Sivu 146/170
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 25.7.2013 14:48
Kirjoittaja Jouska
Moi,
Minä puolestani tein isomman lämmityslaitteen remontin.
Purin kojetaulun pois, otin vanhan lämmityslaitteen kennon pois, laitoin sen uuden ZAZ-1102 Tavrian messinkikennon tilalle. Kaikkien letkujen kiinnitys hyvälaatuisilla letkunkiristimillä ja tiivistemassalla jottei vuoda tulevaisuudessa. Tuo vanha kenno, muovista ja alumiinista tehty, paljastui täysin sudeksi joten ihme ettei se lämpöä anna kummemmin. Nestetilavuus siinä on aivan onneton, vuotanutkin se oli. Merkinnöistä päätellen se on ulkomaalaisperäinen lisenssivalmiste, eikä mikään neuvosto-insinöörien suunnittelema laatutekele. Ehkä tästä lisää myöhemmin.
Sitten kunnostin ilmansäätövivuston keskikonsolista. Sen muovirunko oli päreinä, ja vaijerit irti. Uusi ilmansäätövivusto tilalle, metalliklipsit kiinnittämään vaijereita, liimaa pitämään klipsit paikallaan ja sitten vaan koko komeuden kasaus. Siinä kasauksessa meni sitten enemmään aikaa.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 25.7.2013 19:05
Kirjoittaja Smoppi
Jostain vuotaa ilmeisesti vaihteistoöljyä minun Samara. Vuoto on vaihteiston etupuolella, eli se ei voi tulla vetoakselien stefoista tai vaihdekepin mekanismin stefasta. Kytkinkopastakaan se ei näyttäisi tulevan. Voiko se muka vaihteiston lohkojen välistä alkaa yhtäkkiä vuotamaan?
Jostain käsittämättömästä syystä tuo vuotaa vain tässä Kuopiossa kerrostalon pihassa, ja aina kun vien sen johonkin parempaan paikkaan tutkittavaksi niin lakkaa vuotamasta. En edes tiedä onko tuo vaihteistoöljyä, mutta vuodon kirkkaus viittaisi siihen. Ei se ainakaan kovin vahvasti vaihteistoöljyltä haise kyllä. Pitäisi pestä koko konetila reilulla vesisuihkulla, niin saisi ainakin sen mahdollisuuden pois, että "vuoto" onkin jarrurempan yhteydessä jarrunestesäiliön ohi kaadettua jarrunestettä, joka on hiljakseen valunut vaihteiston alapuolelle ja vuotaa nyt siitä pois.
Jos kytkinakselin stefa vuotaa, niin onkos tuo kovin hankala vaihtaa? Vetoakselien stefat nyt ainakin lienevät aika helpot vaihtaa. Omituista vaan kun tuo vuoto ei näytä stefoista tulevan. Vaihteiston takapään stefat on ihan kuivat ympäriltään ja myös tuo vuoto vaikuttaa tulevan jostain muualta kuin kytkinkopasta.
EDIT: Huolto-CD:n kuvien perusteella se ei kyllä voi kytkinakselin stefasta vuotaakaan, koska se stefa on öljynpintaa ylempänä. Mistä ihmeestä se sitten voi tihkua?
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 25.7.2013 19:59
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Minullahan oli tässä taannoin eräänkin VäliPala -nimisen Samaran kanssa puljausta öljyvuotojen kanssa. No, siinä vuoto oli lopulta suoraa lorotusta ja tuli kampiakselinetupäänstefasta kun öljynpainetasausmäntä ei toiminut kunnolla.
Koskaan ei saatu vuotoa aikaan kun auto oli pukeilla tai nosturilla vaikka kuinka huudatettiin. Yritin kysellä apuja täältäkin ja ohjeeksi sain että "ota silmä käteen ja katso mistä vuotaa".
En tässä väitä että Smoppin Samsara vuotaisi samoin, mutta pirullinen oli analysoida se VäliPalan vuoto.
Voihan tuo paineentasausmäntäongelma oireilla ensin pienenä vuotona kampparistefasta.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 25.7.2013 20:16
Kirjoittaja Smoppi
Tuo vaihteiston suunnalta tihkuva litku on liian kirkasta moottoriöljyksi. Moottoriöljy on jo lähes mustaa.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 25.7.2013 23:10
Kirjoittaja samarai
Tuli mieleen, ettei se tulisi jarrupääsylinteristä. Joskus vuosia sitten itsellä tiputti sieltä tehostajan välistä.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 25.7.2013 23:29
Kirjoittaja Smoppi
Ei häviä jarrunestettä.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 26.7.2013 9:43
Kirjoittaja pressa
Smoppi kirjoitti:Jostain käsittämättömästä syystä tuo vuotaa vain tässä Kuopiossa kerrostalon pihassa, ja aina kun vien sen johonkin parempaan paikkaan tutkittavaksi niin lakkaa vuotamasta.
Ota se moottorin alapelti kokonaan pois. Joskus korjaamolle tuotiin auto joa vuoti öljyä. Kun pohjamuovi otettiin pois paljastui syy. Pohjamuovin päällä oli puhdasta öljyä (kun oli öljynvaihdossa kaadettu ohi), ja kun auto oli tietyllä lailla kallellaan niin muovinpäältä pääsi öljyä valumaan maahan.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 27.7.2013 12:31
Kirjoittaja Jouska
Jouska kirjoitti: Tuo vanha kenno, muovista ja alumiinista tehty, paljastui täysin sudeksi joten ihme ettei se lämpöä anna kummemmin. Nestetilavuus siinä on aivan onneton, vuotanutkin se oli. Merkinnöistä päätellen se on ulkomaalaisperäinen lisenssivalmiste, eikä mikään neuvosto-insinöörien suunnittelema laatutekele.
