Sivu 17/42

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Lähetetty: 27.2.2011 11:42
Kirjoittaja E.P.
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Eli toivoisin E.P. että otat aina vähän selvää ja tutkit taustatietoja kun esitätä vahvoja mielipiteitä sellaisista asioista jotka ovat sinulle vieraita. Itse olet täällä kirjoittanut siitä, että on vaarallista kirjoittaa nettiin MutuTietoa, koska joku asiaan perehtymätön voi ottaa sen tosissaan.
Minä toivoisin, että jos kirjoitellaan mutua, niin se tuodaan suoraan julki. Itse teen sen kirjoittamalla esim. "olen kuullut", tai "olen päätellyt". Sen sijaan, että väittää ladan lämppärimoottorin ykkösnopeuden ottavan sähkönsä "eri piiristä", neuvoo hinaamaan viallista kattiautoa käyntiin, tai vaikka tankkaamaan dieselautoon pelkkää valopetrolia. Myös lukemalla kirjoja, suorittamalla automekaanikon ammattitutkinnon, opiskelemalla itse, rakentelemalla itse, voi saada tietotaitoa, kuten minulle on käynyt. Jollain voi siis olla perustietoa asiasta, vaikka ei olisi nähnyt viatonpiikaa kuin kuvissa. :wink:

Eli tiedän, että valtaosa nykyautoista on tehty niin, että ne ilmaavat itsestään jäähdytysjärjestelmän. Kun pistät Golfin käyntiin, voit huomata paisuntasäiliöön jatkuvasti virtaavan jäähdytysnesteen (ja tästä olen melko varma). Sitä samaa letkua pitkin tulee myös mahdolliset ilmakuplat termostaatin luota, tai muusta kohdasta, joka on muuhun järjestelmään nähden ylhäällä. Paisuntasäiliötä ei edes tarvitse nostaa mihinkään, kuten takavetoladassa pitää, että saadaan paisuntasäiliön letkusta ilmat pois. Kun sitten moottori on täytetty nesteellä, käytetään moottoria niin kauan, että jäähdyttimen tuuletin käynnistyy. Siitä tiedetään, että neste on kiertänyt järjestelmässä varmasti riittävästi. Tai vähintään varmistetaan, että alavesiletkukin on lämmennyt edes jonkin verran.

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Lähetetty: 27.2.2011 18:47
Kirjoittaja audiq
E.P. kirjoitti: Eli tiedän, että valtaosa nykyautoista on tehty niin, että ne ilmaavat itsestään jäähdytysjärjestelmän.

Paisuntasäiliötä ei edes tarvitse nostaa mihinkään, kuten takavetoladassa pitää, että saadaan paisuntasäiliön letkusta ilmat pois.
Tähän mennessä ei ole tullut ainuttakaan autoa vastaan, jossa olisi tarvinnut muuta tehdä kuin kaataa nesteet järjestelmään ja letkuja nutkutellen käyttää lämppärin mahdollinen hana auki lämpöiseksi.

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Lähetetty: 27.2.2011 19:19
Kirjoittaja Evreka
Kakkoskoppainen Golf pitää ilmata itse raottamalla esim. ylävesiletkua jonka kautta saa ilmat pois. Jos tästä löytyy ilmausruuvi niin ainakin se on hyvin piilossa.
Carinan ilmaus tapahtuu normaalimpaan tapaan, eli syylärinkorkki irti ja käytetään välillä nestettä lisäten niin kauan että ilmat on poistuneet. Ilmaahan tuo itsensä automaattisestikin päästämällä ilmat paisuntasäiliöön ja ottamalla sieltä nestettä tilalle, mutta nopeammin saa hyvän tekemällä itse.

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Lähetetty: 27.2.2011 19:44
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Noita hyviä yleisiä neuvoja tyyliin senkun kaadat kamat sisään ja ...

Mitäpä pojat jos ei onnistu noin???

Nyt kun neuvotaan ja annetaan ohjeita sellaisille, jotka eivät ole jäähdytyjärjestelmään tutustuneet tai ovat tekemisissä uudenlaisen järjestelmän kanssa, niin on huomioitava muutama seikka.

