Sivu 3/14
Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)
Lähetetty: 29.6.2009 7:53
Kirjoittaja Zipi
köhmä kirjoitti:Oliskohan kannattanu vetää noi putket läpi noista valmiina olevista takapään rei'istä??
Ihan kai siitä hyvä tulee noinkin..
Niille puskurin reijille on käyttötarve olemassa.
Tänään tuli aloitettua takakontin sisäpuolen tekoa. Hommasta pari vaivaista kuvaa galleriassa kun ei oikein saanut mitään näkyvää aikaiseksi vaikka hommia paiskin useamman tunnin. Täytyi tehdä noihin perän puskurin reikiin vielä holkit ja hitsailla ne kiinni ettei mene sinne perän kotelorakenteeseen paskaa ajaessa. Siihen kun olisi jäänyt ehkä 5mm raot joka sivulle josta paska pääsisi sisään koteloon ilman holkkeja. Holkeista ei vielä kuvaa, mutta jossain välissä sitten...
Huomenna tulee pekkaspäivä kun tarttee lähteä
Imatra Big Band festivaaleille. Ehän mie muuten mänis tuonne, mutta kun työpuolesta toimittaja kutsuu, niin pakkohan se silloin on.
Saas nähä miten paljon sitten keskiviikkona saa aikaiseksi taas töitten jälkeen... Homma ois ollu nyt oikein hyvässä vauhissaan mutta ilta yllätti kesken rojektin taas kerran.
Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)
Lähetetty: 30.6.2009 12:52
Kirjoittaja Zipi
Valehtelin että pitäisin tallilta pekkaspäivän:
Oli se vaan pakko pitää töistä pari pekkastuntia ja käydä vetäisemässä takapuskurin kotelorakenne loppuun. Parit pienet palikat sinne vielä täytyy laitella, mutta aikalailla umpinainen alkaa olla. Toki kontissa on vielä ehkä liikaa "tilaa" ja tuolle pikku reijälle pohjassa tarttee tehdä jotakin... Mutta onneksi suunnitelmat ovat olemassa jo.
Nyt voi hyvällä omallatunnolla mennä illalla BigBand telttaan tinaamaan.
Ai joo... Napsin kuvat myös niistä takapuskurin reijistä ja nekin on latailtuna galleriaan nyt.
Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)
Lähetetty: 1.7.2009 21:52
Kirjoittaja Zipi
Tulipa tuota tänäänkin taas värkättyä vähäsen, mutta ei hirveän pitkään ehtinyt töitä painaa leipätyön kiireiden vuoksi... Sen verran sain kuitenkin aikaiseksi että nyt olisi takapuskimen kotelorakenne valmis joka kantilta. Huomenna varmaankin homma jatkuu takalokarien reunamilla olevien jousituksen kiinnikkeiden fiksaamisella. Niissä kun näkyy olevan kuskin ja apparin puolella samanlaiset kaksi rapsakkaa reikää... Mutta laikkaallaan auki ja laitetaan lattarautaa tilalle.
Sain tänään alustavasti selviteltyä uuden ja vanhan mallin Nivan vertailukelpoisuutta ja hyvältä vaikuttaa... Jos vaikka saisi Delta-Autolta paperin Niva mallien samankaltaisuudesta jousituksen, jarrujen, akseliston ja korin kantavien rakenteiden osalta. Kävin myös konttorilla kyselemässä tekniikan swäppäystä ja muita modifikaatioita joita on tehty/suunniteltu ja missään ei tullut seinää vastaan.
Yksi kuva tämän päivän ropaamisista uppailtu galleriaan, mutta eipä siinä liiemmin ole eroa edelliseen kuvaan.
Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)
Lähetetty: 2.7.2009 22:34
Kirjoittaja Zipi
Joskohan nyt ois takaloksut kondiksessa:
Tuollaiset paikat tein molemmin puolin, vaikka kuskin puolella ois yks lappu riittänyt kun takapäästä oli ehyen näköinen. Mutta ompahan nyt ainakin vahva kun 3mm pellistä tehty... Galleriassa muutama kuva lisää operaatiosta. Seuraavaksi homma jatkuu pohjan paikkaamisella. Vielä parit pikkuruuvinreijät ja tulpan reijät perästä umpeen ja sitten etujalkatiloihin. Myös etujalkatilojen alla olevat poikittaiset lyhyet palkit kaipaa fiksaamista, mutta ei pitäisi olla liian paha nakki niiden kanssa. Kun noi ois tehty, niin sitten ehkä alkais taas uusi luova vaihe projektissa...
Paperisota-asioita tekniikan vaihtamiseksi on pikkuhiljaa aloiteltu ja näyttäisi siltä että suurin haaste taitaa tulla Nivan koneen alhaisesta painosta 115kg... Mutta saas nähdä. Voihan se olla että tässä vielä joudutaan laittamaan Akelle papereita vetämään. Onneksi tuon tekniikan kanssa ei ole paineita tämän kesän osalta.
Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)
Lähetetty: 3.7.2009 14:12
Kirjoittaja ihkulainen
hyvältä näyttää!
Minkälaista tekniikkaa olet konepellin alle ajatellut?
Zipi kirjoitti:näyttäisi siltä että suurin haaste taitaa tulla Nivan koneen alhaisesta painosta 115kg... .
Painon lisäystä voi kompensoida siirtämällä akku ja vararengas taakse. sillä saa jo 50Kg pelivaraa. Katsastusta varten punnitsee ne
Munki pitäis mennä lähiaikoina katsastaa mun Niva 2litraselle koneelle.
edit: jos vielä tarvetta takaluukulle niin tuolla yks lahjotettavana --->
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=60509
Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)
Lähetetty: 3.7.2009 17:40
Kirjoittaja Zipi
Tänäänkin tuli hiukkasen puuhasteltua vaikka taas alunperin arvelinkin ettei pajalla mitään tapahtuisi... Myös auton omistaja ilmaantui paikalle hinkkaamaan hitsailtuja peltejä puhtaaksi ja vetelemään pohjamaalia niihin. Kunhan maalit on kuivaneet tehdään kevyt hionta karkealla paperilla ja pakkelia päälle. Mie sain paikkalleeksi pohjalevystä kaikki ylimääräiset pikkureijät perästä takapenkin jalkatilaan saakka. Tai no... En irroittanut pensatankkia, että tiedä häntä mitä sen alla on, mutta muuten kyllä on ummessa kaikki. Galleriassa kuvia tuosta reikien paikkailusta, mutta maalailuista ei ainakaan vielä ole. Saas nähdä jos vielä illalla näpsäisen niistäkin...
ihkulainen kirjoitti:Minkälaista tekniikkaa olet konepellin alle ajatellut?
Painon lisäystä voi kompensoida siirtämällä akku ja vararengas taakse. sillä saa jo 50Kg pelivaraa. Katsastusta varten punnitsee ne
Munki pitäis mennä lähiaikoina katsastaa mun Niva 2litraselle koneelle.
edit: jos vielä tarvetta takaluukulle niin tuolla yks lahjotettavana --->
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=60509
Uskaltaakohan tuota tekniikkaideaa täällä mainitakkaan ettei kukaan tosi Ladafanaatikko tule silmille.

