ladan rakennusta...
Re: ladan rakennusta...
Minkäskokoset ne kurkut oli kaasareissa ja myös tyhjäkäyntien koko voisi kiinnostaa? Mitkä seosputket? Onhan sulla kaasarit kunnolla synkassa? Perusjuttuja...
Kyllä sen on toimittava alle 3500 ilman isoja empimisiä. Yhdessä koneessa tuli karvaasti koettua liian isojen sisäkurkkujen merkitys; meno oli pelkkää aivastelua ja pärskimistä eikä mitään tapahtunut kuin vasta oikeastaan täyskaasulla. Mikään säätö ei myöskään auta tuohon kun ilma ei kertakaikkiaan virtaa riittävän nopeasti...
Kyllä sen on toimittava alle 3500 ilman isoja empimisiä. Yhdessä koneessa tuli karvaasti koettua liian isojen sisäkurkkujen merkitys; meno oli pelkkää aivastelua ja pärskimistä eikä mitään tapahtunut kuin vasta oikeastaan täyskaasulla. Mikään säätö ei myöskään auta tuohon kun ilma ei kertakaikkiaan virtaa riittävän nopeasti...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: ladan rakennusta...
kurkut mun tietääkseni 33, tyhjäkäynti 55, seosputkesta ei tietoo, synkat katottu prog-reijistä, ei alipainemittareilla kuitenkaan...
se on just vähän sellasta rykimistä ja tuolla perävälityksellä kestää tuskallisen kauan. mutta kyllä tuo ihan puhtaasti pelaa siitä 3,5Krpm ylöspäin, ei mitään, ei kilkata tms., ja vetoa on sinne 7000 asti. tulpat terveen väriset mitä ajun jälkeen tsekattiin...
se on just vähän sellasta rykimistä ja tuolla perävälityksellä kestää tuskallisen kauan. mutta kyllä tuo ihan puhtaasti pelaa siitä 3,5Krpm ylöspäin, ei mitään, ei kilkata tms., ja vetoa on sinne 7000 asti. tulpat terveen väriset mitä ajun jälkeen tsekattiin...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: ladan rakennusta...
Ottaen huomioon että kone on vain 1500cc ja tuottaa huipputehonsa todennäköisesti jossain 6000-6500 välillä, niin 33 on aika iso kurkku. Yleensä mitä noissa nähnyt niin 30 tai 32 mm, joskus jopa 28 mm. Tosi yleinen on 30/32 mm, sopii aika moneen pakettiin. Dellortoihin on halvat kurkut ja niitä on markkinoilla käytettynäkin.
Muista että liian isosta sisäkurkusta kärsii myös huipputeho. Kaasareissa virtauksen nopeus on numero 1. Isot sisäkurkut ei tarkoita isosti voimaa, niinkuin alinomaa tuntuu törmäävän tähän harhakuvitelmaan.
Voi olla että tyhjäkäyntipiirin alueella pyörii hieman laihalla josta johtuen empii, ehkä 60 tyhjäkäynneillä voisi saada helpotusta tai sitten ei. Tässä on niin monta muuttujaa että neuvominen on vaikeaa
Ihan taas pikku vinkki; itse jättäisin nuo seittemän tonnin vedot sisäänajon ja seossäätöjen jälkeisiksi toimiksi....tulppien väristä ei muuten pysty nykybensoilla lukemaan oikeastaan mitään järkevää; korkeintaan sen käykö vehkeet helvetin rikkaalla vai ei.
Siviilissä menee yli 10000 km tulppien kevyeen värjääntymiseen ja niiden tarjoama informaatioarvo on hyvin lähellä nollaa. Mitään virkaa niillä ei ole minkäänlaisiin seossäätöihin.
Mites sytkä? Joutuu jo kääntämään tolla koneella maksimiennakkot johonkin 30-32 kintaille, vakiot ei tässä toimi. Pitäisi muokata jakajaa jotta maksimiennakot pysyisi kurissa, mutta perusennakkona voisi käyttää noin kympin huitteilla. Jos kääntää vakiojakajilla, oli sitten kärjetön tai kärjellinen, maksimiennakot kuntoon niin aika laimeasti on ennakko pienillä kierroksilla.
Toivon että kun olet näinkin paljon panostanut, niin panostat myös säätöihin. Aivan liikaa näkee silkkaa kädetystä näiden kanssa. Mielestäni tuplien kanssa huolimattomuus on vähän kuin kusisi vastatuuleen; hetken se lämmittää mutta hyöty jää kyseenalaiseksi.
Muista että liian isosta sisäkurkusta kärsii myös huipputeho. Kaasareissa virtauksen nopeus on numero 1. Isot sisäkurkut ei tarkoita isosti voimaa, niinkuin alinomaa tuntuu törmäävän tähän harhakuvitelmaan.
Voi olla että tyhjäkäyntipiirin alueella pyörii hieman laihalla josta johtuen empii, ehkä 60 tyhjäkäynneillä voisi saada helpotusta tai sitten ei. Tässä on niin monta muuttujaa että neuvominen on vaikeaa
Ihan taas pikku vinkki; itse jättäisin nuo seittemän tonnin vedot sisäänajon ja seossäätöjen jälkeisiksi toimiksi....tulppien väristä ei muuten pysty nykybensoilla lukemaan oikeastaan mitään järkevää; korkeintaan sen käykö vehkeet helvetin rikkaalla vai ei.
Siviilissä menee yli 10000 km tulppien kevyeen värjääntymiseen ja niiden tarjoama informaatioarvo on hyvin lähellä nollaa. Mitään virkaa niillä ei ole minkäänlaisiin seossäätöihin.
Mites sytkä? Joutuu jo kääntämään tolla koneella maksimiennakkot johonkin 30-32 kintaille, vakiot ei tässä toimi. Pitäisi muokata jakajaa jotta maksimiennakot pysyisi kurissa, mutta perusennakkona voisi käyttää noin kympin huitteilla. Jos kääntää vakiojakajilla, oli sitten kärjetön tai kärjellinen, maksimiennakot kuntoon niin aika laimeasti on ennakko pienillä kierroksilla.
Toivon että kun olet näinkin paljon panostanut, niin panostat myös säätöihin. Aivan liikaa näkee silkkaa kädetystä näiden kanssa. Mielestäni tuplien kanssa huolimattomuus on vähän kuin kusisi vastatuuleen; hetken se lämmittää mutta hyöty jää kyseenalaiseksi.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: ladan rakennusta...
Se saattaa olla noinkin että on aiha alhaalta. Pääsuutinpuoli aikast hyvältä tuntuis. Kyllähän säätötoimiin on tarkotus panostaa ja perehtyä, varsinkin kun on kaverilta tuo melko runsas suutinsatsi lainassa. Sieltä vois katellakin niitä tk:jä. Kurkut kans peruja fiiattiajoilta. Toiset olis vielä isommat 36:set. Vaan nyt on nuo renkaat aika kehnot, sisäänajuun ka säätelyyn menee vaan tosissaan kamalat ajettavat. Ja kyllä tuo potku tuntuu siltä että saattaa vaikka lukko tulla vielä tarpeeseen ja tiheempi välitys tietysti mutta ne myöhemmin. Hidnolta se kyllä alk silleen tuntua ku alueelle pääsi... Nokkaa ei taida tässävaiheessa alakaa muuttelee, kokeillaan muuta ensin... Se sytkäjuttukin on tosiaan vielä auki, sekö kymmenen perus ja 30 max voisi olla sopiva? Pitää alkaa tutkailla että mitä tuolöe voisi tehdä, painojen liikettä rajoittaa, siitähän tässä taitaa olla kysymys... Ja sitte ku vielä opettelis ajamaan...
tulpista, tärkeintä lienee värin tasaisuus tulppien välillä...
tulpista, tärkeintä lienee värin tasaisuus tulppien välillä...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: ladan rakennusta...
Pensanpaineet kokeilin ku lainasin painemittarin, tosi hyvin pysy 0,2:ssa, ei ainakaan senpuolesta pitäisi tulvimista esiintyä. Toinen juttu sitten tuoton piisaaminen vaan tuntus toimivan, tuottohan pitäisi loppua vasta pitkään täyskaasulla ajettaessa, sillä kohokammiot osaltaan toimvat puskureina... Mutta se puoli siis kunnossa.
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: ladan rakennusta...
Hyväkuntoinen orkkispumppu riittää perusvirittelyihin aivan hyvin, yleensä...sille on speksattu tuotto muistaakseni noin 55 L/h.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: ladan rakennusta...
Millä öljyillä ja miten ajelet tätä sisään ?
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
WEBER CARBURETTORS!!!
Re: ladan rakennusta...
Eipä näitä vehkeitä sen kummemmin sisäänajella, sen vaan että testataan että kaikki toimii. Mitä sillä sitten pitäsi rauhallista ajua tuhat kilsaa tms. Ei tuu kuuloonkaan.
öljynä mobil.

