noita lämpöjä ajaessa koneessa sellanen 84c bk:n mukaan, mutta sisällä ei kuitenkaan hiki tule (+18 tjs.) ulkoilman ollessa sellaset -14c Puhallin ei vaikuta onko täysillä vai toiseksi nopeimmalla ennemmin kyllästyy puhaltimen tohinaan kun, että lämpötila nousisi.
Sisätilanlämmitintä ei ole eikä tule suotta kai sitä eristämätöntä peltilootaa "lämmittää", kun neste ja kone on kuitenkin kylmät joten sitä lämpöä ei varmaan ihan heti tule.
Ootko muuten katsonut mihin ne takajalkatilan suulakkeet puheltaa

Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
Re: Lada Samara 1500i -03
Mulla on sisätilanlämmitin niin iso, ettei sitä saa "mihinkään" pultattua seinään, joten on apukuskin jalkatilassa. Kun joku istuu kyydissä, lämmittimen voi vetää lähemmäs penkkiä niin mahtuu jalatkin. Nyt on 1,2 kW:n teholla, riittää siihen hyvin, että aamulla töihin mennessä autossa on ~ 20 astetta sisällä.mikko853 kirjoitti:Mitenkäs olette muuten Samaraan asentanut tuon sisätilanlämmittimen? Vai liekö monella tuollaista ollenkaan. Keskikonsolin sivulle kun tuota ei saa ruuvattua, eikä myöskään mahdu hanskalokeron alle. Nyt tuo on vain apukuskin jalkatilassa, ei liene paras mahdollinen ratkaisu.
Re: Lada Samara 1500i -03
Apumiehen penkin alla minulla on ollut sisätilanlämmitin. johto vielä kumimaton alle, niin koko härveliä ei huomaakaan.
Lämmittimen etuosan alle vielä korotuspalat, niin että puhaltaa sieltä penkin alta vähän yläviistoon.
Lämmittimen etuosan alle vielä korotuspalat, niin että puhaltaa sieltä penkin alta vähän yläviistoon.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Lada Samara 1500i -03
Itse mietin Defa Terminin hankintaa, sen kun saisi asennettua hanskalokeron alapuolelle vaakatasoon. Tuo nykyinen Termina 1700 on niin iso ettei mahdu mitenkään, myös Termina 1200 löytyy mutta yhtä paksu möhkäle sekin on vaikka muutoin on huomattavasti pienempi 

Njet problem, normal katastroof 

- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Lada Samara 1500i -03
Laittakaahan vaan kylmänviileästi se pahvi sinne maskin taakse syylärin eteen niin kulkee lämpimästi tai ainakin lämpimämmin.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Lada Samara 1500i -03
Oletko pahvittanut koko syylärin? Eli sinne maskin ja puskurin taa sopiva pahvi.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Lada Samara 1500i -03
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Oletko pahvittanut koko syylärin? Eli sinne maskin ja puskurin taa sopiva pahvi.
Sinnehän se pahvi yleensä on ruukattu panna, mutta mitä se eestää jos lämpö ei riitä tai paremminkin kenno ei sitä luovuta sisälle?? Sitten kun on vielä apinoitu tuollainen kylmäilma läppä systeemi joka voi vielä vuskata kylmää siihen haalean ilman sekaan niin avot.
Oletko Mikko853 muuten katsonut sen kylmänilman läpän käyttövivun sieltä kuskin jalkatilasta, että menee varmasti kiinni?
Itse viritin siihen nippusiteen ,että on kiinni joten lämmön säätö on hallitumpaa jos sellaiseen on tarvetta.
Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
Re: Lada Samara 1500i -03
Morjesta!
Itse tuli myös suurinpiirtein samoihin aikoihin hankittua saman vuotinen Samara. Mulla tuo sisätilanlämmitin on kiinnitetty keskelle alas (vaihdekepistä eteenpäin lämmittimen säätimien alapuolelle). En nyt muista minkä mallinen se on, mutta kuitenkin sen verran pienen kokoinen että mahtuu. Noin 10 astetta oli sisällä lämmintä tänäkin aamuna (-20 ulkona). Auton oman lämmittimen teho hävisi uuden termostaatin myötä. Tarvii varmaan myös itse asentaa pahvi syylärin eteen jos se vaikka vähän auttas. Vanha termostaatti jumitti kun auto oli ollut 2 vuotta seisonnassa ennenkuin kävin ostamassa pois.
Pakko myöntää, että en paljoakaan odottanut Samaralta, mutta huomattavasti positiivisempi kokemus tuo on kuin osasi odottaa. Ennemmin tottunut ajamaan autoilla missä on kaikki mukavuudet, myös mukava määrä vikoja.
Nyt kun on päässyt ensi järkytyksestä niin alkaa huomaamaan Ladan todellisen luonteen. Tulee kyseinen ajopeli olemaan ykkösautona vielä kauan.
Tosiaan, auto oli 2 vuotta seisonut ennen kuin ostin. Huoltokirjaa ei ollut, mutta kuulemma oltiin huollot suoritettu ajallaan. Auto on ruostesuojattu, pakoputki vaihdettu uuteen ja mukana oli uudenkarheat kesä- ja talvirenkaat. Auto oli katsastamaton, mutta tuulilasinpesimen letkujen vaihdon jälkeen ilman huomautuksia leima. Kävin itse kurkistelemassa myös missä kunnossa pohja on ja hyvältä näytti. 60tkm tuli täyteen kaksi viikkoa sitten ja siinä juhlan kunniaksi tuli vaihdettua jakohihna, termostaatti ja jarrupalat. Uudet poppivehkeet tuli myös hommattua, muuta en ole vielä joutunut tekemään. Tänä aamuna kylläkin alkoi suihkutusjärjestelmän valo palamaan, tarviikin alkaa selvittämään mistä moinen johtuu.
Itse tuli myös suurinpiirtein samoihin aikoihin hankittua saman vuotinen Samara. Mulla tuo sisätilanlämmitin on kiinnitetty keskelle alas (vaihdekepistä eteenpäin lämmittimen säätimien alapuolelle). En nyt muista minkä mallinen se on, mutta kuitenkin sen verran pienen kokoinen että mahtuu. Noin 10 astetta oli sisällä lämmintä tänäkin aamuna (-20 ulkona). Auton oman lämmittimen teho hävisi uuden termostaatin myötä. Tarvii varmaan myös itse asentaa pahvi syylärin eteen jos se vaikka vähän auttas. Vanha termostaatti jumitti kun auto oli ollut 2 vuotta seisonnassa ennenkuin kävin ostamassa pois.