Noh, Mersun OM601 + automaattilaakkoahan tässä suunnitellaan. Eli 2 litrainen vapaastihengittävä diesel tekniikka W124 mersusta. Tekniikka swäpättäisiin ihan totaalisesti eli johtosarjoja myöten ja kojelauta samasta vehkeestä... Mutta katsellaan miten käypi.
Suurin ongelma on siinä että jos Ladan kone tosissaan painaa vain 115kg on maksimipainoinen kone mitä keulalle laillisesti saa 138kg. Ymmärtääkseni siinä ei auta mikään vaikka kuinka siirtäisi kamaa taakse. Rojun taakse siirto on pakollista jos koneen paino ylittää 10% orkkiksen painosta ja 20% on maksimi. Eli pienet on pelivarat... Myöskään 2,0 litraista konetta ei saa 1600 Nivaan laittaa ellei saa paperia vertailukelpoisuudesta 1700i malliin kun litratilavuus menee yli 25%. Eli saattaapi olla että menee Ake lupahakemuksen puolelle jos ei papereita saa.
Tuosta piruille raamattua miten koneen vaihto on määritelty:
Koodi: Valitse kaikki
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajoneuvotekniikka/Ajoneuvon+rakenne++ja+varusteet/Henkilö-+ja+pakettiautojen+rakennemuutokset/Moottori/Moottorinvaihdon+edellytyksiä.htm
Kiitos tiedosta tuon kontin luukun suhteen. Tässä on vielä kaksi vaihtoehtoa kun ollaan niin pitkälle jo edetty... Eli joko rakennetaan nykyisestä tai sitten pitää saada uuden mallin luukku. Tuo vanhan mallinen ei tuo sitä luukkia jota tässä haetaan. Pitää saada katos fengshuit täsmäämään.

