Sivu 20/22

Re: Venajousien irroitus.

Lähetetty: 8.9.2006 18:29
Kirjoittaja Kimmo86
köhmä kirjoitti:Venttiilijouset saat irti helpoiten kun otat sopivan hylsyn (muistaakseni 19mm tai jotain) ja asetat sen venttiilijousen päälle ja lyöt napakasti!


Näinhän ne venanjouset irtosi. Aluksi kyllä vähän hirvitti tuo metodi, että meneekö varret vinoon mutta Ladan venttiilit on näköjään vankkaa tekoa, eli ei mennyt. Kiilat kyllä lentivät minne sattuu mutta ihme kyllä kaikki löytyivät lattialta pienen etsinnän jälkeen :lol: Takaisin laitossa taas tuo ohc-koneen jousipuristin oli kätevä apuväline, ei tarvinnut turhia kikkailla kun kiilat sujahti paikoilleen.

Kansi on nyt valmis että senkun heittää paikalleen. Kanavat tuli kohdistettua noin suurinpiirtein eli pahimmat kynnykset hioin pois porakoneella ja hiomakivisarjalla, saas nähdä sitten myöhemmin onko pers' tuntumalla havaittavaa muutosta koneen käyttäytymisessä -eli menikö v*tuileen vai tuliko lisää kierrosherkkyyttä :wink: Venat ja seetit olivat karstakerrosta lukuunottamatta melkeinpä uudenveroiset joten niille ei tarvinnut tehdä muutakuin putsaus ja kevyt hionta.

Ainiin kanteen tuli myös laitettua uusi ketjunlaahain joka meni melkein heittämällä paikalleen. Kyseessä siis motonetin tavaraa, hajoaa varmaan heti ekalla startilla.. :roll: :D

Lähetetty: 8.9.2006 18:37
Kirjoittaja Jokari
Kohtahan se lada taas käy ja kukkuu...

Eiks ollukkin kiva se laahain! :lol: :lol:

Lähetetty: 8.9.2006 19:00
Kirjoittaja Kimmo86
Njoo on niitä parempiakin osia nähty kuin nuo motonetin kamat.. Mutta venäjältä parempaa tilalle, jos nuo ei kestä.

// Piru kun satanu vettä koko päivän, ei pääse laittamaan kantta paikalle :?

Lähetetty: 14.9.2006 19:34
Kirjoittaja Kimmo86
Noniin.. Tänään kasailin sitten orkkis kaunottaren koneen siihen kuntoon että pääsi kokeilemaan tulille. Akku oli melkein tyhjä eli pyöritti starttia todella laiskasti mutta sinnikkäästi kun sahasi niin lähtihän se käyntiin! Jako pysyi siis kohdallaan remontin aikana, vaikka pelkäsin että menee kuitenkin ihan v*tuiksi kaiken ähräämisen seurauksena :P

Putkesta tuli alkuun oikein kunnon savupilvi, mutta se taisi olla kuitenkin vaan vettä ( väristä päätellen). Kone hörskytteli muuten oikein nätisti, vaikka venat on vielä säätämättä ja ketjukin taisi jäädä löysälle -hankala säätää kun ei ole perä kunnossa eli autoa ei voi työntää vaihde päällä eteenpäin.

Tähän mennessä vaikuttaa siis ihan lupaavalle, seuraavana on tiedossa perän vaihto jonka aloitan jo vkonloppuna jos vaan kerkeää. Uusikäytetty perä on jo odottamassa asennusta, on muuten 4,1 välityksellä ja kotoisin vm. 94 1500S:stä. Sitten pirssi onkin jo siinä kunnossa että kevättä odotellessa.. 8)

Lähetetty: 16.9.2006 23:46
Kirjoittaja Kimmo86
Peräremppakin tuli tehtyä tässä eilisen ja tämän päivän mittaan, kun aikaa ja viitseliäisyyttä löytyi taas jostain :) Eli vanha, pas2 revitelty 3,9 välitys sai lähtöpassit romukuormaan. Homma sujui oikein mallikkaasti kun nosti koko keksinnön noitten made-in-taiwan pukkien varaan (vähän kyllä hirvitti että koska se romahtaa niskaan :lol: )

