Foorumin taso II

Äänestykset, mielipidemittaukset yms.

Foorumin taso II

vanha linja oli parempi
22
28%
nykylinja on hyvä
36
45%
moderointia pitää vielä lisätä
12
15%
ei vois vähempää kiinnostaa (EVVK)
10
13%

Ääniä yhteensä: 80

PöyhöinKuusaalt
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Foorumin taso II

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

No, jo on porukkaa! Ressaajakin on taas unohtanut nimmarini ja LataPiruRaising ei kai sitä koskaan ole edes tiennytkään :twisted:

Mikä hemmetti joillain on kirjottelua vastaan. Sehän on parhaimmillaan hauskaa ajatusten vaihtoa. Ja olen jo tästä ennenkin maininnut, Foorumin taso I -osiokirjoittelussa, että vain kirjoittelu pitää Voorumin elossa. Vain erilaisista kirjoituksista voi saada selvää kenen kanssa on tekemisissä. Jotta voisi tutustua on vaihdettava kuulumisia, ajatuksia ja mielipiteitä. Eihän tuolla ABClläkään jutella kaverin kanssa niin, että toinen pitää ensin yli puolen tunnin puheen, jossa kertoo kaiken sanottavansa ja sitten toinen vastaa siihen 45min. saarnalla, jossa suoltaa itsestään ulos kaiken painolastin.

Keskustelussa tulee niitä viestejä useita. Mutta miksi niitä on sitten luettava jos ne eivät kiinnosta? En minäkään lue yhden yhtä Viri ja Modaus -viestiketjua. Eivät ne silti minua haittaa tuolla. En minä niistä ressaa vaikka kuinka jauhaisivat jostain turpotuksista, joka saattaa minusta olla turhaa. Heille se on tärkeää ja minä kunnioitan sitä.

Entäs tuo Huumori -osasto. Sehän on loistava paikka vitsailla, irvailla ja irrotella. Minä en sitä jaksa lukea vaikken tosikko olekkaan. Ehkä minulle on vähän erilainen kiero huumorintaju kuin muilla. Mutta miksi stressaisin huonoista alatyylin vitseistä siellä? Sehän olisi täysin typerää. Suon HuumorMiehille oman irroittelupaikkansa.

ressa pyysi tarkentamaan tuota erästä kommenttiani. Tarkoitin sillä sitä, että uusi märkäkorvantakusinen LattarautaHarrastaja ei uskalla kysellä, kertoa ja riemuita julkisesti harrastuksestaan, jos hänen kysymyksensä saa peräänsä kommentin: Käytä Etsi-toimintoa :!: :x :!: tai toteamuksen Niinpä :?: tai Ei voisi vähempää kiinnostaa 8) Näillä kommenteilla tarkoitan siis sitä, jos uutta tyhmien kyselijää ei oteta vakavasti ja toivoteta tervetulleeksi joukkoon. Millään muulla häntä ei tällaisella palstalla voi toivottaa tervetulleeksi kuin kirjoittamalla, vastaamalla hänen viesteihinsä, neuvomalla helläkätisesti ja vähän pehmentämällä omaa ylivertaista tietämysegoaan.

Itse olin tällainen Märkäkorva vielä vuosi sitten. Minä sain hyvän vastaanoton. Ja tuo vastaanotto tapahtui niin, että kirjoituksiini vastattiin. Jos ollaan tylyjä, ei viitsitä neuvoa ja tyrmätään keskusteluyritykset, uuden tulijan ei ole kovinkaan mukava edes yrittää mitään täällä.

Ja kun puhutaan ettei saastan seasta löydy oikeaa asiaa, niin siihenpä voisin sanoa: "Käytä Etsi -toimintoa". Monet kaikkitietävät voivat aivan hyvin käyttää tuota hakua saadakseen itselleen vain niitä laadukkaita juttuja. Luulisi olevan helppoa käyttää sitä, kun osataan jo niin paljon. Kaikkihan on Kaalihakkureista sanottu :wink: :mrgreen: :wink:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
audiq

Viesti Kirjoittaja audiq »

,_,/ukka kirjoitti:No mistä lienee sitten johtuu, että esim. jenkkifoorumeilla vaan autojuttuja piisaa ja piisaa :roll:
Siellä on enemmän autoharrastajia.
OD:lla kysyttäisiin, että mites kun tämä auto se ja se ei starttaa ja sille jo tehty tätä ja tätä, että mites tämän saa kuntoon.

