lada 2.0

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
noose01
Viestit: 1352
Liittynyt: 27.7.2004 10:15
Paikkakunta: Paalaamo

Viesti Kirjoittaja noose01 »

Katsastusasemilla puhuvat kuitenkin muuta?
Sanovat ettei tarvitse tulla näyttämäänkään jos kerta parempiin vaihtaa...
.
RussianTUNER
Viestit: 1751
Liittynyt: 25.10.2004 20:09
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja RussianTUNER »

Näin olen itsekkin ymmärtänyt että turvallisuuteen liittyvät parannukset ovat prosentittomia, kiitos Ford tai jenkkimiesten. En muista kumpien ansiota oli tai sitten ei kumpienkaan mutta prosentittomia ne minusta ovat.
Bmw E39 520 2.2i vm.-01, käyttis.
Opel Kadett B 1.1 vm.-70, rojekti.
+muutama muu Opeliksi ja muita romuja.
http://R_iku.kuvablogi.com
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Tuomas kirjoitti: Juu, ne saa päivittää ilman prosenttiseuraamuksia jos niitä prosentteja on jo valmiiksi yli 35 %. Alle 35 % tapauksessa myös niistä turvalaitteiden päivityksistä menee prosentit ihan normaalisti.
Liikenneministeriön päätös 104/2005:

-a) kanta-ajoneuvolla tarkoitetaan ajoneuvoyksilöä, josta peräisin olevat osat muodostavat kunnostetusta tai kootusta ajoneuvosta enemmän kuin 50 prosenttia

3. Ajoneuvon kulutusosien ja yksittäisten kriittisten osien vaihtaminen ei pienennä kanta-ajoneuvon osuutta eikä vaikuta kanta-ajoneuvosta peräisin olevien osien osuuteen.

4. Mitä 3 momentissa säädetään kulutusosasta ja yksittäisestä kriittisestä osasta, koskee myös jarru- ja ohjauslaitteistoa, jos niitä tai niiden osia muutetaan tai vaihdetaan alkuperäisistä poikkeaviksi ja liikenneturvallisemmiksi.
Eli päätöksessä ei määritellä, että kyseessä olevan ajoneuvon pitäisi olla kanta-autotarkastettu, vaan kanta-autolla käsittääkseni tarkoitetaan sitä ajoneuvoa, jonka osista yli 50% on kiinni.

Eli myös rakennellut ja muutoskatsastetut autot kuuluvat tuon vapauden piiriin.
Vauhdin tae - alamäki
Tuomas
Viestit: 133
Liittynyt: 15.5.2005 0:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Stefa kirjoitti:Eli päätöksessä ei määritellä, että kyseessä olevan ajoneuvon pitäisi olla kanta-autotarkastettu, vaan kanta-autolla käsittääkseni tarkoitetaan sitä ajoneuvoa, jonka osista yli 50% on kiinni.

Eli myös rakennellut ja muutoskatsastetut autot kuuluvat tuon vapauden piiriin.
Kyllä määritellään.
1 §
Soveltamisala

1. Tämä asetus koskee vaurioituneen M1- sekä L3e- ja L4e-luokan ajoneuvon kunnostamista ja kokoamista osista sekä tällaisen ajoneuvon katsastamista ja merkitsemistä rekisteriin.

2. Asetus ei koske ajoneuvoja, joiden osista vähemmän kuin 35 prosenttia on peräisin muualta kuin 2 §:ssä tarkoitetusta kanta-ajoneuvosta.
Avatar
larbatzi
Viestit: 140
Liittynyt: 4.10.2004 9:09

Viesti Kirjoittaja larbatzi »

Mielenkiintosen kuulonen projekti tämä 2,0 tcee turbo + supercharged lada

Mutta yksi pikkujuttu jos ton koneen kanssa tulee ongelmia katsatuksessa niin voisko tämmönen kikka toimia
Ota vaikka jostain lanciasta kansi tohon koneeseen niin voit sanoa että tällästä konetta ei ole rullannut tehtaalta ulos niin ainoa todiste on tehoista on sun teholappus ?
kaikkea ei voi koskaan tietää
R.I.P Lada 2104 1700i -96
hougan

Viesti Kirjoittaja hougan »

voihan suoraankin sanoa stä lancian kannexi kun samoja on.
ennen on ainakin toiminut pelkkä dynopaperi ilman selvityxiä mitä koneelle on tehty.
Lada_VFTS
Viestit: 209
Liittynyt: 22.1.2004 12:15
Paikkakunta: Korpilahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lada_VFTS »

