Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
pinpate
Viestit: 244
Liittynyt: 28.12.2006 12:06
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja pinpate »

Sdelano v SSSR kirjoitti: Autosi on ilmeisesti 1,6-litrainen ns. pakosarjakatalysaattorilla varustettu. Olisiko siinä eri mitoitus kuin vanhemmissa 110-sarjalaisissa?

SvS
Sinulla Sdelano on ollut pakosarjan asennuksissa sitä monille toivottamaasi menestystä! :D
Autoni on 112 HB 8v 1.6 l, vm 2006. Aivan oikein, katalysaattori on välittömästi
pakosarjan yhteydessä.

Tuon ongelmaisen pakoputken valmistajaa en tiedä, jotain numerosarjoja siihen
oli stanssattu. Tuo aiemmin kertomani on karua elettyä totta, tuo tarvikeosa
ei istunut minun autooni kuin nenä päähän, vaan oli mitoitukseltaan sopimaton.
Automme pakoputki katkesi 50 km:n päässä Motonetista, vaihto-osan toi ystävä.
Oli pakko alkaa sovitella...

Toivotan muille parempaa menestystä ja vielä ripauksen onneakin! :)
Lada 1200 vuodesta 1980 vuoteen 2006
2006 edelleen Lada 21120 HB /1,6l / 8v / vm 2006
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Minun Lada 112 HB 16V on päivälleen ollut omistuksessani 6 vuotta.Vielä muistan sen helteisen loppukesän päivän kun täristävillä renkailla saavuin Vuosaareen (paine 3,5kp :lol: :lol: )Topikin nimi on "Lisäkokemuksia koska Ladabord kaatui syyskuussa 2003 ja ensimmäiset kokemukset häipyivät bittiavaruuteen.Näin jälkikäteen jos olisin tiennyt minkälaisen yksilön saan enpä olisi moiseen kajonnut.Kaikesta huolimatta olen tällä hetkellä autooni tyytyväinen.Itsekkin sitä on paranneltu kun kaikkea ei näköjään tehtaalla osata/haluta.
parannuksia:
-ääniristetyt ovet,peräkontti,takaistuimen alusta
-tuuliohjaimet ikkunoissa
-sähköllä avattava konepelti
-parannettu ilmankierto peräpeilistä kahdella lisätuulettimella
-leopardkuvioiset takaniskatuet
-automaattisesti toimivat peräkontin valot
-4 kpl roiskeläppiä ja kynnyskoteloiden suojat
-EU sopiva tupakansytyttimen haaroitin

suunnitelmissa:
-kapillaaritermostaatilla varustettu ulkolämpötilamittari valolla
-mekaaninen valomuisti.Nailonsiima ja kumiremmi valokatkaisijan ja oven väliin
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Joo, hieno on toi Jaskan satakymppi kaikkine lisävarusteineen kun tuli sitä kesällä katseltua. Kiilteli silloin siellä moottorikahvilan kokoontumisessa niin maan perusteellisesti eikä ruostettakaan näkynyt missään muualla paitsi auton alla.

Luotettavimmat kilometrit ovat sillä vielä edessäpäin. Toivotaan kuitenkin, ettei laturi ja jarrutehostin hajoa ennen 100 tkm niinkuin kävi minun Samarassa.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Jouska kirjoitti:Moi,

Joo, hieno on toi Jaskan satakymppi kaikkine lisävarusteineen kun tuli sitä kesällä katseltua. Kiilteli silloin siellä moottorikahvilan kokoontumisessa niin maan perusteellisesti eikä ruostettakaan näkynyt missään muualla paitsi auton alla.

Luotettavimmat kilometrit ovat sillä vielä edessäpäin. Toivotaan kuitenkin, ettei laturi ja jarrutehostin hajoa ennen 100 tkm niinkuin kävi minun Samarassa.
Toinen laturi menossa,mutta sitä pyörittävä hihna 6vuotta vanha.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Lainaan itseäni:
Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!

Omaan 111-malliseeni (2112-moottori) istui Motonetin takavaimennin ongelmitta, vaihdoin n. 1½ vuotta sitten. Valitettavasti en muista, kenen valmiste vaimennin oli. Samoin ovat Motonetin kumit istuneet niin Samaroihin kuin 111:een kuin nenä päähän.

Autosi on ilmeisesti 1,6-litrainen ns. pakosarjakatalysaattorilla varustettu. Olisiko siinä eri mitoitus kuin vanhemmissa 110-sarjalaisissa?

menestystä

SvS
Varaosakirjan mukaan pakosarjakatalysaattorivehkeissä on sama takavaimennin kuin vanhemmissakin malleissa. Sen sijaan 112:ssa (ns. hatchback) on eri vaimennin kuin 111:ssä (farmari) tai 110:ssa (sedan).