Ei ole mitään hyötyä kertoa että homma on helppo ja siitä ei kannata tehdä vaikeaa. Vieläpä sellaiset ohjeet kuten edellä eli Huuhtelu, uudet nesteet sisään ja Mitataan pakkasenkestävyys eivät paljoa auta.

Eli esim. tähän voisi laittaa linkin tai kertoa konkreettisesti vaihe vaiheelta miten homma tehdään oikein.

Esim. kysymyksiin:

1. Mistä ja miten järjestelmä tyhjennetään?
2. Miten huuhtelu tehdään oikein?
3. Paljonko on jäähdytysjärjestelmän tilavuus?
4. Kuinka paljon noin jää lohkoon nestettä ja miten kaiken saa pois?
5. Täytyykö termostaatti irrottaa kotelostaan kuten korjausopas neuvoo?
6. Miten tehdään jos termaria ei irroteta?
7. Miten täyttö tehdään oikein?
8. Mistä kannattaa tyhjentää täyttä järjestelmää jos halutaan muuttaa jäähdytysnestekoostumusta?

Nämä ainakin olivat sellaisia asioita, joihin itse törmäilin alkaessani ensimmäsistä kertaa vaihtamaan ja huuhtelemaan jäähdytysjärjestelmää ADY -moottoriin. Ja kun korjausoppaassa taisi olla väärä tilavuus niin johan sitä harmia syntyi.

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Lähetetty: 27.2.2011 21:00
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Aloitin sitten tänään takakaton tuulenohjaimen muokkaamista. Siihenhän en ollut tyytyväinen. Harmi etten ottanut kuvaa perästä silloin kun se oli muurautunut umpeen kokonaan paitsi takalasin keskellä kärjellään seisovan kolmion osalta.

Tässä vähän tarinaa muokkaamisesta:

Tässä on VEPRO -ruskeasavulasinen kattolippa.

Takalasinpyyhkimenhän poistin jo melkein heti hankittuani tämän. En myöskään koskaan käytä takalasinlämmitintä. Molemmista on enemmän haittaa kuin hyötyä. Takalasilämmitin sulataa kaman ja se valuu lasin alaosiin jäätyen sinne. Sitten kun sekaan sotketaan takalasinpyyhin niin rähmäinen takalasinympärystö on valmis. Ja pyyhkimen sulka repeilee.

Tässä ei ole tarkoitus pitää pelkästään takalasia puhtaana. Kuten tuolla kirjoitin jo aiemmin, on tarkoitus, että takalasi, takavalot, rekisterikilven syvennys (jos edes mahdollista) ja takaluukunlukko sekä puskurin päälinen pysyisi puhtaana.

Ensimmäinen vaihe modauksesta on tehty. kulmakiinnikkeiden irrottaminen oli lähes mahdotonta. Ruuvit ja mutterit oliva umpiruosteessa. Liuotusta laitoin, mutta kun ruuvi on ristipäällä niin sehän sehän pyöristyy. Toinen puoli lähti irti, mutta koko lippa oli ensin irrotettava ja napattava lukkopihdeillä kiinni. Toiseen ei mitään mahdollisuutta. Laiton lipan takaisin ja jätin kiinnikkeen siihen. Sehän lähtisi kun veistetään ohjuria.

Alkutilanne:
Kuva

Tässähän ei nyt pitäisi olla mitään ihmeellistä niille, jotka näitä ovat nähneet ja lähempääkin katsoneet.

Suunnitellut poistot:
Kuva

Vähän huono kuva näköjään taas tuli. Molemmilla puolilla on sama poisto. Oli tarkoitus ajaa tuota teipin keskelle päin olevaa reunaa pitkin pokki, mutta mentiinkin niin että teipin yläpäästä lähdetään sisäreunasta ja tullaan teipin alapäässä ulkoreunaan. Tein leikkauksen rälläkällä.

Lippa muokkaamisen jälkeen:
Kuva
Kuva
Kuva

Saako noista nyt mitään selvää, siitä en tiedä. Lippaa on muokattu aiempien Farmari -takalippojen mallin mukaan. Lisäksi nostin ohjuria ylöspäin eli sen yläreuna tuli enemmän katon yläpuolelle. Tämä tehtiin nostamalla kannakerautoja ja lalittamalla kannakkeiden ja pellin väliin kumopalat.

