Nivan hankinta/ Kokemuksia Nivasta

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Illalla pähkäilin taas liikaa Nivan rengastusta, ja näin siitä jo uniakin :? . Unessa Toveri Niva kauppasi mulle Insa turbojaan, mutta en kuitenkaan oikein innostunut, koska niistä oli pinta irronnut monesta kohdin :D . Toisessa unessa osallistuin työmaan Ategolla johonkin offroad-tapahtumaan, ja se oli ihan kamalaa koska Atego jäi jumiin heti alkuunsa kun renkaiden kuvio oli mallia "perävaunu". (Oikeassa elämässä sain ko. Ategon jumiin kotipihaani keskiviikkona, siitä onneksi selvisi lapiolla, hiekalla ja lukolla).

Kuitenkin kalenterin mukaan kevät on tulossa ja hakkisten aika alkaa olla ohi (niiden aika on kyllä muutenkin ollut ohi jo 20 v sitten).

Vaihtoehtoja
a) käytän hakkiksia (08 ) sitkeästi ja maksan sakot jos sellasia tulee
b) laitan alle nyppis-hakkikset (08 ) (joista yksi on rikki)
c) varastan Ekin 1700i:stä kitkarenkaat (good year light truck 175/75R16)
d) menen rengaskauppaan ostamaan uudet pakettiauton renkaat (kitkat)
e) menen rengaskauppaan ostamaan maastorenkaat 205/80R16 -> virittelen jääkiekkoja ja levikepaloja taakse, eteen näytän lekaa ja ehkä vähän rälläkkää?
f) menen rengaskauppaan ostamaan maastorenkaat 205/70R15, kiroan kun nappaa kiinni mutten tartu rälläkkään vaan kärsin
g) menen rengaskauppaan ostamaan maastorenkaat 235/70R15, leikkelen kaaret, korotan autoa ja askartelen paskartelen levikkeitä
h) joku myy mulle hyvät käytetyt halvalla?
i) jotain muuta, mitä?
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

eikö täällä kukaan tiedä, saako enää mistään Nivan orkkis maastokuvioitua rengasta БлИ-5 ei edes venäläisistä rengaskaupoista löytynyt Nivan orkkiskokoja muuta kuin katukuviolla. Onko Niva nyt siis julistettu täysin katumaasturiksi?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Mää tulen sun uniin...... :twisted:

Heh heh :lol:

Ei niissä mun Insoissa oo vielä pinnat irroillu, vähä jokkut nappulat voinu repeillä kun otti aikanaan kaariin kiinni. :(
Kuva
Patu925
Viestit: 177
Liittynyt: 18.5.2005 21:31

Viesti Kirjoittaja Patu925 »

Lada-Jussi kirjoitti:eikö täällä kukaan tiedä, saako enää mistään Nivan orkkis maastokuvioitua rengasta БлИ-5 ei edes venäläisistä rengaskaupoista löytynyt Nivan orkkiskokoja muuta kuin katukuviolla. Onko Niva nyt siis julistettu täysin katumaasturiksi?
Ei kai sentään renkaat ostamalla lopu... Ootko Pöhöltä kysyny et oisko hän kompastunu reissuillaan orkkiskumiloihin?
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Eilen vaihdoin loputkin voimansiirron öljyt ja rasvasin nipat. Lisäksi huomasin, että etuperä on irtoamaisillaan. Kuskin puolen kiinnityspulteista yksi on katkennut koloonsa, toisen otin irti nähdäkseni millanen se on niin harjat oli jo ottanut itteensä, ja kolmanteen en kajonnut mutta siinä näkyi olevan joku patentti kun väliin oli työnnetty mutteri. Eli ilmeisesti liian pitkä pultti.

Repsikan puolen kiinnitystä en ees löytänyt.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Etuperähän roikkuu koneen pohjassa kolmella pultilla, kaks löytyy kuskinpuolelta ja yks repsikan puolelta. Repsikan puolen pulttiin on vähän hankala päästä käsiksi mutta onnistuu kun laittaa räikkään 3 pitkää jatkovartta, silloin sen pääsee ruuvaan pakosarjan ja runkopalkin välistä.

Se kiinnitys kannattaa sit laittaa kerralla kuntoon. Nivoissahan on paljo halkeillu noita etuperän kuoria ja se johtuu tasan siitä ettei etuperän kiinnitystä viittitä tehä kunnolla ja tarkastaa kireyttä riittävän usein.

