Weber-installaatiosta Nivaan

Lada Niva mallisto, myyty Suomessa vuosina 1978-2012
Avatar
Yogi
Ylläpito
Viestit: 2927
Liittynyt: 2.2.2005 8:38
Paikkakunta: Pori

Re: Weber-installaatiosta Nivaan

Viesti Kirjoittaja Yogi »

Tyhjäkäyntiruuvi oli melko auki. Kun säädin sen 1 kierroksen verran kosketuksesta, ei auto meinannut jaksaa käydä lainkaan tyhjäkäyntiä. Seosruuvi kiinni ja johan tyhjis löytyi. Bensapinta näytti suht.korkealta, mutta ei valuttanut tyhjäkäynnillä läppien päälle. Varmuuden vuoksi vaihdoin bensapumpun = ei vaikutusta. Sitten paljastui imuvuoto kakkossylinterin kohdalla imusarjassa, kun tuli tallikaveri ruiskimaan jarrucleaneria. Tuon paikkaus on seuraava operaatio, ennen kuin selvitellään taas. Kaasutin kyllä käyttäytyi samalla tavalla jo aiemmin ja imusarja on ollut irtikin siinä välissä. Olisiko siellä ollut vuoto jo silloin ja/tai imusarjan laippa kiero, jolloin uusi tiivistekään ei olisi sitä korjannut? Työ- ym.kiireiden takia pääsen aikaisintaan sunnuntaina värkkäämään taas, hiukan turhauttaa, kun kaikki johtaa tuloksettomuuteen ja nappiksen leima menee umpeen maanantaina, piti saada jo aiemmin Niva ajoon...
21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62
Avatar
Yogi
Ylläpito
Viestit: 2927
Liittynyt: 2.2.2005 8:38
Paikkakunta: Pori

Re: Weber-installaatiosta Nivaan

Viesti Kirjoittaja Yogi »

Nyt hieman mietityttää... Bensapinta säädetty (muovikoho, 35mm). Imuvuotoja ei tunnu olevan, sytkä säädetty strobolla (5 eykk). Tyhjäkäyntisuutin 50 (ykkösen pääsuutin 150). Paras tyhjäkäynti, kun ihan kiinni. Kulkee myös hyvin liikenteessä. 45 suuttimella sama juttu. Jääkö multa nyt joku huomaamatta vai pitäiskö tohon pistää 40 suutin testiksi? Jotenkin se on jostain sellaisesta kiinni, jota en ole vielä huomioinut, koska kaikki edelliset työt eivät ole tuntuneet mitenkään käynnissä. Viimeisellä kierroksella ennen, kuin menee kiinni, tyhjäkäynti aina paranee selkeästi.
21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Weber-installaatiosta Nivaan

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Edelleen kysyn saman kysymyksen mitä ei ole vielä selvinnyt kovinkaan hyvin, monta kierrosta läpän säätö on kosketuksesta? 1 kierrosko?
Käykö muka tyhjää jos seosruuvi on oikeasti kiinni? (kevyesti suljettu) Jos käy niin joku on v*tuillaan oikeasti, koska seosruuvin neula tukkii tyhjäkäyntikanavan 100% suljettuna.
Ja mites se kaasuläpän akseli pitää ilmaa, reagoiko esim. starttipilottiin. Entä tuntuuko akselissa käteen välystä, pikku välys käy mutta isompi sotkee tyhjäkäynnin (yksi tapaus tullut vastaan)

Otas seosruuvi pois ja kurkkaa onko se päästä löytyvä terävä neula kunnossa. Meinaan jos seosruuvin on joku joskus vääntänyt voimalla kiinni niin neulan vastinpinta/istukka menee paskaksi. Varsinkin kaasarin puolelta. En tiedä onko mahdollista että neulan päästä katkeaisi pala ja näin ollen kanava jäisi suljettunakin liian isoksi. Silkkaa arvailua.

Entäs onko tyhjäkyntisuuttimen päältä (kansi irrotettava) löytyvä ilmareikä varmasti auki? Meinaan jos tuo on tukossa jostain syystä, esim. kannentiiviste tukkii reiän jostain syystä, roskaa kanavassa tms. niin tyhjäkäyntiseos on vain pelkkää bensaa ilman happea. Tämä taas voisi kieliä siitä että päästöt meinaa karata liiaksi jos ruuvia avaa yhtään pohjasta. Näin EI TODELLAKAAN ole silloin kun kaikki on kunnossa.

http://dimequarterly.tierranet.com/arti ... g_fig3.gif

Tässä kuva tyhjäkäyntipiiristä.

