lada 2.0
-
- Viestit: 1751
- Liittynyt: 25.10.2004 20:09
- Paikkakunta: Laitila
Näin olen itsekkin ymmärtänyt että turvallisuuteen liittyvät parannukset ovat prosentittomia, kiitos Ford tai jenkkimiesten. En muista kumpien ansiota oli tai sitten ei kumpienkaan mutta prosentittomia ne minusta ovat.
Bmw E39 520 2.2i vm.-01, käyttis.
Opel Kadett B 1.1 vm.-70, rojekti.
+muutama muu Opeliksi ja muita romuja.
http://R_iku.kuvablogi.com
Opel Kadett B 1.1 vm.-70, rojekti.
+muutama muu Opeliksi ja muita romuja.
http://R_iku.kuvablogi.com
Tuomas kirjoitti: Juu, ne saa päivittää ilman prosenttiseuraamuksia jos niitä prosentteja on jo valmiiksi yli 35 %. Alle 35 % tapauksessa myös niistä turvalaitteiden päivityksistä menee prosentit ihan normaalisti.
Eli päätöksessä ei määritellä, että kyseessä olevan ajoneuvon pitäisi olla kanta-autotarkastettu, vaan kanta-autolla käsittääkseni tarkoitetaan sitä ajoneuvoa, jonka osista yli 50% on kiinni.Liikenneministeriön päätös 104/2005:
-a) kanta-ajoneuvolla tarkoitetaan ajoneuvoyksilöä, josta peräisin olevat osat muodostavat kunnostetusta tai kootusta ajoneuvosta enemmän kuin 50 prosenttia
3. Ajoneuvon kulutusosien ja yksittäisten kriittisten osien vaihtaminen ei pienennä kanta-ajoneuvon osuutta eikä vaikuta kanta-ajoneuvosta peräisin olevien osien osuuteen.
4. Mitä 3 momentissa säädetään kulutusosasta ja yksittäisestä kriittisestä osasta, koskee myös jarru- ja ohjauslaitteistoa, jos niitä tai niiden osia muutetaan tai vaihdetaan alkuperäisistä poikkeaviksi ja liikenneturvallisemmiksi.
Eli myös rakennellut ja muutoskatsastetut autot kuuluvat tuon vapauden piiriin.
Vauhdin tae - alamäki
Kyllä määritellään.Stefa kirjoitti:Eli päätöksessä ei määritellä, että kyseessä olevan ajoneuvon pitäisi olla kanta-autotarkastettu, vaan kanta-autolla käsittääkseni tarkoitetaan sitä ajoneuvoa, jonka osista yli 50% on kiinni.
Eli myös rakennellut ja muutoskatsastetut autot kuuluvat tuon vapauden piiriin.
1 §
Soveltamisala
1. Tämä asetus koskee vaurioituneen M1- sekä L3e- ja L4e-luokan ajoneuvon kunnostamista ja kokoamista osista sekä tällaisen ajoneuvon katsastamista ja merkitsemistä rekisteriin.
2. Asetus ei koske ajoneuvoja, joiden osista vähemmän kuin 35 prosenttia on peräisin muualta kuin 2 §:ssä tarkoitetusta kanta-ajoneuvosta.
Mielenkiintosen kuulonen projekti tämä 2,0 tcee turbo + supercharged lada
Mutta yksi pikkujuttu jos ton koneen kanssa tulee ongelmia katsatuksessa niin voisko tämmönen kikka toimia
Ota vaikka jostain lanciasta kansi tohon koneeseen niin voit sanoa että tällästä konetta ei ole rullannut tehtaalta ulos niin ainoa todiste on tehoista on sun teholappus ?
