Sivu 15/16

Re: Talvirengasasiaa

Lähetetty: 3.3.2016 12:02
Kirjoittaja Flaiman
Minä ostin Puuppolasta Paussulta.
Hankook Zovak oli nimi.

Re: Talvirengasasiaa

Lähetetty: 3.3.2016 15:56
Kirjoittaja juippi11
Samarassa nyt alla Nexen Winterguardit (EDIT: taisi olla Winguardit) ja on ne aika hyvät renkaat hintaisikseen. Olivat paljon halvemmat mitä halvimmatkaan nokialaiset, ja silti rengasmyyjä suositteli Nexeneitä. Uraherkkyyttä ei ainakaan Samarassa ilmene ja meteliäkään ei huomaa. Kestävyydestä huono sanoa vielä mitään. Aika lailla samaa tasoa ajettavuus mitä toisissa autoissa olevissa Hakka 7:ssa ja Nordman 5:ssä, eli ei ainakaan normaaliajossa huomaa p***aksi renkaaksi. Oikeastaan Hakka 7 on hieman noita muita huonompi rengas suuntavakavuudeltaan, ellei sitten ole autoissa niin paljon eroa

Re: Talvirengasasiaa

Lähetetty: 4.3.2016 11:47
Kirjoittaja JohnDoe
Eivätkös Nexenitkin olleet korean poikien renkaita? Yleensä korealaisia ja kiinalaisia tuotteita ostamalla huomaa ennemmin tai myöhemmin iskeneensä kätensä kasaan sitä ihteään, kuten on tapana sanoa. Näin ainakin omat ja tuttujen kokemukset ovat osoittaneet.

Re: Talvirengasasiaa

Lähetetty: 4.3.2016 12:59
Kirjoittaja juippi11
Kyllä ne jotain korealaishalparenkaita ovat, mutta hyvät ajoltaan kaikin puolin. Hankookitkin on olleet hyviä, mutta Auroraa en suosittele.. (uraherkkiä). Samara on kyllä volkkarityyliin luonnostaan niin suuntavakaa, että huonoakaan rengasta ei siinä heti huomaa huonoksi toisin kuin japsiautoissa.

Re: Talvirengasasiaa

Lähetetty: 4.3.2016 23:39
Kirjoittaja THI-900
Kerrottakaan tässä nyt myös oma kokemus Slovakiasta ostetuista Kormoran merkkisistä keskieuroopankitkoista. Ne oli etuvedon vanteilla takavedossa. Rengaskoko 175/65R14. Ennen vaihtoa alla oli nypityt Nokian HLP2 nastat, joissa pintaa 3-4mm. Niillä meni Hoponderos kuin juna eteenpäin maltillisin ja pienin ohjausliikkein. Uudet kormoranit taas olivat osapuilleen niin kauhiat kun nyt renkaat voi olla. Kovat äänet ja veteli aivan silmittömästi. Ajaminen yli 100km/h vauhdissa kävi työstä! Homma hieman helpotti kun ne ajautuivat vähän sisään. Rengaspaineitakin koitetiin vaihtaa, mutta mitään merkittäää apua ei saatu, vaikka kokeiltiin kaikkea 2-3barin väliltä. Ajattelin että kun ostan nuo, niin on sitten komjat renkaat ympärivuotiseen ajoon. Ja joka mutalätäkköön ei jää kiinni kun on hieman kuviotakin, mutta paskanmarjat :D Talviominaisuudetkin oli ihan hirveät, kylki edellä meni joka mutka. Nekin joita ei olis halunnu.

Re: Talvirengasasiaa

Lähetetty: 5.3.2016 8:35
Kirjoittaja pressa
Kerrotaan tähän tarina eri markkina-alueen renkaista. Ajoin saksan tuontiautoa missä alla oli pirellin p-??? kesärenkaat alla. Märällä kelillä meni kaupungissakin risteyksiä pitkäksi varsinkin jos oli ajorata maalaus. Renkaat olivat siis todella kovat vaikka ikää oli noin kolme vuotta. Kokeilin sitten ajella toisella autolla missä oli täältä ostetut pirellit alla, eikä niiden märkäpidossa ollut ongelmaa. En tiedä voiko noin vuosi renkaiden iässä tehdä tuon vai kuten itse epäilen markkina-alueen tarpeet. Keskieuroopassa on lämpimämpää ja ajonopeudet suuremmat eli rengas lämpenee huomattavasti enemmän ja siksi pitää olla kovempaa seosta, meillä kylmä ja hidas ajo ei lämmitä rengsta niin jos se ei ole pehmeä ei se pidäkkään.

Re: Talvirengasasiaa

Lähetetty: 6.11.2016 19:15
Kirjoittaja JohnDoe
Saabissa on ollut alla Nokian Hakkapeliitta 8:t syksystä 2014 lähtien, pintaa on jäljellä nyt n. 6 mm, joten tarkoitus pärjäillä vielä tuleva talvi näillä. Samalla näkee, kuinka testivoittajarengas vielä kolmantena talvena pitää. Skodassa ja Lada 112:ssa on alla Hakkapeliitta 5:t, Skodan yskilöt jopa lähentelevät iältään jo 10 vuotta, mutta pintaa on - vähän samanlaista testaamista, miten ominaisuudet ovat säilyneet, tuntuu vielä ainakin mustalla jäällä ja nyt sataneella lumella pitoa löytyvän, Ladaan 5:set ostin taas kevättalvella 2012, eli onhan niilläkin jo ikää. Keväällä varmaankin katselen, olisiko saatavilla vähän edullisemmin talvirengasvarastojen poistoja verrattuna siihen, mitä renkaat nyt sesonkiaikana maksavat.

