Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Juu kyllä kulunut rengas soi p*rkeleesti verrattuna uusiin...ero on tuntuva usein jo 8mm -> 4 mm

Mitä näihin äänieristyskysymyksiin tulee, niin autoa jonka suunnittelussa ei ole käytetty rahaa ja vaivaa erilaisiin akustiikkatesteihin yms. äänentasoa laskeviin toimenpiteisiin, on vaikea saada hiljaiseksi. Ei auta bitumit eikä muut kun koko auto aiheuttaa erilaisia ääniä...kylmä tosiasia.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Marko
Viestit: 981
Liittynyt: 7.2.2006 19:48
Paikkakunta: Инкероинен,Коувола

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Marko »

Ehkä se kuitenkii johtuu täs tapaukses renkaist,koska mie en oo huomannu meluu tai sitte on kuulo huonontunu.Jos pyörän laakeritkin on ehjät,nii vaihtoehtoja oli edellämainitut kaks.
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
tinuri
Viestit: 412
Liittynyt: 22.8.2009 21:43
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja tinuri »

No kerran tässä taisi olla maininta noista Nokian Q kitkakumeista ja niiden hiljaisuudesta niin lisäänpä oman kokemuksen nyt tähän. Isä ukolla oli Ladassa Continentalit ensiasennus kesärenkaina ja olivat ihan hyvät ajaa, mutta kuluivat alle yllättävän nopeasti. Tämän jälkeen ukko arveli laittaa elämän risaiseksi ja ostaa kojautti Micheliinin Energy X renkaat koossa 175/70 13. Ja todellakin hiljaiset ja mukavat renkaat. Aivan kevät karkealla asfaltilla vain hivenen vollotusta. Nyt alla Nokian NRe koossa 175/65 14 ja ei voi puhuakkaan samassa lauseessa Micheliinin kanssa.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

tinuri kirjoitti:No kerran tässä taisi olla maininta noista Nokian Q kitkakumeista ja niiden hiljaisuudesta niin lisäänpä oman kokemuksen nyt tähän. Isä ukolla oli Ladassa Continentalit ensiasennus kesärenkaina ja olivat ihan hyvät ajaa, mutta kuluivat alle yllättävän nopeasti. Tämän jälkeen ukko arveli laittaa elämän risaiseksi ja ostaa kojautti Micheliinin Energy X renkaat koossa 175/70 13. Ja todellakin hiljaiset ja mukavat renkaat. Aivan kevät karkealla asfaltilla vain hivenen vollotusta. Nyt alla Nokian NRe koossa 175/65 14 ja ei voi puhuakkaan samassa lauseessa Micheliinin kanssa.
Minullakin oli ensiasennusrenkaina Continentalit.Viis kesää niillä ajoin ehkä 40tkm.Sitten vanhemmiten muutuivat koviksi ja liirtoherkiksi.Nyt on Nokialaiset,pehmeämmät mutta ei sen hiljaisemmat.Pitää harkita Micheleneitä?
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

siskon 140 tkm ajetusta 2001 vuoden 110:stä oli hajonnut lämmityslaitteen puhallin, onneksi Samaran puhallin on sama, joten osa oli helppo löytää. ko auton 16v kone vuotaa kannesta jostain öljyä ympäri konetta ja osa löytyy ilmanputsaristakin. ehkä siksi auto on vähän nuhaisempi kuin vastaavanlainen pari vuotta uudempi ja puolet vähemmän ajettu.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Jos öljyä on ilmansuodattimen sisällä, viittaa se joko siihen, että moottorissa on jossain vaiheeessa ollut liikaa öljyä tai (epätodennäköisempi vaihtoehto) että ohipuhallus mäntien ohi kampikammioon on suuri.

Valitettavasti sisältä öljyinen ilmansuodatin ennakoi ilmamassa-anturille lyhyttä käyttöikää. "Nuhaisuus" voi olla im-anturin likaantumisesta johtuvaa.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2702
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Eipä ollut vain takapönttö Possusta tukossa, oli nimittäin katin sisuskalut irti ja koko putki vaihtoon. Eli vika oli jo "uutena" ja asiasta sovittu myyjäliikkeen kanssa.

Nuo tallissa ylimääräisenä pyörineet 15" tinapyörät 195/50 renkailla ovat myös löytäneet tiensä alle. Edestä ei tietenkään sopinut pyörimään ihan ilman säätöä, mutta takavedosta lainatuilla levityspaloilla saatiin lisää tilaa eikä tule edes kaaresta ulos. Samalla herkistyi ohjaus huomattavasti verrattuna 175/65R14 Nokian NRe:n verrattuna.

Kävipä tuo kalvotuksessakin.

Mutta muuten ei ihmeitä kerrottavaa. Toki tukkoinen katti haittaa hieman menoa, mutta sekin korjaantuu pian.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2702
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Tuollainen siitä nyt on sitten "kuoriutunut" meidän omistuksessa:
Kuva

Mutta suuri maa ja liian suuret toleranssit pakoputken asennuksessa.

