Sivu 3/3
Re: samaran lämmityslaite ongelma
Lähetetty: 18.12.2007 9:16
Kirjoittaja Ukki
Tervehdykset toivottelen.
Oire on samanlainen kuin aikaisemmin kertomani asia jossa kennossa lämminvesi pääsi kiertämään putkesta toiseen käymättä kennon toisessa päässä, koska kennon sisällä oli välilevy irti. Kennon toinen pää oli viileämpi kuin se johon letkut tulevat.
Re: samaran lämmityslaite ongelma
Lähetetty: 22.12.2007 0:41
Kirjoittaja aksu
Lada-Jussi kirjoitti:kennokin on kuuma ja kyseinen auto ei ole varmaan koskaan käynyt lahdesjärven abc:llä, tarttis varmaan viedä se sinne jos siellä paranis
Jos kenno on todellakin kuuma ja muutenkin kuin pieneltä alaa, niin silloin vika on vain siinä että puhallusilma kulkee jostain muualta kuin kennon läpi. Vedenkiertoa tai sen lämpöä ei sen enempää kannata miettiä.
Lada-Jussi kirjoitti:
kun auto on käytetty lämpöiseksi (moottori) ja sammutetaan hetkeksi, niin uudelleen käynnistyksen jälkeen hetken aikaan tulee lämpimän tuntuista ilmaa ohjaamoon, mutta vain vähän aikaa, onko siis nesteen kierrossa vika? ilmauskin on vielä tekemättä, joka käytön jälkeen paisari on tyhjä, mutta vuotoa ei ole, joten ilmatilaa varmasti on
Myös puhallus oli pois päältä kun auto seisoi? Jos oli, niin silloin varmaankin on käynyt niin, että lämmin moottoritila lämmitti seisovaa ilmaa palomuurin takaa siinä 'kaukalossa' minkä kautta ilma otetaan, kuten myös lämmin kenno ehti hieman lämmittää seisovaa ilmaa ympärillään, tämä ilma sitten ihan hetken verran tuntui lämmenneeltä kun kytkit puhaltimen päälle, kunnes tulee taas raitista kylmää ulkoilmaa ja puhalletaan se kennon ohi?
Varmaankin vika on juuri siinä, että se ilma puhalletaan jostain muualta kuin kennon läpi. Samarassa on käsittääkseni 3 säätövaijeria joilla säädetään ilman suuntauksia. Yhdellä säädetään ilman virtausta jalkatilan ja tuulilasin välillä, toisella taas tuulilasin ja keskisuulakkeiden välillä, käsittääkseni nuo kaksi toimivat jokseenkin erillään toisistaan. Kolmannella joka on kytketty lämmönsäätövipuun säädetään sitä kuinka paljon ilmaa vedetään kennon läpi ja kuinka paljon raitista ilmaa ohi sen, ja on varmaankin noiden kahden edellä vaikuttaen molempiin.
Luulisin että tuo viimeisin ei toimi, joko irti tai jumissa, tai sitten ne varsinaiset läpät mihin nuo vaikuttavat heiluvat miten sattuvat ja kotelot eivät ole kohdalla. Siinä lämmönsäätövivussa on tietenkin myös toinen vaijeri, joka säätää kennon läpi virtaavaa veden määrää eli hanaa.
Näin ainakin olen -96 mallin toimintaa hahmotellut korkealla kojetaululla. Tuossa omassani on mielestäni ihan riittävä lämmityslaite sinänsä, mutta ongelma on varsinkin iän myötä jumittuneet ja kuluneet suuntaussäädöt. Ensi alkuun autoa lämmittäessä ei oikein siinä saa mitenkään kaikkea ilmaa puhallettua esim. tuulilasille että huurre tai jää poistuisi, sitä väkisinkin menee myös kaikkialle muuallekin. Myöhemmin maantieajossa taas ei saa tarpeeksi vähennettyä puhallusta tuulilasille, niin että lähes kaikki puhalluslämpö menisi vain jaloille. En voi silloin pitää niin suurta tehoa lämmityslaitteissa koska se lämpö puskee silloin naamalle ikävästi, erityisesti siis matka-ajossa talvella kun viima kuitenkin viilentää autoa reippaasti ja se kylmä ilma valuu alas jaloille joita ei voi juurikaan liikutella. Tuossa on myös takajalkatilan suulakkeet, joka nyt eivät ihan sinne asti osu, ja myös vievät tehoa etujalkatilojen lämmityksestä..