En tiedä, miten ko. vaimentimet eroavat toisistaan.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!

Lainaan itseäni:
Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!

Omaan 111-malliseeni (2112-moottori) istui Motonetin takavaimennin ongelmitta, vaihdoin n. 1½ vuotta sitten. Valitettavasti en muista, kenen valmiste vaimennin oli. Samoin ovat Motonetin kumit istuneet niin Samaroihin kuin 111:een kuin nenä päähän.

Autosi on ilmeisesti 1,6-litrainen ns. pakosarjakatalysaattorilla varustettu. Olisiko siinä eri mitoitus kuin vanhemmissa 110-sarjalaisissa?

menestystä

SvS
Varaosakirjan mukaan pakosarjakatalysaattorivehkeissä on sama takavaimennin kuin vanhemmissakin malleissa. Sen sijaan 112:ssa (ns. hatchback) on eri vaimennin kuin 111:ssä (farmari) tai 110:ssa (sedan).

En tiedä, miten ko. vaimentimet eroavat toisistaan.

SvS
Minulle ainakin Pakoputki Centerin asentaja sanoi että niillä ei ole muuta eroa kuin että farmarissa pakoputki on ainoastaan hieman pidempi (otti laikkakoneen ja veti viistosti poikki) 112 varten ettei se jäisi törröttämään olos.
Avatar
lada-juntti
Viestit: 482
Liittynyt: 23.5.2006 8:42
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja lada-juntti »

Sellaisia kokemuksia meikäläisen satakympistä, että tylsä auto. Nääs kun se toimii,toimii, toimii... Ilman vikoja. Ainut, mitä sille pitää tehdä on bensiinin lisäys silloin tällöin. Kuvitella, että auton täydelliseen toimivuuteen ja viattomuuteen voi kyllästyä. :lol:
Oli se elämää ennen, kun sai jokapäivä korjata autoa ja jännittää, että jättääkö se tielle. Siis silloin ennen satakymppiä :lol:
tulipa kokeiltua Ladaa... no comments
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2707
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

No niin, vaimon Samara Sedan lähti kiertoon ja tilalle tuli uudeksi käyttöpeliksi 21113 eli Lada 111 1,5 16 V vm. -05, väriltään hopeanharmaa. Laitteella ajettu nyt 72 tkm ja mukana täydellinen huoltokirja Deltassa tehtynä. Myös väli öljynvaihdot. Edellinen omistaja ajanut reilun 15 tkm vuodessa, huoltokirjan mukaan. Laitteen plussat ja miinukset pienen koeajolenkin ja kotimatkan perusteella:

Miinukset:
- Kuskin sähköikkuna ei pelaa
- Takapaksin luukun avaus sisältä ei pelaa
- Pissapojan suuttimet irti ja suihkii kaukaloon
- Lämppäri puhaltaa vain kylmää tai kuumaa eikä suurin nopeus puhaltimessa toimi
- Takapönttö tukossa, josta johtuvaa voiman puutetta sekä taitaa ruveta piakkoin vuotamaan. Tätä vikaa ei tietenkään huomattu koeajolla, kun se oli n. vartin pituinen ja voiman puute ilmenee vasta myöhemmin.
- Lämppärin keskisuuttimen oikean puoleisen sivuttaissäätö rikki.
- Pitkittäisiä naarmuja molemmissa kyljissä
- Kuskin oven lukkopesä pyörii, avaa ja sulkee ovet kuitenkin.

Plussat:
- Se on Lada
- Tulpanreiät öljyttömät, ei edes viitteitä että siellä olisi joskus ollut. Tai sitten kone on pesty hyvin huolellisesti myyntiä varten. Tätä asiaa tutkitaan myöhemmin uudestaan.
- Hyvin siisti sisältä

Ja tietenkin tämä pääsi heti tuunauksen kohteeksi kun se tallille saatiin. Mutta siitä lisää kun kelit sallii kuvauksen eikä se tietenkään tähän jää...
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Avatar
pressa
Viestit: 10561
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja pressa »

