Sivu 142/218

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 10.9.2009 21:14
Kirjoittaja Jokari
Juu kyllä kulunut rengas soi p*rkeleesti verrattuna uusiin...ero on tuntuva usein jo 8mm -> 4 mm

Mitä näihin äänieristyskysymyksiin tulee, niin autoa jonka suunnittelussa ei ole käytetty rahaa ja vaivaa erilaisiin akustiikkatesteihin yms. äänentasoa laskeviin toimenpiteisiin, on vaikea saada hiljaiseksi. Ei auta bitumit eikä muut kun koko auto aiheuttaa erilaisia ääniä...kylmä tosiasia.

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 11.9.2009 0:50
Kirjoittaja Marko
Ehkä se kuitenkii johtuu täs tapaukses renkaist,koska mie en oo huomannu meluu tai sitte on kuulo huonontunu.Jos pyörän laakeritkin on ehjät,nii vaihtoehtoja oli edellämainitut kaks.

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 13.9.2009 17:11
Kirjoittaja tinuri
No kerran tässä taisi olla maininta noista Nokian Q kitkakumeista ja niiden hiljaisuudesta niin lisäänpä oman kokemuksen nyt tähän. Isä ukolla oli Ladassa Continentalit ensiasennus kesärenkaina ja olivat ihan hyvät ajaa, mutta kuluivat alle yllättävän nopeasti. Tämän jälkeen ukko arveli laittaa elämän risaiseksi ja ostaa kojautti Micheliinin Energy X renkaat koossa 175/70 13. Ja todellakin hiljaiset ja mukavat renkaat. Aivan kevät karkealla asfaltilla vain hivenen vollotusta. Nyt alla Nokian NRe koossa 175/65 14 ja ei voi puhuakkaan samassa lauseessa Micheliinin kanssa.

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 13.9.2009 18:56
Kirjoittaja Jaska HKI
tinuri kirjoitti:No kerran tässä taisi olla maininta noista Nokian Q kitkakumeista ja niiden hiljaisuudesta niin lisäänpä oman kokemuksen nyt tähän. Isä ukolla oli Ladassa Continentalit ensiasennus kesärenkaina ja olivat ihan hyvät ajaa, mutta kuluivat alle yllättävän nopeasti. Tämän jälkeen ukko arveli laittaa elämän risaiseksi ja ostaa kojautti Micheliinin Energy X renkaat koossa 175/70 13. Ja todellakin hiljaiset ja mukavat renkaat. Aivan kevät karkealla asfaltilla vain hivenen vollotusta. Nyt alla Nokian NRe koossa 175/65 14 ja ei voi puhuakkaan samassa lauseessa Micheliinin kanssa.
Minullakin oli ensiasennusrenkaina Continentalit.Viis kesää niillä ajoin ehkä 40tkm.Sitten vanhemmiten muutuivat koviksi ja liirtoherkiksi.Nyt on Nokialaiset,pehmeämmät mutta ei sen hiljaisemmat.Pitää harkita Micheleneitä?

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 14.9.2009 9:41
Kirjoittaja Lada-Jussi
siskon 140 tkm ajetusta 2001 vuoden 110:stä oli hajonnut lämmityslaitteen puhallin, onneksi Samaran puhallin on sama, joten osa oli helppo löytää. ko auton 16v kone vuotaa kannesta jostain öljyä ympäri konetta ja osa löytyy ilmanputsaristakin. ehkä siksi auto on vähän nuhaisempi kuin vastaavanlainen pari vuotta uudempi ja puolet vähemmän ajettu.

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 14.9.2009 18:29
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!

Jos öljyä on ilmansuodattimen sisällä, viittaa se joko siihen, että moottorissa on jossain vaiheeessa ollut liikaa öljyä tai (epätodennäköisempi vaihtoehto) että ohipuhallus mäntien ohi kampikammioon on suuri.

Valitettavasti sisältä öljyinen ilmansuodatin ennakoi ilmamassa-anturille lyhyttä käyttöikää. "Nuhaisuus" voi olla im-anturin likaantumisesta johtuvaa.

menestystä

SvS

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 22.9.2009 17:22
Kirjoittaja Jaakkima
Eipä ollut vain takapönttö Possusta tukossa, oli nimittäin katin sisuskalut irti ja koko putki vaihtoon. Eli vika oli jo "uutena" ja asiasta sovittu myyjäliikkeen kanssa.

Nuo tallissa ylimääräisenä pyörineet 15" tinapyörät 195/50 renkailla ovat myös löytäneet tiensä alle. Edestä ei tietenkään sopinut pyörimään ihan ilman säätöä, mutta takavedosta lainatuilla levityspaloilla saatiin lisää tilaa eikä tule edes kaaresta ulos. Samalla herkistyi ohjaus huomattavasti verrattuna 175/65R14 Nokian NRe:n verrattuna.

Kävipä tuo kalvotuksessakin.

Mutta muuten ei ihmeitä kerrottavaa. Toki tukkoinen katti haittaa hieman menoa, mutta sekin korjaantuu pian.

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 27.9.2009 18:28
Kirjoittaja Jaakkima
Tuollainen siitä nyt on sitten "kuoriutunut" meidän omistuksessa:
Kuva

Mutta suuri maa ja liian suuret toleranssit pakoputken asennuksessa.