Keskiputki oli kyllä ihan oikean pituinen ja mallinen, mutta äänenvaimennin vaatimattomasti 70 mm liian takana. Tästä siis aiheutui omat kommervenkit sen asentamisessa, mutta siellä se nyt on. Täytyy etsiä uusi, kunhan saan passin takaisin konsulaatista uudella viisumilla.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Se 70 mm:n mitoitusero täsmäisi hyvin Euro 3 -mallisen (vanhan) Samaran ja 2111:n pakoputkistojen mittaeroihin. Samaran putkisto on sen noin 70 mm lyhyempi.

Samara II:n putkistoa en tunne.

***

Auto on muuten "nätti kuin sika pienenä" ;)

menestystä oikean osan hankintaan

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2702
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Tiedä tuota, mutta sama varaosanumero oli stansatttu uuden putken pöntön kuoreen kuin alkuperäiseen.

Kait tuohon pitää vielä lisävalot keulalle laittaa. Vaikka kaukovalot suhteellisen hyvät onkin, eikä tuolla hirveästi taajama-alueen ulkopuolella ajeta, niin on se kiva nähdä mitä siellä edessä on. Liekö osittain syynä se että viimeiset 15 vuotta lisäpitkät on aina keulalla ollut, niin on tottunut todella hyviin valoihin.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Avatar
Ukki
Viestit: 1876
Liittynyt: 3.2.2007 9:00
Paikkakunta: Kajaani

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Tervehdykset toivottelen.
Lisäpitkistä sen verran, että onko muilla vähän samanlaisia kokemuksia, jos on hyvien kaukovalojen lisäksi laitettu lisäpitkät. Niiden ollessa päällä ja vaihdettaessa puolivaloille on jonkun hetken kuin olisi menettänyt näkökykyään. Tämä varsinkin syyspimeällä. Ilmiö johtuu varmaankin silmän sopeutumis nopeudesta. Saattaa olla riski onnettomuudelle tämä hetkellinen "sokeus" sillä onhan se pois siitä reaktioajasta.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2702
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Ai niin tuosta pakoputkesta, tuo väliputki siis on mallia Euro3 ja pituus ero Euro2:sen putkeen on huomattava. Kumpaakin kun on tullut käsissä pyöriteltyä.

Volvossa on omien hyvien kaukovalojen lisäksi hyvät lisäpitkät keulalla, enkä tuota näkyvyyden poistumista ole havainnut. Tai sitten on vain vuosien saatossa oppinut katsomaan siten ettei sitä enää huomaa.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Jaakkima kirjoitti:Ai niin tuosta pakoputkesta, tuo väliputki siis on mallia Euro3 ja pituus ero Euro2:sen putkeen on huomattava. Kumpaakin kun on tullut käsissä pyöriteltyä.
Niin on, Euro 3:ssa on pitkä katalysaattorin ulostuloputki, jossa valvontahappianturi, joten väliputki on vastaavasti lyhyempi.

Äkikseltään vaikeasti havaittava ero on Euro 3 Samaran ja Euro 3 110:n putkistossa: Samarassa on katalysaattorin ulostuloputki sen noin 7 cm lyhyempi kuin 110:ssa. Itse huomasin asian vasta, kun olin jo 110-sarjalaisen alla Samaran katalysaattoria asentamassa.

Siitä tuli mieleen, että olisi Wenään puolella valmistuksessa jokin erikoisempi väliputki, jolla voitaisiin eri katalysaattoreita yhdistää takavaimentimeen. Mutta kun varaosanumerokin on sama, ei siitä siis liene kyse.

parhain terveisin

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Ukki
Viestit: 1876
Liittynyt: 3.2.2007 9:00
Paikkakunta: Kajaani

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Tervehdykset toivottelen.
Helppo ja halpa konsti jousituksen napsahtelujen ja muidenkin äänien sekä toiminnan korjauskonsti. Ystävässä napsahteli jousitus ja oli sellainen pykälittäinen. Ajettu suureksi osaksi tasaisia teitä. Kävin sitten ajamassa 10km vanhaa metsäautotietä, jossa alusta ja vieterit joutuivat toimimaan ääriasentoihinsa saakka. Tämän reissun jälkeen napsahtelut ja kulmikkuus olivat hävinneet ja HB oli ajotuntumaltaan kuin toinen auto, oikeastaan parempi kuin se on koskaan ollut.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Jaakkima kirjoitti:Kait tuohon pitää vielä lisävalot keulalle laittaa. Vaikka kaukovalot suhteellisen hyvät onkin, eikä tuolla hirveästi taajama-alueen ulkopuolella ajeta, niin on se kiva nähdä mitä siellä edessä on.
Terve!

Jos lisävalojen asennus on siinä ja tässä, olisi yksi mahdollisuus valojen (myös lähi-) parantamiseen hankkia uudet valaisimet (vanhat lienevät jo vähän himmentyneet) sekä aseteltava jännitesäädin, jolla jännitettä voisi nostaa noin 0,5 tai noin 1 volttia. Jännitetason nosto on hyödyllinen myös akun kannalta (keväästä 2004 alkaen on nostettu jännite "vakiovarusteena").

Aseteltavasta jännitesäätimestä m/omavalmiste on juttua http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 26&t=23488

Wenään hallitsemilta alueilta niitä saa tehdasvalmisteisinakin.

parhain terveisin

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Vastaa Viestiin