2107 Axtec 1600SL -91 LeningradBlack: GONE!

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: 2107 Axtec 1600SL -91 LeningradBlack

Viesti Kirjoittaja Jokari »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti: Mutta ne koteloiden etualakulmat. Onko vielä Vhithumoisempaa paikkaa?
On. Takapyöräkotelon "katon" sauman ympäristön hitsailu. Lakihitsausta perkeleen ahtaassa paikassa.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2107 Axtec 1600SL -91 LeningradBlack

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Ja taas tökkää. Ei ole aivan prikulleen käyviä suuttimia Esab 125 Miggyyn. Muutama oli 0,8 langalle, mutta kierre on vähän eri. Taitaa se sinne pistooliin mennä, mutta heikkoa on.

Vanha hyvä kone. Mutta ne varaosien puutteet. Jospa se kuitenkin vielä pelittäisi.

Ei kiinnosta kyllä nyt hitsaus. Jatkuvaa räkimistä on ollut. No, vielä sen on kiinnostettava. Alle viikko aikaa paukuttaa tämä ehjäksi. Ja silmälappu sekä suojalastit tiiviisti päähän. 8)
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Lada Scandinavia
Viestit: 1655
Liittynyt: 12.7.2005 18:17
Paikkakunta: Turun tienoo

Re: 2107 Axtec 1600SL -91 LeningradBlack

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

Hitsaus voi olla kohtalaisen mukavaa, jos hyvä maski ja tummuus. Itselläni Euromaski ja tummuus 5.
Sillä näkee hyvin, 8 tai 10 tummuuksilla ei näe mitään ja hitsaustyö saattaa alkaa tympiä.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2107 Axtec 1600SL -91 LeningradBlack

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Minullahan on tuo automaattimaski. Kyllä sitä mielellään hitsaa, mutta palojen rakentelu hankaliin paikkoihin on niin hemmetin työlästä. Juuri nuo takapyöräkotelot ja niiden kulmat :evil:

Mukava se on paukuttaa sivulle hyvää uutta peltiä vanhaan ehjään. Ei kun rytmiikalla kuunnellen oikean vahvuista täppiä. Rääääts.......Rääääts.......Rääääts.... ja tuota rataa.

Ilman automaattimaskia en tekisi yhtään paikkaa tuonne pimeisiin ahtaisiin nurkkiin. Mutta on se paukutus välillä kivaakin kun... 8)
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
staticx

Re: 2107 Axtec 1600SL -91 LeningradBlack

Viesti Kirjoittaja staticx »

voin tulla jokupäivä avuksi pelti ja hitsaus hommiin jos tarvitset apua niin ei itselläkään pääsis taidot ruostumaan
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2107 Axtec 1600SL -91 LeningradBlack

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Hienoa! Laitatko sen Puhelinnumperin vai tulikohan se jo?

Pikkuapu olisi tuossa juuri kohta paikallaan. Vähän tarvitsisi pitäjää eräissä kohdin. Katsellaan. :D
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
staticx

Re: 2107 Axtec 1600SL -91 LeningradBlack

Viesti Kirjoittaja staticx »

huomenna voisin tulla auttelemaan 11 jlkeen pääsen silloin koulusta
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2107 Axtec 1600SL -91 LeningradBlack

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Eipästä kyllä taideta tätä ehtiä hitsailla loppuun ennen vakituisempaa Kuusaalle siirtymistä. Toiveissa olisi että saisi rakennettua tuon vasemman helmakotelon takaosan, sen ja pyöräkotelon kulman sekä varapyöräkotelon pohjan ympäristöineen valmiiksi. Niihin sitten vain varastorasva päälle talveksi.

Toisen puolen samaiset paikat, joissa ei ole aivan yhtä paljon tekemistä saanen ehken valmiiksi myöhemmin syssyllä. Tai eihän siinä ole kuin nuo kotelon takaosa ja pyöräkotelon alakulma. Tankin pohjaan en kajoa toistaiseksi mitenkään.

Hyvässä mallissa se vasen puoli on ja odottaisi lähinnä hitsipaukutusta, mutta tänään sataa ja muutenkin PahaSilmä on kipeänä joten en viitsi ryhtyä millään enkä voikaan.

Muutamia päiviä aikaa toivottavasti.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2107 Axtec 1600SL -91 LeningradBlack

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Saatiin sitten vihdoin umpeen se helvetillinen tunkinkorvakkeen ja takapyöräkotelon nurkka ylös asti. Kolmas kerta vasta tuotti kunnollisen tuloksen. Sapluunointikaan ei tahtonut auttaa. Kaamea paikka. Kyllä sitä mielellään suoraa peltiä paukuttaa noiden jälkeen. Ja jos tuonne jo tuli kohtuu siistiä täppiä täpin viereen niin miten sitten muualle.

