Sivu 3/15

Re: Nappis uuteen kotiin

Lähetetty: 5.11.2009 19:02
Kirjoittaja pekkaolavi
Joo kyllä kovaan hintaan...

Olen kyllä varautunut aukaisemaan koneen... mutta täytyyhän sitä kokeilla...

Re: Nappis uuteen kotiin

Lähetetty: 10.11.2009 13:27
Kirjoittaja pekkaolavi
Jaa että tällaiset kommentit....

Re: Nappis uuteen kotiin

Lähetetty: 10.11.2009 19:34
Kirjoittaja Jimsgarage
Moro,

Onko projekti edistynyt? Oletko ottanut sylinterikannen jo irti tai saanut koneen muuten pyörähtämään?

- Jim

Re: Nappis uuteen kotiin

Lähetetty: 10.11.2009 20:05
Kirjoittaja pekkaolavi
En ole ehtinyt nappiksen kimppuun... Sen verran että olen yrittänyt litkun avulla saada pyörähtään. Eipä ole liikahtanutkaan, liekö venttiilit jumissa tai jotain. Purkuhommiin ehdin ehkä lauantaina, eli projekti etenee hitaanlaisesti.

Re: Nappis uuteen kotiin

Lähetetty: 14.11.2009 15:05
Kirjoittaja pekkaolavi
Tänään otin kannen auki. Moottori pyörii nyt eli varmaan venttiilit jumittaneet.
Ruiskuttamani litkut ovat pehmentäneet mäntien päällä olleen karstan ja poistin karstan varovasti ettei kaikki paskat mene kanaviin.

Muuten sylinterin seinämät näyttää olevan ihan ok kunnossa. Laitoin mäntien päälle öljyt, näkee kuinka männänrenkaat vuotaa mutta en aio tehdä muuten koneelle mitään.

Tossa kuvaa lohkosta....

Kuva

Kuva

Sitten kannen kimppuun. Tosiaan varmaan venttiilit jumissa ja niiden purku ja kokoaminen.
ONKO TÄHÄN JOTAIN VINKKEJÄ?

Tässä kuvaa kannesta...

Kuva

Onko jotain vinkkiä venttiilien karstanpoistoon?

Näyttää olevan kameran päivämäärä päivän pielessä... Mitenhän senkin saisi aikaan...

Re: Nappis uuteen kotiin

Lähetetty: 15.11.2009 2:04
Kirjoittaja pikku-maukka
polttoöljyllä voi koittaa noita venttiilejä liuottaa, karstaa sen vähintään pitäisi niistä irrottaa en ole sit ihan varma että, tnkeutuuko venttiilien ja seetejen väliin miten hyvin.

Re: Nappis uuteen kotiin

Lähetetty: 15.11.2009 14:04
Kirjoittaja pekkaolavi
Nyt irroitin keinuvivut jousineen.

Suihkutin venttiileihin ruosteenirroitusainetta kun ei muutakaan ollut, siis sylinterin puolelle. Jos sitten suihkis vähän imu- ja pakokanaviinkin. Jos sais lainaksi puristinta niin voisi irroittaa venttiilit ja hioa ne. Sitten voisikin alkaa kasaamaan...

Sitten tarvis vinkkejä miten saa jakoketjun ajoitukset kohdalleen? Siis kone on paikoillaan ja kampiakselin ajoitusmerkkiähän ei näy. En viitsis purkaa jäähdytintä ja maskia ja kaikkea että sais merkin näkyviin. Eli onko jotain kikka kolmosta jolla tästä selviäis ilman lisäpurkua?

Re: Nappis uuteen kotiin

Lähetetty: 15.11.2009 14:46
Kirjoittaja Jokari
Ajotusmerkit löytyy jakopään kopasta ja hihnapyörästä -> http://www.ladakerho.fi/info/muut/kuvat/hihnapyora.jpg

Sieltä vaan nollamerkkiin ja yläkerta kohdalleen (siellähän ne merkit on ilmeiset)

Re: Nappis uuteen kotiin

Lähetetty: 15.11.2009 16:27
Kirjoittaja pekkaolavi
Kiitos niinhän se onkin. Tosta hommasta sit varmaan selviän helposti.

Mistähän sais virranjakajaan hienosäätömutterin, nyt on joku pultti ja aluslevy viritelmä!

Re: Nappis uuteen kotiin

Lähetetty: 15.11.2009 18:16
Kirjoittaja Jusu
pekkaolavi kirjoitti:Mistähän sais virranjakajaan hienosäätömutterin, nyt on joku pultti ja aluslevy viritelmä!
No ei siinä kyllä alunperinkään mitään hienosäätömutteria ole, se normaalikiinnityshän on juurikin mallia aluslevy mutterin alla.

Re: Nappis uuteen kotiin

Lähetetty: 15.11.2009 19:08
Kirjoittaja Jokari
^^ Samalla tavallahan se "hienosäätö"jakajakin jakaja tulee kiinni jos sitä tässä haettiin :lol:

Re: Nappis uuteen kotiin

Lähetetty: 15.11.2009 19:23
Kirjoittaja pekkaolavi
Joo näinhän se näyttääkin olevan. Noissa korjausoppaista puhutaan jostain hienosäätö- tai oktaanisäätöruuvista jollaista ei tossa näytä olevan.

Muuten siinä virranjakajassa lukee Hungarian, että onko nuo tosiaan tehty Unkarissa!

Re: Nappis uuteen kotiin

Lähetetty: 15.11.2009 19:28
Kirjoittaja Jokari
Unkarissa ja ex. Tsekkoslovakiassa on tehty paljon alkuperäisiä Ladan sähköosia, jakajaa, umpioita, sulakerasioita, syttyosia, releitä sun muita...

Re: Nappis uuteen kotiin

Lähetetty: 16.11.2009 9:10
Kirjoittaja pekkaolavi
Jokari kirjoitti:Ajotusmerkit löytyy jakopään kopasta ja hihnapyörästä -> http://www.ladakerho.fi/info/muut/kuvat/hihnapyora.jpg

Sieltä vaan nollamerkkiin ja yläkerta kohdalleen (siellähän ne merkit on ilmeiset)
Tohon vielä että luin korjausoppaasta että hihnapyörän 0-merkki tarkoittaisi sitä että 4.sylinteri on ykk:ssa. Ymmärsin että kampiakselin merkissä 1.sylinteri olisi ykk:ssa.

Olenko ymmärtänyt asian ihan väärin? Miten se vaikuttaisi ketjun ajoituksen säätöön?

Re: Nappis uuteen kotiin

Lähetetty: 16.11.2009 10:24
Kirjoittaja Jusu
Molemmat oikein. Kuten siitä avonaisesta moottoristasi näet, niin sekä ykkösen että nelosen männät ovat yläkuolokohdassaan yhtäaikaa kun se merkki on kohdallaan.