"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: ladan rakennusta...
Joo ei se ainakaa haittaa jos ajelis kunnolla sisään ja sit vaihtais uudet öljyt sen 1000km jälkeen, aluksi ei niin hyviä öljyjä esim TB moniaste (kirosana) soveltuu ilmeisesti hyvin sisäänajeluun.
Ainakin kone käyttää lämpimäksi ja ei tajuttomia vetoja yläkierroksille ei kannata viedä aivan äkkiä.
Ainakin kone käyttää lämpimäksi ja ei tajuttomia vetoja yläkierroksille ei kannata viedä aivan äkkiä.
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
WEBER CARBURETTORS!!!
Re: ladan rakennusta...
Just. Onko sulla tarjota tietä tai rataa sisäänajukäyttöön missä voidaan tuhat kilsaa vetää kilvettömällä autolla? Öljyt tietysti tarkotus vaihella vielä ennen talvea kertaalleen,huuhteluöljynähän tuo mopili onki... Epäilen ettei tuolla moottorilla ainakaan mun puolesta tule ainakaan paljoa yli tuhannen kilsan tule ajettua... Nyt ootellaan että päästään treenipätkälle, siellä voi nokan säätöä ja muuta kokeilla...
oliskohan mahdollista tehä merkkivaloa lämmöille, eliku viisari alkaa olla punasella syttyis valo merkiksi että höllää jo vähän?
oliskohan mahdollista tehä merkkivaloa lämmöille, eliku viisari alkaa olla punasella syttyis valo merkiksi että höllää jo vähän?
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: ladan rakennusta...
huomenna sitten lisää testiajoa ja ajoa muutenkin luvassa, isommalla porukalla ollaan menossa tuohon treenipätkälle, syksyn sorakisat lähestyy niin tahtoovat kalustoja testata, mennään mukaan, ja ajellaan jos sekaan sopii. kuulema sopii...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: ladan rakennusta...
dodii.
käytiin vähän kokeilee... hauskaa oli ja juttu lensi penkalla
, ajamaan pääsin jopa 15 kilsaa, sitten sano kansipahvi sopimuksen irti...
ilmeisesti riitti sille tuo kiehauttelu... perkule, taas putos lohkolämppäri irti ja sama juttu, lämmöt tappiin. uuvet veet koneeseen, pääsi melkeen takasin ihmisten ilimoille niin alako paisuntasäiliöstä heittää tuulilasille... siihenpä sitten loppu, kärryyn sai kolmella käyden...
ei auta kun alakaa purkaa ja tutkimaan vaurioita... toivottavasti kansipahvilla ja öljyn ja nesteen vaihdolla selvii, korkeintaan kannen oikasulla...
vaan siihen asti ku pelas niin toimi hyvin. seossäätöön ei lienee tarvetta, mittarin ja käynnin mukaan, tuskin nokankaan kun kerta toimii. käyttöalueeseen tottuu ja vetää mukavasti 7000 asti... gepsi näytti huippuja 120, tien takasuoralla... noille renkaille ihan tarpeeksi, ei pysty eikä uskalla kovempaa ajaa...
liekkö sitten joku perusvika nyt tuossa vai onko lohkolämppäri vaan ollu niin höllässä että aina lentää irti...? lämmöt muuten pysyy kohallaan. pitänee koettaa ettiä termareita, mikä olis viilein...
vaan tää on motorsporttia...
kuviakin olivat ottamassa, katotaan saahaanko tänne asti näkösälle...
edit:
siinä vika:
Onko muittenkin mielestä kumman ohkasen näkönen liekkirengas muuten tossa pahvissa..? pitänee nyt pyytää sellanen tiiviste joka kestää... 
käytiin vähän kokeilee... hauskaa oli ja juttu lensi penkalla




