Siitä ohittamisesta ja sen vaikeudesta

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Re: Siitä ohittamisesta ja sen vaikeudesta

Viesti Kirjoittaja Mara »

PMV-666 kirjoitti:Taitaa olla lähemmäs 20% kuin 10%.
^ Montax oot omistanut kun noin faktana tulee? :wink:
2102 16V ex.
2103 -75
Avatar
BME316
Viestit: 263
Liittynyt: 21.1.2008 23:01
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Siitä ohittamisesta ja sen vaikeudesta

Viesti Kirjoittaja BME316 »

Talttis kirjoitti:^ Montax oot omistanut kun noin faktana tulee? :wink:
Esson paarissa kuultua :lol:

"Eihän ladaa (Siis Ladaa) saa kulkemaan kuin 150 jyrkässä myötämäessä ja -tuulessa. Ja siinäkin on mittarivirhettä jo reilusti."
Kun bemariin ostaa osia, se on ku laittas rahaa pankkiin.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Siitä ohittamisesta ja sen vaikeudesta

Viesti Kirjoittaja Jokari »

BME316 kirjoitti:
Talttis kirjoitti:^ Montax oot omistanut kun noin faktana tulee? :wink:
Esson paarissa kuultua :lol:

"Eihän ladaa (Siis Ladaa) saa kulkemaan kuin 150 jyrkässä myötämäessä ja -tuulessa. Ja siinäkin on mittarivirhettä jo reilusti."
Itsekin olen Ladan huippuja testaillut aina loivaan myötämäkeen, itsepetos on paras petos :lol: :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Siitä ohittamisesta ja sen vaikeudesta

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

jos mä nyt lähen käymään siellä kymeenlaaksossa päin ens viikolla, niin mikä ramppi se oli ja millä tiellä, jossa pitää käydä kiihdyttelemässä?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Siitä ohittamisesta ja sen vaikeudesta

Viesti Kirjoittaja Jokari »

http://maps.live.fi/LiveSearch.LocalLiv ... e=h&lvl=16

Paikallisen Prisman ramppi itäänpäin...siinä on saranalle haastetta kun kiihdytät ylämäkeen :lol:

http://maps.live.fi/LiveSearch.LocalLiv ... e=h&lvl=16

Ja sit ihanalle aapeeseelle seiskatieltä tullessasi tiukkeneva oikea...alle 80 km/h läpiajoja ei lasketa :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
silentti

Re: Siitä ohittamisesta ja sen vaikeudesta

Viesti Kirjoittaja silentti »

red-devil kirjoitti:Parhaiten saa nauraa kun ajaa ladalla kympin yli rajotuksen, niin sen takana olevan auton on silti aina päästävä ohi. Muutaman kerran kokeillu kuinka paljon tarvitsee ajaa ettei ladasta ohi mennä. Lukemat on aika hävyttömiä esim. 60km/h rajoituksella 110km/h. Ei sillä että ärsyttää haluaisin, mutta ei tarvii siihen eteen tulla ohittamisen jälkeen ajamaan nopeusrajoitusten mukaan.

Ja se ohitus tehdään nimenomaan sen takia että edellä ajava ajaa ladalla. Kyllä se ladakin kulkee rajotusten mukaan ihan hyvin.
Tätä on pakko peesata, samaa ilmiötä kokee töissä raskaalla kalustolla ajaessa. Vaikka kuinka kovaa ajat niin silti pakko mennä ohi vain koska edessä on kuorma-auto tai yhdistelmä. Enkä nyt tarkoita edes mäkisiä tieosuuksia vain ihan normaaleita tasaisia teitä. Läheskään yhtä usein ei koe vastaavaa ohitustarvetta kanssa-autoilijoilta ajaessa toisella siviilikulkineella 8)
Avatar
BME316
Viestit: 263
Liittynyt: 21.1.2008 23:01
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Siitä ohittamisesta ja sen vaikeudesta

Viesti Kirjoittaja BME316 »

Paikallisen Prisman ramppi itäänpäin...siinä on saranalle haastetta kun kiihdytät ylämäkeen :lol:

Tässäkin on vielä 100km/h rajoitus moottoritielle liityttäessä, joten onnea yritykseen Jussi jos meinaat ruuhka-aikana motarille liittyä :lol: Ja tämä tietenkin paikaltaan lähtiessä joko mussalon tai prisman suunnalta.

