Nivan hankinta/ Kokemuksia Nivasta
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Hihii, nyt tuli jo ajeltua pitkin tonttia ojien yli ja kuusten välissä puikkelehtien (joku pienempi taisi jäädä allekin). Kuvia ei valitettavasti ole, kun ukko oli kyydissä mukana. Kiinni ei jääty, mutta Niva on ihan mutainen.
Tontin peränurkat on vielä valloittamatta, kun siellä on liian paljon lunta. Ei jaksa enää lapioida Nivaa irti. Ja sitten siellä on kiva kumpu, mistä pitää vaan ensiksi puun risut kaataa pois. Sitten mä parkkeeraan Nivan sinne
.

Tontin peränurkat on vielä valloittamatta, kun siellä on liian paljon lunta. Ei jaksa enää lapioida Nivaa irti. Ja sitten siellä on kiva kumpu, mistä pitää vaan ensiksi puun risut kaataa pois. Sitten mä parkkeeraan Nivan sinne

Reippaina käymme rekkain alle 

Pesin Nivan uudella painepesurilla, olipas muuten onneton paine kun on tottunut raskaan kaluston pesuhalleissa oleviin laitteisiin
Päätin sitten vahatakin, vaikka ulkonäöllisesti se on yks ja sama, mutta onpahan sitten helpompi pestä. Kyllä ottaa päähän kun on niin huonosti tehty pohjat tossa, eikä maalauksessakaan kehumista. Ruoste alkaa kurkkimaan, ja naarmuillekaan ei uskalla color restoureria näyttää kun veikkaan että tuloksena on beigejä länttejä. Tekis mieli tehä pohjat uudestaan ja ylimaalata auto orkkisvärillä, mutta liian kova homma

Päätin sitten vahatakin, vaikka ulkonäöllisesti se on yks ja sama, mutta onpahan sitten helpompi pestä. Kyllä ottaa päähän kun on niin huonosti tehty pohjat tossa, eikä maalauksessakaan kehumista. Ruoste alkaa kurkkimaan, ja naarmuillekaan ei uskalla color restoureria näyttää kun veikkaan että tuloksena on beigejä länttejä. Tekis mieli tehä pohjat uudestaan ja ylimaalata auto orkkisvärillä, mutta liian kova homma

Reippaina käymme rekkain alle 

Jihaa, tänään tuli kumit Saksasta kolmen viikon odottelun jälkeen, Good year wrangler AT orkkiskokoa. Kipaisin niitten kanssa mouhijärven kumikorjaamolle ja nyt on tohvelit vanteilla traktorin sisäkumeilla varustettuna ja allekin laittoivat, joten kyllä nyt kelpaa
. Rengasasentajakin sanoi, että siinä onkin Nivaan rengasta pitkäks aikaa. Oli ne vaan hiljasemmat ja mukavammat kuin neljännesvuosisadan vanhat hakkikset
Mutta, olkaa rauhallisin mielin, ainoastaan nyppis-hakkikset jäi rengasliikkeeseen, nastalliset odottaa pestyinä ensi talvea jos noi wranglerit on liian liukkaat


Mutta, olkaa rauhallisin mielin, ainoastaan nyppis-hakkikset jäi rengasliikkeeseen, nastalliset odottaa pestyinä ensi talvea jos noi wranglerit on liian liukkaat

Reippaina käymme rekkain alle 

Kokeilin äsken Häijääntiellä mitä Niva kulkee - älkääkä moralistit pelästykö, hyvä jos rikesakkoa olisi saanut
. Nimittäin 115 se kerkesi ottaan pitkällä suoralla ennen kuin alkoi tyypillinen hämeenkyröläinen mäki ja vauhti hyytyi, mäen nokalla enää 95. (Häijääntiellä 100 rajoitus)
Kierroksia se kyllä ottaa ainakin kakkosella ja kolmosella hyvin, 5500 tulee että pompsahtaa ja sen enempiä en uskalla revitellä.
Ja sitä vääntöä ei ole havaittavissa millään kierroksilla