paljon parannusvaraa niissä suuntauksissa on, ne saisi kyllä aika hyväksikin, mutta Samarani on ollut nyt vähän talvisin seisonnassa muista syistä niin en ole katsonut kuinka hyväksi sen varsinaisesti saa.
Muissa autoissa tuppaa olemaan myös tuo jalkatilojen ja tuulilasin puhallussuhde huonosti tehty. Yleensä on kolme portaallista asentoa tuota suhdetta ajatellen, joko kaikki puhallus lasille eikä yhtään jalkoihin, kaikki jalkoihin eikä yhtään lasille, tai sitten yksi tehtaalla valmiiksi säädetty sekoitussuhde joka ei minulle oikein sovi.
Re: samaran lämmityslaite ongelma
Lähetetty: 22.12.2007 10:05
Kirjoittaja Lada-Jussi
aksu on toimintaperiaatteessa aivan oikeilla jäljillä, mutta ilmanohjain luukku mielestäni toimii aivan oikein, mikään pieni vuoto ei voisi olla kyseessä kun luulisi tuolloin edes osan ilmasta menevän kennon lävitse, ilman virtaus ja suuntaus muuten on hyvä, joten tuo ilman reititys on ainoa mikä voisi olla pielessä, mutta kennoa vaihdettaessa tämän läpän todettiin toimivan oikein ja vaijerin liike on oikein eli vipu/läppä liikkuu ääripäästä toiseen ongelmitta.
Re: samaran lämmityslaite ongelma
Lähetetty: 22.12.2007 10:19
Kirjoittaja Lada-Jussi
piti vielä tosta kertoilla, kun oman Samaran kanssa tein perusteellisemman tutkimuksen tohon järjestelmään, pyörittelin olohuoneessa 2000 mallin lämppärilootaa ja ton -95:n lootaaa ja niissä on ihan erillainen tuo rakenne, joskin toimintaperiaate sama, uudemmassa kennokin vähän eriasennossa. Uudempi on korkea kojetauluisesta autosta ja vanha perinteisellä kojetaululla.
hanaa en irroittanut koska se ei vuoda tms. tarkistin kuitenkin letkun reijästä että miten hana toimii ja se vaikuttaa todella idioottivarmalta ratkaisulta, eli vipu liikuttaa sellaista kiljotiinia joka sulkee ja avaa veden kulkua, en ole kyllä koskaan kuullutkaan, että jollain olisi samarasta hajonnut lämppärin hana, takavedoissahan se on ihan yleistä.
Re: samaran lämmityslaite ongelma
Lähetetty: 23.12.2007 4:19
Kirjoittaja edviina
Mitenköhän Samarassa sais sen ilam puhaltamaan tuulilasille. Kyseessä on vm-01 oleva Samara. Keski suuttimet ku avaa niin tulee ihan pirun kuumaa ilmaa, koko konsoli käy kuumana mut ku sen laittaa puhaltamaan tuulilasille niin kyl on onnetonta. Kylmänä kestää tosi kauan et lasi alkaa lämmetä. Ensin lämpenee apparin puolelta noin puoleen väliin ja sit alkaa kuskin puolelta sulaamaan. Onko tukossa jostain tai vastaavaa???