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)
Lähetetty: 4.7.2009 14:44
Kirjoittaja Zipi
Kiviset & Soraset vehicle:
Kuten tarkkanäköiset huomaa, niin poikkipalkin pätkä on myös hävinnyt tässä operaatiossa... Sen peltisen mädän palkin tilalle tulee 100x50 3-4mm seinämällä teräspalkkia U-muotoon laikkailtuna, varmaan noin 70x50 kokoisena.
Pikkasen muuttu ulkonäkö kun on yksivärinen persaus:
Nyt näkee aika selkeesti missä on vielä pientä epätasaisuutta joita tarttee pimppailla peltityökaluilla ennen pakkelointia. Mutta kyllä se melkoisen tasainen on jo nyt.

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)
Lähetetty: 5.7.2009 18:49
Kirjoittaja Zipi
Eipä hirveän kauaa tänään jaksanut tallilla puuhastella kun jotenkin vaikutti happi olevan normaalia ohuempaa tänään...
Mutta sen verran kummiskin että leikkelin apparin jalkatilaan jonninmoisen reijän ja poistin sieltäkin sen poikkipalkin pätkän. Apparin puolella oli pitkittäispalkissa pientä paikkaamisen tarvetta poikittaispalkin liitoskohdassa. Onneksi varsin minimaalista ja hitsailin sen kuntoon. Seuraavassa työrupeamassa tarttee tehdä uudet poikittaispalkit ja hitsailla ne paikoilleen. Sittenpä pääsisikin hitsaamaan jalkatiloja ehyeksi ettei olisi Kiviset & Soraset malli.

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)
Lähetetty: 6.7.2009 11:30
Kirjoittaja köhmä
Tästä peltisavotasta tulee mieleen ihan oma kostaja-projekti. Kaikenlaisia paskoja sitä pitääkin ryhtyä parsimaan kasaan...
Paaliin vaan ja parempikorista tilalle

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)
Lähetetty: 6.7.2009 13:16
Kirjoittaja Zipi
köhmä kirjoitti:Tästä peltisavotasta tulee mieleen ihan oma kostaja-projekti. Kaikenlaisia paskoja sitä pitääkin ryhtyä parsimaan kasaan...
Paaliin vaan ja parempikorista tilalle

Höpön lopön... Täähän on ihan vahvapeltinen rakkine.
Eihän sitä kannata vahvakorista autoa alkaa modaamaan, vaan pikkasen hapettuneen pelastaminen on paljon palkitsevempaa. Eihän tässä ollu kuin noi helmat ja lokasuojien kaaret joita piti välttämättä paikata. Muu on sellasta perushuoltoa vaan että mennään seuraavat 30 vuotta minimaallisilla peltirempoilla.

