Sivu 3/3
Re: Laillista?
Lähetetty: 23.12.2007 10:30
Kirjoittaja Jokari
lada combi kirjoitti:Jokari kirjoitti:Onhan noita renkaita irtoillut, ihan siis vakiopeltivanteita vakiopulteillakin. Useampikin on onnistunut kääntämään jostain navasta kierteet ihan käsivoimin ristikkoavaimeilla. Itse paskoin kierteet erään latan etunavoista kun vedin mutterimopolla pultit höllästi kiinni, siis sen verran vaan että kartiot purivat pikkasen kiinni (mopon vääntöasetus n. 100 Nm). Ristikkoavaimella kokeilemalla pultit oli silti ihan löysällä ja väänsinpä pari jenkaa vielä silläkin paskaksi.
Takavetoisen Ladan pyörien kiinnityspulttien (Orkkis vanteiden) virallinen (Konelan korjaamokäsikirja) momenttihan on 70 Nm (min.60 Nm ja max.74 Nm)

No ei noin ison jengan kuulu silti mennä paskaksi noinkin vähäisellä momentilla. Johan normijantteri kiskoo tuon 100 Nm ristikkoavaimellakin eikä edes vaadi mitään ihmeellistä suoritusta.
Re: Laillista?
Lähetetty: 23.12.2007 10:54
Kirjoittaja lada combi
Jokari kirjoitti:lada combi kirjoitti:Jokari kirjoitti:Onhan noita renkaita irtoillut, ihan siis vakiopeltivanteita vakiopulteillakin. Useampikin on onnistunut kääntämään jostain navasta kierteet ihan käsivoimin ristikkoavaimeilla. Itse paskoin kierteet erään latan etunavoista kun vedin mutterimopolla pultit höllästi kiinni, siis sen verran vaan että kartiot purivat pikkasen kiinni (mopon vääntöasetus n. 100 Nm). Ristikkoavaimella kokeilemalla pultit oli silti ihan löysällä ja väänsinpä pari jenkaa vielä silläkin paskaksi.
Takavetoisen Ladan pyörien kiinnityspulttien (Orkkis vanteiden) virallinen (Konelan korjaamokäsikirja) momenttihan on 70 Nm (min.60 Nm ja max.74 Nm)

No ei noin ison jengan kuulu silti mennä paskaksi noinkin vähäisellä momentilla. Johan normijantteri kiskoo tuon 100 Nm ristikkoavaimellakin eikä edes vaadi mitään ihmeellistä suoritusta.
Ei kyllä pitäiskään mennä (ellei kierre/pultti ole sitten niin huono, tai pultti väärillä jengoilla tms...)
Itse olen omasta Ladasta pyörät (orkkispeltivanteet) kiristänyt momenttiin (n.74-80 Nm) ja hyvin on pysyneet ja ei ole ollut ongelmia kierteiden kanssa

Lienee nuo huonot kierteet yksilöllisia vikoja tai sitten on vaan mennyt huonoiksi esim. edellisillä pyörien laittajilla yms...

Re: Laillista?
Lähetetty: 12.1.2008 10:22
Kirjoittaja Team perseauki racing
rupesin miettimään jotta minkä mittasia pinnapultteja poruka on käyttäny, ja ainakin joskus kattelin venäjän puolelta kuvia että aika paljonkin on levitettävää tavaraa laitettu pinnapulteilla navan ja vanteen väliin ja hirmuisen pitkät pultit, mutta miten paljon tuollainen oikeasti kestää tavaraa välissä ? pultattavat spacerit olis se järkevin vaihtoehto mutta nuilla tuntuu olevan hintaa
ja nyt ei puhuta tieliikenne autosta vaan omaan hauskaan suljetulla alueella
Re: Laillista?
Lähetetty: 12.1.2008 11:13
Kirjoittaja ATS 8x13
Tuohon mittaan en puutu mutta kun vanteen keskireikä on jempti siihen välilevyyn ja se välilevy vetarin päähän, niin kunnollisilla pinnapultella kestää varmasti melko pitkätkin.
Re: Laillista?
Lähetetty: 12.1.2008 14:43
Kirjoittaja ladaracing pori
Re: Laillista?
Lähetetty: 12.1.2008 18:28
Kirjoittaja Team perseauki racing
kannen pulteista minäkin meinasi työstää kun nuita nurkissa on... eli aikas paljolti kärsii sitten tavaraa väliin laittaa ja ilmeisesti keskittävät välikiekot ? edessä mahtuu olemaan tuo pultin kantakin mutta takana ilmeisesti sitten mikkiliimalla kiinni
Re: Laillista?
Lähetetty: 12.1.2008 18:40
Kirjoittaja ladaracing pori
Kyllä mulla perässä kannatkin on mutta onkin levyjarrullinen perä,heppi varmistus edessäkin.
Re: Laillista?
Lähetetty: 12.1.2008 19:56
Kirjoittaja Larsoni
pressa kirjoitti:START kirjoitti:kyllä järkee saa käyttää niitten pinnapulttien valinnassa.
kyllä saa käyttää, mutta tälläkin foorumilla olleissa kuvissa on näkynyt jopa tavallisilla kartiottomilla muttereilla kiinitettyjä pyöriä. Kauheaa ihmettelyä miksi pyörä irtoaa ja kierteet menevät hajalla, onneksi jotkut sitten innostuvat vielä kehumaan että tyyppivika. Minä en ole vielä saanut yhdessäkään ladassa pyöränpultteja tai niiden jenkoja hajalle toki olen niin vanhan aikainen että luulen ladan pulttijaoksi 4x98.
Moron,
Asiasta ehkä hieman seitsemänteen, mutta meidän edesmenneestä 98 samarasta meni hantin puolen eturenkaan orkkispulteista jengat, kun vaihdoin eräänä keväänä siihen kesärenkaat. En vääntänyt mitenkään apinanraivolla niitä kiinni, mutta luulen että se johtui pari kolme kertaa kiinnijuuttuneesta jarrusta. Olisiko liika lämpö jotenkin nuorruttanut nuo pultit, tiedä sitten.
Re: Laillista?
Lähetetty: 13.1.2008 11:10
Kirjoittaja Team perseauki racing
oisko mahollista saada kuvaa levitys palasta noin mallin vuoksi ?