Täällä läpistään pari sivua paskaa siitä, mitä nähtiin samalla, kun työnnettiin Ladaa aamulla käyntiin.
Lopuksi todetaan, että täytyy sitä starttia katsoa sitten, kun paistaa aurinko oikeasta suunnasta.

P.S Tämä kirjoitus ei tarkoittanut ketään yksittäistä nimimerkkiä.
PöyhöinKuusaalt

Ja siitä tullaan huomaamaan Voorumin tason nousu Tasolle X, että kirjoittelu loppuu melkein kokonaan.

Tulee sellainen remonttiosio, jossa vaaditaan täydellisiä, onnistuneiden remonttien päiväkirjoja, jotka on dokumentoitu kaikin mahdollisin kuvin, seikkaperäisine selityksineen ja yksityiskohtaisine työvaiheineen.

Tällä X-tasoisella voorumilla kokemuksia eivät voi esittää harrastajat, joilla ei ole kokemukseen oikeuttavia vuosimääriä/tunteja kokemuksensa parissa.

Kirjoittajille luodaan eri kategorioita heidän kokemuksensa, harrastuneisuutensa, jäsenyytensä, ikänsä ja sukupuolisen suuntautumisensa mukaan. Ylimmällä tasolla olevien kirjoittajien viestityksiin eivät alemmalla tasolla olevat voi vastata tai kommentoida. Heille ainoastaan kiittäminen ja kevyt kehuminen ovat mahdollisia suhteessa ylemmän tason kirjoittajaan.

Päivittäisiä viestimääriä rajoitetaan. Viikossa saa kirjoittaa tietyn määrän tiivistä tekstiä. Kaikkia tekstejä ei voi lukea, jos ei kuulu oikeaan kategoriaan. On vihkiytymättömiltä ja niiltä joita ei ole hyväksytty johonkin salaseuraan suljettuja ja salaisia keskustelualueita.

On täytettävä tietty vaatimustaso eri alueille pääsyyn. Luodaan testi tai koe, jonka läpäistyään voi päästä kyseiselle alueelle. Edes lukemaan ei pääse, jos ei täytä perusvaatimustasoa. Kirjoittamaan pääsee vasta, kun läpäisee vaativamman kokeen.

Tässäpä vähän Näkökulmaa :twisted: :mrgreen: :twisted:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
PöyhöinKuusaalt

Niin tuolla kyselty rohkeuden puute kirjoittaa saattaa täällä tulla näkymään siinä, että yhä harvemmin kun tulee sivustolle näkyy keltaisia kelloja tuolla etusivun vasemmassa laidassa. Onko se hyvä vai huono, senhän jokainen päättää itse.

Mielestäni ei voida olettaa, että uusi käyttäjä tutkii kaiken valtavan määrän kirjoittelua ja keskustelua, ennen kuin uskaltaa kysellä, kertoa itsestään tai harrasteestaan.

Eivät nuo minun tekniset kyselyni tai kokemustarinanikaan kovin suurta ammattilaisuutta osoita. Melko köyhää tarinaa varmaan monelle pidempään harrastaneelle. Silti kyselyihini kytkimen vääristä säädöistä ei tullut juurikaan vastauksia tai kommentointeja. Muutama sinne onneksi laittoi vähän vinkkiä, jotta tiesin ne noteeratuiksi.

Mutta aloittelijakin voi toisaalta tuoda jotain ihan uutta. Esimerkiksi tarinani suorasytkän ohjausyksikön leviämisestä ja siihen liittyvästä korjausrumbasta saattoi olla varsin valaiseva monelle. Tai sitten 1700i suihkutusventtiilin tukkeutumis ongelmani ja sen korjaus. Saattoihan niistä oltu aiemmin kirjoitettu, mutten silloin tajunnut etsimellä katsoa. Vika ei varmaankaan olisi löytynyt kovinkaan helposti ilman ahkeraa kirjoitteluani pohdinnoista ja kokeiluista. Ja vain kirjoittamalla sain teidät Hyvät Veljet auttamaan minua. Siitä olenkin kiittänyt jo monta kertaa.