Kierroksia se kyllä ottaa ainakin kakkosella ja kolmosella hyvin, 5500 tulee että pompsahtaa ja sen enempiä en uskalla revitellä.
Ja sitä vääntöä ei ole havaittavissa millään kierroksilla

Reippaina käymme rekkain alle 

- TOVERI NIVA
- Viestit: 742
- Liittynyt: 2.10.2004 3:54
- Paikkakunta: Itä-Tampere
- Viesti:
- Lada-Jussi
- Viestit: 10249
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Niin no tota sytkäähän mä oon ajatellu, mutta siitä en tiedä mitään muuta kuin että johkin kohalle se on säädetty oikein korjaamolla. Eli en omista semmosta lamppua ja vaikka omistaisin, en osaisi käyttää. Harmi sinänsä, koska Mansoon olis kiva ollut päästä vaunun kera
.
Pakoputki ahistaa? Takapöntön kamalaa tuplaputkiviritelmää lukuunottamatta se on ihan orkkis. Eikä ennenkään pakoputki ole kulkua torpannut, vaikkei ihan 2" olekaan. Mutta en sitten tiedä viekö se tuuninghökötys tehot ja väännön.

Pakoputki ahistaa? Takapöntön kamalaa tuplaputkiviritelmää lukuunottamatta se on ihan orkkis. Eikä ennenkään pakoputki ole kulkua torpannut, vaikkei ihan 2" olekaan. Mutta en sitten tiedä viekö se tuuninghökötys tehot ja väännön.
Reippaina käymme rekkain alle 

- TOVERI NIVA
- Viestit: 742
- Liittynyt: 2.10.2004 3:54
- Paikkakunta: Itä-Tampere
- Viesti:
Alkuperänen pakoputki ahistaa ihan aikuisten oikeesti, kuhan se joskus jostain kohtaa katkee niin huomaat. Mä tein kollektorilta eteenpäin 2" putkee yhellä lyhyellä reflektiovaimentimella ja johan kulku muuttu, ei jää enää liikennevaloissa niin pahasti jälkeen. Putkee ei kannata ylimitottaa, laskennallisesti toi 2" on jo liian suuri 1,6 koneelle mut toi Nivan pakosarja ja downpipe on vähän sitä sun tätä niin toi 2" on hyvä.
Sytkän saa hyvin säätöihinsä korvakuulolla
Toi nokan ajotus kannattaa tarkistaa seuraavan kerran kun on venakoppa poissa. Jos kantta ei o laskettu niin nokka on puoli hammasta pielessä, yleensä on sen puoli hammasta myöhäsellä, sen kun pyöräyttää puoli hammasta aikaselle niin vääntö paranee jo hivenen.
Toimiiko kaasari? Aukeeko kakkoskurkku?? Jos kalvo toimii että aukasee kakkoskurkkua edes vähän niin sitä saa säädettyä vähän herkemmäks siitä kalvon tangosta.
Sytkän saa hyvin säätöihinsä korvakuulolla