Mutta yksi pikkujuttu jos ton koneen kanssa tulee ongelmia katsatuksessa niin voisko tämmönen kikka toimia
Ota vaikka jostain lanciasta kansi tohon koneeseen niin voit sanoa että tällästä konetta ei ole rullannut tehtaalta ulos niin ainoa todiste on tehoista on sun teholappus ?
kaikkea ei voi koskaan tietää
R.I.P Lada 2104 1700i -96
R.I.P Lada 2104 1700i -96
Näin se on prosentteja ei mene, jos auto on jo kerran käytetty kanta-auto tarkastuksessa. Muuten prosentteja tulee aivan kuin ennenkin, ja osien lisääminen ei mielestäni tuo lisää prosentteja esim. turvakaaret yms. Prosentit tulee vain jos auton alkuperäisiä osia poistetaan/vaihdetaan. Eli osien lisäämisestä ei prosentteja pitäisi tulla, korjatkaa mikäli on väärä tieto.Tuomas kirjoitti:Juu, ne saa päivittää ilman prosenttiseuraamuksia jos niitä prosentteja on jo valmiiksi yli 35 %. Alle 35 % tapauksessa myös niistä turvalaitteiden päivityksistä menee prosentit ihan normaalisti.noose01 kirjoitti:"turvalaitteet" saa päivittää parempiin ilman prosentteja ja muutoskatsastuksia.
Rahalla saa ja Nivalla pääsee
Minä uskon joulupukkiin..noose01 kirjoitti:Sanokaa mitä sanotte mutta minä uskon katsastusmieheen
Usko kehen haluat, mutta katsastusmies puhuu paskaa. Tuo ylläoleva pätkä on lainattu suoraan LM:n asetustekstistä Finlexistä, ja siinä sanotaan ihan suoraan että prosenttivapaus koskee vain ja ainoastaan autoja joissa prosentteja on jo yli 35 %.
Tähän ei ole mitään muutosta tullut. kaikki jarrujen muutokset pitää aina muutoskatsastaa. Se ei liity prosenttipelleilyyn mitenkään.noose01 kirjoitti:jarrujen vaihtoa tehokkaampaan ei tarvitse käydä muutoskatsastamassa
Mitä sillä lakikirjalla tekee jos katsastusmiehet pyyhkivät sillä persettään?Tuomas kirjoitti:Minä uskon joulupukkiin..
Usko kehen haluat, mutta katsastusmies puhuu paskaa. Tuo ylläoleva pätkä on lainattu suoraan LM:n asetustekstistä Finlexistä, ja siinä sanotaan ihan suoraan että prosenttivapaus koskee vain ja ainoastaan autoja joissa prosentteja on jo yli 35 %.
.
- Team perseauki racing
- Viestit: 1441
- Liittynyt: 7.11.2004 13:49
- Paikkakunta: jyväskylä
kyllä ainakin jyväskylän konttoreilla saa päivitellä jarruja ja muita turvalaitteita prosentti vapaasti. vaikksin olid muutos prosentit nolla. laki muutos on tullut asiasta jonkin aikaa sitten. eikä noista ainakaan kahden katsastus insinnörin mukaan tarvitse etes esitellä lappuja että mistä autosta ovat.Lada_VFTS kirjoitti:Näin se on prosentteja ei mene, jos auto on jo kerran käytetty kanta-auto tarkastuksessa. Muuten prosentteja tulee aivan kuin ennenkin, ja osien lisääminen ei mielestäni tuo lisää prosentteja esim. turvakaaret yms. Prosentit tulee vain jos auton alkuperäisiä osia poistetaan/vaihdetaan. Eli osien lisäämisestä ei prosentteja pitäisi tulla, korjatkaa mikäli on väärä tieto.Tuomas kirjoitti:Juu, ne saa päivittää ilman prosenttiseuraamuksia jos niitä prosentteja on jo valmiiksi yli 35 %. Alle 35 % tapauksessa myös niistä turvalaitteiden päivityksistä menee prosentit ihan normaalisti.noose01 kirjoitti:"turvalaitteet" saa päivittää parempiin ilman prosentteja ja muutoskatsastuksia.
ja mitenköhän osien poisto vaikuttaa prosentteihin ? mutta esimerkiksi kaarien tai levikkeiden lisäämisestä ei tule kuin maininta rekisteri otteeseen.
