Sivu 16/21
Re: Lada 2107 1700i -94
Lähetetty: 31.5.2013 12:23
Kirjoittaja t tulppu
Onneksi olkoon papereista. Ite olisin rekkakortin ajaa armeijassa mutta ei ollut minun ala..
Re: Lada 2107 1700i -94
Lähetetty: 2.6.2013 23:58
Kirjoittaja Ladaritari
Kiitos

Nyt tämä auto sitten halvaantui, tottakai oikein valmistujaisten kunniaksi meni vaihdelaatikko paskaksi... Koitin 1 vaihtaa 2 ja laatikko alkoi rutisemaan tosi pahasti, ei millään meinannut löytyä kakkosta... Heitin 3 vaan eipäs jaksanut kulkea, uusi yritys kakkoselle mutta ei... Noh, 1 vaihteen kautta lisää vauhtia, koitin taas 2 vaihdetta (karmea rutina), nopeasti 3 sisään ja sekin rusahti mutta löytyi vielä. Samalla ilmeni myös sellainen vika että 5 ei pysy päällä mitenkään vaikka yrittäisi pitää väkisin silmässä, rusahtaa ja hyppää pois kun nostaa kytkintä, enää laatikosta löytyy vain 1,3, sekä 4 vaihde jotka rusahtavat jokainen aika pahasti mutta menevät silti jotenkin silmään, 2 sekä 5 vaihde hukkuivat samaan aikaan?... Koko illan ajelin sitkeästi rikkinäisellä laatikolla, nyt mittarissa on jo lähes 39 800km. Katsastuskin lähenee, heinäkuun alussa saisi viedä leimalle joten taitaapi Lada jäädä hetkeksi talliin, jos tekis pientä voimansiirtoremonttia ja muutakin huoltoa, veisi leimalle ja sen jälkeen taas kovaa ajoa vuoden verran

Nyt käyttöautona palvelee sateenkaaren värinen Lada 2105 1500S 1992 joka on kyllä melkoinen Tikkurilan värikartta...

Re: Lada 2107 1700i -94
Lähetetty: 3.6.2013 15:49
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Eikös Raskaisiin ja Yhdistelmiin tottuneella pitäsi lootat pysyä ehjänä kun varmasti on välikaasut ja kaksoispoljennet hallussa?