Tuomas kirjoitti:
noose01 kirjoitti:"turvalaitteet" saa päivittää parempiin ilman prosentteja ja muutoskatsastuksia.
Juu, ne saa päivittää ilman prosenttiseuraamuksia jos niitä prosentteja on jo valmiiksi yli 35 %. Alle 35 % tapauksessa myös niistä turvalaitteiden päivityksistä menee prosentit ihan normaalisti.
Näin se on prosentteja ei mene, jos auto on jo kerran käytetty kanta-auto tarkastuksessa. Muuten prosentteja tulee aivan kuin ennenkin, ja osien lisääminen ei mielestäni tuo lisää prosentteja esim. turvakaaret yms. Prosentit tulee vain jos auton alkuperäisiä osia poistetaan/vaihdetaan. Eli osien lisäämisestä ei prosentteja pitäisi tulla, korjatkaa mikäli on väärä tieto.
Rahalla saa ja Nivalla pääsee
Avatar
noose01
Viestit: 1352
Liittynyt: 27.7.2004 10:15
Paikkakunta: Paalaamo

Viesti Kirjoittaja noose01 »

Sanokaa mitä sanotte mutta minä uskon katsastusmieheen joka sanoo: jarrujen vaihtoa tehokkaampaan ei tarvitse käydä muutoskatsastamassa eikä siitä tule prosentteja.
.
Tuomas
Viestit: 133
Liittynyt: 15.5.2005 0:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

noose01 kirjoitti:Sanokaa mitä sanotte mutta minä uskon katsastusmieheen
Minä uskon joulupukkiin..

Usko kehen haluat, mutta katsastusmies puhuu paskaa. Tuo ylläoleva pätkä on lainattu suoraan LM:n asetustekstistä Finlexistä, ja siinä sanotaan ihan suoraan että prosenttivapaus koskee vain ja ainoastaan autoja joissa prosentteja on jo yli 35 %.
noose01 kirjoitti:jarrujen vaihtoa tehokkaampaan ei tarvitse käydä muutoskatsastamassa
Tähän ei ole mitään muutosta tullut. kaikki jarrujen muutokset pitää aina muutoskatsastaa. Se ei liity prosenttipelleilyyn mitenkään.
Avatar
noose01
Viestit: 1352
Liittynyt: 27.7.2004 10:15
Paikkakunta: Paalaamo

Viesti Kirjoittaja noose01 »

No toiset muutoskatsastaa ja toiset ei, niin yksinkertaista se on. :roll:
.
Avatar
noose01
Viestit: 1352
Liittynyt: 27.7.2004 10:15
Paikkakunta: Paalaamo

Viesti Kirjoittaja noose01 »

Tuomas kirjoitti:Minä uskon joulupukkiin..

Usko kehen haluat, mutta katsastusmies puhuu paskaa. Tuo ylläoleva pätkä on lainattu suoraan LM:n asetustekstistä Finlexistä, ja siinä sanotaan ihan suoraan että prosenttivapaus koskee vain ja ainoastaan autoja joissa prosentteja on jo yli 35 %.
Mitä sillä lakikirjalla tekee jos katsastusmiehet pyyhkivät sillä persettään?
.
Avatar
Team perseauki racing
Viestit: 1441
Liittynyt: 7.11.2004 13:49
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Team perseauki racing »

Lada_VFTS kirjoitti:
Tuomas kirjoitti:
noose01 kirjoitti:"turvalaitteet" saa päivittää parempiin ilman prosentteja ja muutoskatsastuksia.
Juu, ne saa päivittää ilman prosenttiseuraamuksia jos niitä prosentteja on jo valmiiksi yli 35 %. Alle 35 % tapauksessa myös niistä turvalaitteiden päivityksistä menee prosentit ihan normaalisti.
Näin se on prosentteja ei mene, jos auto on jo kerran käytetty kanta-auto tarkastuksessa. Muuten prosentteja tulee aivan kuin ennenkin, ja osien lisääminen ei mielestäni tuo lisää prosentteja esim. turvakaaret yms. Prosentit tulee vain jos auton alkuperäisiä osia poistetaan/vaihdetaan. Eli osien lisäämisestä ei prosentteja pitäisi tulla, korjatkaa mikäli on väärä tieto.
kyllä ainakin jyväskylän konttoreilla saa päivitellä jarruja ja muita turvalaitteita prosentti vapaasti. vaikksin olid muutos prosentit nolla. laki muutos on tullut asiasta jonkin aikaa sitten. eikä noista ainakaan kahden katsastus insinnörin mukaan tarvitse etes esitellä lappuja että mistä autosta ovat.

ja mitenköhän osien poisto vaikuttaa prosentteihin ? mutta esimerkiksi kaarien tai levikkeiden lisäämisestä ei tule kuin maininta rekisteri otteeseen.
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
Lada_VFTS
Viestit: 209
Liittynyt: 22.1.2004 12:15
Paikkakunta: Korpilahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lada_VFTS »