Pakko myöntää, että en paljoakaan odottanut Samaralta, mutta huomattavasti positiivisempi kokemus tuo on kuin osasi odottaa. Ennemmin tottunut ajamaan autoilla missä on kaikki mukavuudet, myös mukava määrä vikoja.

Tosiaan, auto oli 2 vuotta seisonut ennen kuin ostin. Huoltokirjaa ei ollut, mutta kuulemma oltiin huollot suoritettu ajallaan. Auto on ruostesuojattu, pakoputki vaihdettu uuteen ja mukana oli uudenkarheat kesä- ja talvirenkaat. Auto oli katsastamaton, mutta tuulilasinpesimen letkujen vaihdon jälkeen ilman huomautuksia leima. Kävin itse kurkistelemassa myös missä kunnossa pohja on ja hyvältä näytti. 60tkm tuli täyteen kaksi viikkoa sitten ja siinä juhlan kunniaksi tuli vaihdettua jakohihna, termostaatti ja jarrupalat. Uudet poppivehkeet tuli myös hommattua, muuta en ole vielä joutunut tekemään. Tänä aamuna kylläkin alkoi suihkutusjärjestelmän valo palamaan, tarviikin alkaa selvittämään mistä moinen johtuu.
Viimeksi muokannut vaalas, 30.11.2010 18:32. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Lada Samara 1500i -03
Sallinette hieman pilkun väärinkäyttöä. Lohkolämmitin on se lämpövastus, joka on koneessa kiinni. Sisätilanlämmitin on se joka lämmittää kabiinin mukavaksi.vaalas kirjoitti:Mulla tuo lohkolämmitin on kiinnitetty keskelle alas (vaihdekepistä eteenpäin lämmittimen säätimien alapuolelle). En nyt muista minkä mallinen se on, mutta kuitenkin sen verran pienen kokoinen että mahtuu.
Onnea uudelle perheenjäsenelle ja mukavia yhteisiä vuosia!
Re: Lada Samara 1500i -03
Kylmäläppä on kiinni. Puskurin takaa en ole pahvittanut, enkä näe moiselle tarvetta sillä jo 40km/h nopeudessa lämpömittari pysyy hyvin yli 90 asteen vaikka puhallin olisi 3-asennossa.1500i kirjoitti:PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Oletko pahvittanut koko syylärin? Eli sinne maskin ja puskurin taa sopiva pahvi.
Sinnehän se pahvi yleensä on ruukattu panna, mutta mitä se eestää jos lämpö ei riitä tai paremminkin kenno ei sitä luovuta sisälle?? Sitten kun on vielä apinoitu tuollainen kylmäilma läppä systeemi joka voi vielä vuskata kylmää siihen haalean ilman sekaan niin avot.
Oletko Mikko853 muuten katsonut sen kylmänilman läpän käyttövivun sieltä kuskin jalkatilasta, että menee varmasti kiinni?
Itse viritin siihen nippusiteen ,että on kiinni joten lämmön säätö on hallitumpaa jos sellaiseen on tarvetta.
Jotenkin tuntuu että tuo läpivirtaustuuletus olisi vähän pöljästi toteutettu 3-ovisessa kun jo B-pilarin kohdalta nakataan lämmin ilma ulos, 5-ovisessa sentään vasta C-pilarin kohdalla nuo aukot. Pitäisi päästä kokeilemaan saman ikäistä 5-ovista jotta osaisi moisen varmistaa

Korvasin tuon Defa Termina 1700S:n tuollaisella pikkuruisella Defa Termini 1350:lla. Tuon sai näppärästi asennettua hanskalokeron alapuolelle, lämmittää sieltä kenties paremmin kuin tuo vanha lattialta käsin. Eipähän ainakaan ole emännän jaloissa, eikä teline ole näkyvissä kun kesäksi nappaa lämmittimen pois, maksimitehot kyllä tippui 1700w -> 1350w.. koitan muistaa raportoida tuosta kuinka jaksaa laseja sulattaa tai sisätiloja lämmittää kovemmilla pakkasilla.
Uusi lohkolämmittimen vastus tuli hankittua, tuon saanen asennettua paikoilleen torstaina. Talliin tuo pitää mennä tekemään, ulkosalla näillä ilmoilla ilkeämpi homma.. Samalla voisi vahata auton kunnolla, itse kun en tuota ole ehtinyt vahailemaan vielä kertaakaan, ei sitten olisi keväällä ehkä ihan niin ruosteinen

Njet problem, normal katastroof 
