VAZ-21013 - 1980 - 1200L - Entisöintiprojekti

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: VAZ-21013 - 1980 - 1200L - Entisöintiprojekti

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Valkoiset vanteet natsaa pirun hyvin Takaveto-Ladaan oli sitten auton väri mikä hyvänsä.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
JPM
Lada kerhon jäsen
Viestit: 184
Liittynyt: 11.6.2011 21:24

Re: VAZ-21013 - 1980 - 1200L - Entisöintiprojekti

Viesti Kirjoittaja JPM »

Moottori alkaa olla kasassa. Venttiilien säätö vielä ja kansi kiinni. Olettekos harrastaneet kansipahville jälkikiristyksiä? Manuaalihan ei tästä puhu mutta kansipahvin mukana tuli ohje että pitäisi tiukkoa uudestaan jonkin ajomäärän jälkeen. Tuntuu työläältä kun pitää nokka-akselikin irrottaa.

Vappuun reilu kuukausi....
Avatar
tramppas
Viestit: 185
Liittynyt: 2.10.2006 23:02
Paikkakunta: Rantasalmi

Re: VAZ-21013 - 1980 - 1200L - Entisöintiprojekti

Viesti Kirjoittaja tramppas »

JPM kirjoitti:Moottori alkaa olla kasassa. Venttiilien säätö vielä ja kansi kiinni. Olettekos harrastaneet kansipahville jälkikiristyksiä? Manuaalihan ei tästä puhu mutta kansipahvin mukana tuli ohje että pitäisi tiukkoa uudestaan jonkin ajomäärän jälkeen. Tuntuu työläältä kun pitää nokka-akselikin irrottaa.

Vappuun reilu kuukausi....
Takavetoisen koneen kannenpulttien jälkikiristykseen on olemassa erikoistyökalu, eräänlainen mutkahylsy, jota käyttämällä ei nokka-akselia tarvitse irroittaa.
JPM
Lada kerhon jäsen
Viestit: 184
Liittynyt: 11.6.2011 21:24

Re: VAZ-21013 - 1980 - 1200L - Entisöintiprojekti

Viesti Kirjoittaja JPM »

Vappu oli ja meni. Auto kuitenkin nyt jo omilla renkaillaan ja moottorikin jo kasattuna paikoillaan... Etenee siis kohti maalia. Voisi todeta juoksutermein että takakaarteessa ollaan tulossa maalisuoralle.
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 582
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-21013 - 1980 - 1200L - Entisöintiprojekti

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

JPM kirjoitti:Moottori alkaa olla kasassa. Venttiilien säätö vielä ja kansi kiinni. Olettekos harrastaneet kansipahville jälkikiristyksiä? Manuaalihan ei tästä puhu mutta kansipahvin mukana tuli ohje että pitäisi tiukkoa uudestaan jonkin ajomäärän jälkeen. Tuntuu työläältä kun pitää nokka-akselikin irrottaa.
Tälläsel spesiaali työkalulla helppo homma

Kuva
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: VAZ-21013 - 1980 - 1200L - Entisöintiprojekti

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Tuommoinen on ollut 10 vuotta ainakin autotallissa. Serkun mies oli töissään väännellyt.. Helpottaa tosiaankin paljon.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: VAZ-21013 - 1980 - 1200L - Entisöintiprojekti

Viesti Kirjoittaja samarai »

Takapotkun kannen jälkikiristyksestä ei ole kokemuksia mutta joskus vuosia sitten kun vaihdoin venttiilin Samaran kanteen niin kannenpultit oli pienen ajon jälkeen miltei sormin pyöritettävissä. Siihenkään ei manuaalin mukaan tarvinnut tehdä jälkikiristystä. Onneksi tuli vahingossa tarkastettua.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Esto_r
Viestit: 364
Liittynyt: 16.5.2005 19:19
Paikkakunta: Lahti

Re: VAZ-21013 - 1980 - 1200L - Entisöintiprojekti

Viesti Kirjoittaja Esto_r »

Itse olen aina ladoissa kannen jälkikiristänyt. Tosiaan tallista lyötyy kyseinen työkalu mikä helpottaa hommaa niin paljon että venttiilien säätö tuntuu urakalta. Varmasti kaiken ehostamis vaivan jälkeen kannen jälkikiristys erittäin pieni ja kannattava toimenpide. Helppo vääntää kiintoavaimesta vaikka vastaava työkalu? Suosittelen.
JPM
Lada kerhon jäsen
Viestit: 184
Liittynyt: 11.6.2011 21:24

Re: VAZ-21013 - 1980 - 1200L - Entisöintiprojekti

Viesti Kirjoittaja JPM »

Taas oli pitkän aikaa hiljaisempaa mutta nyt on taas nytkähtänyt mukavasti eteenpäin, saldoa:
Sisältä aika lailla valmis. Kaikki ovitiivisteet ja penkit jo paikoillaan. Oikeastaan enää ratin mutteri puuttuu sisältä.
Eilen tuli ahkeroitua ja paikoilleen löysi pakosarja + putki, kaasari, ilmansuodatin, virranjakaja, tulpat+johdot ja muuta pikku hilua.
Akkukin on jo telineessään mutta ei vielä kytketty. Suurin puute starttiyritykselle alkaa olla kytkimen työsylinteri sekä nesteet mutta ne on pikku juttuja.