Pudotin perän niin alas kun pukit antoivat myöten. Jatketaan kontin sisästä sitä varapyöräkoteloa. Sen kimpuun lähtee noiden jälkeen mielellään. Ja tietysti sielläkin vielä muutama kinkkinen kinuski tulee vastaan, mutta pahimmat ovat takana.

Ja eihän siinä mitään jos tekniikka pelaisi koko ajan, mutta... Välillä suutin tukkeutuu kun polttosuoja ei pysty olemaan kunnolla kiinni pohjassa. Tämä taas johtuu siitä, että sopivia suuttimia ei ole enää oikein saatavana. Uusi ostamani suutin on pidempi kuin alkuperäinen ja sen kierre on niin tiuha, ettei sitä voi ruuvata pohjille. Täten suojaholkki on liian lyhyt. Pitäisi rakentaa uusi. No se tehdään joskus.

Lisäksi liipasin on hipaisuherkkä. Tämä siksi, että minun piti itse korjata silloin se kahva kokonaan, koska ei toiminut sitten mitenkään. No, äkkiä siihen hipaisukahvaan on tottunut. Pahempi ongelma on johdinletkun huono kiinnittyvyys itse koneeseen. Kontakti katoaa jos vähänkin johdin liikahtaa koneen lähellä. Pikkuvikoja. Tämä vika taas johtuu siitä, että jouduin hommaamaan uuden langanohjauskanavan siellä letkun sisällä, koska vanha metallikierteinen oli niin tukkeessa. Uusi on muovinen, mutta se taas ei natsaa täysin siellä koneen sisällä ja tämän takia letku ei istu kunnolla.

Tällaisia nämä vanhat, käytetyt, budjettiin sopivat, itse korjatut hitsauskoneet ovat. Mutta sitten on joskus juhlaa kun saa kunnollisen koneen hyppyseensä. Kun tuolla vääntää pahimpia paikkoja, niin pitäisi sitten joskus todella vanhoilla ppäiväillä olla helppoa.

Tämä taas Nykiin niin hemmetisti, että vierheitä lienee tuolla tuhansia. Mutta minkäs teet.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2107 Axtec 1600SL -91 LeningradBlack

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Taas on tämän aika kun on kelejä ja aikaa. Massa käryää ja tuoksuu sädettukku. Ah niin kotoisaa.

Josko viimein saisin koko oikean puolen valmiiksi. Vielä on todella hankala takakaaren tai paremminkin pyöräkotelon ja takakaaren etualanurkka pala väännettävä. Jos saisi tuon kokonaisuuden Venäjältä, niin varmasti ostaisin. Täytyy ensi kerralla katsella kaikki palat, mitä sieltä vaan on saatavaa. Hullua noita on itse vääntää kun saa valmiiksi prässättyä.

Toinen puoli on sitten jo hivenen helpompi. Muistaakseni kun aloin tätä tutkia, tässä ei ollut kuin pieniä ruostekupruja :lol: Peltiä on jo kulunut vaikka kuinka.

Itse hitsaaminen on jo mukavaa kun pinnat ovat kohdakkain ja pääsee jostain helposta asemasta paukkuttamaan. Mutta nuo kylmät kulmat... :shock:

Vähän jo pintakäsittelyä sinkkispreillä vedeltiin. Piilopaikkoihin tulee vain alustamassaa tarpeeksi monta kerrosta. Niihin viitsi mitään sinkkiä uhrata. Jos siinä tulee virhe, niin sitten korjaillaan joskus.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: 2107 Axtec 1600SL -91 LeningradBlack

Viesti Kirjoittaja Jokari »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti: Piilopaikkoihin tulee vain alustamassaa tarpeeksi monta kerrosta. Niihin viitsi mitään sinkkiä uhrata. Jos siinä tulee virhe, niin sitten korjaillaan joskus.
Siinähän se virhe tulikin. Hyvä työ valuu täysin hukkaan noin. Massa toimii vain ja ainoastaan mekaanisena kulutusuojana. Pelkän pellin päälle vedettynä pelti ruostuu alta hyvinkin nopeasti.
Aina vedetään maali alle, alustaan mielellään pensselikamaa jotta saadaan sitä kalvonvahvuutta aikaiseksi. Sitten päälle sitä massaa. Itse laitan myös joskus pelkkää kotelosuojaa peltiin -> annetaan kuivua ja massaa päälle. Ei ole ruostumaan kotelosuojan ansiosta.

Eikä unohdeta sisäpuolista kotelosujausta paikkojen takaa, tärkeää...

Ei ne etualanurkat nyt kovin pahat ole jos minäkin olen ne onnistunut rakentamaan silloin kun en todellakaan osannut hitsata yhtään (jos osaan nytkään), no saumat ei ole ehkä kaikkialta limisaumoja mutta väliäkös tuolla näissä kahden markan autoissa. Ei niistä paikoista kannata yrittää rakentaa orjallisesti alkuperäisen muötoisia, täysin turhaa...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2107 Axtec 1600SL -91 LeningradBlack

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Nappaako se pelti siellä alla sitten massan läpikin kosteutta?

