Re: 2105 1500s -90 FINE
Lähetetty: 1.5.2010 23:25
Tomera ja touhukas VapunPäivä siis takana.
Romu vaihtoi pihalla paikkaa ahkerasti. Dvoika pääsi peiterakennelmansa alta taivasalle. Varsin pienin vaurioin talvi oli vietetty. VeliPojan SL raato piilotettiin Julkisivulautakunnilta ja sehän odottaa Kuusakoskikomennusta. Tuskin tuo moottori kellekään kelpaa.
SÄMIä ei saatu liikkeelle. Sen verran kivasti ovat renkaat uponneet savimaahan, että ei ihan heti liikahda. No, kyllähän tuossa renkaita riisuttaessa tuli revittyä käsijarrua joka saattoi jumittaa.
Mutta FINE. Rauhallisesti sen kimppuun. Valkkasin kaksi G-224 laturia joista pyöräytin siivapyörää ja herkempi sai lähteä mukaan. Jänniteensäädin hiilisiltoineen paikalleen ja rauhassa rakentamaan.
Sulakerasiahan otettiin SL -raadosta ja kiinnitettiin huolella. Vielä lie pitää yhtä mutskua kiristää kun tuntuu hieman heiluvan.
Olihan siinä vähän jännitysmomenttia kun virtoja ensin kokeilin. Ei ritinää eikä kärynhajua. Ensin en uskaltanut kaikkia sähkölaitteita kokeilla vaan päätin kokeilla sen latauksen.
Herätevirraksi oli 2 vaihtoehtoa. Oletettavampi oranssi, joka kulki saman lämpösuojamuovin sisällä kuin 3 mutterin alle tulevaa johdinta, joista 2 on niputettu samaan liittimeen. Nämä 3 kiinni.
Kokeilin oranssia virrat päällä. Siihen tuli tasan 12V. Mutta kokeilinpa toistakin ylipitkää ohutta johdinta ja siihenkin tuli tasan 12V. No, tietenkin se Virallisemman näköinen kiinni. Ja hyvin latasi. Annoin käydä. Kokeilin vähän sähkölaitteita ja toimivat hyvin. En kyllä kaikkia uskaltanut vieläkään koittaa.
Moottori lämpisi ja lehta ei näyttänyt pyörähtävän. En kyllä muista missä asemassa tuossa se lämpömittari on kun lehta pörähtää. Mutta HUPSIS! Jännitemittari on kovasti punaisella. Yleismittari kiinni napoihin ja siellä hujotettiin jo yli 15V reilusti. Konehan pitää sammuttaa äkkiä. Vaan ei sammu!!! Siis virtalukosta ei sammu. Ei sammu herätteen repäisemiselläkään. Kenkä hemmettiin akusta.
Onneksi akku ei kiehunut eikä ollut räjähdyspisteessä. Joku vajaa 13V siellä oli kun kokeilin. Muistelin jonkun sanoneen että; Silloinpa ei sammu. En muistanut miten piti kytkeä väärin että näin käy, mutta tämän olin tehnyt. Onneksi oli se toinen johto.
Silläpä toimi! Ei onkelmaa ollenkaan. Johto vaan on niin ohut rimpula ja roikkuu miten sattuu, että sillehän piti tehdä jotakin. Saatan jopa vaihtaa sen johtimen paksumpaan, koska tämä on helppoa kun se menee niin selkeästi oikealta kolmanteen töpseliin sulakerasian alla.
Ja vai ei FINEssä ole Latauksen varotusvaloa. Ja varmaan on. Siellähän se hehkui kun kytkettiin näin. Joko se on viritelmä tai sitten ei, mutta valo toimii. Lisäksi tiedän nyt, mikä tuon latauksen joskus sotki. Se rimpulajohto oli hankautunut tai palanut jossain kuumassa. Termostaatissa tai pakosarjassa. Siitä sitten maihin ja lataus sekaisin.
Eli nyt sitten kaikki sähköiset apulaitteet toimivat, paitsi tietysti se pissapoika. No, niitähän saa aina romplata näissä.
Josko saisi huomenna FINEn kasaan. Rattiakselin suojat paikalleen, kytkimen säätö loppuun, vähän ikkunan kiilaamista ja ne pissapoikaset. Kuljettajan oveen täytyy asentaa ikkunan alareunan pehmikelista. Onneksi sellaisen sai ehjänä SL -raadosta.
