Sivu 16/31

Lähetetty: 25.8.2006 21:40
Kirjoittaja Kimmo86
Röpisee, siis vuotaako se putki jostain? Ei tuo isolohko minun mielestä ole yhtään sen äänekkäämpi kuin takapotkut yleensä, ainakin ne yksilöt mitä olen itse päässyt ajamaan/ kuuntelemaan.

Itse laittaisin vaan läpihönkivän takapöntön ja pitäisin putken muuten orkkiksena jos se on vaan ehjä. Ainakin tuo minun asteekki mölyää ihan riittävästi tuolla yhdistelmällä :roll: :lol:

Lähetetty: 25.8.2006 21:52
Kirjoittaja Jokari
Kimmo86 kirjoitti:Röpisee, siis vuotaako se putki jostain? Ei tuo isolohko minun mielestä ole yhtään sen äänekkäämpi kuin takapotkut yleensä, ainakin ne yksilöt mitä olen itse päässyt ajamaan/ kuuntelemaan.

Itse laittaisin vaan läpihönkivän takapöntön ja pitäisin putken muuten orkkiksena jos se on vaan ehjä. Ainakin tuo minun asteekki mölyää ihan riittävästi tuolla yhdistelmällä :roll: :lol:
Siis kun polkee kaasua paikallaan ja kierrokset alkavat laskemaan niin röpisee, siis samaan tapaan kuin kunnon moottorijarrutuksessa. Tosin ihan vaan muutamia örähdyksiä...kyl sä tiedät äänen :wink: Putki ei vuoda muualta kuin päästä...

Pitäähän tuo putki muuten sellasta naurettavaa tuhinaa, mutta just kierrosten laskiessa ääntä sävyttää kunnon kumiseva resonanssiääni... :lol:

Eli pitänee laitattaa vaan takapönttö niinkuin meinasinkin...voi kyllä tosiaan yhdellä pöntöllä lähteä aika raa'at äänet...tai mistä sitä tietää. Samalla pitäis ehkä laittaa uusi keskiputki, koska tuo vanha ei liene kummoinen....tai samalla rahalla toinen pienempi läpivirtaava ja budjetti paisuu :lol:

Lähetetty: 26.8.2006 9:17
Kirjoittaja Jusu
Minun moottorini ei juurikaan röpöttele kaasua löysätessäkään ja kierrokset se ottaa ryntäyttäessä nopsasti ja silloinkin ääni on melkoisen räyhäkäs, tosin hieman siistimpi kuin kiihdyttäessä, jolloin se kuulostaa vielä raaemmalta ja pohdinkin josko se väännättäessä painaa putkea johonkin kiinni ja sitäkautta resonoi kovemmin.

Eikä tuo ääni vielä tärykalvoja tuhoa, enkä pelkästään sen tähden viitsisi ruveta mitään tekemäänkään, mutta kun tuo vakioputki ei tunnu isommilla kierroksilla oikein vetävän, ja kovemmassa ajossa pakosarjakin lämmähtää niin kovin että konepelliä raottaessa meinaa partajouhet vetää sykkyrään.

Eli virtaavampi viritys olisi hakusessa, mutta se saisi olla sitten kohtuu hiljainen. Ei ainakaan nykyistä äänekkäämpi.

Lähetetty: 1.9.2006 10:18
Kirjoittaja Jusu
Vaihdoin kotteroon 2107:n kuskinpenkin kun orkkispenkistä irtosi taas jousi, yksi oli jo irti ja toinen ropsahti eilen.
Ne lenkit millä jouset on penkin rungossa on kyllä ihan paskoja. Tuo nappiksen penkki on muutenkin semmoinen lättänä kun ei siinä ole hiiden minkäliehevonperskarvojen lisäksi juurikaan muuta topinkia.
Tuossa 07:n penkissä on kaikki jouset kunnossa ja toppaukset ryhdissa mutta selkänojaa on joku hitsastellut ja se on kyllä silminnähden kierossa istuimeen nähden, tosin ei tunnu istuessa mitenkään häiritsevästi.

Nyt on tukeva istua, tungin kiskon takapään alle sen puupalikan ettei se lattian kiinnitys vallan rasitu. Heppoisen oloinen keksintö sekin.
Täytyy katsella jos vaihtaisi ne loputkin penkit.

Lähetetty: 16.9.2006 22:22
Kirjoittaja Jusu
Ajattelinpa vaihtaa jakopään etulevyn ja vaihtaa samalla pakkasnesteet vesien tilalle.
Ostin 38mm hylsyn ja tekaisin siihen käyvän vääntiön. Koetin ruuvia ensin startilla auki ja sitten mäiskin lekalla mutta kun kone ei ollut millään jumitettuna niin ruuvi pysyi kiinni. Tuli siinä teuroessa pimeä joten tuumasin että se hänessä olkoon, kunnes joskus taas vipuan koneen irti. Viskasin syylärin paikoilleen ja kippasin sinne keväällä termarin vaihdossa talteen saamani nesteet ja loput lanttasin uutta.
Voisihan sitä tietty talviseisonnan aikana kammeta moottorin taas irti ja vaihtaa sitten sen etulevyn ja paremman kytkinlevyn ja autoon lootan ja jos tulisi vaikka kipattua koko kottero johonkin pusikkoon kyljelleen ja taikinoitua sinne toimiva jarruventtiili. Tai sitten ei.
Seisontaan se kuitenkin menee kuunvaihteessa kun vakuutusyhtiö peräsi seuraavaa taas maksuerää 1.10 alkaen, mutta ei nyt kiinnostanut laskunmaksu, joten soitin sinne että laitetaan vakuutus jumiin. Täytyy kaahata loppukuun aikana koko talven edestä ja käkistellä sitten seuraavat puoli vuotta käyttökorollalla.