KuvaKuva

Nojoo, helpostihan se perä vaihtui tälläkin kertaa, suurin tappelu oli taas kerran rumpujen kanssa. Sitkeästi kun lämmitti kosanilla ja koputteli lyijymoskalla niin lähtiväthän ne lopulta, tosin hermot meinasi jo mennä mokomaan nysväämiseen. Vetarit irtosi ihan heittämällä, samoin kuin melkein kaikki kardaanin pultit, yksi piti vaan rälläköidä mäkeen :)

Noh sitten kun perä oli saatu irti niin tietysti tutkittiin että mitä sieltä oli pettänyt:

KuvaKuva

Eli tasauspyörästö oli lievästi sanoen heikossa hapessa, kuten kuvista näkyy. Yksi ratas jopa hajonnut kolmeen osaan.. Syynä tähän täystuhoon oletettavasti liiallinen kuminpoltto :lol: Toisen vetarin vaihdoin myös väljän pyöränlaakerin takia samalla parempaan.

Loput rojut menikin ihan kivasti kasaan ja nyt pääsin jopa ensimmäisen kerran oikein ajamaankin tuolla autolla, tosin vain hieman eteen/ taakse kun se on tuossa pihalla vähän ahtaasti mutta kuitenkin :P

Edit: Kuvalinkit korjattu.

Lähetetty: 16.9.2006 23:50
Kirjoittaja Jokari
Tuostahan valmistuisi mainio talviperä atsteekkiin... :lol:

Ei ole kyllä noi perät mitään maailman vahvinta tekoa...en paljon ihmettele miksi laatikot ja perät paukkuvat varsinkin isolohkossa.

Lähetetty: 17.9.2006 0:09
Kirjoittaja Kimmo86
Juu hyvän talviperänhän tuosta saisi kun migillä vähän liimailisi noita pikkurattaita jumiin. Tosin välitys on vähän turhan pitkä ralli-ajoa ajatellen mutta eipähän menis bensaa niin kovin :lol:

Nyt kun lootakin tuli puheeksi niin tuossa 2107:ssa on muuten tosi herkästi pelaava lodju.. Pakki ja ykkönen sujahtaa silmään niin helposti, että luulin aluksi jotta eihän ne mene päälle ollenkaan kun kepissä ei tunnu vastusta, mutta kyllä se auto vaan lähti liikkeelle kun nosti kytkimen :shock: :lol:

Että onhan ne yksilöitä.. Asteekissa pitää käyttää ihan reilusti voimaa kaikilla pienillä vaihteilla, samoin kuin parissa muussakin ajamassani 5v takapotkussa. Voi toki johtua myös vääränlaisesta öljystä, tiedä häntä :?

Lähetetty: 17.9.2006 0:26
Kirjoittaja Jokari
Joo ei noista laatikoista ota selvää pirukaan. Itellä meni isolohkossa ostaessa vaihteet samaan tapaan silmään, ei pienintäkään vastusta 1&2:lla eikä juuri muillakaan vaihteilla. P*rkele kun piti ruveta silti hifistelemään ja vaihtaa varmasti "oikeat" öljyt, niin ei se paremmaksi muuttunut...isot vaihteet miettivät satunnaisesti ja ykköstäkin saa vääntää pienessä vauhdissa, sama kakkosen kanssa...ja aamuisin 1->2 kestää 5 sek...mutta ei enää iltapäivästä? :roll: Ja eihän tuo ihan ehjä loota olekkaan, koska nelonen ja vitonen huutavat, lähinnä tuo nelonen huolestuttaa. Vai mistä sen erottaa ettei se ole perä? :? Tiedä sitä sitten montako sataa tuhatta tolla lodjulla on ajettu, kun joku romaripommi näyttää olevan. Orkkisloota kesti siis jopa 60 tkm...

Mä luovutan, nää on ihan henkimaailman hommia :lol:

Lähetetty: 25.9.2006 0:07
Kirjoittaja Kimmo86
Ainiin, tulihan tänään korjattua 2107:n yllättäen hajonnut syyläri ihan kotikonstein. Eli tein siis pientä huoltoa sytkäpuolella, vaihdoin mm. puolan ja kärjet ja koekäytön aikana huomattiin ukon kanssa että pirulainen ylävesiletkun liitos on murtunut ja tihkuu, yllätys yllätys.