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)
Lähetetty: 6.7.2009 21:20
Kirjoittaja Zipi
Poikkipalkit paikoillaan:
Sain tänään ropanneeksi uudet poikkipalkit. Leikkelin ne 50x100 3mm seinämällä olevasta palkista siten että pitkittäispalkin pää 50x50 ja helman puoleinen 50x60. Ai että oli taas kivaa hitsailla auton alla... Mutta onneksi alkaa käydä jo rutiinilla. Toki kun liian hyvää tulee aina tehdyksi, niin piti niitä saumoja vähän rälläkällä hioa ettei katsurikaan pääse ihmettelemään kotitarveräpellyksiksi.
Paikkailin myös tehtaan jäljiltä parit pyöreät reijät molemmin puolit ja sitten niitä kolmion mallisiakin... Jäi noita ihmeellisiä ylijäämäreikiä vielä vähän paikattavaksikin. Jotekin houkuttaa leikata vielä noi molemmat jalkatilojen pintapeltien reijät täysin saman muotoisiksi, eli apparin puolella kuskin suuntaan ja kuskin puolella helman reunasta taaksepäin vähäsen matkaa. Helkkari kun sitä pitää olla niin perfektionisti...
Noh, tarttee huomenna käydä hakemassa vähän peltiä romikselta lisää että saa tilkittyä nuo jalkatilat jollain sopivan vahvuisella tavaralla. Eli vähän paksumpaa kuin nykyinen mutta ei liian.
Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)
Lähetetty: 7.7.2009 21:48
Kirjoittaja Zipi
Niinhän siinä kävi etten malttanut olla tekemättä paikkauksista samanlaisia kummallekin puolelle:
Mutta tuleepa ainakin noiltaosin vahva. Ja tuon kardaanitunnelin joutunee muokkaamaan uudestaan kun alkaa tekniikkaa vaihtamaan, joten en ainakaan keskemmälle tätä jumppaa enää levitä. Tuumin myöskin jättäväni tulipellin sellaiseksi kuin se on koska se vaikuttaa kohtuullisen vahvalta.
Paikkailin tänään loput turhat reijät etujalkatiloista ja kairasin reiät pitkittäispalkin kohdalle että saa sutsutella kotelosuoja-aineita niistäkin. Aloittelin myös hitsaamaan peltejä paikoilleen, mutta joutuu tekemään palapelinä ettei tarttee alhaaltapäin hitsailla koteloihin... Olishan tuota voinut reikiäkin porailla ja tehä oikeaoppiset pistehitsit, mutta mie en oikein välitä niistä. Kunnon saumalla kiinni ja jos jostain murtuu aikanaan, niin korjataan vahvemmaksi.
Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)
Lähetetty: 8.7.2009 21:26
Kirjoittaja Zipi
Tilkkutäkki:
Mutta kyllä on nyt ainakin vahva, kun on kunnolla joka pelti palkkien reunoissa kiinni. Seuraavana tarttee vähän hioa noita hitsaus saumoja kun ei luonto anna periksi jättää niitä ihan vaan tollaseks...
Ennen takakontin reijän tilkkimistä tarttee myös fiksailla perän poikkituen auton puoleinen kiinnitys. Se on joskus mennyt poikki ja joku noheva on vaan hitsaillut sen kiinni vaikka toiselta puolelta pellit päällekäin, eli kulma on muuttunut. Akseli on noin 2cm keturallaan, eli ei keskellä autoa tämän takia. Saas nähä millanen savotta sen tuen aukileikkaaminen on, mutta ei sen takaisin hitsaaminen pitäisi ainakaan pulma olla. Tarttee vissiin tehä siihenkin sitten joku vahvike että kestää varmana...
Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)
Lähetetty: 9.7.2009 20:10
Kirjoittaja Zipi
Taas on päivän tallipuuhastelut paketissa. Aloitin hiomalla eilen valmiiksi hitsaamieni etujalkatilojen lappujen hitsaukset (osittain myös alhaaltapäin) ja kaivelin sen ihme lapun apukuskin A-pilarin tienoilta pois jossa ihmeellinen iso reikä pyöräkoteloon. Kyseinen reikä tarttee hitsailla umpeen kunhan joku kerta sopivasti kohille sattuu. En kyllä jaksa ymmärtää mitä siellä tehtaalla on tuonkin reijän funktioksi kuviteltu...
Noh, seuraavana fiksailin sen perän poikittaistuennan korin puoleisen kiinnikkeen. Isolla rälläkällä pääsi puoleen väliin ja ihan perinteisellä rautasahalla meni loput niin että hujahti. Seuraavana olikin tuen venyttäminen suunnilleen oikean muotoiseksi... Siihen piti tehdä quick&dirty ulostyöntäjä pultista, mutterista, parista aluslevystä ja putken pätkästä:
Se toimi hienosti ja sitten hitsailinkin vielä ylimääräisen jäykisteen lisätueksi:
Luulisi nyt kestävän kun vetelin ensin ulkoapäin aukot täyteen suurella virralla ja sen jälkeen sisälle päin vielä toinen sauma. Hehku ainakin komiasti punasena pitkän matkaa.
Jos akseli ei tämän jälkeen ole keskellä, niin sitten tarttee tehdä tuohon poikkitankoon säätömahdollisuus...
Eikä tässä vielä kaikki.

Lisäksi aloittelin tukkimaan takakontissa olevaa aukkoa:
Aikaisemmin en ole mainostanutkaan, mutta varmasti moni on jo älynnytkin aukon perimmäisen tarkoituksen: Lisätilaa konttiin tekemällä laatikko puskurintakaisen hukkatilan käyttöönottamiseksi. Tuo aukko oli kyllä ihan helkkarin hyvä huoltoaukko tehdä perän hitsailuja, pakoputken kiinnikkeitä sun muita. Laatikkoon on tarkoitus jemmata kaikki ylimääräinen, eli tunkki, ensiapulaukku, varoituskolmio, hinausköysi, käynnistyskaapelit jne... Noi hätävaratarvikkeethan tarvitaan siksi että voi tarjota apua kun naapurin bemari hyytyy pakkasella tai jää risteykseen kuopimaan.

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)
Lähetetty: 10.7.2009 15:50
Kirjoittaja Zipi
Tänään tulee väkisinkin lomapäivä pajalta... Ei kerinny livistämään töistä päivällä yhtään sepittämään ja nyt illemmalla on sitten vähän muuta aktiviteettia. Mutta eiköhän sitä taas huomenna tuota laatikkoa konttiin väkerretä.