Eilen taas ajeli joku vanhempi mieshenkilö semmoisella koirankopilla tuohon moottoritielle vähän reilu 60km/h vauhtia ja autoja tulee vaan 100 vauhdilla.. ei ole nimittäin mitään kivaa tunkea sieltä hiturin takaa moottoritielle, meni ihmiset aika hiilenä ohi kun siitä aukee 2 kaistanen tie vähän matkan päästä.
Kun bemariin ostaa osia, se on ku laittas rahaa pankkiin.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Siitä ohittamisesta ja sen vaikeudesta

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Ei ole vielä toistaiseksi kukaan rikkonut voimassa olevaa hidasteluennätystä tossa rampilla joka on ladan mittariin 25 km/h :evil:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Ukki
Viestit: 1876
Liittynyt: 3.2.2007 9:00
Paikkakunta: Kajaani

Re: Siitä ohittamisesta ja sen vaikeudesta

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Tervehdykset toivottelen.
Suurinosa niistä vaikeuksista liittymisestä rampilta moottoritielle, kaistanvaihdossa, ohituksissa ja monessa muussa tilanteessa johtuu mielestäni "minä itse ekana" mentaliteetistä. Harvoin muistetaan sellaisia sanoja, kuin kohteliaissuus, joustavuus ja toisten huomioon ottaminen. Siinä ei menetä paljon aikaa, kun hiljentää hieman vauhtia nähdessään kaverin olevan tulossa rampilta, tai olevan aikeissa vaihtaa kaistaa. Tuolla liikenteessä huomaa kuinka paljon on vilkkuvikaisia autoja. Vilkkujen käyttö on erittäin tarpeellista joilla ilmoitetaan muille liikenteessä olijoille mitä on tarkoitus tehdä ja kaveri voi ottaa huomioon omassa ajosuorituksessaan.
Kun menee kuskinpaikalle kannattaa itsekkyys jättää ulos, vaikkapa ojantaakse.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Siitä ohittamisesta ja sen vaikeudesta

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

No ei ainakaan Lada 112 16:llä ohittaminen ole hankalaa.Kun 80 vauhdissa tökkää kolmosen pesään niin kohta on vauhti 110.Siinä on turha 1,6 litran tavalliset Astrat ja Focukset kukkoilla.Tavallisilla autoilla pitää ennakoida ja käyttää oikeita vaihteita.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Siitä ohittamisesta ja sen vaikeudesta

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Ukki kirjoitti:Tervehdykset toivottelen.
Suurinosa niistä vaikeuksista liittymisestä rampilta moottoritielle, kaistanvaihdossa, ohituksissa ja monessa muussa tilanteessa johtuu mielestäni "minä itse ekana" mentaliteetistä. Harvoin muistetaan sellaisia sanoja, kuin kohteliaissuus, joustavuus ja toisten huomioon ottaminen. Siinä ei menetä paljon aikaa, kun hiljentää hieman vauhtia nähdessään kaverin olevan tulossa rampilta, tai olevan aikeissa vaihtaa kaistaa. Tuolla liikenteessä huomaa kuinka paljon on vilkkuvikaisia autoja. Vilkkujen käyttö on erittäin tarpeellista joilla ilmoitetaan muille liikenteessä olijoille mitä on tarkoitus tehdä ja kaveri voi ottaa huomioon omassa ajosuorituksessaan.
Kun menee kuskinpaikalle kannattaa itsekkyys jättää ulos, vaikkapa ojantaakse.
Kyllä sitä pyrkii joustamaan itsekkin aina tarvittaessa ja niin tekee moni muukin, mutta jos joku urpo on tulossa 40-60 km/h 100+ km/h ajavien joukkoon niin pitäisikö siinä vetää liinat lukkoon vai? Pitääkö väistää keltaisen viivan yli? Siinä ei paljoa pikku himmailu auta kun nopeuseroa on noin paljon. Ja kun motarille liittymisen jälkeen vielä kiihdytetään seuraavan kolmen kilometrin matkalla ehkä juuri ja juuri tavoitenopeuteen, niin soppa on valmis.
Ja täytyy muistaa sekin että kaksikaistaisella tiellä tilan antaminen siirtymällä toiselle kaistalle on laitonta, vaikka sitä tulee usein itsekin harrastettua liikenteen sujuvuuden nimessä.