Vhithuikshan noi on sitten menny kaikki pohjapaikat. Hieno Homma taas! :cry:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2107 Axtec 1600SL -91 LeningradBlack

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Paljon sain aikaan kun oli niin hyvä vaihe hommassa, mutta loppuun jäi taas tuskaisuus. Se yksi pikkukulma kiukkusi niin hemmetisti, että jätin kesken. Täytyy vatää siihen sisäpuolelta peltiä vastaan. Ei sitä ulkopuolelta tuon paremmin saa kiinni.

En ihmettele yhtään, että moni ostaa valmiita paloja noihin kohtiin. Itsekin kyllä alan siirtyä sellaiseen, mutta kun ne kohdat ovat tietenkin juuri kahden prässätyn palan saumoissa. Muuten ehjää, mutta siinä sauman ympärillä kökköä. Minkäs voit.

Siis onko nyt niin, että jos kirkkaan pellin massaat paksulla alustamassalla, niin se pelti alkaa siellä alla heti Ruostumaan? Mitenkäs tämä näin. Jos siinä on umpinainen paksu pehmeä kerros sitä massaa niin se massako sitä alkaa ruostutaa? Tämä vaikuttaa käsittämättömältä. Mutta niinhän näiden kanssa usein on.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: 2107 Axtec 1600SL -91 LeningradBlack

Viesti Kirjoittaja Jokari »

No eihän se nyt heti ala ruostumaan, toki on parempi vetää pelkkä massa kuin jättää kirkkaat pellit esille 8) Mutta massa ei ole mikään ruosteenestoaine, vaan se on maali/kotelosuoja you name it. Tämä on täysin yleisesti tiedossa oleva asia.

Kuva

Tässä sinulle hankala paikka minkä hitsasin omastani tänään. Aivan perseestä hitsata tuollla pyöräkotelossa ylöspäin kun sinne justiinsa saa itsensä tungettua kypärän kanssa! Taka-akseli oli pukitettu niin että repsikan puoli oli täydessä ulosjoustossa, ei siellä muuten mahdu tekemään yhtään. Puhumattakaan tuosta pyöräkotelon lakipisteestä jonka hitsasin pari vuotta sitten, vielä pahempi paikka.
Etualanurkkaa on suorastaan riemu hitsata tähän verrattuna. Ei ainakaan tule roiskeet päälle ja niskat kipeäksi..
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2107 Axtec 1600SL -91 LeningradBlack

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Vasen puoli on nyt sitten VALMIS! Vihdoin. No, eipä sitä urakalla ole tehtykään.

Oikean takapyörän etualakulmaan kokeilen vähän toisenlaista tapaa, taktiikkaa tai menetelmään. Siis lähinnä palojen leikkelyn ja muokkauksen suhteen.

Laiteltiin sitten sitä sinkkispreitä. Onneksi tuli puhe moisesta. Täytyy hommata jotain pensselikamaa. Tykkään niistä muutenkin enemmän. Vetelee vaikka sinkin päälle sitten pensselisotkua.

Turha tuota IIZIä on surra vaikkei massojen alla ole pohjamaaleja. Siellä on reilut paikat millin peltiä ja täysin terveeseen räitty. Jos se nyt vaikka 5vuotta kestää ajoa, niin sittenhän sen joutaa jo tekemään uudelleen.

Jotenkin en vain voinut kuvitella, että 5 massakerroksen alla alettaisiin heti ruostua. 5 kerrosta on vedetty pensselillä siten, että alempi annettiin aina ensin kuivua kunnolla. No, jos noita huonoiksi tekeleiksi halutaan sanoa, niin siinä ei kyllä ole kuin totta se kolmas puoli. Suurella sydämmellä ja tuskalla ne on väännetty ja siten, että ne eivät millään ole samaa tasoa kuin aiemmat näkemäni Katsastus RuosteKorjaukset. Näistä ei voi puhua samana päivänäkään. Kummat sitten parempia ovat se jää nähtäväksi.

Ja allekirjoitan toki Jokarin näkemyksen tuosta käsittämättömän ikävästä pyöräkotelon yläsauman hitsaamisesta. Hitsaamisen kannalta varmasti karmeimpia. Mutta minulle ovat niin hemmetin vaikeita nuo paikkojen teot. Siis se pellin vääntö. Vaikka miten yritän sapluunoida niin menee hemmetin kauan ennen kuin kulmataiteviiltomonimuotopaikat ovat edes vähän sinne päin. Enkä yritä edes tehdä liian samanlaista vaan sellaisen, että se peitää koko avatun reiän ja ajaa asiansa. Vai yritänkö sittenkin liian samanlaista. Sitäpä onkin vaikea sanoa kun ei ole vertailukohtia.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Vastaa Viestiin