Sivu 18/19

Lähetetty: 25.5.2006 13:22
Kirjoittaja TOVERI NIVA
Ai se sun Nivas oli niinkin vanha, mä muistelin/kuvittelin sen olevan uudempi ku -84...

Ei o tainnu kovin moni saada Nivalla sitä tehtaan lupaamaa huippunopeutta :D , paitsi Nestehukka muistaakseni 150km/h mut se onkin viritetty.

Tehdas ilmottaa sen 3400RPM vaantöhuipun mut mikä on sit todellisuus vanhalla koneella??
Tohon vääntöhuippuun vaikuttaa just nokan ajoitus ja koneen hengitys.
Pakoputki vähän isommaks, nokan ajotus aikasemmalle ja ilmanputsarin torvi vähän isommaks, noilla mä oon saanu vääntöhuippua pudotettua n. 1000RPM alemmas tehtaan arvoista. Vieläkin sais vähän alavääntöö parannettua kun pidentäis imusarjaa, vaihtais vapaammin virtaavan ilmanputsarin ja ohjais kylmää ilmaa sille keulalta mut ei tollasessa maasturissa oikein viitti niin kauheesti hipostella.

Lähetetty: 25.5.2006 17:00
Kirjoittaja Lada-Jussi
uudemmissa Nivoissa on kai Ozonista joku -30 versio ja sen kanssa paksumpi välilaippa kaasarin alla, eikös tuo viritys tuonut alavääntöä lisää? Nonniksen satsissa sitä ei ole. Sekin pitää myöntää ettei Niva vakiona mikään raketti ole vaikka peräkin on 4,3 niin 2106:n laatikonvälitykset on tiukemmat pienemmillä vaihteilla, tietty nelosella se ei tee eroa. Ja eikös Nivan mittari ole jossain todettu todella tarkaksi, eli 120 on ihan oikee 120. Mites muuten noi uudet renkaat suhteessa pyörän kokonaishalkaisijaan, onko alkuperäinen?

Lähetetty: 25.5.2006 17:11
Kirjoittaja Nonnis
Renkaat ovat orkkiskokoa mutta Ylöjärven nopeusnäyttö näytti nyt 79 kun mittari näytti 81. Tämän mittarivirheen huomioin noissa luvuissa.

Paksumpaa välilaippaa ei ole mutta tiivisteitä on useampi päällekkäin siitä syystä että kaasari ei muuten asettunut kohilleen.

Lähetetty: 25.5.2006 17:17
Kirjoittaja TOVERI NIVA
Toi Nivoissa käytetty 2106 laatikko on kyllä välityksiltään huonoin mahollinen maastoautoon. Ittellä on 2105 loota ja Lennyn Nivaan vaihdettiin 2101 laatikko kytkinremontin yhteydessä, ei niistä 2106 lootista oo iloo ku varaosina!

Nivan nopeusmittari valehtelee orkkisrenkailla ja välityksillä.
Nyt kun mulla on 4.3 perät ja 235/75-15 renkaat niin mittarin näyttäessä 90kkm/h, gepsi näyttää 89,7km/h eli noitten muutoksien jälkeen pitää kutinsa. Nopeutensa se mittaa jakolaatikosta.

Lähetetty: 25.5.2006 17:20
Kirjoittaja Nonnis
Kyllä Nivan mittari TM:n testissä vuonna -79 kehuttiin tarkaksi ja tarkka se mulla olikin ennen uusia renkaita, kaipa se vaikuttaa kun ne on uudet eli pintaa on enemmän kuin vanhoissa hakkiksissa ;).

Lähetetty: 25.5.2006 17:24
Kirjoittaja TOVERI NIVA
TM:n testaajille mittari onkin tarkka jos vääristymä on 2-3km/h luokkaa kun ovat tottuneet siihen 5-10km/h heittoon joka monissa autoissa on tehty tarkotuksella. Mä pidän tarkkana jos vääristymä on luokkaa +/-0,5km/h :wink: :D