Sitten jos oikein innokkaaksi heittäytyy niin vaihtaa lämppärin hanan uutta omistajaa varten. Sehän vuskaa eli ei vuoda vaan päästää nestettä kennoon kylmäasennossakin. FINEssä tämä on helppo tehdä, koska keskikonsolia ei ole ja hattuhyllykin on sieltä alhaalta ollut pois niin kauan kuin tämä minulla on ollut.
Kytkin on kyllä aika Ralli. Sen työliike on pieni. Palautus on heikko, mutta se palauttaa juuri siella irrotus- ja kiinnitysalueella eli ei luista eikä irrotuskaan ole huono. Lienee vikana pääsylinteri. Itse pidän tuollaisesta kytkimestä, mutta moni varmaan kammoksuu ja luulee vian olevan itse kytkimessä. Voihan tuon pääsylinterinkin vaihdella ihan vaan myyntimielessä.
Mitäpä muuta sitten kuin Myyntikuvia napsimaan ja linkittelemään. Jos nämä hommat onnistuvat niin porhallan FINEllä kunnon koetusajon Joensuuhun eli se 330km ja odottamaan innokkaita ostajia. Nähtäväksi jää meneekö kaupan tai meneehän näin hyvä yksilö kun hinnat sovitellaan mukaviksi. Katsastuksen lykkään siiheksi, kun alkaa olla oikea ostaja kiinnostunut. Tai voihan tuon katsastaakin vaikkei menisi kaupankaan heti.
Niin ja NEITIn pornotakapenkit täytyy muistaa mukaan. FINEn takapenkit ovat Joensuussa. Ei kun annoin FINEstä sille eräälle TurboLadaNuorelle takapenkit ja taisin saada jopa Vitosen vai Kympin niistä. FINEen tulee edesmenneen TIINEen takapenkit, jotka ovat todella hyväkuntoiset. Muutenkin tätä FINE näyttää tuossa kunnolla pyörillä ollessaan omaan silmään todella napakalta ja hyvältä. Ainoat kauneusvirheet on kuljettajan puoleisessa kyljessä. Se hemmetin huono massaus ja minun täppipaikkatöherrys siinä. No, sen voi korjata Joensuussa.
Ettäs tällaista Hyvää kuuluu FINElle ja kerrankin minulle myös. Monta voi olla Mutkua vielä edessä, mutta näitä tehdään ja näiden kanssa taistellaan koska harrasteesta on kyse.
Romu vaihtoi pihalla paikkaa ahkerasti. Dvoika pääsi peiterakennelmansa alta taivasalle. Varsin pienin vaurioin talvi oli vietetty. VeliPojan SL raato piilotettiin Julkisivulautakunnilta ja sehän odottaa Kuusakoskikomennusta. Tuskin tuo moottori kellekään kelpaa.
SÄMIä ei saatu liikkeelle. Sen verran kivasti ovat renkaat uponneet savimaahan, että ei ihan heti liikahda. No, kyllähän tuossa renkaita riisuttaessa tuli revittyä käsijarrua joka saattoi jumittaa.
Mutta FINE. Rauhallisesti sen kimppuun. Valkkasin kaksi G-224 laturia joista pyöräytin siivapyörää ja herkempi sai lähteä mukaan. Jänniteensäädin hiilisiltoineen paikalleen ja rauhassa rakentamaan.
Sulakerasiahan otettiin SL -raadosta ja kiinnitettiin huolella. Vielä lie pitää yhtä mutskua kiristää kun tuntuu hieman heiluvan.
Olihan siinä vähän jännitysmomenttia kun virtoja ensin kokeilin. Ei ritinää eikä kärynhajua. Ensin en uskaltanut kaikkia sähkölaitteita kokeilla vaan päätin kokeilla sen latauksen.
Herätevirraksi oli 2 vaihtoehtoa. Oletettavampi oranssi, joka kulki saman lämpösuojamuovin sisällä kuin 3 mutterin alle tulevaa johdinta, joista 2 on niputettu samaan liittimeen. Nämä 3 kiinni.
Kokeilin oranssia virrat päällä. Siihen tuli tasan 12V. Mutta kokeilinpa toistakin ylipitkää ohutta johdinta ja siihenkin tuli tasan 12V. No, tietenkin se Virallisemman näköinen kiinni. Ja hyvin latasi. Annoin käydä. Kokeilin vähän sähkölaitteita ja toimivat hyvin. En kyllä kaikkia uskaltanut vieläkään koittaa.
