Sota-aikaan ajelivat myös puukaasulla, kohtalaisin tuloksin. Kaluston odotettu käyttöikä vaan oli ihan toista luokkaa kuin nykyisin. Ei todellakaan odotettu autojen kestävän 20 vuotta, hyvä jos 5 vuotta.Sdelano v SSSR kirjoitti:"Kansan kokemukset ja tietotaito" ovat enää harvojen hallussa, sillä etanolibensiiniä on ennen uudempaa aikaa Suomessa ollut kaupan 1950-luvulla.
Laboratorioissa varmasti teoriat tukevat hienosti toisiaan. Ja tuloksiin vaikuttaa melkoisesti testien tilaajan, eli kustantajan mielipiteet. Arkielämään niillä ei ole valitettavasti aina merkitystä.Sdelano v SSSR kirjoitti:Sen sijaan esimerkiksi Teknillisen korkeakoulun polttomoottorilaboratorio teki 1980-luvulla useita vuosia kestäneen tutkimussarjan metanolin ja etanolin käytöstä moottoripolttoaineena. Minulla oli hyvä mahdollisuus tutustua kyseisiin hankkeisiin, joissa ei näitä taikauskoa muistuttavia ongelmia ilmaantunut. Ei edes siitä huolimatta, että silloin ei vedettömän alkoholin tuotanto ollut laajamittaisesti mahdollista, vaan polttoaineiden vesipitoisuus oli noin neljä prosenttia. Nykyinen polttoaine-etanoli on sen sijaan vedetöntä.
Kansantajuisestiko: ei mitenkään?Sdelano v SSSR kirjoitti:Etanolibensiiniseoksen pysyvyys jakeluaseman tankissa on "varmistettu" samalla tavalla kuin esim. veden ja etanolin pysyvyys Koskenkorvassa tai hapen ja typen ei-erottuminen ilmassa.
Mutta vesi sekaan lisättynä erottaa etanolin bensan seasta, kuten tässäkin ketjussa olevista valokuvista voimme päätellä?Sdelano v SSSR kirjoitti:Etanoli ja bensiini nimittäin liukenevat toisiinsa erittäin hyvin.
Ehkäpä tämä etanolin tulo yllätti kaikki vähän housut nilkoissa. Mut yllätti se, että sitä kuraa on ollut seassa jos useamman vuoden, muttei sitä kerrottu kuluttajalle.Sdelano v SSSR kirjoitti:Noin muuten ihmetyttää, että esimerkiksi suuret tekniikan alan lehdet tai vaikkapa Autoliitto eivät ole katsoneet aiheelliseksi kokeilla etanolibensiinin vaikutuksia moottoreihin, materiaaleihin tms. Koejärjestelyt ovat melkoisen yksinkertaisia ja -kustannukset vähäisiä.
Onko se säiliö suljettu? Mistä se saa korvausilman, kun säiliöstä tankataan, eli säiliö tyhjenee?Sdelano v SSSR kirjoitti:Mistä ihmeestä se etanoli imee itseensä vettä suljetussa säiliössä? Kuten aiemmin olen kirjoittanut, ei ole mitenkään mahdollista, että säiliöilma sisältäisi niin paljon kosteutta, että sitä olisi ongelmaksi asti?
Voisiko kansalainen Sdelano kertoa mistä tietonsa ammentaa. En tunne henkilökohtaisesti, ja lisäksi suhtaudun erittäin varauksellisesti netissä käytyihin keskusteluihin tietyissä tapauksissa. Arvaan, että Sdelanolla saattaa olla jopa jotain tekemistä tämän etanolin markkinoille tulon suhteen. Sen verran suuresti etanolia "puolustaa". Oletko kenties jonkin öljy-yhtiön palveluksessa? Jos et ole, niin pyydän saman tien anteeksi semmoisia epäilyjä.Sdelano v SSSR kirjoitti:Voisiko kansalainen E.P. tuoda tätä asiaa koskevan "kansan kokemuksen ja tietotaidon" myös meidän ladafoorumilaisten tietoon?
Mua etanoli bensan seassa harmittaa suurin piirtein saman verran kuin kahden päivän yhtämittainen vesisade, ei sen enempää. Periaatteessa harmittaa, että vanhempien autojen omistajat ja harrastajat tässä kärsivät. Ei heiltä mitään kysytty, taaskaan.