vaan siihen asti ku pelas niin toimi hyvin. seossäätöön ei lienee tarvetta, mittarin ja käynnin mukaan, tuskin nokankaan kun kerta toimii. käyttöalueeseen tottuu ja vetää mukavasti 7000 asti... gepsi näytti huippuja 120, tien takasuoralla... noille renkaille ihan tarpeeksi, ei pysty eikä uskalla kovempaa ajaa...
liekkö sitten joku perusvika nyt tuossa vai onko lohkolämppäri vaan ollu niin höllässä että aina lentää irti...? lämmöt muuten pysyy kohallaan. pitänee koettaa ettiä termareita, mikä olis viilein...
vaan tää on motorsporttia...

kuviakin olivat ottamassa, katotaan saahaanko tänne asti näkösälle...
edit:
siinä vika:

Viimeksi muokannut pvdriver, 29.8.2010 19:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: ladan rakennusta...
Harmillista
Ota termostaatin sisälmykset kokonaan pois ni ainaki kiertää neste tehokkaasti kokoajan
Menestystä!

Ota termostaatin sisälmykset kokonaan pois ni ainaki kiertää neste tehokkaasti kokoajan

Menestystä!
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
WEBER CARBURETTORS!!!
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: ladan rakennusta...
ihan normi tiiviste. 1700 tiiviste on ainoo missä vahvemmat liekki renkaat. tosta se aina menee, kun pääsee lämpiään. siihen auttaa se vahvike hitsaus, eli sylinterin puolelta kanavaa tukkoon--> enemmän tiiviste pintaa.
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
- elmeri racing team
- Viestit: 139
- Liittynyt: 11.12.2005 20:57
- Paikkakunta: lohja
Re: ladan rakennusta...
laita erilliset liekkirenkaat niin loppuu noi pahviongelmat eikä haittaa vaikka joskus vähän kiehahtaakin.meillä ollu labarussa aina kuparirenkaat eikä ole vuotanu muutaman muunkin koneen olen tehny eikä tiivisteongelmia ole senkoommin ollu.Maksaa jonniverran mutta jääpi enemmän aikaa ajeluun kun ei tarvii jokareissun jälkeen kantta repiä auki.
ääni ei riitä voimaa täytyy olla