Lähetetty: 22.9.2006 21:25
Kirjoittaja Jusu
Kakkosen tulpanjohto loikkasi irti jo toisen kerran tällä viikolla, seurauksena se että tehot putosi pikkulohkon tasolle ja kone kävi kuin warressa.
Aiemmin loikki nelospytyn johto, jolloin vääntelin liittimiä tiukemmiksi.
Mikähän piru niitä nyt hyppyyttää? Minä tinaan ne kohta kiinni. :evil:

Kone tempoo kyllä varsinkin kovasti kiihdyttäessä melkoisesti, ja rähjää toisinaan niinkuin olisi räjähtämäisillään koko paska. Melekoinen ohjus siis.

Jarrutkin tuntuvat ilmoja pidelleen, kun tahtoovat olla aika pehmoiset, saa runtata melkein lattiaan. Täytyypi pyöritellä ilmausruuveja.

Lähetetty: 24.9.2006 9:57
Kirjoittaja Jusu
Päästin jarrut ilmavaivoistaan ja niiden toiminta on nyt melkoisesti parempi.
Jarrunestesäiliön korkki oli taas jumiutunut kiinni eli tulppa purkui avatessa ja se pieni metallitappikin kilisi matkoihinsa. Koetin toista tulppaa mutta sekin takerteli joten vaihdoin koko törpön toiseen ja nyt korkki aukeaa purkumatta.

Kuulostelin koneen rähinää ja arvioin jossei se joka pytyllä pelaisi ihan täysiä. Mittailin puristukset josko niissä olisi jotain sanomista, mutta eipä paineissa vikaa tuntunut olevan, ruttua oli noin 12 kiloa joka pytyssä. Tulpat taas olivat kaikki tasaisen vaaleanruskeat, melkein harmaat joten kai se vähän laihalla käy.

Öljyä tuntuu hukkuvan johonkin, vähän se vuotaakin mutta sitä kuluu silti enempi, kohta pari litraa on mennyt siinä aikana kun olen sillä nyt ajanut.
Ei se savutakaan eikä tulpissakaan karstaa ollut, mutta tuo käy kyllä välillä sen verran kuumana, ettei karstaa varmaan pääse juurikaan muodostumaan.
Öljynpainemittarin näyttämä kierroksilla saattaa olla mitä tahansa yhden ja kolmen kilon väliltä. Tyhjäkäynnillä mittari näyttää normaalisti nollaa eikä öljynpainevalo loimota joten kaipa siellä jotain kiertää kun pitää huolen että öljyä on.

Taitaa lopunviimein olla aika paska kone, mutta olkoon, kunhan poweria on. Mikäs homma tuo nyt on taas vaihtaa jos se lopputilin ottaa.

Lähetetty: 30.9.2006 21:13
Kirjoittaja Jusu
Autossa haisi eilen melkoisesti paskalle ja totesin käryn lähtevän kuskin kumimatosta, ilmeisesti siihen on kengänpohjassa jotain guanoa kulkeutunut. Haju lähti kun pesin maton.

Tänään sitten kaahasin Ladalla kuin viimeistä päivää ja viimeinenhän se toistaiseksi olikin kun se on huomisesta huhtikuuhun seisonnassa.
Täytyypi joku päivä siivota ja pestä se kun se ei nyt enää ajossa likaannu.

Lähetetty: 6.10.2006 18:11
Kirjoittaja jaha
siinä on vissii 1500 kaasari ellen aivan väärin muista! mutta oli mitä oli kaasari on kuitenki!enkä pysyny tolla helwetin yks piste vakio (1,7.n)paskalla perässä ku otettii kiihdytys kisat!

Lähetetty: 29.10.2006 20:52
Kirjoittaja Jusu
Herättelin Ladaakin välillä.
Lunta oli päällä ja jonkin verran myös sisälläkin kun pohjoistuuli oli sitä tunkenut ikkunanraosta sisään.
Ryyppy toimii edelleen päin helvettiä ja öljynpaineet seilaili entiseen malliin. Muuten kone pauhaa hyvin ja hyvin ruopi joka vaihteella.
Latasin akun ja kuivasin huurtuneet lasit laittamalla autoon 2kW lämppärin pariksi tunniksi.
Painoin renkaisiin lisää ilmaa ja rassasin pyyhkijänsulat irti jäätymästä.
Talviunet jatkukoon, vaikka pilalle se tuolla kyllä menee...