Kaupunkiajo on kuluttavaa. Tänään siirtyessäni Seinäjoen pohjan kaupungin osasta Seinäjoen Ylistaron Isoonkylään, katkesi kytkin vaijeri. Perillä otin 8x60mm pultin ja vaijeriasakkelin jolla väliaikaisesti korjasin vaijerin. Pitää huomenna käydä varaosaliikkeessä kysymässä vaijeria. Taitaa taas se parikymppiä mennä....
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Oikeasta takajarrusta kuuluu kihnutusta ja kahnutusta vaimetakseen jälleen ja taas palatakseen mutta vaimeampana.Sama oire kuin Samarassa,veli kertoi että pienet kivet menevät sinne itsaria tekemään.
Äänieristyksen jälkeen huomasin auton olevan huomattavan hiljainen tasaisella uudella asfaltilla.Huomattaviksi melulähteiksi jää rengasmelu ja kiihdytyksissä kurnuttava vaihdekeppi.Mitenkähän rengasäänet saa Ladassa vaimennettua?
Avatar
THI-900
Viestit: 1718
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Jaska HKI kirjoitti:Mitenkähän rengasäänet saa Ladassa vaimennettua?
Ihan koko topicikka läpi lukeneena, veikkaan että renkaita on jo vaihdeltu, mutta jos ei niin sitten kai niitä voisi koittaa vaihdella?
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3665
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja AI »

Jaska HKI kirjoitti:Mitenkähän rengasäänet saa Ladassa vaimennettua?
Kitkarenkailla. Sitten kysytään mitenkähän Ladan ajo-ominaisuuksia saisi parannettua... Ainakin Nokian Q:t olivat järkyttävät ajaa lämpimällä mutta hiljaiset ne olivat.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

AI kirjoitti:
Jaska HKI kirjoitti:Mitenkähän rengasäänet saa Ladassa vaimennettua?
Kitkarenkailla. Sitten kysytään mitenkähän Ladan ajo-ominaisuuksia saisi parannettua... Ainakin Nokian Q:t olivat järkyttävät ajaa lämpimällä mutta hiljaiset ne olivat.
Töissä joudun käymään rautakaupassa pomon Ford Focus C-Maxilla.Mitä nyt lie 30 donan kiesi.Ei ainakaan minun Ladan takapää tee sellaista hidasta heijausta kun hinaisi 2 tonnin asuntovaunua tai takarenkaat olisi halkaisijaltaan 5metriset ja soikeat (multilink jousitus,korjattu on muttei saada kuntoon??).moottoriltaan 150hevosvoiman turbodiesel taas voittaa ominaisuuksiltaan 5-0.

Sijoitin Ladaani 100€,Tankkaus moottoriöjyt,suodatin ja ilmanputsari.73 038km Lada 112 HB 16V 2003
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Jaska HKI kirjoitti:Mitenkähän rengasäänet saa Ladassa vaimennettua?
Terve!

Rengasäänet syntyvät pääosin kulutuspinnan poikittaisista urista. Ilma pakenee niistä sivusuuntaan, kun renkaan kulutuspinta kohtaa tienpinnan. Ääni syntyy kuin urkupillissä.

Vähentäminen on mahdollista:

1) kulutuspinnan syvyyttä madaltaen
2) poikittaisuria kaventaen/vähentäen
3) käyttämällä kapeampaa rengasta

Lukuunottamatta kohtaa 3) on melun vähentäminen mahdollista vain vesiliirto-ominaisuuksia huonontaen.

Äänen kuuluminen matkustamoon on sitten eristyskysymys, helppo hoitaa, jos auton massan kasvu ja kustannukset eivät ole tärkeitä.

Ympäristön suhteen asia onkin vaikeampi, meluaidat (vast), nopeusrajoitukset, tielinjaukset asumattomillle alueille ja ns. hiljainen asfaltti tulevat ensisijaisesti kyseeseen.

SvS
Viimeksi muokannut Sdelano v SSSR, 11.9.2009 14:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Mara »

Sdelano v SSSR kirjoitti:Rengasäänet syntyvät pääosin kulutuspinnan poikittaisista urista. Ilma pakenee niistä sivusuuntaan, kun renkaan kulutuspinta kohtaa tienpinnan. Ääni syntyy kuin urkupillissä.

Vähentäminen on mahdollista:

1) kulutuspinnan syvyttä madaltaen
Ton urkupilliteorian kannalta ihan looginen ratkaisu, mutta käytännössä olen huomannut, että kulunut rengas soi kovempaa kun pinnassa ei ole enää joustoa.
Juuri alle laitettuna olivat älyttömän hiljaiset, nyt soivat kuin rumpu. :(

Pintaa on kuitenkin reilusti jäljellä, mutta huomaan eron selvästi uusiin. Kokona 195/55R15 ja merkkinä Uniroyal.
2102 16V ex.
2103 -75
Vastaa Viestiin