On ehkä hieman eri asia antaa tilaa siellä susirajan takana jossa liikennettä ei ole nimeksikään. vrt. näihin etelän kiivastahtisiin ja runsaasti liikennöityihin teihin.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
ff8728
Viestit: 1893
Liittynyt: 11.11.2005 14:44
Paikkakunta: Rautalampi

Re: Siitä ohittamisesta ja sen vaikeudesta

Viesti Kirjoittaja ff8728 »

Talvella tuppaa nuo rampit olemaan huonosti aurattuja, liukkaita tai loskaisia...Riittävällä nopeudella noissa liittymissä on ajettava, siis kun tullaan esim moottoritielle. Saattavat jotkut katsoa kulutusmittaria, sen takia eivät kerää tarpeeksi vauhtia...
warre 353w sedan,
Avatar
BME316
Viestit: 263
Liittynyt: 21.1.2008 23:01
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Siitä ohittamisesta ja sen vaikeudesta

Viesti Kirjoittaja BME316 »

Ei noissa vanhoissa koirankopeissa mitään kulutusmittareita ole (paitsi tietysti bemareissa ;)). Talvella huonosti aurattuja? Eihän täällä ole edes lunta tiellä ja jos on pariastetta pakkasta niin tiet ovat silti sulat jatkuvan suolaamisen johdosta.

Ylämäki ja lyhyt kiihdytyskaista ei yhtään edesauta tuota kiihdyttämistä tavoitenopeuteen. Itse myös annan tilaa jos näen että joku on tulossa kuitenkin vähintään 80km/h nopeudella. Turha toivo että annan tilaa jos joku yrittää 60km/h tulla 100km/h alueelle, mistä tiedän huomaako takana ajava reilua hidastustani? Täällä kun saa välillä pelätä sitäkin että joku ajaa perään jos vähän reilummin jarruttaa, turvavälejä kun tuntuu olevan 10 metriä moottoritiellä.
Kun bemariin ostaa osia, se on ku laittas rahaa pankkiin.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Siitä ohittamisesta ja sen vaikeudesta

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Mikä on tavoitenopeus ?
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
jta
Viestit: 4445
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Siitä ohittamisesta ja sen vaikeudesta

Viesti Kirjoittaja jta »

Jokari kirjoitti: Ja täytyy muistaa sekin että kaksikaistaisella tiellä tilan antaminen siirtymällä toiselle kaistalle on laitonta, vaikka sitä tulee usein itsekin harrastettua liikenteen sujuvuuden nimessä.
Ilmeisesti tarkoitat kahta samaan suuntaan menevää kaistaa. Tuo kaistan vaihto ei ole laiton jos samalla ohitat sen rampilta tulevan. Silloin se on ohitus. Mutta jos jäät rinnalle tai taemmas kuin se rampilta tuleva, niin silloin tuo menee laittomaksi. Tätä oon kysyny monelta autonkoulun opettaalta ja aina on ollu tuo sama vastaus eli luotan siihen että tuo menee noin.
Vastaa Viestiin