No eipä siinä, pelit ja rensselit on keksitty joten syyläri irti autosta ja flekti pois jonka jälkeen itse asiaan kaasupolttimen ja juotostinan avulla. Tämäkin oli taas uusi asia meikäläiselle, mutta kokeilemalla oppii. Ensin varovasti lämpöä halkeamaan, varoen polttamasta syyläriä puhki ja sitten tinaa päälle, jolloin halkeama onkin hetkessä täytetty. Ylimääräinen tina kerääntyy palloiksi jotka oli myöhemmin helppo napsia irti. Tuloksena siisti ja pitävä sauma, eikä maksanut mitään :D Siis uskomattoman helppoa, kokeilkaa ihmeessä ennenkuin ostatte uuden syylärin ( mikäli nurkissa sattuu olemaan kosani tai vastaava, itse käytin semmosta pistoolin mallista poltinta jossa kaasu on pakattu peltipurkkiin)

Lopuksi vielä mustaa sprayta päälle ja syyläri on taas kuin uusi. Venakoppa ja ilmanputsarikotelo tuli myös maalailtua kansirempan yhteydessä mikä muuten kohensi kummasti konehuoneen ilmettä.

Asteekista ei ole tullut kertoiltua mitään vähään aikaan, vaan eipä ole ollut aihettakaan kun auto vie moitteetta paikasta a paikkaan b. Itse olen suhaillut sillä kohtapuolin 17000km ja tuntuu vaan toimivan sitä paremmin mitä enemmän ajaa. Saas nähdä viitsiikö tuosta sittenkään luopua. (näin olen sanonut myös entisten autojeni kohdalla mutta eipä ne enää tuossa pihalla seiso..) :wink:

Lähetetty: 25.9.2006 0:38
Kirjoittaja Jokari
Tuo syylärinkorjaus kuulostaa pätevältä, täytyy painaa mieleen :D

Mitä niistä hyvistä ladoista luopumaan, kun ne on jo melkein tulleet perheenjäseniksi :D Toisaalta vaihtelu virkistää...kuka tekee mitenkin.

Itse olen päättänyt että jos tuo ruisku ei osoittaudu täydeksi pommiksi, niin en luovu siitä ikinä. Neuvosto-Ässällä meinaan ajaa niin kauan kunnes kone kilahtaa lopullisesti tai kori lahoaa käsiin...

Lähetetty: 13.10.2006 20:52
Kirjoittaja Kimmo86
Innostuin tänään pitkästä aikaan ropailemaan myös asteekkia, kun sain kerättyä työmotivaatiota jostakin ( mistä lie..)

Ensinnä vaihdoin öljyt, tebiksen 5W/40 Goldia venäläisen suotimen kera. Vanhoilla ajelin yli 15th mutta eivät silti olleet kovinkaan mustat, eli kone taitaa olla melko puhdas. Samalla tiukkasin ketjun ja lisäsin lootaan vähän öljyä, siinä toivossa että se vähän herkistyisi -> ja kyllähän se herkistyi, enää vaihteita ei tarvitse survoa hampaat irvessä päälle :D Jollotus myös vaimeni hieman , nyt se on jopa siedettävällä tasolla :P

Pakoäänet alkoi myös kyllästyttää joten vaihdoin tuon Simonssin takapöntön tilalle originaalin jonka otin 2107:sta -helevetin ruosteinen se on mutta kesti vasaralla koputtelun joten saa kelvata. Alkuperäisen loppupään tosin rälläköin mäkeen ja tilalle hitsasin vähän isomman 2" röörin -eipähän näytä enää siltä että joku olisi laittanut vahingossa mehupillin Ladan persiiseen.. :roll:

Sitten testaamaan, että muuttuiko kulku yhtään tukkoisemmaksi, kun äänetkin vaimenivat melkoisesti. No, pers'dynolla mitattuna kärry kulkee ihan yhtä herkästi kuin ennenkin, eli kovat äänet ei ainakaan tässä tapauksessa tarkoittaneet ylimääräisiä hevosvoimia. Nyt kelpaa taas ajella maantielläkin, ilman että pää hajoaa siihen tolkuttomaan äänenpaineeseen :lol:

Jotta anti-tuning ei loppuisi tähän, niin pulttasin vielä etupuskurin takaisin. Keväällä ehdin jo maalata sen joten ulkonäkö ei siitä hirveästi kärsinyt.. Nyt kelpaa taas puskea penkkoja talvella 8)