Re: Lada 2107 1700i -94
Lähetetty: 3.6.2013 17:56
Kirjoittaja jta
Ei noita enää opeteta. Noita ei opetettu enää edes 13 vuotta sitten. Armeijassa nuo sentään vielä tuolloin opetettiin. Edes yhdistelmä kursseillakaan 5 vuotta sitten noita ei opetettu. Tuollaista kalustoa on loppuseltaan enään vähän liikkeellä missä noita edes tarvitsisi.
Vaan ei siinä kuin nelivaihteista lootaa vaihtamaan. Kestää huomattavasti paremmin.
Re: Lada 2107 1700i -94
Lähetetty: 3.6.2013 18:25
Kirjoittaja Pavlovits
Voi noista välikaasun ja kaksoiskytkennän osaamisista olla vieläkin hyötyä. Ajoin kerran kytkinvaijerin katkettua yli 200 km ja kahden kaupunginkin halki ilman kytkintä.
Re: Lada 2107 1700i -94
Lähetetty: 3.6.2013 18:40
Kirjoittaja degen
jta kirjoitti:Ei noita enää opeteta. Noita ei opetettu enää edes 13 vuotta sitten. Armeijassa nuo sentään vielä tuolloin opetettiin. Edes yhdistelmä kursseillakaan 5 vuotta sitten noita ei opetettu. Tuollaista kalustoa on loppuseltaan enään vähän liikkeellä missä noita edes tarvitsisi.
Minulle RUK:issä kyllä nuo taottiin kaaliin kaksi vuotta sitten C-kurssilla. Mutta riippuu vissiin opettajista.
Re: Lada 2107 1700i -94
Lähetetty: 3.6.2013 19:07
Kirjoittaja Smoppi
Mitä opettelemista noissa on? Jos vähänkin ymmärtää miten vaihteisto toimii, tietää kyllä miten vaihdetta vaihdetaan ilman kytkintä. Eipä kyllä silti itseltäni virheettömästi onnistuisi, kun ei ole tullut harrastettua.
Re: Lada 2107 1700i -94
Lähetetty: 3.6.2013 19:49
Kirjoittaja Pavlovits
Aikanaan ajoin 40000 km autolla, jossa oli synkronoimaton laatikko. Siinä ajassa jo oppi.
Re: Lada 2107 1700i -94
Lähetetty: 3.6.2013 22:28
Kirjoittaja Ladaritari
jta kirjoitti:Ei noita enää opeteta. Noita ei opetettu enää edes 13 vuotta sitten. Armeijassa nuo sentään vielä tuolloin opetettiin. Edes yhdistelmä kursseillakaan 5 vuotta sitten noita ei opetettu. Tuollaista kalustoa on loppuseltaan enään vähän liikkeellä missä noita edes tarvitsisi.
Vaan ei siinä kuin nelivaihteista lootaa vaihtamaan. Kestää huomattavasti paremmin.
Joo eipä minulle sellaisia koulussa opetettu eikä Kaukokiidolla enää niin vanhaa kalustoa ole käytössä, vanhimmat ovat -80 luvun puolelta 2 Scaniaa jotka ovat kyllä todella hyviä laitteita, niillä kyllä kelpaa körötellä ja jakaa tavaraa päivästä toiseen
No olen vähän kahden vaiheilla... 4 vaihteinen olisi hyvä ja paljon kestävämpi ratkaisu, mutta toisaalta 5 vaihteinen säästäisi enemmän bensaa kun minun tulee ajettua aika paljon, ~1500km viikossa ja teen aika ahkerasti pisempiä reissuja ympäri Suomea joten 5 vaihteinen olisi lompakolle parempi... Mutta ei pakolti mielenterveydelle kun se leviää taas...

Vähän muistelen että jo 2 vuotta sitten kun tuon autoni hankin niin se olisi ollut vähän laatikkovikainen, muistaakseni ainakin 2 vaihde takerteli jo silloin... Ja kun sain tuon auton katsastettua niin pieniä vaihteisto-ongelmia oli pitkän aikaa, ajoin silti tuolla laatikolla melkein 30 000km ennen kuin se levisi lopullisesti. Tuossa kirjavassa axtekin romussani olisi täysin toimiva ja hyvä kuntoinen 5 vaihteinen loota, mutta muutamassa varaosa-autossani olisi erittäin hyväkuntoisia 4 vaihteisia laatikoita, yhtäkään vaihdelaatikkoa minulla ei tällä hetkellä ole irtonaisena missään autotallin nurkassa ja sama vaiva se on irroittaa ihan sama mistä autostani laatikon otan tuohon mustaan Ladaan. Hmm... siinäpä pulma...