Lähetetty: 25.5.2006 18:30
Kirjoittaja Jusu
TOVERI NIVA kirjoitti:Toi nokan ajotuksen muuttaminen on helppoo kun heinän teko.
Venttiilikoppa pois, alamerkki tarkasti kohdalleen, tarkasta ylämerkki. Jos sattuu sellanen ihme että se on just eikä melkein kohillaan niin sit ei kannata tehä mitään mutta normaalisti ylämerkki on puoli hammasta pielessä ja yleensä myöhäsellä eli merkin ohi. Jos näin on niin löysää ketju ja pyöritä nokkaa hampaan verran vastapäivään eli siis ketjua hampaan verran myötäpäivään. Kiristä ketju ja pyöritä konetta pari kierrosta ja tarkasta jakomerkit, alamerkki kohdallaan ja ylämerkin pitäis olla puoli hammasta aikasella eli puoli hammasta ennen merkkiä.
Onkohan tässä nyt aikaiset ja myöhäiset sekä myötä- ja vastapäivät menneet sekaisin?
Minun mielestäni nokka on valmiiksi aikaisella jos ylämerkki on jo "ohi" sillä silloinhan nokka on kampiakselia AIKAISEMMIN kohdallaan.
Nokka-akselin kääntäminen vastapäivään tuollaisessa myötäpäivään pyörivässä värkissä taas aikaansaanee sen, että nokkamerkki tulee vastedes MYÖHEMMIN perille eli myöhässä vai mitä?

Lähetetty: 25.5.2006 18:32
Kirjoittaja Nonnis
Niin siinä TM:n testissä se oli TARKKA eikä 2-3 km/h heittoa. Ja yhtä tarkka se mullakin oli ennen :(

Lähetetty: 25.5.2006 22:11
Kirjoittaja Lada-Jussi
TOVERI NIVA kirjoitti:Toi Nivoissa käytetty 2106 laatikko on kyllä välityksiltään huonoin mahollinen maastoautoon. Ittellä on 2105 loota ja Lennyn Nivaan vaihdettiin 2101 laatikko kytkinremontin yhteydessä, ei niistä 2106 lootista oo iloo ku varaosina!
ei muuten kannata roskiin heitellä tai muuten palotella noita 2106 lootia, niistä voi olla iloa takavetoisissa ja ainakin jos joku kunnostelee vanhaa Lada 1600:sta joka on Nivan lisäksi ainut malli missä kyseinen loota on.

Lähetetty: 25.5.2006 23:47
Kirjoittaja liero
en mä juurimitään tiedä .mutta ei mun todellä "enkelin" lailla toimiva inva kulje juurikaan yli sataa ehkä 110 jos piiskaa oikeen tunteella, renkaat tosin on mitä on(235 saharat) ja kattotellinki on miehekäs, ja mäkiin hyytyy oikeen kunnollla...

Lähetetty: 26.5.2006 9:12
Kirjoittaja Nonnis
Okei. Onko se sitten voimansiirto joka syö tehot? Muutenhan ton 1600 koneen pitäisi liikuttaa 1150-kiloista autoa ihan mukavasti, mutta kun 1200 L:kin on varsinainen raketti ton rinnalla .

Onko kaikissa Nivoissa 2106 laatikko?

Lähetetty: 26.5.2006 9:21
Kirjoittaja Lada-Jussi
Nonnis kirjoitti:Okei. Onko se sitten voimansiirto joka syö tehot? Muutenhan ton 1600 koneen pitäisi liikuttaa 1150-kiloista autoa ihan mukavasti, mutta kun 1200 L:kin on varsinainen raketti ton rinnalla .

Onko kaikissa Nivoissa 2106 laatikko?
1984 vaihtui 2105 lootaan... tosin silloin vaihtui sitten peräkin 4,1:een, et kokonaisvälitys ei kai paljoa muuttunu?

Lähetetty: 26.5.2006 9:23
Kirjoittaja Nonnis
Oukei. Että uskaltaa sitä uudemmasta Nivasta ostaa lootan kun toi nykynen jossain vaiheessa menee vaihtoon.

Lähetetty: 26.5.2006 9:46
Kirjoittaja TOVERI NIVA
Nivasta tai takapotkusta jos 5-vaihteisen haluat! Toinen vaihtoehto on sitten se 2101 -laatikko jossa tihein ykkönen, nelosvaihde siinäkin on suora.

Lähetetty: 26.5.2006 9:52
Kirjoittaja Nonnis
Niin joo se 5-v tuli jo sillon 84?

Mulle olis kyllä offipalstan kautta tiedossa Nivan 5-v laatikko jos kuljetus vaan järjestyy, toivotaan. Eikös Nivan oma loota mene helpommin kuin takapotkun.