Sivu 3/3
Re: 1600SL ja jarrunestevuoto.
Lähetetty: 2.10.2007 6:53
Kirjoittaja lada combi
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Nyt kun sitä peliä aletaan jarruputkittamaan niin... Kannattaisikohan käyttää edessä olleet hyvät pätkät takaputkiksi, siis takana oleviksi lyhyiksi putkiksi? Mitenkäs sitä jarruputkea kannattasi leikata? Miten ne putkiliittimet tulevat kiinni putkiin? Ovatko ne jotain puristusliitimiä? Muutaman sain irti, joten jokin käsitys niiden sielunelämästä minulla on. Mistäs niitä ostelisin? Ovatko putkivirmakamaa vai mieluummin autovaraosakamaa?
Tämmösiä taas ennekuin alan tekemään mitään pommiviritelmiä.
Putkeahan leikataan ihan putkileikkurilla ja ne liittimet eivät tule tavallaan kiinni siihen putkeen, vaan putken päähän tehdään kartio (Vaatii erikoistyökalun) johon liittimen pää sitten tiivistyy kun putki kiristetään kiinni esim. pyöräsylinteriin yms...
ELI Kaikki vaan uusilla putkilla eivät ole niin kalliita, että kannattais alkaa nuukailee. Yleensä kaikki varaosaliikkeet tekevät putkia (ja putket on kuparia) mittojen mukaan.
Vanhat putket kannattaa säästää malleiksi, niin voi taitella sopivat putket jo maassa valmiiksi.
Lähetetty: 2.10.2007 7:27
Kirjoittaja Jusu
Taka-akselin yläpuolella olevia putkia ei vaan oikein voi väännellä etukäteen muotoonsa kun niitä ei sitten saa sinne ilman, että sieltä rassaisi irti kaikki minkä yläpuolelta ne kulkee.

Sitä 3,5m pitkää ainakaan.
Itse pujottelin sen pitkän putken takaa etupäätä kohti, ja kun se pilkisti konetilaan, väänsin jarrupääsylinterille sopivan mutkan ja ruuvasin sen siihen kiinni ja aloin sitten altapäin veivaamaan sitä lattian muotoihin. Onneksi uusi kupariputki on niin notkeaa tavaraa että sen vääntelee helposti näppivoimin oikeaan muotoon suoraan alustaan.
Re:
Lähetetty: 2.10.2007 14:29
Kirjoittaja lada combi
Jusu kirjoitti:Taka-akselin yläpuolella olevia putkia ei vaan oikein voi väännellä etukäteen muotoonsa kun niitä ei sitten saa sinne ilman, että sieltä rassaisi irti kaikki minkä yläpuolelta ne kulkee.

Sitä 3,5m pitkää ainakaan.
Itse pujottelin sen pitkän putken takaa etupäätä kohti, ja kun se pilkisti konetilaan, väänsin jarrupääsylinterille sopivan mutkan ja ruuvasin sen siihen kiinni ja aloin sitten altapäin veivaamaan sitä lattian muotoihin. Onneksi uusi kupariputki on niin notkeaa tavaraa että sen vääntelee helposti näppivoimin oikeaan muotoon suoraan alustaan.
Kyllä mä ainakin taitoin sen valmiiksi (paitsi sen pääsylinterin ja säätimen mutkan). Putki (kupari) meni ihan kivuttomasti paikalle, ja samalla vaihdon myös polttoaineputken, joka oli terästä ja sen taitoin kanssa maassa valmiiksi (ei oikein muuten pysty kun melko jäykkää) ja sekin meni paikalle ilman hirmuisia tappeluita

Re: 1600SL ja jarrunestevuoto.
Lähetetty: 3.10.2007 0:19
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Hemmetti! Miksei kukaan sanonut? Minullahan odottaa kotona kaikenlaista varaosaa jarruihin ihan siinä pihassa. Ja Lämpöä saan puhallintykillä ja naapurissa on MersuMies ja Raato on nostettu korkealle ja ...
Eikun Kuusaalle värkkäytymään. Hyvä kun muistutitte! Työkalut mukaan.

