Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Juu kyllä kulunut rengas soi p*rkeleesti verrattuna uusiin...ero on tuntuva usein jo 8mm -> 4 mm
Mitä näihin äänieristyskysymyksiin tulee, niin autoa jonka suunnittelussa ei ole käytetty rahaa ja vaivaa erilaisiin akustiikkatesteihin yms. äänentasoa laskeviin toimenpiteisiin, on vaikea saada hiljaiseksi. Ei auta bitumit eikä muut kun koko auto aiheuttaa erilaisia ääniä...kylmä tosiasia.
Mitä näihin äänieristyskysymyksiin tulee, niin autoa jonka suunnittelussa ei ole käytetty rahaa ja vaivaa erilaisiin akustiikkatesteihin yms. äänentasoa laskeviin toimenpiteisiin, on vaikea saada hiljaiseksi. Ei auta bitumit eikä muut kun koko auto aiheuttaa erilaisia ääniä...kylmä tosiasia.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Ehkä se kuitenkii johtuu täs tapaukses renkaist,koska mie en oo huomannu meluu tai sitte on kuulo huonontunu.Jos pyörän laakeritkin on ehjät,nii vaihtoehtoja oli edellämainitut kaks.
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
No kerran tässä taisi olla maininta noista Nokian Q kitkakumeista ja niiden hiljaisuudesta niin lisäänpä oman kokemuksen nyt tähän. Isä ukolla oli Ladassa Continentalit ensiasennus kesärenkaina ja olivat ihan hyvät ajaa, mutta kuluivat alle yllättävän nopeasti. Tämän jälkeen ukko arveli laittaa elämän risaiseksi ja ostaa kojautti Micheliinin Energy X renkaat koossa 175/70 13. Ja todellakin hiljaiset ja mukavat renkaat. Aivan kevät karkealla asfaltilla vain hivenen vollotusta. Nyt alla Nokian NRe koossa 175/65 14 ja ei voi puhuakkaan samassa lauseessa Micheliinin kanssa.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Minullakin oli ensiasennusrenkaina Continentalit.Viis kesää niillä ajoin ehkä 40tkm.Sitten vanhemmiten muutuivat koviksi ja liirtoherkiksi.Nyt on Nokialaiset,pehmeämmät mutta ei sen hiljaisemmat.Pitää harkita Micheleneitä?tinuri kirjoitti:No kerran tässä taisi olla maininta noista Nokian Q kitkakumeista ja niiden hiljaisuudesta niin lisäänpä oman kokemuksen nyt tähän. Isä ukolla oli Ladassa Continentalit ensiasennus kesärenkaina ja olivat ihan hyvät ajaa, mutta kuluivat alle yllättävän nopeasti. Tämän jälkeen ukko arveli laittaa elämän risaiseksi ja ostaa kojautti Micheliinin Energy X renkaat koossa 175/70 13. Ja todellakin hiljaiset ja mukavat renkaat. Aivan kevät karkealla asfaltilla vain hivenen vollotusta. Nyt alla Nokian NRe koossa 175/65 14 ja ei voi puhuakkaan samassa lauseessa Micheliinin kanssa.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
siskon 140 tkm ajetusta 2001 vuoden 110:stä oli hajonnut lämmityslaitteen puhallin, onneksi Samaran puhallin on sama, joten osa oli helppo löytää. ko auton 16v kone vuotaa kannesta jostain öljyä ympäri konetta ja osa löytyy ilmanputsaristakin. ehkä siksi auto on vähän nuhaisempi kuin vastaavanlainen pari vuotta uudempi ja puolet vähemmän ajettu.

- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Terve!
Jos öljyä on ilmansuodattimen sisällä, viittaa se joko siihen, että moottorissa on jossain vaiheeessa ollut liikaa öljyä tai (epätodennäköisempi vaihtoehto) että ohipuhallus mäntien ohi kampikammioon on suuri.
Valitettavasti sisältä öljyinen ilmansuodatin ennakoi ilmamassa-anturille lyhyttä käyttöikää. "Nuhaisuus" voi olla im-anturin likaantumisesta johtuvaa.
menestystä
SvS
Jos öljyä on ilmansuodattimen sisällä, viittaa se joko siihen, että moottorissa on jossain vaiheeessa ollut liikaa öljyä tai (epätodennäköisempi vaihtoehto) että ohipuhallus mäntien ohi kampikammioon on suuri.
Valitettavasti sisältä öljyinen ilmansuodatin ennakoi ilmamassa-anturille lyhyttä käyttöikää. "Nuhaisuus" voi olla im-anturin likaantumisesta johtuvaa.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Eipä ollut vain takapönttö Possusta tukossa, oli nimittäin katin sisuskalut irti ja koko putki vaihtoon. Eli vika oli jo "uutena" ja asiasta sovittu myyjäliikkeen kanssa.
Nuo tallissa ylimääräisenä pyörineet 15" tinapyörät 195/50 renkailla ovat myös löytäneet tiensä alle. Edestä ei tietenkään sopinut pyörimään ihan ilman säätöä, mutta takavedosta lainatuilla levityspaloilla saatiin lisää tilaa eikä tule edes kaaresta ulos. Samalla herkistyi ohjaus huomattavasti verrattuna 175/65R14 Nokian NRe:n verrattuna.
Kävipä tuo kalvotuksessakin.
Mutta muuten ei ihmeitä kerrottavaa. Toki tukkoinen katti haittaa hieman menoa, mutta sekin korjaantuu pian.
Nuo tallissa ylimääräisenä pyörineet 15" tinapyörät 195/50 renkailla ovat myös löytäneet tiensä alle. Edestä ei tietenkään sopinut pyörimään ihan ilman säätöä, mutta takavedosta lainatuilla levityspaloilla saatiin lisää tilaa eikä tule edes kaaresta ulos. Samalla herkistyi ohjaus huomattavasti verrattuna 175/65R14 Nokian NRe:n verrattuna.
Kävipä tuo kalvotuksessakin.
Mutta muuten ei ihmeitä kerrottavaa. Toki tukkoinen katti haittaa hieman menoa, mutta sekin korjaantuu pian.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Tuollainen siitä nyt on sitten "kuoriutunut" meidän omistuksessa:

Mutta suuri maa ja liian suuret toleranssit pakoputken asennuksessa.
Keskiputki oli kyllä ihan oikean pituinen ja mallinen, mutta äänenvaimennin vaatimattomasti 70 mm liian takana. Tästä siis aiheutui omat kommervenkit sen asentamisessa, mutta siellä se nyt on. Täytyy etsiä uusi, kunhan saan passin takaisin konsulaatista uudella viisumilla.

Mutta suuri maa ja liian suuret toleranssit pakoputken asennuksessa.
Keskiputki oli kyllä ihan oikean pituinen ja mallinen, mutta äänenvaimennin vaatimattomasti 70 mm liian takana. Tästä siis aiheutui omat kommervenkit sen asentamisessa, mutta siellä se nyt on. Täytyy etsiä uusi, kunhan saan passin takaisin konsulaatista uudella viisumilla.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Terve!
Se 70 mm:n mitoitusero täsmäisi hyvin Euro 3 -mallisen (vanhan) Samaran ja 2111:n pakoputkistojen mittaeroihin. Samaran putkisto on sen noin 70 mm lyhyempi.
Samara II:n putkistoa en tunne.
***
Auto on muuten "nätti kuin sika pienenä"
menestystä oikean osan hankintaan
SvS
Se 70 mm:n mitoitusero täsmäisi hyvin Euro 3 -mallisen (vanhan) Samaran ja 2111:n pakoputkistojen mittaeroihin. Samaran putkisto on sen noin 70 mm lyhyempi.
Samara II:n putkistoa en tunne.
***
Auto on muuten "nätti kuin sika pienenä"