Toi nokan ajotus kannattaa tarkistaa seuraavan kerran kun on venakoppa poissa. Jos kantta ei o laskettu niin nokka on puoli hammasta pielessä, yleensä on sen puoli hammasta myöhäsellä, sen kun pyöräyttää puoli hammasta aikaselle niin vääntö paranee jo hivenen.
Toimiiko kaasari? Aukeeko kakkoskurkku?? Jos kalvo toimii että aukasee kakkoskurkkua edes vähän niin sitä saa säädettyä vähän herkemmäks siitä kalvon tangosta.
- TOVERI NIVA
- Viestit: 742
- Liittynyt: 2.10.2004 3:54
- Paikkakunta: Itä-Tampere
- Viesti:
Koita vähän säätää sitä kakkoskurkun aukasevaa tankoa "pitemmäks", ei siinä ainakaan mitään menetä kun sen saa säädettyä takasin.
Toi nokan ajotuksen muuttaminen on helppoo kun heinän teko.
Venttiilikoppa pois, alamerkki tarkasti kohdalleen, tarkasta ylämerkki. Jos sattuu sellanen ihme että se on just eikä melkein kohillaan niin sit ei kannata tehä mitään mutta normaalisti ylämerkki on puoli hammasta pielessä ja yleensä myöhäsellä eli merkin ohi. Jos näin on niin löysää ketju ja pyöritä nokkaa hampaan verran vastapäivään eli siis ketjua hampaan verran myötäpäivään. Kiristä ketju ja pyöritä konetta pari kierrosta ja tarkasta jakomerkit, alamerkki kohdallaan ja ylämerkin pitäis olla puoli hammasta aikasella eli puoli hammasta ennen merkkiä.
Toi 115km/h on kyl jo Nivalle melkosen hyvä vauhti, ite en o tainnu ikinä niin kovaa vauhtia viittiny huudattaa tosin mulla on noi 4.3 perät. Puutuminen ylämäessä tuntuis olevan ihan normaalia, mulla puutuu ihan samalla tapaa motareilla missä on vastatuulta, 5-vaihde, nopeus 100km/h, kierrokset 3000-3500RPM, tulee ylämäki, vauhti alkaa hiipuun ja tippuu sinne 85km/h tuntumaan missä kierrokset 2000-2500RPM ja siinä kohtaa onkin se Nivan vääntökierros eli sitä vauhtia porskuttaa mäen ylös jos ei vaihda nelosta ja rupee kiihdyttään.
Toi nokan ajotuksen muuttaminen on helppoo kun heinän teko.
Venttiilikoppa pois, alamerkki tarkasti kohdalleen, tarkasta ylämerkki. Jos sattuu sellanen ihme että se on just eikä melkein kohillaan niin sit ei kannata tehä mitään mutta normaalisti ylämerkki on puoli hammasta pielessä ja yleensä myöhäsellä eli merkin ohi. Jos näin on niin löysää ketju ja pyöritä nokkaa hampaan verran vastapäivään eli siis ketjua hampaan verran myötäpäivään. Kiristä ketju ja pyöritä konetta pari kierrosta ja tarkasta jakomerkit, alamerkki kohdallaan ja ylämerkin pitäis olla puoli hammasta aikasella eli puoli hammasta ennen merkkiä.
Toi 115km/h on kyl jo Nivalle melkosen hyvä vauhti, ite en o tainnu ikinä niin kovaa vauhtia viittiny huudattaa tosin mulla on noi 4.3 perät. Puutuminen ylämäessä tuntuis olevan ihan normaalia, mulla puutuu ihan samalla tapaa motareilla missä on vastatuulta, 5-vaihde, nopeus 100km/h, kierrokset 3000-3500RPM, tulee ylämäki, vauhti alkaa hiipuun ja tippuu sinne 85km/h tuntumaan missä kierrokset 2000-2500RPM ja siinä kohtaa onkin se Nivan vääntökierros eli sitä vauhtia porskuttaa mäen ylös jos ei vaihda nelosta ja rupee kiihdyttään.
Mullakin on 4.3 perät, älä unohda
.
Uudella yrittämällä sain sen kulkemaan 120
. Mutta tehas lupaa 132.
Ei noilla huipuilla niin väliä mutta sitä vääntöä ei vaan löydy mistään kohtaa, aina vaan pitää ettiä pienempää pykälää ja voi olla että siinä Ikaalisten kylpylän jälkeisessä mäessä pykälät loppuu kesken
.
Suurin vääntöhän pitäisi olla kierroksilla 3400.

Uudella yrittämällä sain sen kulkemaan 120

Ei noilla huipuilla niin väliä mutta sitä vääntöä ei vaan löydy mistään kohtaa, aina vaan pitää ettiä pienempää pykälää ja voi olla että siinä Ikaalisten kylpylän jälkeisessä mäessä pykälät loppuu kesken

Suurin vääntöhän pitäisi olla kierroksilla 3400.
Reippaina käymme rekkain alle 