Team perseauki racing kirjoitti:
Lada_VFTS kirjoitti:
Tuomas kirjoitti: Juu, ne saa päivittää ilman prosenttiseuraamuksia jos niitä prosentteja on jo valmiiksi yli 35 %. Alle 35 % tapauksessa myös niistä turvalaitteiden päivityksistä menee prosentit ihan normaalisti.
Näin se on prosentteja ei mene, jos auto on jo kerran käytetty kanta-auto tarkastuksessa. Muuten prosentteja tulee aivan kuin ennenkin, ja osien lisääminen ei mielestäni tuo lisää prosentteja esim. turvakaaret yms. Prosentit tulee vain jos auton alkuperäisiä osia poistetaan/vaihdetaan. Eli osien lisäämisestä ei prosentteja pitäisi tulla, korjatkaa mikäli on väärä tieto.
kyllä ainakin jyväskylän konttoreilla saa päivitellä jarruja ja muita turvalaitteita prosentti vapaasti. vaikksin olid muutos prosentit nolla. laki muutos on tullut asiasta jonkin aikaa sitten. eikä noista ainakaan kahden katsastus insinnörin mukaan tarvitse etes esitellä lappuja että mistä autosta ovat.

ja mitenköhän osien poisto vaikuttaa prosentteihin ? mutta esimerkiksi kaarien tai levikkeiden lisäämisestä ei tule kuin maininta rekisteri otteeseen.
No katsoppas kun nuo prosentit menee aivan samanlailla osien poistamisessa kuin vaihtamisesta. Tehtaalta tullessa autossa on 100% alkuperäisitä osista, otat puskurin pois tai vaihdat sen niin alkuperäisten osien prosentti määrä laskee koska puskuri on vaihdettu/poistettu. Näin se vaan on. Katsastus asemien väliset erot ovat suuria, joskus ei katsastusinssit jotain huomaa tai niitä ei vaan yksinkertaisesti kiinnosta alkaa kirjoittamaan muutosprosentteja jostain puskurista yms.
Rahalla saa ja Nivalla pääsee
Tuomas
Viestit: 133
Liittynyt: 15.5.2005 0:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Team perseauki racing kirjoitti:kyllä ainakin jyväskylän konttoreilla saa päivitellä jarruja ja muita turvalaitteita prosentti vapaasti. vaikksin olid muutos prosentit nolla.
Katsastusinsinööritkin ovat vain ihmisiä, eli tekevät virheitä. Katso nyt vaikka tätä viestiketjua, kuinka vaikeaa se monille on tulkita tuo lakiteksti oikein.
laki muutos on tullut asiasta jonkin aikaa sitten.
Niin on. Siitä juuri lainasin tuolla aiemmin tämän pätkän:
1 §
Soveltamisala

2. Asetus ei koske ajoneuvoja, joiden osista vähemmän kuin 35 prosenttia on peräisin muualta kuin 2 §:ssä tarkoitetusta kanta-ajoneuvosta.
Lievennys oli juuri tuo, että autoissa, joista yli 35 % osista on vaihdettu ei turvalaitteiden päivityksistä lasketa enää muutosprosentteja. Muista prosentit menevät kuten ennenkin. Tietääkseni käytäntö on lisäksi sellainen, että jos ne turvalaitepäivitykset ovat katsastusvaatimus jollekin muutokselle, silloin niistä laskettaisiin edelleen prosentit, eli helpotus koskisi vain "vapaaehtoisia" muutoksia.
eikä noista ainakaan kahden katsastus insinnörin mukaan tarvitse etes esitellä lappuja että mistä autosta ovat.
Kuten totesin, katsastajatkin ovat vain ihmisiä. Katsastuskonttorit tekevät todella paljon virheitä näissä asioissa, eli se miten siellä asiaa tulkitaan, ei välttämättä ole asian todellinen laita. Jarrumuutokset vaativat muutoskatsastuksen:

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
13 §
Jarrujen muutokset
1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton jarrujen vaihtaminen seuraavin edellytyksin: ...
Asioiden todellinen laita löytyy lakiteksteistä (Finlex) ja AKE:n ohjeista. Suosittelen perehtymistä.
Pöhö-Andrei
Viestit: 533
Liittynyt: 16.2.2004 9:55
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Tuomas on kuningas.

Ja sitten ihan oikeasti . Jopa itse suhtauduin hänen viisauksiin aikaisemmin enemmän kuin epäilevästi mutta asioiden tarkempi selvittely osoitti hänen olevan enemmän kuin oikeassa.

Tuomas rulez... :wink:
Vastaa Viestiin