menestystä oikean osan hankintaan
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Tiedä tuota, mutta sama varaosanumero oli stansatttu uuden putken pöntön kuoreen kuin alkuperäiseen.
Kait tuohon pitää vielä lisävalot keulalle laittaa. Vaikka kaukovalot suhteellisen hyvät onkin, eikä tuolla hirveästi taajama-alueen ulkopuolella ajeta, niin on se kiva nähdä mitä siellä edessä on. Liekö osittain syynä se että viimeiset 15 vuotta lisäpitkät on aina keulalla ollut, niin on tottunut todella hyviin valoihin.
Kait tuohon pitää vielä lisävalot keulalle laittaa. Vaikka kaukovalot suhteellisen hyvät onkin, eikä tuolla hirveästi taajama-alueen ulkopuolella ajeta, niin on se kiva nähdä mitä siellä edessä on. Liekö osittain syynä se että viimeiset 15 vuotta lisäpitkät on aina keulalla ollut, niin on tottunut todella hyviin valoihin.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Tervehdykset toivottelen.
Lisäpitkistä sen verran, että onko muilla vähän samanlaisia kokemuksia, jos on hyvien kaukovalojen lisäksi laitettu lisäpitkät. Niiden ollessa päällä ja vaihdettaessa puolivaloille on jonkun hetken kuin olisi menettänyt näkökykyään. Tämä varsinkin syyspimeällä. Ilmiö johtuu varmaankin silmän sopeutumis nopeudesta. Saattaa olla riski onnettomuudelle tämä hetkellinen "sokeus" sillä onhan se pois siitä reaktioajasta.
Lisäpitkistä sen verran, että onko muilla vähän samanlaisia kokemuksia, jos on hyvien kaukovalojen lisäksi laitettu lisäpitkät. Niiden ollessa päällä ja vaihdettaessa puolivaloille on jonkun hetken kuin olisi menettänyt näkökykyään. Tämä varsinkin syyspimeällä. Ilmiö johtuu varmaankin silmän sopeutumis nopeudesta. Saattaa olla riski onnettomuudelle tämä hetkellinen "sokeus" sillä onhan se pois siitä reaktioajasta.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Ai niin tuosta pakoputkesta, tuo väliputki siis on mallia Euro3 ja pituus ero Euro2:sen putkeen on huomattava. Kumpaakin kun on tullut käsissä pyöriteltyä.
Volvossa on omien hyvien kaukovalojen lisäksi hyvät lisäpitkät keulalla, enkä tuota näkyvyyden poistumista ole havainnut. Tai sitten on vain vuosien saatossa oppinut katsomaan siten ettei sitä enää huomaa.
Volvossa on omien hyvien kaukovalojen lisäksi hyvät lisäpitkät keulalla, enkä tuota näkyvyyden poistumista ole havainnut. Tai sitten on vain vuosien saatossa oppinut katsomaan siten ettei sitä enää huomaa.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Niin on, Euro 3:ssa on pitkä katalysaattorin ulostuloputki, jossa valvontahappianturi, joten väliputki on vastaavasti lyhyempi.Jaakkima kirjoitti:Ai niin tuosta pakoputkesta, tuo väliputki siis on mallia Euro3 ja pituus ero Euro2:sen putkeen on huomattava. Kumpaakin kun on tullut käsissä pyöriteltyä.
Äkikseltään vaikeasti havaittava ero on Euro 3 Samaran ja Euro 3 110:n putkistossa: Samarassa on katalysaattorin ulostuloputki sen noin 7 cm lyhyempi kuin 110:ssa. Itse huomasin asian vasta, kun olin jo 110-sarjalaisen alla Samaran katalysaattoria asentamassa.
Siitä tuli mieleen, että olisi Wenään puolella valmistuksessa jokin erikoisempi väliputki, jolla voitaisiin eri katalysaattoreita yhdistää takavaimentimeen. Mutta kun varaosanumerokin on sama, ei siitä siis liene kyse.
parhain terveisin
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Tervehdykset toivottelen.
Helppo ja halpa konsti jousituksen napsahtelujen ja muidenkin äänien sekä toiminnan korjauskonsti. Ystävässä napsahteli jousitus ja oli sellainen pykälittäinen. Ajettu suureksi osaksi tasaisia teitä. Kävin sitten ajamassa 10km vanhaa metsäautotietä, jossa alusta ja vieterit joutuivat toimimaan ääriasentoihinsa saakka. Tämän reissun jälkeen napsahtelut ja kulmikkuus olivat hävinneet ja HB oli ajotuntumaltaan kuin toinen auto, oikeastaan parempi kuin se on koskaan ollut.
Helppo ja halpa konsti jousituksen napsahtelujen ja muidenkin äänien sekä toiminnan korjauskonsti. Ystävässä napsahteli jousitus ja oli sellainen pykälittäinen. Ajettu suureksi osaksi tasaisia teitä. Kävin sitten ajamassa 10km vanhaa metsäautotietä, jossa alusta ja vieterit joutuivat toimimaan ääriasentoihinsa saakka. Tämän reissun jälkeen napsahtelut ja kulmikkuus olivat hävinneet ja HB oli ajotuntumaltaan kuin toinen auto, oikeastaan parempi kuin se on koskaan ollut.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 

- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Terve!Jaakkima kirjoitti:Kait tuohon pitää vielä lisävalot keulalle laittaa. Vaikka kaukovalot suhteellisen hyvät onkin, eikä tuolla hirveästi taajama-alueen ulkopuolella ajeta, niin on se kiva nähdä mitä siellä edessä on.
Jos lisävalojen asennus on siinä ja tässä, olisi yksi mahdollisuus valojen (myös lähi-) parantamiseen hankkia uudet valaisimet (vanhat lienevät jo vähän himmentyneet) sekä aseteltava jännitesäädin, jolla jännitettä voisi nostaa noin 0,5 tai noin 1 volttia. Jännitetason nosto on hyödyllinen myös akun kannalta (keväästä 2004 alkaen on nostettu jännite "vakiovarusteena").
Aseteltavasta jännitesäätimestä m/omavalmiste on juttua http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 26&t=23488
Wenään hallitsemilta alueilta niitä saa tehdasvalmisteisinakin.
parhain terveisin
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!