VAZ-21033 - 1979 - äSSä

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

ihme vimma kymeenlaaksossa on houkuttaa ihmisiä tuunaamaan Ladansa liikennekelvottomiksi, eikös se jo aiemmin todettu laittomaksi muutokseksi vaihtaa apusimpukka erillaiseen. Saako noista apusimpukoista niin hyvät katteet? Ohjaus on ollut Ladassa jäykkä ja se vaan pitää hyväksyä, ei kai tollasia museoautoja kukaan normaaliajossa enää pidä. Samara ja 110 on hyviä vaihtoehtoja jokapäiväiseen ajoon.

eikös tossa uudemmassa nappiksessa eli "helmessä" ole uudempi ohjausvaihde ja nivelletty ohjausakseli, toisin kuin tässä "äSSässä", ainakin jos autolehtien koeajoihin on luottaminen, on tässä uudessa hiukkasen kevyempi ohjaus, eli tästä voi tulla osa jäykkyyden tunnosta, loppu on tätä seisonnan aiheutamaa kuivumista ja jumitusta
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

:shock: Täh!Että!Mitä!Että! Kymenlaaksossa ja muuallakin Suomessa :shock:

Nyt tuli ohi suupielen jotain ihan ihmeellistä Synttärisankarilta. ABC -liikenneasemalle ja äkkiä sieltä näpyttämästä ettei mene ihan överiksi jutut 8)
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Liikennekelvottomiksi...kyllä ne autot siellä pellossa pitämällä vasta liikennekelpoisiksi muuttuukin. Se että kuulalaakeroitu simpukka olisi laiton, on silkkaa paskapuhetta. Jos ostat venäjältä uuden apusimpukan niin se tulee samalla sarjanumerolla kuin alkuperäinenkin. Missä kohtaa tässä on se laittomuus?

Niinkuin Jussi tietää, varaosien tuojat tekee älytöntä tiliä osakaupalla, moni jopa elää sillä :lol:

Se on totta että noissa vanhemmissa tuntuu olevan aavistuksen raskaampi ohjaus (3 yksilön kokemuksella) muttei mitenkään erikoisen paljoa. Paremman siitäkin saa tehtyä pienellä työllä. Jos ratin punominen otsasuonet pullottaen 155-pizzaleikkureillakin on mukavaa, niin mikä ettei. Onhan sekin yksi masokismin alalaji.

V*ttu mitä paskaa taas sanon vaan.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Jokari kirjoitti:V*ttu mitä paskaa
Pasi Viherahon perustermi :lol: :lol:
Jokari kirjoitti:Jos ratin punominen otsasuonet pullottaen 155-pizzaleikkureillakin on mukavaa, niin mikä ettei. Onhan sekin yksi masokismin alalaji.
Tässä mallissa renkaat on kokoa 165.
Mitä siihen ohjauksen raskauteen tulee niin kyllä "helmen" ohajaus tuntuu niillä 155 pizzaleikkureillakin paljon kevyemmältä suorastaan
tehostetulta tämän äSSän ohjaukseen verrattuna.
Paljonkohan maksaa tämä laakeroitu osteri?
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3663
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja AI »

Lada-Jussi kirjoitti:eikös se jo aiemmin todettu laittomaksi muutokseksi vaihtaa apusimpukka erillaiseen.
Tätä kysyin oikein tärkeän oloiselta katsastusmieheltä joka orkkiksen hylkäsi kun aavistuksen väljää oli. Saa vaihtaa kuulalaakeroidun kunhan se on tehdastekoinen ja tähän autoon tarkoitettu.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

AI kirjoitti:
Lada-Jussi kirjoitti:eikös se jo aiemmin todettu laittomaksi muutokseksi vaihtaa apusimpukka erillaiseen.
Tätä kysyin oikein tärkeän oloiselta katsastusmieheltä joka orkkiksen hylkäsi kun aavistuksen väljää oli. Saa vaihtaa kuulalaakeroidun kunhan se on tehdastekoinen ja tähän autoon tarkoitettu.
Jos lähetään olettamasta, että osan laakerointi on muuttunut tehdasasenteisena joskus 90-luvulla, niin sitä ei ole mielestäni tarkoitettu 70-lukuiseen museoautoon, tää jättää vielä aikalailla tulkinnan varaa.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Lada-Jussi kirjoitti: Jos lähetään olettamasta, että osan laakerointi on muuttunut tehdasasenteisena joskus 90-luvulla, niin sitä ei ole mielestäni tarkoitettu 70-lukuiseen museoautoon, tää jättää vielä aikalailla tulkinnan varaa.
Yhdessäkään Suomeen tuodussa takavedossa ei ole alkuperäisenä kyseistä osaa koska se on 2000-lukua. 1700i manuaalista löytyvä "laakeroitu" apusimpukka ei ole mitään muuta kuin käännösvirhe.