Kokonaisuuden kannalta isoin homma on konepelti ja takaluukku. Tänään hiekkapuhalsin takaluukusta ruosteet ja happomaali puhallettuihin kohtiin sekä konepellin pakkelointia. Takaluukku on melko huonossa kunnossa, sitä en taida sen kummemmin innostua nysväämään. Nyt polttelee jo leimaus hommat.

Vanhin poika kohta 6v tuumasi että ei Ladaa päästetä enää niin huonoon kuntoon kuin se oli aikanaan. Poika selasi tallissa projektin aikana otettuja valokuvia mielenkiinnostaan kun oli kaverina ja vissiin huomasi miten iso savotta alkaa olla voiton puolella. Tuli kyllä hyvä mieli. 8)
JPM
Lada kerhon jäsen
Viestit: 184
Liittynyt: 11.6.2011 21:24

Re: VAZ-21013 - 1980 - 1200L - Entisöintiprojekti

Viesti Kirjoittaja JPM »

Lähellä ollaan maalia. Just laittelin jäähdytysnesteet koneeseen. Voi kait olettaa että isompia ilmaustarpeita ei ole koska aika tarkasti 9 lirtaa meni jäähdytysnestettä sisään? Kaadoin rauhallisesti syylärin korkin kautta tavaraa kitusiin. Sisälämppärin venttiili oli täysin auki eli kuuma asennossa. Välillä pumppailin letkuista, pari kertaa kuului röhäisy kun ilmaa purskautteli. Vuotoja ei ainakaan vielä havaittu.

Myöskin on öljyt jo koneessa. Nyt vain glykoleita laittaissa kävi mielessä että olisi pitänyt ensin laittaa glykolit ja vasta sitten öljyt. Olisi voinut öljyprokun kautta tarkistaa ettei kansipahvi vuoda glykoleita koneeseen. Vaan näkeepä sen huomenna onko syylärissa pinta vajunut olennaisesti.

Periaatteessa ja käytännössäkään ei ole käynnistys nyt muusta kiinni kuin akku vain paikoilleen.

Kytkin pitää vielä säätää että pystyy vähän liikuttelemaankin pihassa.
Leimalle pitää vielä myös viritellä pissapoika toimintaan. Ja testailla tietenkin kaikki muukin vielä. Jarrut tärkeimpänä.

Viiden vuoden projektissa alkaa olla jännät hetket käsillä.. Kilvet odottelee jo konttorilla.. 8)
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: VAZ-21013 - 1980 - 1200L - Entisöintiprojekti

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Mahtavaa!!
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
max power

Re: VAZ-21013 - 1980 - 1200L - Entisöintiprojekti

Viesti Kirjoittaja max power »

On kyllä hyvällä mallilla prokkis, olen tätä vuosien aikana seuraillut ja mukava huomata että konttori ja ajolaitumet lähestyy!

Miten muistaakseni teikäläisellä oli noita galvanointihommia, joita minullekin mainostettiin?
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: VAZ-21013 - 1980 - 1200L - Entisöintiprojekti

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Onko autossa ollut rekisteritunnus vapaana vai joutuuko ottamaan uuden?
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
JPM
Lada kerhon jäsen
Viestit: 184
Liittynyt: 11.6.2011 21:24

Re: VAZ-21013 - 1980 - 1200L - Entisöintiprojekti

Viesti Kirjoittaja JPM »

Alkuperäinen oli vapaana, tilasin sen jo kolme vuotta sitten konttorille. Silloin oli luulo että valmistuu käsiin. On kuulemma vielä tallessa kassakaapissa.
JPM
Lada kerhon jäsen
Viestit: 184
Liittynyt: 11.6.2011 21:24

Re: VAZ-21013 - 1980 - 1200L - Entisöintiprojekti

Viesti Kirjoittaja JPM »

Jes jes jes!
Just tulin tallista ja Lada käynnistyi noin 24 vuoden tauon jälkeen. Mielettömän mukavaa.
Kaikki sähköt olen saanut nyt pelaamaan. Se mysteerirele on toistaiseksi toimettomana ja sille tuleva valkoinen johto. Vaaleanpunainen meni pesurin pumpulle.

En vielä tallissa uskaltanut laittaa bensaa tankkiin, vaan pikkasen suoraan kaasariin. Pari kertaa solenoidi loksahti tyhjää ja sitten laakista käyntiin. Mahtava fiilis, pahus ettei ole yhtään kaljaa juhlistamaan hetkeä. Seuraava homma on hankkia talvirenkaat ja yrittää leimaa.
Vastaa Viestiin