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
No katsoppas kun nuo prosentit menee aivan samanlailla osien poistamisessa kuin vaihtamisesta. Tehtaalta tullessa autossa on 100% alkuperäisitä osista, otat puskurin pois tai vaihdat sen niin alkuperäisten osien prosentti määrä laskee koska puskuri on vaihdettu/poistettu. Näin se vaan on. Katsastus asemien väliset erot ovat suuria, joskus ei katsastusinssit jotain huomaa tai niitä ei vaan yksinkertaisesti kiinnosta alkaa kirjoittamaan muutosprosentteja jostain puskurista yms.Team perseauki racing kirjoitti:kyllä ainakin jyväskylän konttoreilla saa päivitellä jarruja ja muita turvalaitteita prosentti vapaasti. vaikksin olid muutos prosentit nolla. laki muutos on tullut asiasta jonkin aikaa sitten. eikä noista ainakaan kahden katsastus insinnörin mukaan tarvitse etes esitellä lappuja että mistä autosta ovat.Lada_VFTS kirjoitti:Näin se on prosentteja ei mene, jos auto on jo kerran käytetty kanta-auto tarkastuksessa. Muuten prosentteja tulee aivan kuin ennenkin, ja osien lisääminen ei mielestäni tuo lisää prosentteja esim. turvakaaret yms. Prosentit tulee vain jos auton alkuperäisiä osia poistetaan/vaihdetaan. Eli osien lisäämisestä ei prosentteja pitäisi tulla, korjatkaa mikäli on väärä tieto.Tuomas kirjoitti: Juu, ne saa päivittää ilman prosenttiseuraamuksia jos niitä prosentteja on jo valmiiksi yli 35 %. Alle 35 % tapauksessa myös niistä turvalaitteiden päivityksistä menee prosentit ihan normaalisti.
ja mitenköhän osien poisto vaikuttaa prosentteihin ? mutta esimerkiksi kaarien tai levikkeiden lisäämisestä ei tule kuin maininta rekisteri otteeseen.
Rahalla saa ja Nivalla pääsee
Katsastusinsinööritkin ovat vain ihmisiä, eli tekevät virheitä. Katso nyt vaikka tätä viestiketjua, kuinka vaikeaa se monille on tulkita tuo lakiteksti oikein.Team perseauki racing kirjoitti:kyllä ainakin jyväskylän konttoreilla saa päivitellä jarruja ja muita turvalaitteita prosentti vapaasti. vaikksin olid muutos prosentit nolla.
Niin on. Siitä juuri lainasin tuolla aiemmin tämän pätkän:laki muutos on tullut asiasta jonkin aikaa sitten.
Lievennys oli juuri tuo, että autoissa, joista yli 35 % osista on vaihdettu ei turvalaitteiden päivityksistä lasketa enää muutosprosentteja. Muista prosentit menevät kuten ennenkin. Tietääkseni käytäntö on lisäksi sellainen, että jos ne turvalaitepäivitykset ovat katsastusvaatimus jollekin muutokselle, silloin niistä laskettaisiin edelleen prosentit, eli helpotus koskisi vain "vapaaehtoisia" muutoksia.1 §
Soveltamisala
2. Asetus ei koske ajoneuvoja, joiden osista vähemmän kuin 35 prosenttia on peräisin muualta kuin 2 §:ssä tarkoitetusta kanta-ajoneuvosta.
Kuten totesin, katsastajatkin ovat vain ihmisiä. Katsastuskonttorit tekevät todella paljon virheitä näissä asioissa, eli se miten siellä asiaa tulkitaan, ei välttämättä ole asian todellinen laita. Jarrumuutokset vaativat muutoskatsastuksen:eikä noista ainakaan kahden katsastus insinnörin mukaan tarvitse etes esitellä lappuja että mistä autosta ovat.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
Asioiden todellinen laita löytyy lakiteksteistä (Finlex) ja AKE:n ohjeista. Suosittelen perehtymistä.13 §
Jarrujen muutokset
1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton jarrujen vaihtaminen seuraavin edellytyksin: ...
-
- Viestit: 533
- Liittynyt: 16.2.2004 9:55
- Paikkakunta: Itä-Suomi