Sivu 20/48
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 25.9.2010 21:40
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Niin ja kaiken maailman YönSärkijöitä, joita saa sitten vaihtaa vähän väliä. Niin ja jälleen pyydän muistamaan myös niitä raukkoja Vastaantulijoita, joita on tietysti hienoa Tykittää silmille niillä lisävalopatteristoilla niin kauan kuin ne heidän tavalliset valonsa pikkuisen pistävät näitä ValoSaasteHäiriköitä silmiin.
Tätä jälleen muistutan niin tavalliselle kulkijalle kuin ammattiraatajallekin.
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 25.9.2010 22:17
Kirjoittaja Evreka
Kannattaa jännitteet mittailla polttimon kannalta kuorman (polttimon) kanssa. Ei tarvi paljoa pudota akun napajännitteeseen verrattuna kun vaikuttaa jo valoon.
130 wattiset polttimot tietysti vaikuttaa tehokkailta, mutta yleensä alkuperäiset valonarut ei jaksa ruokkia ylitehoisia polttimoita ja seurauksena valoteho heikkenee entisestään ja johdot kuumenee suotta. Kunnon johdoilla tilanne tietysti eri. Lisäksi noita ei hyväksytty liikennekäyttöön niin laatu on paskaa halvemmissa, valokuvio mitä sattuu jne.
Golfin tuikuillakin pärjää nyt kun laitoin lisävalot nokalle 100w polttimoiden kanssa 4mm2 johdolla niin ei jää voltit välille, lyhyet on edelleen kusenkeltaiset joten ajovalojen releytys tarvii tehdä ja ostaa uudet polttimot. Philipsin visionplussat on hyväksi todettu.
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 26.9.2010 7:30
Kirjoittaja lada.h.s
Eikös Ladan omat johdot ole aikas tuhdit?
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 27.9.2010 15:27
Kirjoittaja lada.h.s
Olen huomannut itsevalmistamani pakoputken takaosan oleva huomattavasti nopeampi kuivumaan kondenssivedestä kuin länsimainen tarvikeosa.
Siihen varmasti vaikuttaa että tämä äänenvaimennin ei sisällä villaa ja on pienempi.
Se kuivuu ihan kuivaksi jopa piha-ajossa. Ja nopeasti.
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 27.9.2010 16:58
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Miten sinä näet pakoputkiston sisään niin, että voit havainnoida takaosan vesikondensaatiota?
Jos putken pää on kuiva niin kertooko se koko pakoputkiston tilanteen?
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 27.9.2010 20:19
Kirjoittaja lada.h.s
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Miten sinä näet pakoputkiston sisään niin, että voit havainnoida takaosan vesikondensaatiota?
Jos putken pää on kuiva niin kertooko se koko pakoputkiston tilanteen?
En sinne näekään.Mutta eiköhän asiasta kerro jo jotain se että takapöntön kuoren lämpötila on 100 astetta! Jos siihen kaataa vettä se alkaa
siinä päällä kiehumaan. Ja jos pakoputkiston lämpötila on takapäässä jo noin lämmin niin tuskin siellä kovin hirveästi voi kosteutta olla.
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 28.9.2010 14:46
Kirjoittaja lada.h.s
Massasin eilen lattiaa bensatankin alta. Ladan alkuperäinen korikitti ei ollut kestänyt 10 seisotusta ja kosteuden kertymistä ja irtoili saumojen
päältä isoina siivuina pois. Siispä laitoin saumoihin REILULLA kädellä massaa. Huomasin myös että tätä autoa on joskus kolhittu aika paljon.
Sillä sisäpuolelta pelti on ihan muhkuruista ja ulkopuolelta ihan tasaista. Eli pakkelia on levitelty.
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 29.9.2010 20:01
Kirjoittaja lada.h.s
Laitoin tähän oikeat jäähdytysnesteet pelkän veden tilalle.
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 30.9.2010 14:59
Kirjoittaja lada.h.s
Rikoin tästä syylärin. Vahingossa. Jäähdytysnesteitä vaihtaessani joudoin ottamaan paisuntasäiliön letkun irti syyläristä.
Se p*rkeleen letku on aina kovettunut kovemmaksi kuin muovi, joten sitä ottaessani irti repesi se messinkiputki johon letku tulee, irti
syyläristä ja vuotaa nesteet paineella ulos!
Voisihan sen jäähdytinkorjaamollekin viedä mutta taitaa tulla kalliimaksi kuin ostaa samanlainen käytetty! Kaikenlisäksi se syylärin on sisältä ihan
ruosteessa.
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 30.9.2010 16:23
Kirjoittaja Evreka
Ei ihme jos ruostuu kun pelkkiä vesiä pidetty sisällä

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 30.9.2010 17:15
Kirjoittaja pvdriver
mitä vasten se letku piti edes siitä välistä mennä repimään irti...?
irrota aina lämpimänä se letku, varsinkin jos ollut siinä ikuisuuden, pehmenee paljo lämmön myötä.
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 30.9.2010 17:18
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Tuttua puuhaa. Aina jotain hajoaa kun räpeltää vähänkin perusteellisemmin. Lämpimänä tai kuumennettuna se paisarin letku on otettava tai sitten nätisti pyörittelemällä ensin. Pelkkä vetely on tuhoisaa, kuten syylärin kanteleminen kumiletkuista.
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 30.9.2010 17:41
Kirjoittaja lada.h.s
Ne kennot oli yhtä pahasti ruosteessa jo kun ostin auton. Eli eipä ole kovin kovasti se ruoste lisääntynyt.
Se letku oli irrotuksen hetkellä lämmin, pyörittämistä kokeiltiin: ilman mitään vaikutusta.
pvdriver kirjoitti:mitä vasten se letku piti edes siitä välistä mennä repimään irti...?
Jotta saisin tyhjennettyä paisarin.
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 30.9.2010 19:25
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
"Ladan alkuperäinen korikitti ei ollut kestänyt 10 seisotusta ja kosteuden kertymistä ja irtoili saumojen
päältä isoina siivuina pois."
Tämähän on itsestään selvyys. Se saumojen päälle vedelty kumimainen aina on jotain kumi/silikonityyppistä töhnää. Sen alle pääsee varmasti vettä ja kosteutta, joten se on turmeleva ämne.
Lähes PriimaKuntoisessa KRIINIssäni ei ollut ruostetta juurikaan muualla kuin takakontin saumoissa kun kumimönjän alla ja sieltähän sitten olikin ruostunut läpi asti. Eli on tehtävä lähes kaikki takakontin sivusaumat uudelleen. Ja väitän, että se on tuon silikonimönjän aiheuttamaa.
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 30.9.2010 19:55
Kirjoittaja pvdriver
kun alavesiletku ja syylarin korkki on irti nesteiden tyhjennys paisuntasäiliöstä tapahtuu sitä paikallaan pitävän kumilenkin irroituksella ja nostamalla säiliö ylös siten että vesi valuuletkua pitkin syylarin läpi pois. tämäkin siis silloin kun letku lämmin ja notkee...