Mulla on nykysessä etuperän kotelossa tehty kierteet kuntoon helicoileilla Tammer-Dieselissä, pinnapultit on laitettu kiinni ruuvilukitteella joka irtoo vain polttamalla, prikka, lukkoprikka ja kiinnipysyminen varmistettu tuplamutterilla, pyöränmutteri on kierteiltään oikee!

Repsikan puoleinen kiinnitys ei niin herkästi porsikaan koska sehän on se rautanen levy joka on vetarin ympärillä, kolmella pultilla kiinni etuperässä ja siinä levyssä hitsattu mutteri etuperän kiinnitystä varten.
Kuva
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Öö eikö kuskin puolella ole kolme pulttia vai olenko mä ihan väärässä paikassa? :shock:
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Patu925 kirjoitti:
Lada-Jussi kirjoitti:eikö täällä kukaan tiedä, saako enää mistään Nivan orkkis maastokuvioitua rengasta БлИ-5 ei edes venäläisistä rengaskaupoista löytynyt Nivan orkkiskokoja muuta kuin katukuviolla. Onko Niva nyt siis julistettu täysin katumaasturiksi?
Ei kai sentään renkaat ostamalla lopu... Ootko Pöhöltä kysyny et oisko hän kompastunu reissuillaan orkkiskumiloihin?
mutta olisiko ilmeisesti valmistus loppunut? ite en renkaita tarvii, mutta asia kiinnostaa joitain ja itseäkin teoriatasolla.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Öö eikö kuskin puolella ole kolme pulttia vai olenko mä ihan väärässä paikassa? :shock:
Kuva
Kuva
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Kuva

Ehkäpä tov. Niva puhuu aidasta ja minä aidan seipäästä, tarkoitin siis noita pultteja joilla toi härpäke kiinnittyy lohkoon. Mistä yksi näkyy uupuvan.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Just just, puhuit siis korvakkeen kiinnityksestä.

Tärkeintä tosiaan on noitten itte etuperän kiinnityspulttien tiukkuus ja kiinnipysyminen. Noi korvakkeen pultit yleensä pysyy aika hyvin kiinni jos vaan on kierteet edes sen verran kunnossa että saa laitettua tiukkaan kiinni ne pultit.

Samalla tapaa tonne lohkon kylkeenkin voi laittaa helicoilit tai hitsauttaa umpeen ja kierteyttää uusix.
Kuva
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Äkkiä vilkaistuna lohkon kylkeen voisi vetää pykälää suuremmat kierteet, lujuuskin nousisi samalla.
Patu925
Viestit: 177
Liittynyt: 18.5.2005 21:31

Viesti Kirjoittaja Patu925 »

http://www.nordlock.com/default.asp?url=2.24.37

Laittakee oikeet rikat väliin niin ei perä puttoo tielle...

Kuva
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Jops elikkäs ne on sitten tossa valokuvassa näkyvät kaksi isompaa pulttia jotka perinteisesti pettää? Tossa ne näkyy vielä olevan ja tokkopa niitä uskaltaa avata niin kauan kun kiinni pysyy ;).

Mutta onhan perä kummiskin osittain noitten korvakkeen pulttien varassa ja ne on säälittävät 10 mm pultit, joista yksi on katki, toisessa kierteet sökönä ja kolmas muuten vaan epäilyttävä. Pelottavan hataraa tekoa :?
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Nivalla on ollut rankkaa näin päästäisenä.

Ensin sai tehdä peräkärrykeikan Hämeenlinnaan. Täytyy sanoa, että ilmojen lämmettyä matkustaminen alkaa olla kamalaa. Lämppäristä kun tulee vaan kuumaa, ja kun ikkunan aukaisee, tulee pakokaasun haju sisälle. Siihen sitten päälle auringon porotus ja hirveä meteli :evil:

Äsken kävimme valloittamassa tuon oman takapihamme, lunta on vielä koko lailla kamalasti, mutta kyllä sinne rata saatiin. Pari kertaa piti lapioida. Alun perin tarkoitus oli vetää peräkärryllä pari kaappia sinne pihan perälle poltettavaksi, mutta peräkärry hajoaisi tuolla.

On noi hakkikset onnettomat, kun niihin osuu vähänkin mutaa niin heti tukossa :cry:

Mutta kivaa oli :D

Kuviakin on, pistän galleriaan kunhan netti alkaa toimimaan muutenkin kun pätkien.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Vastaa Viestiin