Nyt kun ohjuri ei ole kiinni kuin kahdella kannakkeella on hyvä, että tuolla on nuo kumit vaimentamassa mahdollisia resonansseja esim. kun rekka tulee vastaan. Lisäksi saadaan huomattavasti lisätehoa ilmavirtaan kun ohjuri on korkeammalla. Samalla ohjurin alaosa nousi hieman ylemmä lasista, minkä toivotaan vaikuttavan siten, että ilmavirta suuntautuu voimakkaampana pidemmälle alas takaluukkuun.

Jää nähtäväksi jääkö tämä ensimmäinen vaihe lopulliseksi vai tarvitaanko vielä lisämuokkausta.

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Lähetetty: 27.2.2011 23:00
Kirjoittaja t.eskola
Wau, kuvien perusteella tuosta tuli paremman näkönen kun orginaal 8) Vielä jos toimivuus parantui, ni Avot!

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Lähetetty: 28.2.2011 0:19
Kirjoittaja samarai
Hienosti saa kuvista selvää eikä niiden ansiosta tarvitse nyt lukijan käyttää liikaa omaa mielikuvitusta ja miettimistä. Matkaraportti kuvineen oli myös onnistunut. Kiitos siitä.

Noista suksista tuli itselle mieleen 60/70-luvun mäkisukset. Komiat on :)

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Lähetetty: 28.2.2011 21:50
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Muokattu takatuulenohjainlippa sai yhden päivän kaupunkiajon jälkeen 9+. Aiemmin kaupunkiajossakin perään kertyi lunta. Nyt muutama pikku lämiskä puskuritasanteen molemmissa sivukulmissa. Mutta vastahan tuo pääsee todelliseen testiin keskiviikkona kun ajetaan n. 370km Suomea ja Venäjää. Vai olisko kuitenkin niin että Venäjää ajetaankin tällä kertaa sillä Mesellä? No, pöllyää se lumi kutenkin tuolla Pohjois-Karjalan teillä vaikka ei olisi satanutkaan vähään aikaan.

Jaakkima oli varmaan oikeassa tuon rekkarallin suhteen. Ja uskoisin että Vaalimaalta (vai Nuijamaalta?) Viipuriin menevää tietä hoidetaan enemmän ja paremmin kuin tuota RaukanRajanTietä Värtsilästä Sortavalaan. Liikennemäärä on varmaan aivan toista luokkaa. Jos heitän, että matkallani Värtsilästä Sortavalaan vastaan tulee 20autoa keskimäärin, niin vaikka liiottelenkin aina joka suuntaan niin tuossa ei valehtele paljon. Täytyypä vaikka laskea keskiviikkona. Toisinaan tietysti vastaantulijoita on enemmän ja välillä vähemmän. Tai sanotaan että tuo 20 on välillä Värtsilän kylän tienristeys, josta lähtee varsinaisesti tie Sortavalaan, Helylän taajaman raja. Ennen Värtsilänkylän risteystä on paljon Finskiliikennettä ja Helylän taajamahan on oikeastaan jo Sortavalaa.

Ihan voisi noita mielenkiinnosta laskea. Vielähän hommaa voisi hifistää siten, että otettaisiin väli Värtsilänkylä Laatokan pohjoispäässä oleva risteys, josta pääsee Impilahti - Pitkäranta -...-Petroskoi suuntaan ja Sotavalaan. Tuo tiepätkä se on sitä varsinaista EU -lähialueyhteistyötietä vai pitäisikö sanoa Lemminkäis -tietä. Se on luksusbaanaa.

Ei tuolla kuitenkaan talvella paljaalle asfaltille pääse juuri koskaan. Eikä tarvitsekaan. Vai ovatko syynä vain nämä pari runsaslumista talvea? Silti uskoisin aurauksen, liikennemäärien ja tienhoidon olevan miniluokkaa verrattuna Viipuriin menevään baanaan.