Keskiputki oli kyllä ihan oikean pituinen ja mallinen, mutta äänenvaimennin vaatimattomasti 70 mm liian takana. Tästä siis aiheutui omat kommervenkit sen asentamisessa, mutta siellä se nyt on. Täytyy etsiä uusi, kunhan saan passin takaisin konsulaatista uudella viisumilla.

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 28.9.2009 12:33
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!

Se 70 mm:n mitoitusero täsmäisi hyvin Euro 3 -mallisen (vanhan) Samaran ja 2111:n pakoputkistojen mittaeroihin. Samaran putkisto on sen noin 70 mm lyhyempi.

Samara II:n putkistoa en tunne.

***

Auto on muuten "nätti kuin sika pienenä" ;)

menestystä oikean osan hankintaan

SvS

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 28.9.2009 23:01
Kirjoittaja Jaakkima
Tiedä tuota, mutta sama varaosanumero oli stansatttu uuden putken pöntön kuoreen kuin alkuperäiseen.

Kait tuohon pitää vielä lisävalot keulalle laittaa. Vaikka kaukovalot suhteellisen hyvät onkin, eikä tuolla hirveästi taajama-alueen ulkopuolella ajeta, niin on se kiva nähdä mitä siellä edessä on. Liekö osittain syynä se että viimeiset 15 vuotta lisäpitkät on aina keulalla ollut, niin on tottunut todella hyviin valoihin.

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 29.9.2009 6:31
Kirjoittaja Ukki
Tervehdykset toivottelen.
Lisäpitkistä sen verran, että onko muilla vähän samanlaisia kokemuksia, jos on hyvien kaukovalojen lisäksi laitettu lisäpitkät. Niiden ollessa päällä ja vaihdettaessa puolivaloille on jonkun hetken kuin olisi menettänyt näkökykyään. Tämä varsinkin syyspimeällä. Ilmiö johtuu varmaankin silmän sopeutumis nopeudesta. Saattaa olla riski onnettomuudelle tämä hetkellinen "sokeus" sillä onhan se pois siitä reaktioajasta.

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 29.9.2009 10:56
Kirjoittaja Jaakkima
Ai niin tuosta pakoputkesta, tuo väliputki siis on mallia Euro3 ja pituus ero Euro2:sen putkeen on huomattava. Kumpaakin kun on tullut käsissä pyöriteltyä.

Volvossa on omien hyvien kaukovalojen lisäksi hyvät lisäpitkät keulalla, enkä tuota näkyvyyden poistumista ole havainnut. Tai sitten on vain vuosien saatossa oppinut katsomaan siten ettei sitä enää huomaa.

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 29.9.2009 11:33
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Jaakkima kirjoitti:Ai niin tuosta pakoputkesta, tuo väliputki siis on mallia Euro3 ja pituus ero Euro2:sen putkeen on huomattava. Kumpaakin kun on tullut käsissä pyöriteltyä.
Niin on, Euro 3:ssa on pitkä katalysaattorin ulostuloputki, jossa valvontahappianturi, joten väliputki on vastaavasti lyhyempi.

Äkikseltään vaikeasti havaittava ero on Euro 3 Samaran ja Euro 3 110:n putkistossa: Samarassa on katalysaattorin ulostuloputki sen noin 7 cm lyhyempi kuin 110:ssa. Itse huomasin asian vasta, kun olin jo 110-sarjalaisen alla Samaran katalysaattoria asentamassa.

Siitä tuli mieleen, että olisi Wenään puolella valmistuksessa jokin erikoisempi väliputki, jolla voitaisiin eri katalysaattoreita yhdistää takavaimentimeen. Mutta kun varaosanumerokin on sama, ei siitä siis liene kyse.

parhain terveisin

SvS

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 30.9.2009 5:58
Kirjoittaja Ukki
Tervehdykset toivottelen.
Helppo ja halpa konsti jousituksen napsahtelujen ja muidenkin äänien sekä toiminnan korjauskonsti. Ystävässä napsahteli jousitus ja oli sellainen pykälittäinen. Ajettu suureksi osaksi tasaisia teitä. Kävin sitten ajamassa 10km vanhaa metsäautotietä, jossa alusta ja vieterit joutuivat toimimaan ääriasentoihinsa saakka. Tämän reissun jälkeen napsahtelut ja kulmikkuus olivat hävinneet ja HB oli ajotuntumaltaan kuin toinen auto, oikeastaan parempi kuin se on koskaan ollut.

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 30.9.2009 10:38
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Jaakkima kirjoitti:Kait tuohon pitää vielä lisävalot keulalle laittaa. Vaikka kaukovalot suhteellisen hyvät onkin, eikä tuolla hirveästi taajama-alueen ulkopuolella ajeta, niin on se kiva nähdä mitä siellä edessä on.
Terve!

Jos lisävalojen asennus on siinä ja tässä, olisi yksi mahdollisuus valojen (myös lähi-) parantamiseen hankkia uudet valaisimet (vanhat lienevät jo vähän himmentyneet) sekä aseteltava jännitesäädin, jolla jännitettä voisi nostaa noin 0,5 tai noin 1 volttia. Jännitetason nosto on hyödyllinen myös akun kannalta (keväästä 2004 alkaen on nostettu jännite "vakiovarusteena").

Aseteltavasta jännitesäätimestä m/omavalmiste on juttua http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 26&t=23488

Wenään hallitsemilta alueilta niitä saa tehdasvalmisteisinakin.

parhain terveisin

SvS