Mutta edelleen. Minä pidän voorumin tasoa hyvänä moderoituna tai ilman niitä. Minä saan täältä mitä haluan, koska osaan pyytää. Yritän myös itsekin antaa niin paljon kuin mahdollista.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
,_,/ukka

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

audiq kirjoitti:Täällä läpistään pari sivua paskaa siitä, mitä nähtiin samalla, kun työnnettiin Ladaa aamulla käyntiin.
Lopuksi todetaan, että täytyy sitä starttia katsoa sitten, kun paistaa aurinko oikeasta suunnasta.
Kyllä täytyy sanoa, että tuo OT on lähes tyystiin hävinnyt tuolta tekniset kysymykset alueelta viimeisen puolen vuoden aikana. Harmi vaan että osa pidemmälle ehtineistä harrastajista on hävinnyt koko foorumilta, joten muutamat kinkkisemmät kysymykset jää ilman vastausta. Joskus tuntuu että overdriveä vaivaa sama ongelma, tietyn alan asiantuntiat eivät vaivaudu kaikkiin perus kysymyksiin vastaamaan ja sitten "noviisit" arvailee :) Ymmärrettävää toki, kun nämä perus jutut on siellä jo puitu aiemminkin.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Ukki

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Tervehdykset toivottelen.
Vanha tiedon ja taidon salaamistapa on vielä tänäpäivänäkin voimissaan. Tämä ilmiö on ollut olemassa niin kauan kuin minä muistan. Mennessäni ns. oppipojaksi työhön eräälle korjaamolla, niin ainut joka kertoi, opasti ja kädestäpitäen neuvoi asiat oli korjaamon omistaja. Hänen toimenpiteillään opin hitsaamaan, teroittamaan poranterät, ns. hampraamaan kuorma-autonjouset ja paljon muuta ammattiin kuuluvaa asiaa. Samalla myös havaitsi mielestäni kielteisen ilmiön sen ammattisalaisuuden. Ammattitaitoisista henkilöistä suurinosa piti tietonsa ja taitonsa salaisuutenaan, eivätkä kertoneet niitä eteenpäin. Näiden vanhojen ammattilaisten mukana on mennyt tuonpuoleiseen valtava määrä erikoistietoja ja taitoja, jotka olisivat olleet varmastikin auttamassa ja helpottamassa nuoremman sukupolven perehtymistä oppimista työelämään. Saattaisivat olla vielä tänäpäivänäkin ajankohtaisia ja tarpeellisia tietoja ja taitoja. Itse olen pyrkinyt siihen, että en pitäisi sitä mitä tiedän ja taidan omanatietonani. Niinkuin olette havainneet hölöttelen näilläkin palstoilla tietoni ja tietämättömyyteni esiin. Soisin tälläisen ammattitaidon ja -tiedon jakamisen ja kertomisen vielä enempi yleistyvän. Ei ammattioppilaitoksissa kaikkea opi, siellä oppii vain hieman perusasioita. Nämä nuorukaiset tarvitsevat sitä ns. mestarin siirtämää taitoa ja tietämystä oman alan erikoisuuksista. Samoten näillä palstoilla ei ole mitään syytä salailla tietämystään, jos joku sitä tietoa tarvitsee. Mitä se meitä köyhdyttää tai rikastuttaa, jos viemme sen erikoistietämyksemme mukanamme hautaan. Minusta olisi mukava, jos vielä muutamankin kymmenen vuoden kuluttua joku sanoisi, että tämä on sitä Ukin kertomaa ja opettamaa taitoa ja tietoa. (vähän itsekkyyttä sekaan)
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
pressa

Viesti Kirjoittaja pressa »

pressa kirjoitti:
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Käy sääliksi niitä uusia takavetoharrastajia, kun eivät kohta uskalla kysellä tai kertoa enää mitään
tarkenna pöyrö vahän tätäkin provoasi??
kiitös p kolmesta pitkästä vastauksesta
kuitenkaan niistä ei lukemallakaan minulle avautunut miten myydään osaston puhdistaminen estää teknisen kysymyksen esittämisen. Monasti tuntuu että kun kirjoittaa esim. bensapumpusta avaa ruuvit. Ohje on selkeämpi kuin pitkä selostus kuinka ne kuusi ruuvia pumpun ulkokehällä avautuvat ruuvimeisellillä vastapäivään kiertämällä. suurta varovaisuutta kannattaa noudattaa mikäli pumppu on irralinen ja kädessä ollessa sitä ruuvaat. Ruuvimensseli saaattaa luiskahtaa kämmeneen ja aiheuttaa siihen verta vuotavan haavan. Haavahan tulee puhdistaa ennen sitomista hyvin ettei sinne jää bakteereja muhimaan eetteivät pääse aiheuttamaan tulehdusta. Tulehduksen seurauksena saattaa olla verenmyrkytys mikä ei ole kivaa. Saattaa se bensapumpun suodatin jäädä puhdistamatta kun ladistia viedään viimeisele matkalle. Perikuntahan antaa koko ladan paalimiehele kun se ei ole edes kunnossa.