Re: 1600SL ja jarrunestevuoto.
Lähetetty: 3.10.2007 17:34
Kirjoittaja Jaakkima
Ja kun rupeat niitä jarruputkia irroittamaan siintä raadosta, niin huomaat niiden olevan ihan yhtä huonossa kunnossa eli et saa niitä ehjänä irti. Sitten ottaa pattiin, kun huomaa tehneensä pitkän puhteen saamatta kuitenkaan mitään aikaiseksi. Eli mars mars varaosaliikkeeseen ostamaan uudet jarruputket varaosaliikkeestä.
Niin ja jarruputkissä olevat liitokset ovat laittomia, vaikka säästäväisellä mielessä olisikin liitoksen teko että säästää hyvän alkupätkän.
Sen T-kappaleen kanssa sitten kannattaa olla varovainen, kun vanhoja putkia irroittelee. Se on jotain kevytmetalliseosta ja menee todella herkästi rikki. Ja ainakaan Kotkassa niitä ei saa kuin sylettömään hintaan Deltasta.
Re: 1600SL ja jarrunestevuoto.
Lähetetty: 3.10.2007 18:45
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Se T-kappalehan jäi muuten ehjäksi, mutta se pultti katkesi siihen vetoakseliin. Niitä saa Osaset Niinivaara esimerkiksi. 7e kappale. Onko paljon vai vähän?
En minä niitä putkia vanhoina laittele. Tuo T-kappale on jollain viritettävä kiinni taka-akseliin. En aio ruveta porailemaan vanhaa pultinpätkää pois ja kierteitä siihen hinkkaamaan.
Re: 1600SL ja jarrunestevuoto.
Lähetetty: 3.10.2007 19:27
Kirjoittaja Jaakkima
Tuo 7 € on vähän Deltan hintaan verrattuna (mikäli muistan hinnan oikein oli tuplaten), mutta paljon Venäjältä ostettuna. On se kumma ettei yksi paikallisista Osaset-liikkeistä tunne kyseistä liitintä.
Re: 1600SL ja jarrunestevuoto.
Lähetetty: 20.10.2007 22:12
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Hommasin ne jarruputket! Kiireessä vaille viisi eilen tekivät ne Osaset Niinivaaralla. T-palaa en ostanut. Ajattelin saavani yhden putkiliittimen siitä irti kun se oli 2viikkoa lionnut viinassa jarrupainesäätimen kanssa.
Putket. Maksoin 35e tehtyinä mittatilaustyönä. Mutta, mutta... pojatpa olivat lukeneet 350cm = 35cm. Minulla oli hemmetin kiire, enkä muistanut tarkastaa mittoja. Olisihan sen nyt pöllömmänkin pitänyt nähdä tuossa putkessa pientä mittavirhettä. Ajatukset olivat muualla. Mentävä maanantaina hakemaan se oikean mittainen.
Ja eipä lähtenyt se yksi hemmetin liitin siitä T-kappaleesta. Ruuvipenkkiä ei ole, mutta napsautin sen T-kappaleen lukkopihdeillä ratakiskonpätkään kiinni. Ja vaikka oli jarruputkiliitinavain niin pyöreäksi meni. Siis hommattava se T-pala. Täytyy tinkata kun juoksuttavat niitten putkien kanssa.
Jarrupainesäädin tykkäsi viinasta. Sylinteri alkoi liikkua. Sehän oli aiemmin täysin jumittunut sisään, eikä sitä pieni jarrunestepaine olisi liikuttanut. Täytyy nyt vain tarkkaan laittaa sitten se liikuttajakampi, ettei säädin jää väärään asentoon jumiin.
PS: kun en jarrujuttua voinut värkätä pudotin TIINEestä takapöntön pois. Se oli etujuurestaan hajulla kiinni ja muutenkin täysin seula. Mutta mitenkäs käytät putkea kun siinä ei ole takapönttöä? Sehän roikkuu pelkän pakosarjan ja putkenetupannan avulla kiinni. ja jos sen päästää lepäämään jatkuvasti vain käsijarruvaijerin varassa ja takamutka vetoakselin päällä niin sepä syö jarruputken entiseksi.
Siis: Sopiva klemmari putkeen löysähkösti, riittävä määrä ohutta sähköjohtoa. Sähköjohto tarpeeksi moninkertaisena jarrupainesäätimen suojapellin ympäri ja kaksi kertaa klemmarin ali. Sitten kiristetään klemmari. Näin saimme tuettua pekoputken melkein siihen asentoon, jossa se kuuluisikin olla, jos takapönttö olisi paikallaan ja kaikki kiinnikkeet kunnossa.
Tämä siksi, että en rupea hemmetissä tekemään pakoputkiremonttia ennen kuin teen sitä muutakin ruosteremonttia siellä pajalla. Ja siihen menee nelisen kuukautta. Tietysti saattaahan olla että 1600SL IIZI lähtee sitä ennen liikkeelle ja TIINE jää odottamaan kovaa kohtelua.
Tällässiii!