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Lähetetty: 4.3.2011 16:49
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Nyt on sitten n. 400km ajeltu Pohjois-Karjalan teillä ja havaintoja muokatusta ilmanohjurista on. Muutama kuva hieman huono kuva.

Kuva

Kuva

Perää ei ole puhdistettu mitenkään siitä lähtien kun muokkasin ohjuria.

Perä siis on pysynyt varsin puhtaana. Puskuritasanteen reunoihin oli kertynyt vähän lumihärmää ja sen sulaminen näkyy likana, joka on valunut puskurille. Perään on kertynyt jonkin verran likaa suolatulla, ei kuitenkaan märällä tiellä ajamisesta.

Takalasiin on puhdistettu keskelle se kolmio, joka ennen jäi vapaaksi lumipöllystä. Nyt lumipöllyä ei ollut tarttunut perään muihin paikkoihin kuin edellä mainittuihin puskurin tasanteen kulmiin. Muu perä oli lumisilla teillä ajon jälkeen täysin lumessa. Nyt tuo kolmio oli samanlaisen pikkulian tahraama kuin nuo lasin sivutkin.

Muokkasin ohjuria vielä niin että taivutin sitä pystympään jotta alakulma ja ohjuri muutenkin tulisi vielä enemmä takalasin myötäiseksi. Tällä suunnataan ja tehostetaan entisestään viratusta. Siis ohjurin on oltava koko matkaltaa taitettuna mahdollisimman samaan kulmaa kuin takalasi.

Odotellaan kunnon kurakelejä ja sitten saadaan lisää testihavaintoja. Mahdolliset lisämuokkaukset tapahtuvat ohjurin sivureunojen kulman muutoksina ja mahdollisesti ohjuria kavennetaan näiden yhteydessä, jolloin se ei keräisi yhtään sivuviimaa.

Jääpi nähtäväksi onnistutaanko perä pitämään vieläkin puhtaampana.

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Lähetetty: 4.3.2011 17:02
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Näyttäisi tuo ViatonPiika hörppäävän sen 10litraa/100km. Ja niin pitääkin tuolla koneella ja painolla. Tässä oli kyllä paljon kaupunkiajoa.

Muutenhan sitä mentiin taas hyvin Venäjälle, mutta ei nopeasti. Kaameat jonot. Ei koskaan tuollaisia. Ajattelin siellä kaukana raja-asemasta, että nyt purkaavat kaikki autot atomeiksi kun jono ei liiku. Ja tietysti rajajonossa aina kusettaa eikä kehtaa talvella pomppia 70cm hangessa vähän sivummalle ruiskimaan. Siinä sitten kärsit.

Ja kärsimys kesti 3tuntia!!! :shock: En ole koskaan kokenut vastaavaa. Ja syykin selvisi. 7trailerin/autokuljetusvaunun Ralliautokaravaani oli tukkinut Venäjän tullin lähes täysin. Ja vielä keskellä päivää ylittävät rajaa! Huh mitä älyttömyyttä.

Osa Rallipeleistä oli Liettuan kilvissä ja täysin uusia. Niissä on tullaamista ja tutkimista. Oli siinä jokunen varmaankin Pohjois-Karjalan RalliSprinttiin osallistunutkin vekotin, mutta osalla ei varmasti oltu ajettu.

No, yleensähän kaikki on liiankin helppoa, nopeaa ja sujuvaa. Kai sitä voi joskus vähän jonottaa ja kärsiäkin. Tuli vaan sellainen 14tunnin päivä eli kyllä se alkaa tuntua luissa ja ytimissä.

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Lähetetty: 4.3.2011 23:46
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
TurpotusKiisseliMesellähän sitä sitten Sortavalaan ajeltiin. Täytyy sanoa että oli todellinen Maastoauto Venäjän oloihin. Ei tuntunut maasto missään. Ja kun kuski vielä alkoi ajella omaan tyyliinsä eli reippaasti niin tuntui kuin lentokenttää olisi vedätetty. :lol:

Tuli hommattua vähän eksoottisempaa kamaa. Kamazin kameroita ja flippereitä. Mitähän lie nuo suomeksi tarkoittavat. Koittakaas arvata. Jotain GAZ nippeleitäkin ja UAZiin ohjauskamoja.

Tullissa taas Koppalakkipäinen tarkastaja nauroi ääneen ja päivitteli: Kamera, kamera! Lisäksi takapenkillä arvokkaimmalla paikalla oli korkea Karoptka turvavyöllä kiinni. Sekin näytti herättävän hilpeyttä ja ihmettä. Minä siihen että Lada ja Samara Remont. Nyökyttelivät eivätkä sen kummemmin lootaa tutkineet.

Pääsin livahtamaan Venäjän tullista 10min. Rajapuomille vinkkasivat venäläistä Volvoa, mutta eivät pojat saaneet sitä liikkeelle. Menin ensimmäisenä siitä satsista tulliselvitykseen ja sattuivat auton tarkastajat olemaan vielä ulkona ja vilkaisivat naureskellen ja löivät leiman paperiin. Mese jäi sitten siihen varsinaiseen satsiin ja sovittiin ettei tarvi odotella. Eikun kytkintä ylös ja kohti kotia.

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Lähetetty: 5.3.2011 2:12
Kirjoittaja samarai
PöyhöinKuusaalt kirjoitti: Tuli hommattua vähän eksoottisempaa kamaa. Kamazin kameroita ja flippereitä. Mitähän lie nuo suomeksi tarkoittavat. Koittakaas arvata.
Sisärenkaita ja vannenauhoja varmaankin. Onko niille jotain eksoottisempaa käyttöä myös suunnitteilla? :) Itselle tuli mieleen jo "Karakat".

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Lähetetty: 5.3.2011 8:01
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Samarai tiesi heti. Vannenauha---> vertaa polkupyörään. Sisärenkaanhan moni on nähnytkin.

Eikös tapeeksi eksoottinen käyttö ole se että ne tulevat muistaakseni GAZ -51A kuorma-autoon. Tai enhän minä varmaa kohdetta tiedä. Johonkin noita kuitenkin tarvitaan Suomessa.

Enpä vielä ole törmännyt Karakat -tuoteeseen. Liekö joskus tulossa vastaan.

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Lähetetty: 6.3.2011 3:07
Kirjoittaja t.eskola
8) Mukava oli pitkästä aikaa päästä Venäjälle! Tuo Sortavalaan johtava tie on kuin vuoristorata konsanaan. Muutama kuvakin tuli räpsittyä, kun vaan jonnekin nettiin nuo jaksaisi laittaa jakoon. Vai että kuin lentokenttää.. :lol: Täytyy kyllä myöntää että, kun tekniikka alkoi kiinnostaa liikaa ja piti hommata erikoisempia ja tehokkaampia vehkeitä niin ajotyylistä tuli ihan kuraa :( Pitäs alkaa harrastaa jotai motosporttii ja ajaa ihan tavan autoilla siviilissä.

On kyllä jotain aivan uskomatonta tuo teiden paskaisuus naapurissa. Piti autokin pestä, eikä muuten ollut tullut suoritettua moista toimenpidettä vuosiin. Homma piti aloittaa haalimalla pesuvermeitä kaupasta ja toveri Pöyhöseltä. Suolascheisse ja hiekka oli tunkeutunut kyllä joka paikkaan.

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Lähetetty: 7.3.2011 20:29
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Taas alkoi KituPiikki syyhyämään eripuolilla kroppaa. Varsinkin näpeissä. Välipönttö 2.0litraiseen Varianttiin 95e! Ei varmasti kova hinta moneen muuhun länkkäriautoon verrattuna, mutta Latoihin tottuneelle...

Pitäneekö silti muutamaksi vuodeksi tehdä kevytomaviksauspaikkausräpellys? Järjestöntähän se on, mutta kerran hitasttiin TakaPotkun takapönttö saumasta kiinni putkeen ja kesti vielä 3vuotta.

Tässähän on liitos kuristinpannan alla, joten lisäpätkä voisi onnistua. Ruosteista pätkää pois. Sisään uutta ja hitsaten. etupätkän sisään ja kuristinpannalla kiinni. Ei mahdoton homma. No, saa nähdä. Onhan tuohon katsastukseen vielä aikaa.