Sivu 19/22
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Lähetetty: 6.11.2012 3:56
Kirjoittaja Vanja-eno
AI kirjoitti:
Poistin istuinsuojien kuskin penkin istuinosan. Alkoi hieman ärsyttämään kun se aina meni takapuolen alta mutturalle. Töissä kun kymmeniä kertoja autosta nousee ja istuu takaisin niin ei sitä joka kerta jaksa suoristaa. Alta löytyi kuin uusi istuin, tosin perin pölyinen. Selkänojan suojusta en vielä poistanut, se alkaakin jo rispaantumaan. Kaikki suojat kun poistaisi niin olisi istuimiltaan uuden veroinen auto.
Käsittääkseni ensimmäinen omistaja on asentanut nuo istuinsuojat jo uutena. Aika kestävät ovat olleet...
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Lähetetty: 29.11.2012 15:29
Kirjoittaja AI
Vaihdoin juuri talvirenkaat alle kun näyttää että talvi tulee. Vielähän noilla kesärenkailla olisi huomisen päivän saanut laillisesti ajaa.
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Lähetetty: 21.12.2012 15:09
Kirjoittaja AI
Viime sunnuntaina joutui ajamaan lumimyrskyssä, oikea kaista oli suurimman osan matkaa ummessa joten ajoin vasenta. Vastaantulevan liikenteen takia joutui pari kertaa koukkaamaan omalle kaistalle jossa oli yli puoli metriä lunta, hyvin näki eteensä kun nousi lumet katon yli! Ehjänä pääsin takaisin kotiin. Seuraavana päivänä käynnistäessä startti jo piti oudon äänen ja käyntiäänessä oli kumma sävy, ihan kuin jokin osuisi koriin, melkoisen meluisaa kyytiä oli! Konepellin alta vähäisen lumen lisäksi ei kuitenkaan mitään löytynyt. Keskiviikkona sitten ajoin töissä auton sisään kuudeksi tunniksi sulamaan, sen jälkeen ei mitään ylimääräistä ääntä ole kuulunut. Mihin lie oli jäätä päässyt kertymään? Iso lammikko vettä siitä ainakin tuli!
Sumuvalojakin testasin kun nyt hoksaan mistä ne päälle tulee. Katsastusmies kun niitä kokeili. Hyvinhän nuo valaisee mutta ei paljon nenäänsä pidemmälle näe. Kun räppäsee ne päältä pois niin näkee monta kymmentä metriä pidemmälle. En kyllä ymmärrä miksi iso osa autoilijoista niitä käyttää, jopa keskellä kirkasta päivää! Ehkä hernerokkasumussa noista jotain hyötyä lienee.
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Lähetetty: 28.12.2012 14:28
Kirjoittaja AI
Eilen tuli ajettua ensimmäinen pidempi matka tällä, tähän mennessä matkat ovat olleen alle sadan kilometrin päähän kotoa, Nokialla noin 180 km päässä tuli käytyä. Hyvin toimi, kaasujalan sääri vaan alkoi puutumaan loppumatkasta mitä koskaan Ladalla ei tapahdu! Pidemmät matkathan minä ajankin Ladalla.
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Lähetetty: 15.1.2013 16:14
Kirjoittaja AI
Eilen kuului kunnon paukaus, tuulilasi halkesi lisää. Halkeama eteni alas noin kahden sentin päähän alareunasta ja siitä suoraan vasemmalle mutta ei ihan reunaan asti, vielä. Möykkyisellä tiellä nyt kuului jonkinlaista natinaa tuosta lasista.
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Lähetetty: 16.1.2013 11:37
Kirjoittaja LaDurak
Ihan mielenkiinnosta kysyisin paria asiaa: mitä öljyä käytätte dieseleissänne? Ja mikä ero on diesel- ja bensakoneen moottoriöljyissä?
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Lähetetty: 16.1.2013 20:18
Kirjoittaja AI
Tänään sain vihdoinkin korjattua vasemman takavalon. Se ei aina syttynyt kuin löymällä takalamppua. Lampun kannan keskellä oli kuoppa, kun ei kolvia ja tinaa ollut töissä mukana niin vaihdoin uuden kun sellainen hansikaslokerossa pyöri irrallaan.
Jotain halpissynteettistä tuossa moottoriöljynä on, n. 20 € viiden litran kannu maksoi. Kannussa lukee että käy bensa- ja dieselmoottoreihin ja sopii Mersuun, Audiin, Bemariin ja Porscheen
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Lähetetty: 1.2.2013 16:44
Kirjoittaja volga m22
Vanja-eno kirjoitti:
Nämä Mersuthan ovat enemmänkin kyllä suunniteltu että öljyt vaihdetaan kompuran avustamalla imuvaihdolla mittatikun putken kautta. Silloin kun tuo oli mulla en koskaan avannut pohjaproppua vaan vaihdoin imuvaihdolla kaverin korjaamolla. Helppoa ja siistiä.
luulisi että jää aika paksu tatina pohjalle.
itte oon aukassu ropun ja laskenu siitä pihalle. toissa talvena montun päällä vaihdoin öljyt ja pikkusen tuulettuvampi talli siitä montun kohdalta niin tuuli vei sanomalehtien päälle varmaan yhtäpaljon öljyä kuin tuli vatiin asti
leimaukot ei saanu muuten 123:sta nouseen niin paljo että ois tassut irronu turkkilevystä eessä.