Uusimmassa Tekniikan maailmassa Bridgestone Noranzat olivat käytännössä Hakkapeliitta 8:n veroiset, ja samoilta Nokian tehtailtakin tulevat, niin niitäkin voisi testata, jos sopivaan hintaan tulee vastaan. Mieluiten ostan Suomessa valmistettuja renkaita, joten Nokian tapauksessa tosin on vähän sattuman kauppaa, onko rengas Suomen vai Venäjän tehtaalta peräisin. Uusiorengaspuolella Ässä 2 on toimiva rengas, mutta ominaisuuksissaan häviää testivoittajille reilusti, omassa ajossani toimivat muuten hyvin, mutta korkea ja liukas mäki heti kotipihan jälkeen osoittautui turhan haasteelliseksi - vauhtia oli otettava reilusti enemmän kuin Hakkapeliitoilla. Iltasanomathan Ässiä testasi ja totesi niiden pärjäävän hyvin keskivertotalvirenkaalle, mutta toki testivoittajista jäävät jälkeen. Hakkapeliita 2 -kuviosta modifioitu kuvio alkaa olemaan jo myös "vanhanaikainen", uudemmat Ässän mallit ovat Michelinin kuviolla, ja Michelin ei ole viime vuosina kovinkaan hyvin loistanut talvirengastesteissä. Vaikea valinta siis tehtävänä nykyisten talvirenkaiden tilalle, mutta vasta keväällä - ja valintaa helpottanee se, mitä on tarjolla silloin.

Re: Talvirengasasiaa

Lähetetty: 7.11.2016 17:27
Kirjoittaja Mursu
Kumho Wi31 Wintercraft Icet tänään nappikseen Euromasterista alle, kokoa 155-70-13. Tuntuvat erittäin hyviltä!

Re: Talvirengasasiaa

Lähetetty: 7.11.2016 17:51
Kirjoittaja pressa
Mursu kirjoitti:nappikseen kokoa 155-70-13
Miksi noin pienet?? Parempi olisi ollut 175/70-13 tai sitten 155/80-13 ei olisi niin paha mittarivirhe kuin liian pienillä on.

Re: Talvirengasasiaa

Lähetetty: 7.11.2016 18:18
Kirjoittaja Mursu
pressa kirjoitti:
Mursu kirjoitti:nappikseen kokoa 155-70-13
Miksi noin pienet?? Parempi olisi ollut 175/70-13 tai sitten 155/80-13 ei olisi niin paha mittarivirhe kuin liian pienillä on.
Hmm... paljonkohan tota virhettä tulee? Nappasin noi, koska oli edulliset ja lähellä.

Re: Talvirengasasiaa

Lähetetty: 7.11.2016 19:03
Kirjoittaja Uitukki
^Varmaan mittarivirhe on noilla 15 km/h luokkaa. Tämän lisäksi kierroksia, melua ja polttoaineenkulutusta lisää mukavasti. Tuskinpa ne 155/80/13 koossa olis ratkasevasti kalliimmat olleet ellei peräti halvemmat.

E: Täsmennyksenä että tuo mittarivirhe satasen nopeudessa. Pienemmissä nopeuksissa tietenkin vähemmän virhettä.

Re: Talvirengasasiaa

Lähetetty: 7.11.2016 19:12
Kirjoittaja mush
155/70-13 mittarivirhe-ero verrattuna 155/80-13 on n. 6km/h.

Re: Talvirengasasiaa

Lähetetty: 7.11.2016 19:24
Kirjoittaja Mursu
Uitukki kirjoitti:^Varmaan mittarivirhe on noilla 15 km/h luokkaa. Tämän lisäksi kierroksia, melua ja polttoaineenkulutusta lisää mukavasti. Tuskinpa ne 155/80/13 koossa olis ratkasevasti kalliimmat olleet ellei peräti halvemmat.
Laskeskelin, että n. 5km heittää. No, näillä mennään :)

Re: Talvirengasasiaa

Lähetetty: 7.11.2016 19:57
Kirjoittaja JohnDoe
Tuo Kumho muuten on korealaisten pohjasakkaa, erona Hankookiin ja Nexeniin on pidon puuttuminen ja jotkut Kuhmon mallit tituleerattu jopa vaarallisiksi TM:n toimesta. Appi erehtyi tällaiset Golfiin ostamaan ja todella huonot olivat talviominaisuudet tämän jälkeen. En nyt muista, onko näitä ollut viimeaikaisissa testeissä, mutta edelleen yritän takoa mielipidettäni: tue korealaista -> tule petetyksi ja vie työpaikat pois Suomesta. Ja jos ei kotimaista halua tai ole varaa ostaa, niin sitten vaikka jonkun ei-korealaisen tai kiinalaisen merkkivalmistajan Euroopassa valmistettua kakkosmerkkiä.

Re: Talvirengasasiaa

Lähetetty: 7.11.2016 20:06
Kirjoittaja Uitukki
mush kirjoitti:155/70-13 mittarivirhe-ero verrattuna 155/80-13 on n. 6km/h.
Vastaukseni perustui siihen että isän nappiksessa mittari heittää 155/80/13 kokosilla renkailla jotain 5-10 km/h. Edelleen kiinnostaa kuinka paljon kallimmat kyseiset renkaat olisi olleet suosituskoossa?

E: Tähänkin täsmennys että kyse mittarivirheestä satasen nopeudessa.