Re: 1600SL ja jarrunestevuoto.
Lähetetty: 22.10.2007 12:24
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Nyt on oikean pituiset putket vehkeeseen. Mutta T-kappaleestapa ei siis saa yhtä liitintä irti. Oli hankittava uusi T-kappale. Tämä ei kuitenkaan ole ihan yksinkertaista. Tarvikekappaleessa on erikokoiset kierteet verrattuna alkuperäiseen. Kolmeen putkeen on siis laitettava toiseen päähän "L" -liitin ja toiseen päähän suurempi kierteinen liitin. Onneksi tämä nyt ei ole kovin iso rojekti.
Siis ensin on aina tarkastettava saako vanhasta T-kappaleesta vielä kalun. Jos T-kappale on vaihdettava, on otettava huomioon tuo kierteiden erilaisuus.
Siitäkään ei ole varmuutta käykö uuden T-kappaleen kiinnitysreikä alkuperäiseen kiinnityskierteeseen. Minullehan tuo ei ole ongelma, koska kierre katkesi juuresta ja se täytyisi porata tai koneistaa irti sieltä taka-akselista. Eli täytyy kokeilla meneekö katsastuksesta ilman T-kappaleen kiinnittämistä.
Re: 1600SL ja jarrunestevuoto.
Lähetetty: 22.10.2007 16:26
Kirjoittaja Jaakkima
Ei välttämättä mene, mutta vetäsepä se T-kappale kiinni nippusiteellä niin ei jää ainakaan siintä kiinni.
Re: 1600SL ja jarrunestevuoto.
Lähetetty: 22.10.2007 20:32
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Ajattelin laittaa sen isolla leveällä metalliklemmarilla kiinni. Nippusidettähän voisi tietysti ensin tarjota syynipojalle.
Re: 1600SL ja jarrunestevuoto.
Lähetetty: 23.10.2007 11:20
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Ennen kuin aloitan tuota jarruputkistusta toivoisin kommentteja jarrupainesäätimeen liittyen.
Tilanne siis on se, että tarkoitukseni oli laittaa alkuperäinen säädin takaisin. Uusi maksaisi 15e.
Alkuperäinen säädin siis makasi viinassa ja tuli herkäksi jälleen siis sylinteri liikkuu hyvin.
Olisiko säädin voinut tuhoutua siten, että se alkaisi vuotaa? Olisko sieltä voinut mennä jotkin sylinterintiivistekumit pilalle viinassa? Miten suuri sen sylinterin liikkeen piti olla? Jostain muistan lukeneeni, ettei sen pitäisi liikkua kuin muutaman millin.
Siis mitä mieltä olette vanhan sylinterin takaisin laittamisesta? Olisihan se tietysti todella turhauttavaa, jos sen joutuisi repimään irti sitten kun putkitus ja ilmaukset ovat tehty.
Viisauksia, kommentteja ja mielipiteitä pyydän. Kokemukset ovat tietenkin kaikkein tärkeimpiä, jos niitä jollain teistä on. Jelppinkiä siis pliis.
Re: 1600SL ja jarrunestevuoto.
Lähetetty: 23.10.2007 11:36
Kirjoittaja lada combi
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Alkuperäinen säädin siis makasi viinassa ja tuli herkäksi jälleen siis sylinteri liikkuu hyvin.
Olisiko säädin voinut tuhoutua siten, että se alkaisi vuotaa? Olisko sieltä voinut mennä jotkin sylinterintiivistekumit pilalle viinassa? Miten suuri sen sylinterin liikkeen piti olla? Jostain muistan lukeneeni, ettei sen pitäisi liikkua kuin muutaman millin.
Siis mitä mieltä olette vanhan sylinterin takaisin laittamisesta? Olisihan se tietysti todella turhauttavaa, jos sen joutuisi repimään irti sitten kun putkitus ja ilmaukset ovat tehty.
Itsekkin olen liotellut paineensäädintä CRC:ssä ja ei ole mitään vaikuttanut siihen, että olisi alkanut vuotamaan

