Sivu 3/4

Lähetetty: 2.5.2007 10:22
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Mikäs niistä nypityistä tekisi kelvottomat talvikäyttöön? Talvirenkaathan ne on edelleen. Ei Suomessa edellytetä nastojen käyttöä. Jos joku ei halua kuluttaa teitä eikä halua ostaa kitkoja niin eikö se ole lakien mukaan ihan OK? Meillähän on tosiaan vain 3kuukauden talvirengaspakko. Millä ihmeellä voitaisiin perustella nypittyjen laittomuus?

Lähetetty: 2.5.2007 10:41
Kirjoittaja Stefa
Sanoisiko tuon jo terve järki? Pitäisikö nastattomassa olla merkintä "studless" sen M+S:n lisäksi? Kysy konttorilta...
AKE kirjoitti:..Jos autossa käytetään nastarenkaita, nastat on oltava kaikissa pyörissä.. ..Ajoneuvon eri renkaissa saavat nastamäärät poiketa enintään 25 % sen renkaan nastamäärästä, jossa nastoja on eniten...
Eli tulisiko laittomasta rengastuksesta laillinen, kunhan nyppii eniten nastoja omaavasta renkaasta niin paljon nastoja pois, että ero putoaa alle tuon 25% huonoimpaan :roll: Jaa'a.

Kuten sanoin, en tiedä varmaksi. Itse ainakaan en tule koskaan ajamaan talvella nastarenkailla ilman nastoja, mutta jokainenhan taaplaa tavallaan :roll:

Lähetetty: 2.5.2007 10:44
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Kaverilla oli vahingossa jäänyt kaksi nastaa toiseen saman akselin renkaaseen ja huomautus tuli. Nyppäs ne kaks pois ja hyvä tuli. Teki sen sillä samalla reissulla. Eihän tässä kai ole kysymys siitä mitä kukin pitää parhaimpana vaan siitä voiko jotakin tehdä lain puitteissa. Mielenkiintoinen keskustelu kumminkin.

Lähetetty: 2.5.2007 11:01
Kirjoittaja Stefa
Miinoitettu! kirjoitti:Kaverilla oli vahingossa jäänyt kaksi nastaa toiseen saman akselin renkaaseen ja huomautus tuli. Nyppäs ne kaks pois ja hyvä tuli.
Kesärenkailla ainakin menee noin. Kuten järkevää onkin.

Lähetetty: 2.5.2007 11:21
Kirjoittaja IlkkaHe
ainakin ennen on saanut ostaa nastarenkaat myös ilman nastoja, jolloin ne on ns. ympärivuoden renkaat. Itellä on tuossa Talbotissa kyseiset renkaat, nastoille on kuopatkin, mutta niitä siinä ei ole koskaan ollut. Ja tieto on varma, koska oma isoisä ne renkaat osti n. 8v sitten. Paskahan nuilla on kyllä ajaa, sitä en kiellä :lol:

Mutta minunkin tiedon mukaan nypityt renkaat ovat lailliset ympäri vuoden...

Lähetetty: 2.5.2007 12:28
Kirjoittaja audiq
Miinoitettu! kirjoitti:Mikäs niistä nypityistä tekisi kelvottomat talvikäyttöön? Talvirenkaathan ne on edelleen... ...Millä ihmeellä voitaisiin perustella nypittyjen laittomuus?
Mielestäni järjen pitäisi jo kertoa, että tuollaiset nypityt ovat hengenvaarallisia, kun eihän ne mitään pidä.
Ja ihan turha väittää mitään ennakoinnista +ym. , kun liikenne on täynnä yllättäviä tilanteita. Ei siellä koskaan voi kaikkea ennakoida.

Samasta syystä voitaisiin nypityt määrätä laittomiksi, kun eihän kesärenkaillakaan saa ajella...

Lähetetty: 2.5.2007 12:32
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Voitaisiinhan ne nypityt kieltää, mutta kun ei ole vielä kielletty. En minäkään nypityillä talvella aja, mutta tässä olikin kyse siitä, millaisia sääntöjä meillä Suomessa on noiden renkaiden suhteen. En minäkään suosittele nypittyjä talvikelille kenellekään. Niitä vaan saa käyttää ympäsi vuoden, jos joku niin haluaa tehdä. Järkeä saa myös käyttää, mutta säännöt eivät aina ole järkeviä. :oops:

Lähetetty: 2.5.2007 15:42
Kirjoittaja aropupu
Stefa kirjoitti:Sanoisiko tuon jo terve järki? Pitäisikö nastattomassa olla merkintä "studless" sen M+S:n lisäksi? Kysy konttorilta...
AKE kirjoitti:..Jos autossa käytetään nastarenkaita, nastat on oltava kaikissa pyörissä.. ..Ajoneuvon eri renkaissa saavat nastamäärät poiketa enintään 25 % sen renkaan nastamäärästä, jossa nastoja on eniten...
Eli tulisiko laittomasta rengastuksesta laillinen, kunhan nyppii eniten nastoja omaavasta renkaasta niin paljon nastoja pois, että ero putoaa alle tuon 25% huonoimpaan :roll: Jaa'a.