Kaikki takavedot on minun silmissä 1 = 1 autoja joten mitään eroa en näe tässä, saati edes keskustelemisen arvoista. Mutta tämähän olikin Ladatunkio, meinasi jo unohtua...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Kyllä minulle kelpaa ihan hyvin se laakeroitu versio apusimpukasta. Jos nykypäivänä ei edes uutena saa laakeroimattomia niin miksi edes vaivautua?
Ja miksi voisi olla kiellettyä asentaa autoon sinne täydellisesti sopivaa osaa joka parantaa auton käsiteltävyyttä ja turvallisuutta?
Käsitykseni mukaan tämä osa on pysynyt täysin muuttumattomana kaikki ne kymmenet vuodet joina Ladaa on valmistettu?
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja Jokari »

lada.h.s kirjoitti:Jos nykypäivänä ei edes uutena saa laakeroimattomia niin miksi edes vaivautua?
Löytyy kyllä, yksikin tavallinen apuosteri tuli vahingossa Venäjältä. Hyvä kun jaksaa käsissä kääntää...
lada.h.s kirjoitti:Ja miksi voisi olla kiellettyä asentaa autoon sinne täydellisesti sopivaa osaa joka parantaa auton käsiteltävyyttä ja turvallisuutta?
Käsitykseni mukaan tämä osa on pysynyt täysin muuttumattomana kaikki ne kymmenet vuodet joina Ladaa on valmistettu?
Pussihousustatuksen takia ei saa asentaa. Myöskin autoon kuulumattomat ja tyyppihyväksymättömät osat aiheuttavat vaaratilanteita koska neuvostoinsinöörien tarkoin suunnittelema ohjausgeometria menee pieleen. Myös jälkituotanto-osien kestävyys voi olla huonompaa kuin alkuperäisen CCCP-valmisteen.
Ylipäätäänsäkin tälläiset tuunaukset ovat alku kohti puskurien poistoa, Weberin asennusta ja tekniikan vaihtoa. Parempi siis säilöä auto helmoja myöten suohon jossa se säilyy paremmin kuin tuningissa.

Vastasin Jussin puolesta siis jo etukäteen niin ei tartte vaivautua.. :lol: :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 2028
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Kyllä minun mielestä tuollaiseen harvinaisuuteen täytyisi laittaa laakeroimaton apusimpukka. Vaikka tuo onkin pienemmästä päästä tuunausta. Ja onhan se ymmärrettävää, että jos on parempikin vaihtoehto niin ei alkuperäistä välttämättä kannata laittaa. Mutta enemmänkin tunnelman vuoksi kun saa naama irvessä vääntää rattia. Tietää ainakin ajavansa autoa jossa ei hienouksia ole, paitsi runsas mittarivarustus. Tai eihän se laakerillisellakaan taida kevyeksi käydä.
Viimeksi muokannut Flaiman, 14.5.2010 23:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Niin ainoa ongelmahan tässä on se korvien väli. Koska ulkonäöltäänkään tuote ei eroa alkuperäisestä jos ostaa alkuperäisen värisenä (yleisin malli, löytyy myös sinisenä) ja jos siitä irrottaa päällisnupin, joka on musta/vaaleanpunainen yleensä...eli mutteri jää pelkästään näkyviin. Kukaan tavan tunari ei voi sanoa mikä osa on alkuperäinen ja mikä ei. Eli ongelma on pelkästään ratin ja penkin välissä, ei missään muualla.
Eli mitään järjellisiä perusteita ei taaskaan näytä löytyvän tätä hirvittää tuunausta vastaan.
On vain tyhjää mouhoamista korvaamattoman aarteen tuhoamisesta...

Senkun tuotte Virosta näitä "harvinaisuuksia" niin paljon kuin sielu sietää niin voi sitten vaihdella niihin niitä alkuperäisen apusimpukan puslia ja olla näin "parempi harrastaja".
Flaiman kirjoitti:Mutta enemmänkin tunnelman vuoksi kun saa naama irvessä vääntää rattia. Tietää ainakin ajavansa autoa jossa ei hienouksia ole...
Huvittavin argumentti mitä olen vähään aikaan kuullut. Eli kun vaihtoehtoina on hakata päätä seinään tai olla hakkaamatta niin tunnelman takia valitaan ensimmäinen? Aivan käsittämätöntä.
Aivan, ei se tehostetusta käy laakeroidunkaan kanssa, mutta askel parempaan aina. Ei se toki mitään auta jos nivelet on muutenkin vaihtokunnossa ja kankeina.
Oikeilla osilla ja pienellä työllä takavetoladan ohjaus EI OLE RASKAS eikä sen kuulukkaan olla. Tervetuloa ajamaan koska vain...autot sisältävät kaikkia paheksuttuja, ohjausta sietämättömän raskaaksi muuttavia osia mutta silti moni papan orkkis on paljon kankeampi. Missä meni vikaan?
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Kuten olen jo aikaisemminkin sanonut Helmen ohjaus ei ole todellakaan raskas ja siinä kaikki osat ovat alkuperäisiä CCCP insinöörin
suunnittelemia ja CCCP työnsankareiden valmistamia.
Jokari kirjoitti:Myös jälkituotanto-osien kestävyys voi olla huonompaa kuin alkuperäisen CCCP-valmisteen.
Tämä minua vähän huolettaa.
Jokari kirjoitti:Ylipäätäänsäkin tälläiset tuunaukset ovat alku kohti puskurien poistoa, Weberin asennusta ja tekniikan vaihtoa. Parempi siis säilöä auto helmoja myöten suohon jossa se säilyy paremmin kuin tuningissa.
Weberin voisin tietyissä tapauksissa jopa hyväksyä mutta puskurien poistoa en hyväksy! :lol:
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

On se elämä liian helppoa, jos tällaiset asiat ovat suurimpia murheita.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Ei sen tarvitse hirveän vaikeaa ollakaan! :D
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Vastaa Viestiin