... Tosin kun paikallaan ollessa on liotellut säädintä, niin se pölysuoja on vähän pehmennyt... Naftassa kun erehtyy liottaa, niin on joskus vissiin kumet vähän turvonneet tms..
Säätimen männä liikematka on kutakuinkin se ~2-3mm.
Ikinähän missään ei voi olla takuuta siitä, että ei vuotaisi, koska uudetkin voi vuotaa

Ja sitä paitsi toisella kerralla remontti sujuu jo vikkelämmin

Re: 1600SL ja jarrunestevuoto.
Lähetetty: 23.10.2007 17:53
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Oletteko kokeillut pihdeillä vetää männän holkkia ulospäin? Minä vedin liuotuksen jälkeen sitä pihdeillä ja se liikkui kyllä paljon enemmän ulos kuin tuon 2-3mm. Tästä aloin arvelemaan mahdollista toimimattomuutta. Toisaalta jarrunestepainehan työntää mäntää vain sen verran kuin pystyy. Kenties 2-3mm tulee tästä.
Re: 1600SL ja jarrunestevuoto ja homma pelaa!
Lähetetty: 21.2.2008 12:11
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
TeleveTeleve! Se on sitten tuo peli jarruputkitettu. Sehän tuli tehtyä muistaakseni jo tuossa joulukuusa. Ihan kivaa hommaa kun oli tarpeeksi ahtaat paikat. Perähän oli vain pienten pukkien avulla nostettu ylös.
Taisivat nuo jarrut jäädä toimiviksi. Monenlaista säätöä niissä putkissa oli. T-kappale on edelleen irti. Takajarrut ottavat hiljaisella jarrutuksella pirun epätasaisesti nykien. Johtunee siitä, ettei edellinen omistaja juurikaan ollut jarrutellut pelillä. Vai johtuisiko siitä, että putkistä on takaa vähän niinkuin irti? Kaikkia kiinnitys vehkeitä ei enää saanut pysymään ja se T-kappalekin on irrallaan.
Sittenhän sen katsastuksessa näkee. Mutta onnistuinpas hemmetti! Painesäädinkin saatiin liikkeelle eikä siinä ole mitään vikaa. Muutenhan tuo IIZI on aivan huippu. En nyt tietenkään vieläkään osaa kaasarivehkeellä oikein ajaa kun on noihin ruuttiin tottuntu. Peli on kuitenkin hiljainen, jämäkän pehmeä, ja vain harvoin matka-ajossa nykäisevä. Pienen palan peltiä se kaipaa. Niin ja kylkien ruostepilkkojen tappamista ja maalaamista massavärillä mustiksi, kuten tein NEITIn kanssa. Tähän mustat tulevat vaan hieman ylemmä. Tehdään vähän niinkuin Venäjän tai Neuvostoliiton malliin, että kyljen koristeraitaan asti vejellään mustaa.
Tällästä täält Kämmekkätiält
