No niin, selvishän tuolta muutenkin, kun luki viestejä eteenpäin. Onko kellään kokemuksia joihinkin painepesureihin saatavista hiekkapuhalluslaitteista? Entä näistä ruosteensyöjä kemikaaleista? Jossain Mobilistin Jussin jorinoissa muistaakseni neuvottiin käyttämään ruosteen poistoon sitruunahappoa.Jokari kirjoitti:Sepä juuri. Kerran olen moista käyttänyt ja hyvin lähti ruosteet. Täytynee hommata se oma rälläkkä ettei tarvi aina lainailla...Mosse-Aksu kirjoitti:Taas huomaan, että on olemassa väline, jonka olemassaolosta en ole tiennyt mitään. Eli onko kysymyksessä kulmahiomakoneeseen saatava varuste.jta kirjoitti:Suosittelen noita teräsharja laikkoja käytettäväksi tuossa ruosteen poistossa. Sekään kun ei peltiä liiemmin syö. Ja ruoste lähtee tehokkaasti. Suhteellisen kalliitahan nuo on mutta kyllä ne kestääkin tovin aikaa.
Ruostesuojauksesta
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
- Mosse-Aksu
- Viestit: 1687
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
,_,/ukka kirjoitti:Voisi myös kuvitella, että tuo sitruuna happo pitää saada aika tarkkaan pois ennen kuin päälle levittää maalia. Syövyttänee ajan kans ehyttäkin peltiä? Hankala jos puhditettava ruostepaikka on ahdas tai esim. pistehitsi sauma.
,_,/ukka
Tuo sitruunahappo on sellaista että jos se pääse kuivahtamaan kiinni paljaaseen peltiin niin syövyttää tosi nopeasti.. Itse olen joskus sitruunahappoa kokeillut ja jos jätti osia yön yli likoamaan astiaan jossa ei ollut kantta niin liuos haihtui yöllä ja osat oli aamulla kahta kauheammassa ruosteessa..
Sehän siinä juuri on että käsitelty pinta täytyy saada puhtaaksi haposta. Eli siksi ei oikein sovi juuri johonkin ahtaisiin korin paikkoihin jne.Kimmo86 kirjoitti:,_,/ukka kirjoitti:Voisi myös kuvitella, että tuo sitruuna happo pitää saada aika tarkkaan pois ennen kuin päälle levittää maalia. Syövyttänee ajan kans ehyttäkin peltiä? Hankala jos puhditettava ruostepaikka on ahdas tai esim. pistehitsi sauma.
,_,/ukka
Tuo sitruunahappo on sellaista että jos se pääse kuivahtamaan kiinni paljaaseen peltiin niin syövyttää tosi nopeasti.. Itse olen joskus sitruunahappoa kokeillut ja jos jätti osia yön yli likoamaan astiaan jossa ei ollut kantta niin liuos haihtui yöllä ja osat oli aamulla kahta kauheammassa ruosteessa..
Itse olen osia sitruunahappoliuoksessa liotellut, ei ole kyllä koskaan haihtunut vaikka ollut kanneton astia. Osat olleet päiviä ja jopa viikkojakin liuoksessa tarpeen mukaan, ei ole koskaan puhki menneet tai neste haihtunut astiasta.
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
Onko autossasi ruoste ongelmia?? Kaikki palikat vaan TV:shopista tuttuun "silver miracle" altaaseen. Kyllä kiiltää koko mualima sen jäläkeen, saat kaiken tämän nyt erikois tarjouksena vain.....Ja lisäksi nopean tilaajan saat vielä motor uppia 5 kanisteria kaupan päälle
Soita siis nyt heti jo tänään!

Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
En suosittele nuita litkuja milla pitas lahtee ruosteet. Ei toimi ainakaan sinne missa se ruoste on jo edenny..
Ja varottava sana nuita rallakkaan kiinnitettavia teraslanka laikkoja vastaan:
Niiden jaljilta pinta ei oo maalattavissa, vaan ehottomasti kannattaa hio paperilla eka karheaksi, sit vasta maali!
Ja varottava sana nuita rallakkaan kiinnitettavia teraslanka laikkoja vastaan:
Niiden jaljilta pinta ei oo maalattavissa, vaan ehottomasti kannattaa hio paperilla eka karheaksi, sit vasta maali!
Ei mulla ainakaan maalauksen kans ollu tuolla pinnalla mitään ongelmaa mikä tulee tuosta teräsharja laikasta. Enemmänkin tullu ongelmia tuon hiomapaperin kans.
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
Mitäs oot laittanu pohjamaaliksi? Mä oon käyttäny tuota happopohjamaalia. Ei ainakaan vielä ole tullu mistään noista ruoste läpi. Mulla on ongelmana että kun hiekkapaperilla tekee loppukarhennuksen niin aina meinaa hionta jälje tulla näkyviin. Ihan sama että oonko käyttäny 400 tai 600 paperia. Hiomakoneessa pitäny 150 paperia ja silläkin jää jäljet näkyviin.