tosin km:stä näki että uudet nivelet tuskin oli loppu.
vanja eno, en ole vieläkään hakenu sitä 130 rapid mistä puhelimessa oli juttua...
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Lähetetty: 3.2.2013 9:32
Kirjoittaja AI
Eilen tarkistin öljyt kun tuo öljykannun kuva palaa mittaristossa melkein koko ajan. Yhden neljäsosan merkkien välistä on vajunut eli 1,5 litraa saa vielä kulua ennen kuin on alarajalla. Hullulle tuntuisi lisätä vain siksi ettei merkkivalo palaisi, paitsi jos tätä myymässä olisi. Samalla ihmettelin mitä vaahtomuovin palasia koneen päällä oli, konepellin äänieriste on käytännössä kokonaan murentunut pois! Paloja siitä puuttui jo ostaessa mutta nyt se on kokonaan entinen. Muuten on toiminut pelkällä dieselin tankkaamisella.
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Lähetetty: 17.2.2013 9:07
Kirjoittaja AI
Perjantaina huomio kiinnittyi pihalla oikeaan eturenkaaseen joka oli tyhjähkön näköinen, peukalolla painaminen varmisti asian, renkaassa on liian vähän ilmaa. En alkanut sitä täyttämään vaan lauantaina työreissussa kävin huoltoasemalla sen täyttämässä. Samalla tarkastin muidenkin renkaiden paineet ja lisäsin myös takarenkaisiin ilmaa kun aavistuksen vajaapaineiset olivat. Nyt kaikissa renkaissa on täyden lastin paineet. Täytyy tarkkailla tuota eturengasta josko se oikeastikin vuotaa vai onko puoli talvea vajaapaineisella tullut ajettua.
Tuulilasi on nyt haljennut alareunaan asti ja nitinä on lakannut. Oikealta puolelta halkeama ei ole reunaan asti edennyt.
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Lähetetty: 17.2.2013 14:02
Kirjoittaja ff8728
Fabian tuulilasissa halkeama n. 20 cm apukuskin puolella, kysyin korjausarviota, 80 e. Uuden saattaa vaikkapa kampanjass tuohon saada paikalleen laitettuna johonkin 250-270 euroon. Tadan uusia sitten kun tarvis on...
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Lähetetty: 24.2.2013 11:46
Kirjoittaja AI
Näkyy tuo eturengas vähän vuotavan. Viikko sitten laitoin siihen 2,4 ja nyt samalla huoltoasemalla samalla mittarilla paine oli 2,25. Laitoin nyt siihen 2,6 jos kaksi viikkoa pärjäisi... Ei kovin suuresti innosta alkaa korjauttamaan kun kohta on talvi ohi eikä noilla eturenkailla enää ensi talvea ajeta.
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Lähetetty: 24.2.2013 19:34
Kirjoittaja AI
Mikäli ilman lämpötilasta tuo ero johtuisi siellä olisi pitänyt olla paine suurentunut koska kylmempi ilma oli viikko sitten kuin eilen. Toisaalta onhan kompressorista voinut tulla lämmintä ilmaa joka renkaassa on viikon aikana jäähtynyt ja näin ollen paine laskenut... Ja ilmahärveli oli lämmitetyssä kaapissa. Mutta seuraillaan.
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Lähetetty: 28.2.2013 8:42
Kirjoittaja AI
Eilen kertyi 30.000 km mittariin omaa ajoa, siis tämän kolmen talven aikana. Kun tämän ostin oli vaihdelaatikon öljyt vasta vaihdettu ja huolto-ohjekirja antaa vaihtoväliksi tuon 30.000 km. Netistä jo katselinkin kuinka ne vaihdetaan ja ei ole ihan että proppu auki, vanhat öljyt ulos, proppu kiinni ja uudet öljyt sisään -systeemi. Kävin Lahdessa MBA-huollossa hintaa kyselemässä ja 150 € kertoivat maksavan sisältäen öljyt ja työn. Oli paikan isäntä sitä mieltä että hyvinkin voi ajaa enemmänkin samoilla öljyillä, ei laatikko siitä hajoa vaikka 40-50 tkm ajelee. Vähän mielessäni olin ajatellut että jos tämä taas kesäksi jää ajosta pois niin käytän katsastuksessa ja mahdollisen vikalistan kanssa vaihdatan sitten moottoriöjyt ja laatikkoöljyt samalla vaivalla. Syksyllä olin kyllä päättänyt että keväällä myyn koko höskän pois mutta sen verran hyvin on toiminut että kyllä tällä vielä ensi talvikin ajellaan. Ellei sitten ruostepeikko ole kovin pahasti nakerrellut paikkoja.
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Lähetetty: 28.3.2013 15:03
Kirjoittaja AI
Pakoputki katkesi huimassa 30 km/h vauhdissa tasaisella kadulla. Yhtäkkiä alkoi vain kuulumaan kunnon mörinät. Kurkkasin auton alle ja keskipöntöstä oli edestäpäin tuleva putki revennyt irti. Äsken kävin sen hitsauttamassa takaisin pönttöön kiinni. Pysynee jonkin aikaa, hitsarin mielestä pönttö oli ihan kovaa tavaraa vielä ja on korjattu renkulan kanssa kauemmaksi vanhasta hitsaussaumasta.