.50 nyt menettelee useimmissa mutta ei ainakaan minun yksiplkkukutosta meinaa saada edes käymään tyhjäkäyntiä .45 suuttimella, bensa ei yksinkertaisesti riitä. Ajaa ei voi kunnolla kun ruoka ei riitä pienissä vauhdeissa ollenkaan, laihoja katkoksia riittää. Tämä on siis normaali tilanne.
Ja kun tuo "kulkeminenkin" on niin subjektiivinen asia, niin en näin etänä pysty kovinkaan hyvää kuvaa muodostaan siitä kulkemisen laadusta minun kriteereillä joka taas auttaisi vikadiagnoosin tekemisessä paljon.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Yogi
Ylläpito
Viestit: 2927
Liittynyt: 2.2.2005 8:38
Paikkakunta: Pori

Re: Weber-installaatiosta Nivaan

Viesti Kirjoittaja Yogi »

Menen nyt keskiviikkona taas tallille ja perehdyn esitettyihin asioihin. Se unohtui sanoa, että läpän säätö on ollut 1 kierrosta auki MAX, koska muuten tyhjäkäynti menee aika korkeaksi.Kyllä, käy tyhjää seosruuvi kiinni niin, ettei meisselillä enempää saa (en ole yhtään voimalla tiukentanut, vain sen verran kuin normipyörittelyllä menee). Mielestäni tutkin pilotilla, että läppäakseleiden välistä ei mene ilmaa, eikä soisikaan, koska kyseessä on UUSI kaasari.

EDIT: kuume iski, eipä mentykään...taitaa mennä viikonloppuun, että kerkeän tsekkailemaan.
Viimeksi muokannut Yogi, 18.11.2009 20:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Weber-installaatiosta Nivaan

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Selvä vika jos tosiaan ruuvi kiinni käy tyhjää. Tyhjäkäyntiruuvin neulan ohi ei pääse pisaraakaan bensa/ilmaseosta jos ruuvi on pohjassa. Täydellinen tiivistys.
Sillon konetta hengissä pitävä bensan täytyy tulla ainoastaan pääsuutinpiirista tai sitten neulaventtiilin ohi (joka on tässä tapauksessa uuden kaasarin kyseessä ollessa äärettömän epätodennäköistä)

Tee myös niin että väännät ruuvin kiinni ja jätät käymään tyhjää. Sitten koitat pälyillä molempiin kurkkuihin valon kanssa ja ettiä mistä se bensa tulee jos sitä on tullakseen. Sen kyllä näkee jos vähääkään bensaa tulee hajottimista. Joskus myös kuulee mutta luulen että ei tässä tapauksessa :lol: :lol: Pyhällä hengellä se ei kuitenkaan voi käydä tyhjää...

Ainoat paikat mistä bensaa tulee koneen nieltäväksi: tyhjäkäyntisuuttimet/siirtymäporaukset, kurkkujen hajottimet eli pääsuutinpiiri sekä kiihdytyspumpun suutin. Lisäksi toki tulvimalla. Vaihtoehtoja ei paljon jää näiden ulkopuolelle 8)
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Yogi
Ylläpito
Viestit: 2927
Liittynyt: 2.2.2005 8:38
Paikkakunta: Pori

Re: Weber-installaatiosta Nivaan

Viesti Kirjoittaja Yogi »

Taas tuli ähellettyä ja yhtään en viisastunut :( Seosruuvin neula on kunnossa, tyhjäkäyntipiiri ei ole tukossa, varmuuden vuoksi puhaltelin sen, että on varmaan auki. Auto kävi ja käy edelleen tyhjää hyvin, kun seosruuvi on kiinni. Taskulampulla kurkkuihin tyhjäkäynnillä katsellessa en juuri lainkaan nähnyt lientä itseään, sihinä vaan kävi. Laitoin .45 tyhjäk.suuttimen ja tuntui, kun olisi alkanut säätö löytymään, mutta hetken päästä sekin kiinni kävi hyvin tyhjää. Aika vaikea muuten tuolla "tyhjäkäyntiruuvilla" siinä 1-1.5 kierrosta -ohjeella saada pysymään käynnissä, vaatii kyllä enemmän kierroksia. Hankala korjailla, kun auto on käyttöajossa ja sillä pitää aina loppuillasta päästä kotiin, ei voi tähän väliin ottaa pitemmäksi aikaa huiliin tarkempaa tutkimista varten.
21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62
Vastaa Viestiin