Lähetetty: 29.10.2006 22:29
Kirjoittaja Kimmo86
Taivasalla joutuu minunkin kesäautoprojekti seisomaan. Mutta minkäs teet, parempi kait sekin kuin paalissa tai tuningissa :wink:

Jarrulevyt pitäisi varmaan öljytä tai ottaa irti, nehän tuossa seisotuksessa nopeiten mätänee..

Lähetetty: 30.10.2006 10:01
Kirjoittaja larssi21074
Ei vaan sais mennä öljyä paloihin.

Lähetetty: 15.1.2007 10:53
Kirjoittaja Jusu
Koetin siirtää Ladanropposta pois lumitöiden tieltä, kun tuli pysäköityä se joulun tienoilla vähän pahasti tuohon tallin eteen.
Auto käynnistyi vallan mainiosti mutta kun sysäsin ykkösen silimään ja meinasin rivuutella etiäpäin, niin kytkytin ei noussut mihinkään.
Nostin pedaalin lattiasta mutta eipä tapahtunna mittee. Kaivauduin pellin alle ja tirkistelin kytkinsylinterin suuntaan, siellähän se sojottaa lootan kyljessä ja pitää kytkinkahvelia painettuna palautusvieteri pitkällään. Työsylinteri lie siis nyt selevä. Pääsylinteri palautui kyllä ja nyt pedaali ei painu taas mihinkään.

Täytyy jossain vaiheessa tonkia sitä sylinteriä, josko saisi sen palautumaan sen verran että saisi katiskan ajettua vaikka startilla tuonne pusikkoon.

Kartoitin viimeksi sitä työmäärää, mikä niiden takajarrujen kanssa nyt olisi, paineensäätimen lisäksi pitäisi uusia siihen liitettävät putket (yht. n. 4,5 metriä), takajarruletku ja varmaan käsijarruvaijerikin, joka tuntuu taas takertelevan, takajarrusylinteritkin piti viimeksi purkaa ja herkistellä...

Minne menit motivaatio prrkele...?


Ediittiä: Työsylinteri sai tutustua vasaraan ja alkoi toimia jotenkuten tahmeasti joten sain rivuuteltua larvannon hangesta toiseen. Aivan pohjaan asti en iljennyt kytkintä painaa jos siellä ääripäässä on nyt joku pykälä mihin se takertuu.

Lähetetty: 14.3.2007 15:07
Kirjoittaja Jusu
No nyt on se saakelin jarrupaineensäädinkin irti, sen kannattimen kiinnitysruuveista kaksi ja tangon kannattimen ruuveista toinen poikki sekä jarruputket paskana. Eli putket uusiksi ja improvisaatiotehtävänä jotta millä helevetillä minä uuden säätimen sinne sitten takaisin ripustelen, täytyy kai vain hitsata se kannatin takaisin autoon.

Säädin itsessään ei ollut kovin jumittunut, mäntä lähti nitkuttamalla liikkeelle kun olin saanut hakattua sen tangon irti. Tangon akseli oli niin juntturassa että tanko esti männän liikkeen. Jospas tuon olisi saanut jotenkin paikallansa hakattua liikkeelle niin ei olisi koko jarruja tarvinnut särkeä, mutta onpa koko víttumaisessa paikassa mokoma käikäle tehdä sille yhtään mitään. Otin irrotustakin varten takaänkkärin ja iskarin pois.

Jospa tuon ensi kuuhun mennessä saisi kasaan, kun alkaa vakuutus ja pääsisi taas ajelemaan ja katsastelemaan. Vai jokohan mokoma maailmanlopun paskakasa joutaisi kierrätykseen...

Lähetetty: 15.3.2007 17:03
Kirjoittaja Jusu
Kävin sitten aamulla ostamassa sen tuomiopäivän jarrusäätimen ja uudet putket. Otin mitat motonetin luettelosta kun en viitsinyt alkaa niistä pätkistä mittailemaan, osa oli vielä autossa paikoillaankin. Putket passasi niillä mitoilla vallan mainiosti.

Päästäkseni auton alle kallistin autoa vetämällä liinan katon yli ja vinssaamalla taljalla koivusta. Kattoon tuli pikkuruinen luttu entisten lisäksi.
Sen pitkän putken pujottelussa teki jo mieli viskata koko kartaani helevettiin sieltä sotkemasta.

Uuden säätimen mukana ei tullut suojakumia joten piti ottaa se toisesta jumiutuneesta säätimestä, koska autossa olleen kortongin turvotin viime keväänä CRC:llä liki nyrkinkokoiseksi. Möträsin lopuksi koko suojuksen täyteen vaseliinia, josko nyt pysyisi auton loppuiän kunnossa.
Kannatinraudan hitsasin takaisin lattiaan niistä kohtaa joista meni ruuvit poikki, joten siellä on ja pysyy.

Täytyy se jarruletku vielä vaihtaa ennen kuin kippaan uudet nesteet systeemiin.