tämähän oli taas esimerkki eikä aiheen tahallista ot:ksi vetämistä
,_,/ukka

Ukki kirjoitti:Vanha tiedon ja taidon salaamistapa on vielä tänäpäivänäkin voimissaan. Tämä ilmiö on ollut olemassa niin kauan kuin minä muistan.
No en tiedä onko siinä kyse aina niinkään salailusta, jos vastaajan pitäisi vastausta kirjoittaessaan nähdä suurempi vaiva kuin mitä kysyjä on ennen kysymistään tehnyt: "Vi77u, ny se pa5ka pomppas kiveen, mikähän sieltä hajosi ku ei ratas enää pyöri?" Turha tuommosen kysyjälle on alkaa mitään pyörän ripustuksista kertoon, kun ei vaivaudu itse edes alle kurkkaan.
Työelämässä tulee monestikkin yli-innokkaalle "oppi-pojalle" sanottua:"kyllä se sulle tässä lähi viikkojen aikana selviää", kun kysytty asia ei liity mitenkään juuri siihen työtehtävään/työvaiheeseen jota on opastamassa. Kyse ei ole salailusta, vaan siitä että ihmisen oppimiskyky on rajallinen ja oppiminen on tehokkaampaa kun opastetaan järjestelmällisesti.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Samara87/88

Viesti Kirjoittaja Samara87/88 »

jaahas.

oma pointtini, ja taitaa vähä tälläki kuusaan miehelle olla, että lata-foorumi on kuitessii eri kategoriassa kuin joku isompi, otetaan esimerkiksi vaikka Motot.net. Varmasti monen mopon ja isomman mopon omistajan toinen koti 8)

siellä on todella tarkat säännöt, turhia topicceja ei availla, lukkoon menee matter of minutes, parhaillaan.

turhaa jauhamista ei ole, tai tulee banaanisaarille matka.

olisiko tämä sit hyvä linja tännekkin? loppus paskan jauhanta kele :twisted:

mietitäämpäs.
Ladaboard - käyttäjiä x-määrä (paljonko?)
Motot.net - käyttäjiä n. 60000 rekisteröityä, keski ikä varmaan alle 20v, ikä alkaen n. 10v.

Jos tästä boardista halutaan pelkkä "kliininen" työkalu, niin samanlainen linja vaan. Vain oikeissa paikoissa voi suunsa avata. Näinhän se hyvä foorumi toimii, eikös vaan.

mites onko näillä niuhottajilla hyväkin mustavalkotelkkari :?: Se ero taitaa mototnetissäki olla että palautetta saa antaa jos se on rakentavaa, ja se otetaan vastaan. Ja jopa provoa voidaan sietää. Täällä taas provotaan takasi, vaikka ei pahalla sanoskaan.

hei mutta mulle ihan sama, vaikka täällä tulee käytyä niin onneksi on muutakin elämää, siivotkaa vaikka koko foorumi tyhjäksi ja banaania kaikille 8)
Chevrolet Cavalier Z24 3.1 V6 Convertible 93"
Chevrolet Starcraft 6.5TD 98"
Honda CRV 01"
Supo 62" Mopo
,_,/ukka

Ei kai tässä kukaan ole koko foorumia asialinjalle ajamassa? Pidetään asia osastot asialinjoilla ja nämä loput vapaan keskustelun alueina.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
pressa

Viesti Kirjoittaja pressa »

kyllä se jukka on monille liian asiallista jos myyntiosastolla ei saa jutella, ja puhelin numeron tiedustelut siirretään teknisistä nopeisiin. Jotkut haluaisivat että teknisissä keskusteltaisiin säästä ja millään otsikoilla ei olisi mitään väliä.
Ainoat toimenpiteet jota nyt tiukan moderoinnin aikana on tehty on myyntiosion siivous keskustelusta ja teknisistä siirretty aiheita sopivimpiin osioihin. Muutamia aivan puutaheinää on myös nopeisiin siirretty. Ihmisten oma kirjoituskynnys on nyt puhdistanut puutaheinää enemmän kuin mitkään moderointi toimet.

ps. näkyykö tuo vihreä nyt kaikilla tuolla alhaalla ja sitä klikkaamalla selitys??
PöyhöinKuusaalt

Ei nävy vihreitten selityksiä. Tai sitten ei osunut silmä käteen :lol:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Nonnis
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

pressa kirjoitti: ps. näkyykö tuo vihreä nyt kaikilla tuolla alhaalla ja sitä klikkaamalla selitys??
Näkyy.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
jaasu

Viesti Kirjoittaja jaasu »

ei näy :?
autoton.. vielä
Nonnis
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Näkyypäs.