Re: Lada 2107 1700i -94
Lähetetty: 4.6.2013 8:05
Kirjoittaja Joen musikka
Aiemmassa Combissani vaihdettiin pari laakeria 180 tkm kohdalla,ajoin 50 tkm ilman ongelmia.Nykysedaniin (vitonen ei pelannut ostovaiheessa)vaihdoin käytetyn viisivaihteisen 140 tkm kohdalla 190 tkm menossa tällä hetkellä,ei ongelmia.
Re: Lada 2107 1700i -94
Lähetetty: 4.6.2013 8:13
Kirjoittaja Smoppi
Luulisi Ladan vaihteistoon vieläpä vaihtavan nuo laakerit aika helposti? Ja kyllä kai takavedon lootakin kestää, kun vain käyttää tarpeeksi kierroksia, eli ei jurnuttele isoilla vaihteilla pieniä nopeuksia. Myös todella hyvät öljyt parantanevat laatikon kestoa. Onhan monet ajaneet noilla pitkäänkin ilman laatikkoremppaa. Toki takavetolarpan loota on ikivanhaa ajoneuvotekniikkaa ja vaatii kunnolla kestääkseen tietynlaisen ajotyylin.
Re: Lada 2107 1700i -94
Lähetetty: 4.6.2013 8:27
Kirjoittaja pressa
Ja viisivaihteisiin laatikkoihin suosittelen öljyn n. 3dl ylitäyttöä, voitelee sen vitosenkin paremmin.
Re: Lada 2107 1700i -94
Lähetetty: 4.6.2013 23:44
Kirjoittaja Ladaritari
pressa kirjoitti:Ja viisivaihteisiin laatikkoihin suosittelen öljyn n. 3dl ylitäyttöä, voitelee sen vitosenkin paremmin.
Pieni ylitäyttö ei varmaan 4 vaihteistakaan riko? Olen nimittäin päätökseni tehnyt, kylläpähän tähän autoon tulee 4 vaihteinen loota, ostin edullisesti lada.h.s:ltä laatikon jo valmiiksi, säästyimpä varaosa-autosta irroittamisen vaivalta, kun olisi tarkoitus saada tuo musta Ladani mahdollisimman pian ajoon kun lauantaina on Jyväskylän Ladamiitti, olisi kiva päästä näyttämään ihmisille tuota härveliäni... Tulee silti unettomia öitä kun on pitkiä työvuoroja ja töiden jälkeen pitäisi ensin siivota talli jotta sinne mahtuu auto ja tällä viikolla vielä jossaki vaiheessa tehdä pikku yöremonttia ja vaihtaa tuo vaihdelaatikko jotta tuo auto olisi lauantaihin menenssä ajokuntoinen......
Re: Lada 2107 1700i -94
Lähetetty: 5.6.2013 8:31
Kirjoittaja t tulppu
Saitko myös pitemmän kartaanin ja takakiinnikkeen laatikolle...latela tyyliin kerkiit bisset ottaa ja saunaillankin viettää ennen lauantaita.. No nuorena jaksaa painaa pitkää päivää..Haudassa kerkii nukkumaan jotkut yrittäjät sanoneet.
Re: Lada 2107 1700i -94
Lähetetty: 5.6.2013 23:28
Kirjoittaja Ladaritari
Takakiinnike on laatikossa paikoillaan, mutta eihän kardaania tarvitse vaihtaa? 2 vuotta sitten vaihdettiin yhteen 2105 1500S Ladaani laatikko kun 5 vaihteinen hajosi ja tilalle lyötiin ehjä 4 vaihteinen laatikko eikä me silloin lada.h.s kanssa kardaania vaihdettu, lyötiin vain uusi loota kiinni ja kovaa ajoa, hyvin pelitti... Mutta mites on nopeusmittarinvaijerin laita, olen kuullut että niissä olisi jotakin eroa et on olemassa 4 sekä 5 vaihteiselle omansa? Mikäli en aivan väärin muista niin takaveto Ladan 4 sekä 5 vaihteisessa laatikossa 1,2,3 sekä 4 vaihteiden välitykset ovat aivan samat, joten onko sekin vain urbaani legenda sekä kavereilta kuultu huhu että noita nopeusmittarinvaijereita olisi erilaisia? Tällä hetkellä Ladani nopeusmittari on aikas tarkka eikä kuseta 80 eikä 100 vauhdissa yhtään niin mitenkähän käy kun peräni viheltää ja 1700i Ladassahan välitys on 3.9, aion vaihtaa 4.1 perän vähän ajetusta varaosa-autostani ellen tiheämpää perävälitystä löydä niin kuinka paljolla nopeusmittari tulee heittämään esim 100 vauhdissa tuon 4.1 perän kanssa, ei kai sillä kovin suurta muutosta ole?