Re: samaran lämmityslaite ongelma
Lähetetty: 25.12.2007 18:20
Kirjoittaja Lada-Jussi
edviinalla taitaa olla uudella kojetaululla varustettu Samara, tutkin tuossa juuri sellaisenkin lämppäriä ja siinä on kyllä monisuuntainen tuo puhallus, jokaisen kojetaulun räppänän voi sulkea erikseen jotta ilma lisääntyy tuulilasille. lämmön pitäisi olla joka suuntaan sama koska lämpö säätyy erikseen ilmanohjainläpän avulla ja hanan avauksella, jotka kumpikin toimii samastaa vivusta yhtäaikaisesti. vaijerien kiinnityksissä voi olla vikaa, jolloin tuulilasille/sivuille ohjauksen vaijeri ei ehkä avaa tarpeeksi tai ollenkaan tuulilasille suunnattua ilmaa, myös lehtitukokset ilmakanavissa on mahdollisia, niitä pääsee kummasti lävitse, hyvinkin paljon.
tosta ilmauksesta mä luin ihan konelan virallisen ohjeen, ettei samaraa tarttis kuin vähän käyttää täytön jälkeen ja järjestelmä ilmaantuu. Näin menettelin omassa autossa jo homma meni hienosti. Tuossa ei lämpiävässä projektissa täytyy olla jotain erityisempää vikaa, missään ei vuotoa, mutta nestettä häviää joka käytöllä, pitäisi olla jo täynnä. olisko sittenkin kansipahvi mennyt. täytyy jatkaa tutkimuksia.
Re: samaran lämmityslaite ongelma
Lähetetty: 25.12.2007 18:43
Kirjoittaja larssi21074
Veikkaisin vahvasti kannenttivistettä.
Käyttäkääpä sitä samaraa pakokaasutestissä, mittaatte paisuntasäiliöstä ne päästöt.

Re: samaran lämmityslaite ongelma
Lähetetty: 25.12.2007 18:52
Kirjoittaja samarai
Samaa mieltä Larssin kanssa. Kansi vaan irti.

Re: samaran lämmityslaite ongelma
Lähetetty: 27.12.2007 22:39
Kirjoittaja rotsi4
Kansivikaisen samara antaa muitakin oireita kuten suihkulähde paisuntasäiliössä, vettä pakoputkesta, ylilämpöä, suurta vedenkulutusta, peseytyneet sytytystulpat..onko niitä?
Sillä lasiputkella näkisi muuten hienosti kulkeeko siellä kennossa kaasukuplia, vettä vai eikö mitään..
Liikkuuko säätöventtiilien vivut kunnolla myös silloin kun kääntää kojetaulun säätimestä?
Re: samaran lämmityslaite ongelma
Lähetetty: 28.12.2007 8:50
Kirjoittaja ake59
Minulla on kaksi samaraa.. euro ja sitten kaalisilppuri(aito veli-venälaisen tekemä) ja kummassakin on
ihan sama homma, lämmityslaite on kyllä aivan alimitoitettu! Karvahatun saa laittaa päähän jo -1 asteen pakkasella!
Olen putsannut moneen kertaan myöskin lämppärin lehdistä, joka on myöskin perusvika tässä automallissa että ne tunkeutuu lämppärin kennostoon.
Onneksi talvet on muuttuneet vetisemmiksi !
Re: samaran lämmityslaite ongelma
Lähetetty: 12.2.2008 10:49
Kirjoittaja Team perseauki racing
selvisikö mikä vika tässä samarassa oli... tuossa porukoiden samarassa oireet samanlaiset paitsi ´sammutuksen ja käynnistyksen jälkeen ei hukkaa vettä ja lämmintä tulee muutaman kilometrin ajon verran, flektikään ei turhan paljoa pyöriskele.
rupeaa menemään jo mielenkiinto tämän kanssa näpräämiseen, kuun lopulla pitäisi taas mennä
tutukiskelemaan
niin ja se palanut kannen tiiviste on vaihdettu ja kanteenkin tehty täys remppa
Re: samaran lämmityslaite ongelma
Lähetetty: 15.2.2008 18:42
Kirjoittaja Team perseauki racing
löysikö jussi vikaa vai ajeleeko pilkki haalari päällä vai työnnettiinkö tämä samarai jonnekkin lada farmin nurkkaan häpeämään ?
Re: samaran lämmityslaite ongelma
Lähetetty: 15.2.2008 21:58
Kirjoittaja Lada-Jussi
toi yksilö odottaa nyt pihassa kansipahvin vaihtoa, ei sit tiedä vaikuttaako se lämpöihin, mut nesteet häipyy (palaa)