2107:aa tuli myös laiteltua, mutta siitä enemmän huomenna tai joskus kun jaksaa kirjotella :wink:

Lähetetty: 13.10.2006 21:23
Kirjoittaja Jokari
Aijjai Kimmo! Kohtahan atstek-humala kelpaa vaikka Lada-Jussille! :lol:

Lähetetty: 13.10.2006 22:58
Kirjoittaja Mika-75
Juu vaihdoin minäkin öljyt koneeseen mobilin delvacit 5w-40 raskaankaluston öljyt (työsuhde etu) ja orkkis suodattimen, tulpat, perään ja laatikkoon öljyt, kiristin kaasarin ku oli löysässä, ilman putsarin´plus kaikkee pientä hipostelua ku pitäis käydä päästöt mittauttamassa että pääsis leimalle...

Lähetetty: 23.10.2006 12:38
Kirjoittaja Kimmo86
Viikonloppuna tuli syvennyttyä itse ASTEEKKI-JUMALAN sielunelämään :lol:

Eli nyppäsin punaisesta ohjuksesta kaasarin irti ja tallinpöydälle ihmeteltäväksi. Muutenhan se toimi oikein hyvin, mutta autom.ryyppy piti kierrokset turhan korkealla ja toisekseen tyhjäkäyntiä ei saanut säädettyä alle 1200:n, vaikka miten ruuvasi. Päällepäin kaasari oli tolkuttoman paskainen, joten ensinnä se piti pestä -> teippasin kurkut ja letkulähdöt umpeen ja turautin painepesurilla puhtaaksi koko keksinnön.

Sitten ryyppyä ihmettelemään. Etukäteen olin arvellut että ryypyn vivusto avaa ensiöläppää liiaksi jolloin se huutaa tyhjäkäynnillä ( kierrokset n. 2500, vähän liikaa). Ja kas, löytyihän siitä vivustosta säätöruuvi, joka vaikutti suoraan läpän aukeamiseen, samaan tapaan kuin tyhjäkäyntiruuvi. Pyörittelin sitä alkuun näppituntumalla muutaman kierroksen pienemmälle, kunnes läppä oli mielestäni sopivassa asennossa :lol: No, saahan sitä säädettyä koneen käydessäkin, jos meni vituralleen.

Varsinainen tyhjäkäynti piti myös saada alemmaksi, mutta siihen ei alkuun löytynytkään mitään selvää vikaa. Rasvailin kaikki vivustot ja kaasuläpän akselit, mutta vika ei tuntunut olevan niissä. Sitten katsoin ensiöläppää vähän tarkemmin :arrow: sehän on vinossa piru vie :shock: Eli kurkku ei sulkeutunut kunnolla, koska läppä kahnasi toiselta laidalta kiinni kaasarin runkoon. Löysäsin läpän kiinnitysruuvit ja aloin etsiä oikeaa asentoa, joka löytyikin lopulta melko helposti: Läppä keskittyi itsestään, kun sen väänsi auki ja päästi sulkeutumaan itsestään. Sitten ruuvit tiukalle ja säätö on tehty.

Kaasari takaisin autoon ja kokeilemaan, tapahtuiko muutosta: Nyt ryyppy ei enää kiljuta tyhjäkäynnillä, vaan kierrokset on kylmänä n. 1500, eli pers'tuntumalla kohdalleen. Sitten säädin vielä tyhjäkäynnin koneen lämmettyä 900:n pintaan, jolloin käynti on oikein tasaista ilman turhaa hötkyilyä. Loppupeleissä melko yksinkertainen kapistus, tämä axtec :P

Lähetetty: 28.10.2006 18:39
Kirjoittaja Kimmo86
Asteekki-Lada sai tänään uuden kodin Virolahdelta ja sen tilalle tuli eräs Fiat-merkkinen käyttökinneri. Ladailu ei kuitenkaan tähän lopu, vaan 2107 tulee keväällä kilpiin jolloin tämä uusi tulokas menee todennäköisesti myyntiin. Talvi-ajolla tuota orkkisklassikko-2107:aa ei viitsi ainakaan vielä pilata, kun kori on edelleen hitsaamaton ja käytännössä ruosteeton, muutamaa pientä pilkkua lukuunottamatta.

Semmosta.. Toivottavasti asteekki palvelee myös tulevaisuudessa yhtä hyvin kuin tähän asti :lol: