Sivu 17/22
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Lähetetty: 12.8.2012 1:05
Kirjoittaja Vanja-eno
Tuli vaihteeksi siirryttyä taas diesel Mersu kantaan. S124 300TD aut. -91 ajettu 370 tkm. Extraplussana toimiva ilmastointi...

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Lähetetty: 12.8.2012 10:07
Kirjoittaja AI
Vanja-eno kirjoitti:ajettu 370 tkm toimivalla ilmastoinnilla...
Kuinkas paljon yhteensä ajettu, siis myös toimimattomalla ilmastoinnilla?
Omaa mersua olen nyt suunnitellut ottavani käyttöön viikon päästä maanantaina jolloin "kaunotar" pääsee pienelle lepotauolle ennen katsastusta.
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Lähetetty: 17.8.2012 15:05
Kirjoittaja AI
Päätin ottaa tämän käyttöön maanantaina, kävin kokeilemassa josko se vielä toimisi, toimi se! Asensin soittimen paikoilleen ja kokeilin kattoluukkua, se aukesi! Takalasi oli niin likainen ettei siitä nähnyt läpi joten pesin sen ja samalla muutkin ikkunat ja putsailin enimmät havut ja koivunsiemenet pois, lämmityslaitteen ilmanottoaukon suojana olikin muovi, viime kesän jäljiltä siinä kaukalossa olikin ämpärillinen moskaa. Tuulilasin pyyhkimen sulkaan on kesän aikana ilmestynyt huutomerkin kuva tarraan eli pitänee se vaihtaa. Sisältä sai rojut ja suurimmat hämähäkit verkkoineen kyytiä. Kesärenkaista mittasin huonoimmasta kohdasta 3,2 mm ja parhaasta 3,7 mm kulutuspintaa, yllättävän paljon kun noin leveässä renkaassa näyttää ettei pintaa olisi juuri lainkaan. Eli ei tarvinne katsastusta varten enää kesärenkaita alkaa ostamaan. Talvirenkaistakin noista hylkyyn tuomitsemistani eturenkaista mittasin yli 5 mm pintaa, pitää nyt harkita ostanko uudet suunnitelman mukaan vai en, riippuu lompakon senhetkisestä paksuudesta. Takarenkaathan tässä on vielä "melkein uudet".
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Lähetetty: 21.8.2012 12:18
Kirjoittaja AI
Satakunta kilometriä eilen tuli ajettua, ei ongelmia, ikkunaveivi vaan toimii väärin päin. Ensimmäisten kymmenen kilometrin aikana kuului jokin ylimääräinen vaimea raksutus pellin alta, kun tarkistin ilmat renkaista ja lähdin ajamaan raksutus oli poissa. Yllättävän hyvin oli kinkkirenkaissa ilmat pysyneet, ainoastaan takarenkaisiin lisäsin 0,1 painetta täyden kuorman 2,6 baariin. Jarrut täristivät mutta niin ne täristivät viimekin vuonna alkuun kun levyt ovat umpiruosteessa monen kuukauden seisottamisen jäljiltä. Dieseliä mahtui joku 46 litraa tankkiin. Ensi yönä sitten työreissuun.
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Lähetetty: 26.8.2012 9:09
Kirjoittaja AI
Hyvin on toiminut eikä kommelluksia ole sattunut, kytkinjalkakin on pysynyt lattiassa. Eilen ajelin kattoluukku auki, näppärä systeemi, varsinkin kun jättää luukun auki parkkiin ja sattuu sadekuuro kohdalle. Onneksi satuin takaisin autolle ajoissa. Reilut 400 km ajoa takana ja polttoainetankki mittarin mukaan puolillaan, Ladalla alkaisi jo olemaan kiire mittarille. Perjantaina hain uudet takajarrut Motonetista, jarrulevyistä huomautti myyjä jo kaksi vuotta sitten ja katsastusmies vuosi sitten, jos ne sitten jo vaihtaisi. Samalla vaihtuu tietysti jarrupalat ja seisontajarrukengät. Pyyhkijänsulankin ostin, Valeo-merkkisenä maksoi 15,90, Bosch olisi maksanut yli kahdenkympin. Jos sen tänään saisi vaihdettua vaikka vanhakin vielä toimii mutta sitten kun nastarenkaat ilmestyy liikenteeseen ja suola-autot niin valttämättä ei kunnolla enää toimikaan ja silloin kylmässä on ilkeämpi alkaa vaihtamaan.
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Lähetetty: 27.8.2012 14:23
Kirjoittaja AI
Pyyhkimensulka vaihdettu, pikkuisen joutui miettimään kuinka se vaihtuu kun on erilainen systeemi kuin Ladassa. Ja vielä uudessa sulassa kiinnitysnippeli oli erilainen kuin vanhassa.
Ärsyttävä auto kun joutuu virtalukossa roikkuvien avaimien asentoa muuttamaan kun kilisevät välillä kuopissa, ei ne Ladassa koskaan kilisseet...
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Lähetetty: 28.8.2012 9:06
Kirjoittaja AI
Öljyt pitäisi vaihtaa. Tyhjennysproppu tässä on perin hankalassa paikassa, ensinnäkin auto on matala ettei meinaa alle mahtua ja toiseksi öljypohjan suojana on pelti jossa on kolo propun kohdalla jonka kautta pitäisi yrittää proppu irrottaa ja vielä saada takaisin paikoilleenkin. Viime vuonnahan minä vaihdatin öljyt samalla kun syyläri vaihdettiin mutta meinasin tänä vuonna vaihtaa ihan itse. Tekeeköhän tällaisella mitään?:
http://www.clasohlson.fi/Product/Produc ... =161038203
Jäisi propun kanssa tappeleminen pois.
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Lähetetty: 28.8.2012 21:19
Kirjoittaja Vanja-eno
AI kirjoitti:Öljyt pitäisi vaihtaa. Tyhjennysproppu tässä on perin hankalassa paikassa, ensinnäkin auto on matala ettei meinaa alle mahtua ja toiseksi öljypohjan suojana on pelti jossa on kolo propun kohdalla jonka kautta pitäisi yrittää proppu irrottaa ja vielä saada takaisin paikoilleenkin. Viime vuonnahan minä vaihdatin öljyt samalla kun syyläri vaihdettiin mutta meinasin tänä vuonna vaihtaa ihan itse. Tekeeköhän tällaisella mitään?:
http://www.clasohlson.fi/Product/Produc ... =161038203
Jäisi propun kanssa tappeleminen pois.
Nämä Mersuthan ovat enemmänkin kyllä suunniteltu että öljyt vaihdetaan kompuran avustamalla imuvaihdolla mittatikun putken kautta. Silloin kun tuo oli mulla en koskaan avannut pohjaproppua vaan vaihdoin imuvaihdolla kaverin korjaamolla. Helppoa ja siistiä.
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Lähetetty: 28.8.2012 21:35
Kirjoittaja pressa
Porakone pumppu ja siihen vihreää puutarhaletkua pätkät. Perus vihreä puutarhaletku sopii siihen mittatikun putken laajennukseen ja vaihto onnistuu vaivattomasti, jäteöljytkin saa suoraan kannuun. Isäukko vaihtaa vuosittain itse tuollaisella porakonepumpulla mesen öljyt. (muista avata öljykorkki kun alat "imemään")
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Lähetetty: 29.8.2012 17:38
Kirjoittaja AI
Joku tällainen?:
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Puu ... ppu-20904/
(ihan kuin tästä olisi ollut "puhetta" parisen vuotta sitten...)
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Lähetetty: 29.8.2012 17:52
Kirjoittaja AI
pressa kirjoitti:muista avata öljykorkki kun alat "imemään"
Juu, menee muuten lohko läjään.
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Lähetetty: 29.8.2012 19:32
Kirjoittaja pressa
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Lähetetty: 30.8.2012 16:12
Kirjoittaja AI
Eipäs siihen öljytikun putkeen puutarhaletku käynyt, holahti sisään eli pitäisi tiivistää ettei pelkkää ilmaa ime. Paineilmaletku taas oli saman paksuinen eli ei mennyt putken sisään eikä putki sisään. Pumppukin tosin on vielä kaupan hyllyllä.
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Lähetetty: 9.9.2012 19:46
Kirjoittaja AI
1500 km suunnilleen ajettu. Muistin että aluvanteista piti pultit jälkikiristää, vasemman etupyörän pultit olivat aavistuksen löysällä. Torstaiksi tilattu aika pajalta takajarrukamojen vaihtoa, hitsausta ja öljynvaihtoa varten.
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Lähetetty: 13.9.2012 19:18
Kirjoittaja AI
Uudet jarrulevyt ja -palat uusittu taakse, seisontajarrukenkiä ei katsottu aiheelliseksi vaihtaa kun pintaa on vaikka kuinka, sen sijaan ura levyn sisällä (rummussa?) oli perin syvä. Onpas nyt mukava jarrutella kun ei poljin täristä! Kaksi paikkaa molemmin puolin etulattiaan myös Kempillä liimattiin. Voisi ruveta suunnittelemaan katsastukseen vientiä. Mahtaakohan olla edukkaampaa teettää savutesti jossain muualla kuin katsastuskonttorilla?