Moi,
Tuossa vielä kuva alumiinisesta lämmityslaitteen kennosta muillekkin nähtäväksi, "licence Sofica". Viittaisikos teksti Bulgariaan??
Kennoon on laitettu tuollaista kierre makaroonia kai parantamaan lämmön jakautumista tasaisemmin. Samalla kennossa olevan nesteen määrä jää kovin vähäiseksi. Voi voi, olisivat vaan pysyneet alkuperäisessä Neuvostoliittolaisessa mallissa.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 27.7.2013 13:33
Kirjoittaja Smoppi
Taitaa olla samanlainen kenno minun Samarassa. Itsellä ainakin tuntuu toimivan niinkin hyvin, että kun lämmityslaitteen laittaa kylmimmältä kuumimmalle vaikka näin kesälläkin, niin moottorin lämpötilamittarista voi seurata kun moottorin lämpötila ensin laskee lämppärin kennolta virtaavan kylmän veden takia ja alkaa sitten taas vähitellen nousta. Onhan minulla kuvakin, kun ulkona oli -20 astetta pakkasta ja Samaran sisällä +35 astetta hellettä. Ja itselläni taitaa vieläpä olla enemmän tai vähemmän tukossa lehdistä tuo kenno.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 27.7.2013 13:57
Kirjoittaja Jouska
Moi,
Hyvinkin tuo kenno tuottaa lämpöä jos ajelee esim. kantateitä 80 km/h pitempiä matkoja. Toista se on kaupungissa kun ajelet talvella sen 20-50 km/h lyhyitä matkoja ja vähän väliä pysähtelet liikennevaloihin.Silloin vesi ei kierrä tarpeeksi siellä kennossa, saati saisi moottorin lämpimäksi.
Korjasin lämmitysjärjestelmän niin että kaikki läpät toimivat ja sitten ei muuta kuin odottamaan talvea.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 27.7.2013 16:23
Kirjoittaja Smoppi
Ei ainakaan minulla moottori edes talvella lämpiä taajama-ajossa ennenkuin on ajeltu joku 5 kilometriä vähintään. Eihän sieltä mitenkään voi tulla lämmintä ennenkuin jäähdytysvesi on lämmintä. Tuo kuparikenno kyllä varmaan varaa lämpöä paremmin ja sen takia liikennevaloissa ym. tyhjäkäynnillä seisoessa, kun veden virtaus kennoon on pientä, tulee lämmintä paremmin sisään tuolla kuparikennolla. Moottorin käydessä kierroksilla hyöty lienee aika marginaalinen.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 27.7.2013 18:07
Kirjoittaja Jouska
Moi,
Juuri näin.
Vaihdoin autooni sen leveämmän satakympin laturin hihnan, ensimmäistä kertaa tässä autossa. En sitä ihmeemmin kiristänyt vaan ainakin uutena pyörii helposti ja kevyesti.
Moottori, tai jakopään puoli on laskeutunut vuosien väsyttämänä pari senttiä alemmaksi, kannattimet kai kuoleentuneet. Hihnapyörä ottaa kiinni pohjapellin reunaan aina kuopissa tai vasemmalle kääntyvissä mutkissa.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 27.7.2013 18:42
Kirjoittaja Smoppi
Minullakin hankaa hihnapyörä siihen peltiin. Kunhan tulee nuo pitkittäiset tukikumit uudet niin vaihdan ne.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 1.8.2013 19:56
Kirjoittaja Smoppi
Sellaisen asian muuten olen huomannut, että kun auto on seissyt pitkään (esim. pari viikkoa, tosin helteellä pari päivääkin riittää), niin varsinkin kylmäkäynnistyksessä tyhjäkäynti nousee tosi korkeaksi. Äskenkin toverin parkkipaikalta lähtiessä ihan tyhjäkäynnillä ajaessa auto alkoi sutimaan kun parkkipaikalla oli hiekkaa. Johtuuko tuo polttoainehöyryjen talteenotosta? Eli että ruisku syöttäisi polttoainehöyryjä moottoriin, ja kun niitä höyryjä on kertynyt paljon niin tyhjäkäyntiä joutuu nostamaan, jotta ne saadaan kaikki syötettyä?
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 8.8.2013 15:31
Kirjoittaja Smoppi
Nyt on vilkun viiksi vaihdettu, mutta automaattinen palautus ei toimi vieläkään. Outoa.
Peilit vaihdoin myös. Niitä säätäessä lakkasi kuskin ovi avautumasta ulkopuolisesta kahvasta. Eipä siinä muuta kuin ovipahvi pois ja tutkimaan. Entinen omistaja oli omien sanojensa mukaan tähän vaihtanut ovenkahvan. Olin jo aikaisemmin yhden rautalankasokan sinne tehnyt, kun lakkasi toimimasta avaimenreikä, koska sieltä puuttui se sokka joka pitää sitä pyörivää osaa paikoillaan. Näköjään sieltä puuttui myös eräs toinen sokka, jonka tehtävänä olisi lukita se kahvan mekanismin eräs tappi paikoilleen.

Laitoin sen tapin tilalle rautalankaa. Toivottavasti kestää. Kumma juttu, etteivät jotkut saa jotain hemmetin Samaran ovea koottua oikein.
Milläs tekniikalla tuo silikoninen venttiilikopan tiiviste kiristetään? Entä pitäisikö sen tiivisteen olla pehmeä? Minusta tuo tuntuu koostumukseltaan ihan samanlaiselta kuin se motonetin myymä musta kumitiiviste.