Laturi ja akku kannattaa kyllä tarkistaa, niin tietää ainakin missä vika ei ole. Mutta jos laturi ei lataa tarpeeksi niin luulisi että pian Samara ei käynnisty kun akku on tyhjä. Jos akku ei ota yhtään vastaan niin sama juttu. Mutta perustestausta yleismittarilla kehiin, itselläni oli siis kerran epämääräinen akku, latasi irtilaturilla nätisti, lähti käymään nätisti, ei näyttänyt mitään latausvaloa ja muutenkin kesällä ei virrankulutus ollut suuri, silti yht'äkkiä tyhjäkäynnillä kaupunkissa ajaessa ainakin kierroslukumittari alkoi pahoin temppuilemaan, en muista käyntiä, mulle tuli hyvin kiire vaihtaa se akku pois kun aiemmin laturin kanssa on ollut ongelmia ja kaupungilla on hyvin hankalaa jos auto sammuu akun takia eikä ole vara-akkua mukana. Akun kunto oli kyllä jo laittaessa tuntematon, mutta irtolaturilla se näytti toimivan ja jaksoi myös purkaantua. Oli joku Vartan huoltovapaa hopea-akku, en tiedä mitä siinä oli vikana.
Miten laturin valo käyttäytyy? Se on itselläni joskus ollut sellainen että herkästi tyhjäkäynnillä syttyy, kun oli vajaatehoinen laturi(niinkuin pitääkin), ja vain hieman kierroksia annettaessa sammuu, varsinkin talvella kun puhallin ja takalasilämmitin päällä kaupunkiliikenteessä. Myös laturin herätejohto oli alkuperäisessä laturissa hankala, tuppasi irtoamaan vähän väliä kunnes keksin puristaa sen väkisin lyttyyn, jolloin pysyi paremmin.
Mitkä valot muuten palavat kun laitat täydet virrat päälle muttet käynnistä, se Check engine, öljynpaine ja latausvalo pitäisi palaa, ja käynnistyksen jälkeen jokainen sammua.
Oletko käynyt Samaraa siis katsastamassa vai missä nuo päästöjen huonous on todettu? Katsastuksesta pitäisi saada paperi missä ne päästöt, ja jos Delta on laskuttanut päästöjen tarkistuksesta niin kyllä siitäkin pitäisi saada oma paperi.
Yleisemmin Samaran ruiskusta..
Tuo musta pönttö on siis se aktiivihiilisäiliö, joka ilmeisesti kerää ajon aikana bensahöyryjä ja kierrättää niitä? En siitä mitään tiedä, mutta luulin ettei se mihinkään kulu, vai alkaakohan se päästää bensan mukana vähän muutakin takaisin kiertoon, jos säiliö on tarpeeksi vanha. Tai jos se menee tukkoon ja on kuitenkin sen verran tärkeä?
Muuten, tuosta vähän itse yritin selvittää onko tosiaan nelipiste GM muuten sama kuin yksipiste paitsi suuttimien määrän osalta, mitä löysin viittaa ettei ihan.
Joku paremmin venäjää osaava voisi suomentaa. Alunperin yritin etsiä koodeja kattavasta huolto-oppaasta, mikä mulla on skannattuna PDF tiedostona, siitä en löytänyt, mutta Googlella hakusanoin <check engine gm "afs-62"> ja <check engine gm "afs-79"> löytyi seuraavat:
http://www.autoelectric.ru/auto/vaz/2109/21093i.htm
http://www.autoelectric.ru/auto/vaz/2109/093-20d.htm
Kumpi noista on nyt sitten se GM Samara mikä Suomesta löytyy, en tiedä, kun jälkimmäinenkin viittaa GM ruiskuun vahvasti? Ensimmäisestä kuitenkin löytyy tämä koodi 49 mitä ei yksipisteruiskusta ja jälkimmäistä löydy.
Nuo afs-62 ja 79 ovat ilmeisesti kaksi eri lambda-anturien versioita. Siihen löytyi vähäisiä viitteitä ladawiki.net sivuilta, mutta itse sivut ovat kadonneet. Eli ei ilmeisesti niin oleellinen asia.
Tuolta sivulta löytyy hieman jotain selostusta tuosta ylemmästä vikakoodeja sisältävästä sivusta, ehkä siellä saa vähän valaistusta noiden kahden sivun erosta:
http://64.233.183.104/search?q=cache:Qj ... 2afs-62%22
Tuossa oleva taulukko näytti hieman asiaan liittyvältä:
http://64.233.183.104/search?q=cache:Bu ... m+%22afs22
Toivottavasti näistä löpinöistä on enemmän hyötyä kuin haittaa.
Jos jotakuta kiinnostaa se PDF, niin löytyy mm.
http://www.autoladamsk.ru/files/VAZ-21083-99.pdf. Kattaa ilmeisesti kaikki Samaran mallit. Muutama muukin paikka löytyy kun hakee tuolla tiedostonimellä. Kirjassa on tosi hyvät ja myös hyvin skannatut kuvat, mutta teksti on venäjää osaamattomalle hepreaa..Tuosta täytyy myös kaikki etsiä käsin, koska kaikki ovat siis skannattuina kuvina, ei 'tekstinä'. Voi olla että sieltä löytyy myös ne koodit mutta itse en löytänyt. Tiedosto on
suuri, koko hieman alle 200 Mt, eli jos tuo tiedosto tulee hitaasti niin kannattaa katsoa jos muualta saisi nopeammin. Jos selain yrittää avata sitä suoraan netistä niin kannattaa suosiolla ladata se ensin omalle koneelle, sitten avata.