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
Jotakin varottavia sanoja olen minäkin _kuullut_ noista koneteräsharjojen käytöstä. Pahasti syöpyneessä pellisää eivät _kuulemma_ poista ruostetta syvimmistä koloista vaan laminoivat vierestä tervettä ainesta päälle
Tätä ei pääse hiomalla tapahtumaan, koska se poistaa niin ruosteen kuin pellinkin.
,_,/ukka

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Sinkkianodit??
Itse olen korjaillut vaurioita näin: Ensin mekaanisesti hiotaan irtoruoste pois ruostevaurion päältä mahdollisimman tarkkaan. Sitten päälle koetetaan levittää laimennettua fosforihappoa (1 osa happoa + 3 osaa vettä) esim pensselillä niin että vauriokohta kastuu kunnolla. Annetaan vaikuttaa esim. pari tuntia. Hapettunut ruskea ruoste pelkistyy (?) takaisin mustaksi raudaksi. Tämän jälkeen poistetaan vauriokohdasta musta karsta jollain ja lopuksi on hyvä poistaa mahdollinen vesi/kosteus esim. sinoliin kastetulla rätillä pyyhkimällä useaan kertaan. Paljas neitseellinen pinta on hyvä pohjamaalata esim samana päivänä jottei ilman kosteus käynnistä uudelleen hapettumista. Olen käyttänyt sinkkimaalia ensimmäisenä maalina maalaten mahdollisimman peittävästi. Sitten esim muu pohjamaali ja lopuksi lopullinen väri. Fosforihappoa saa ostaa apteekista.
Tuo laimennettu fosforihappo on erityisen kätevä isommissa kohteissa kuten pintaruosteiset palkit, levyt tai esim ruosteinen kettinki. Käsittelyn jäljiltä maali tarttuu hyvin ja pysyy kiinni kuin uudessa vastaavassa kohteessa. Eli välttämättä tarvitse edes hioa ruostetta pois ennen käsittelyä. Säästää aikaa ja vaivaa.
Onko kukaan muuten koskaan kokeillut asentaa auton pohjaan ruostuviin kohtiin sinkkianodeita?? Siinä voisi olla yksi keino hidastaa Wanhan auton ruostumista. Teoriassahan anodin pitäisi toimia jos sillä on hyvä kontakti rautapeltiin.
Tuo laimennettu fosforihappo on erityisen kätevä isommissa kohteissa kuten pintaruosteiset palkit, levyt tai esim ruosteinen kettinki. Käsittelyn jäljiltä maali tarttuu hyvin ja pysyy kiinni kuin uudessa vastaavassa kohteessa. Eli välttämättä tarvitse edes hioa ruostetta pois ennen käsittelyä. Säästää aikaa ja vaivaa.
Onko kukaan muuten koskaan kokeillut asentaa auton pohjaan ruostuviin kohtiin sinkkianodeita?? Siinä voisi olla yksi keino hidastaa Wanhan auton ruostumista. Teoriassahan anodin pitäisi toimia jos sillä on hyvä kontakti rautapeltiin.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Sinkkianodit??
Ei taida toimia kuin veneissä. Ei riitä että sillä pellillä on hyvä kontakti tuohon anodiin vaan myös sillä hapettavalla aineella pitää olla sähköä johtava reitti siihen. Ilmalla tätä ei ole ja auton alusta on harvoin niin märkä että se kosteus riittäisi. Tämä selitettiin joskus 80-luvulla kemian tunnilla, korjauksia jos tuli virheitä.Luna kirjoitti: Onko kukaan muuten koskaan kokeillut asentaa auton pohjaan ruostuviin kohtiin sinkkianodeita?? Siinä voisi olla yksi keino hidastaa Wanhan auton ruostumista. Teoriassahan anodin pitäisi toimia jos sillä on hyvä kontakti rautapeltiin.
,_,/ukka
Autoton on huoleton
Liian loysaa pohjamaalia, tai liian niukasti?jta kirjoitti:Mitäs oot laittanu pohjamaaliksi? Mä oon käyttäny tuota happopohjamaalia. Ei ainakaan vielä ole tullu mistään noista ruoste läpi. Mulla on ongelmana että kun hiekkapaperilla tekee loppukarhennuksen niin aina meinaa hionta jälje tulla näkyviin. Ihan sama että oonko käyttäny 400 tai 600 paperia. Hiomakoneessa pitäny 150 paperia ja silläkin jää jäljet näkyviin.
Itte hioskelin koneella ja kasin 80 kuiva paperilla koko auton, ja ruiskulla Sikkenssin peittava pohjamaali, niin jo ensimmaisen kerroksen jalkeen havisinvat naarmut...