Moottori lämpisi ja lehta ei näyttänyt pyörähtävän. En kyllä muista missä asemassa tuossa se lämpömittari on kun lehta pörähtää. Mutta HUPSIS! Jännitemittari on kovasti punaisella. Yleismittari kiinni napoihin ja siellä hujotettiin jo yli 15V reilusti. Konehan pitää sammuttaa äkkiä. Vaan ei sammu!!! Siis virtalukosta ei sammu. Ei sammu herätteen repäisemiselläkään. Kenkä hemmettiin akusta.
Onneksi akku ei kiehunut eikä ollut räjähdyspisteessä. Joku vajaa 13V siellä oli kun kokeilin. Muistelin jonkun sanoneen että; Silloinpa ei sammu. En muistanut miten piti kytkeä väärin että näin käy, mutta tämän olin tehnyt. Onneksi oli se toinen johto.
Silläpä toimi! Ei onkelmaa ollenkaan. Johto vaan on niin ohut rimpula ja roikkuu miten sattuu, että sillehän piti tehdä jotakin. Saatan jopa vaihtaa sen johtimen paksumpaan, koska tämä on helppoa kun se menee niin selkeästi oikealta kolmanteen töpseliin sulakerasian alla.
Ja vai ei FINEssä ole Latauksen varotusvaloa. Ja varmaan on. Siellähän se hehkui kun kytkettiin näin. Joko se on viritelmä tai sitten ei, mutta valo toimii. Lisäksi tiedän nyt, mikä tuon latauksen joskus sotki. Se rimpulajohto oli hankautunut tai palanut jossain kuumassa. Termostaatissa tai pakosarjassa. Siitä sitten maihin ja lataus sekaisin.
Eli nyt sitten kaikki sähköiset apulaitteet toimivat, paitsi tietysti se pissapoika. No, niitähän saa aina romplata näissä.
Josko saisi huomenna FINEn kasaan. Rattiakselin suojat paikalleen, kytkimen säätö loppuun, vähän ikkunan kiilaamista ja ne pissapoikaset. Kuljettajan oveen täytyy asentaa ikkunan alareunan pehmikelista. Onneksi sellaisen sai ehjänä SL -raadosta.
Sitten jos oikein innokkaaksi heittäytyy niin vaihtaa lämppärin hanan uutta omistajaa varten. Sehän vuskaa eli ei vuoda vaan päästää nestettä kennoon kylmäasennossakin. FINEssä tämä on helppo tehdä, koska keskikonsolia ei ole ja hattuhyllykin on sieltä alhaalta ollut pois niin kauan kuin tämä minulla on ollut.
Kytkin on kyllä aika Ralli. Sen työliike on pieni. Palautus on heikko, mutta se palauttaa juuri siella irrotus- ja kiinnitysalueella eli ei luista eikä irrotuskaan ole huono. Lienee vikana pääsylinteri. Itse pidän tuollaisesta kytkimestä, mutta moni varmaan kammoksuu ja luulee vian olevan itse kytkimessä. Voihan tuon pääsylinterinkin vaihdella ihan vaan myyntimielessä.
Mitäpä muuta sitten kuin Myyntikuvia napsimaan ja linkittelemään. Jos nämä hommat onnistuvat niin porhallan FINEllä kunnon koetusajon Joensuuhun eli se 330km ja odottamaan innokkaita ostajia. Nähtäväksi jää meneekö kaupan tai meneehän näin hyvä yksilö kun hinnat sovitellaan mukaviksi. Katsastuksen lykkään siiheksi, kun alkaa olla oikea ostaja kiinnostunut. Tai voihan tuon katsastaakin vaikkei menisi kaupankaan heti.
Niin ja NEITIn pornotakapenkit täytyy muistaa mukaan. FINEn takapenkit ovat Joensuussa. Ei kun annoin FINEstä sille eräälle TurboLadaNuorelle takapenkit ja taisin saada jopa Vitosen vai Kympin niistä. FINEen tulee edesmenneen TIINEen takapenkit, jotka ovat todella hyväkuntoiset. Muutenkin tätä FINE näyttää tuossa kunnolla pyörillä ollessaan omaan silmään todella napakalta ja hyvältä. Ainoat kauneusvirheet on kuljettajan puoleisessa kyljessä. Se hemmetin huono massaus ja minun täppipaikkatöherrys siinä. No, sen voi korjata Joensuussa.
Ettäs tällaista Hyvää kuuluu FINElle ja kerrankin minulle myös. Monta voi olla Mutkua vielä edessä, mutta näitä tehdään ja näiden kanssa taistellaan koska harrasteesta on kyse.