Kuten sanoin, en tiedä varmaksi. Itse ainakaan en tule koskaan ajamaan talvella nastarenkailla ilman nastoja, mutta jokainenhan taaplaa tavallaan :roll:
Tulee laillinen,totta...
Mutta jännintä on se että jos nastasta on runko jäljellä niin se on nasta vaikka siinä ei piikkiä enää olisikaan.
Konttorilta kysytty juttu.
Eli ei voi periaatteessa hylätä nastaeron vuoksi eikä kesärenkaana sinällään mene koska "nastat ovat paikallaan...." :roll:

Lähetetty: 2.5.2007 18:32
Kirjoittaja Jusu
Tuosta nastaerosta tuli mieleen, kun yksi kaveri erehtyi viemään autonsa katsastukseen nastarenkailla juuri ennen pääsiäistä. Katsastusmies oli sitten räknännyt katkenneita nastoja ja hylännyt auton liian suuren nastaeron vuoksi.
Muuta vikaa ei ollut, joten tuntuu vähän kohtuuttomalta vaatia jälkitarkastusta, kun ne renkaat oli muutenkin vaihdettava hetikohta alta pois. Kaveri vaihtoi sitten kesärenkaat ja haki leiman noituen että taas oli parikymppiä selällään ihan vain sen tähden ettei ollut viitsinyt vaihtaa renkaita ennen katsastusta...

Lähetetty: 2.5.2007 21:55
Kirjoittaja Lada-Jussi
kellä riittää intoa ja energiaa nyppiä nastoja pois kun Ladaan saa melko edullisesti jopa uusia renkaita, puhumattakaan käytetyn markkinoista! :?

Lähetetty: 2.5.2007 22:14
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
No minä tossa keväällä neljät nypin eikä tuntunu missään. Kaikki täysin kulumattomilla pinnoilla, mutta nastat revitelty mäkeen, katki tai muuten vaan toimimattomaksi.

En tosin saanut montaa nyppiä vaan väänsin kevyesti meisselillä ylös. Hohtimilla se vasta helppoa on. Vanhanaikaiset hohtimet kiinni nastan päähän (täytyy siis olla jonkin verran nastaa ylhäällä) ja nostetaan nasta ylös hohtimen kaarta hyväksi käyttäen. Yksi rengas ei kestä yhtään kauemmin kuin moottorisahan viilaus. 4rengasta n. 5minuuttia.

No, tietysti minulle se on merkityksellistä, koska olen tosiaankin uusiokäyttäjä ja kierrättäjä.

Lähetetty: 3.5.2007 7:38
Kirjoittaja pressa
Miinoitettu! kirjoitti:. 4rengasta n. 5minuuttia.
eli 1minuutti 15 sekunttia rengas
nastoja keskimäärin 120kpl eli alta sekunttiin/nasta
aika nopeaa
minulta tuhraantuu vähintään tuo viisiminuuttia yhden renkaan kanssa

Lähetetty: 3.5.2007 8:16
Kirjoittaja aropupu
pressa kirjoitti:
Miinoitettu! kirjoitti:. 4rengasta n. 5minuuttia.
eli 1minuutti 15 sekunttia rengas
nastoja keskimäärin 120kpl eli alta sekunttiin/nasta
aika nopeaa
minulta tuhraantuu vähintään tuo viisiminuuttia yhden renkaan kanssa
Kovasti on nypitty reilu minuuutti ja rengas :shock: :D

Pilkun viilausta...
"Auton renkaassa, jonka vanteen halkaisija on enintään 13", saa olla enintään 90 nastaa, renkaassa, jonka vanteen halkaisija on enintään 15", saa olla enintään 110 nastaa.
Ja nastarenkaat kelpaavat talvikäyttöön myös nastattomina, jolloin ne muuttuvat talvirenkaiksi jolloin niitä ei tarvitse keväällä vaihtaa pois.

Menee OT mutta tuossa joku aika takaperin kysyin katsastusinssiltä että mites sellainen rengas missä on merkintä "M+S",vaikka on kesärengas pinnan puolesta.
Sanoi että kelpaa talvikäyttöön kun merkintä on....
Sitten näytin renkaan niin äijä lähti hiljaa pois :lol:
kuva

Vähän yliarviontia

Lähetetty: 3.5.2007 8:27
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Taisin arvioida vähän yli tuon nyppimisajan. Pannaan 10min per sarja. Ehkä ajan arviointi on turhaa. Parempi vain todeta, että minusta nyppiminen ei ollut iso vaiva. Joku varoitteli siitä ja sen vaivoista. Mitä korkeammalla nasta on, sen halpompi. Niillä käyräleukaisilla vanhanaikaisilla hohtimilla se homma on tosiaan helppoa kuin heinänteko.

Paljonko ne uudet halvat tai käytetyt kesikset Ladaan maksaa? Mistä niitä hommaatte? Ovatko pinnoitetut kunnolliset? En kerran löytänyt halpoja ja aloin siksi uusiokäyttää vanhoja nastiksia.

Lähetetty: 3.5.2007 9:04
Kirjoittaja pressa
155/80-13 kesäpyörät 155e
sisältäen vannrtyön, tasapainoituksen ja kierrätysmaksun
ovat uusia ei pinnattuja