Lehmävaunuksi nimitimme noita kahdella Rovajärven reissulla. Ensimmäisellä reissulla oltiin melkein ja toisella ihan oikeita upseereita ja saimme matkustaa EiMs- (ei mukavuuksia, savua) vaunuilla. Semmoisia lautarakenteisia, sentään höylätyistä ja maalatuista laudoista tehdyt laverit ja kaminalämmitys.
Tuommoisella ensinnä kysytyllä matkustajavaunulla matkustettiin -64 luokkaretkellä Joensuusta Helsinkiin ja -68 Lappeenrannasta Haminaan.
Oletko matkustanut junassa, jossa vaunujen välissä on vain avoin silta, kaiteet vain reunoilla?
.[/quote]
isäukko sano että työläisjunassa koululaiset matkustivat junansillalla kun vaunut oli tupaten täynnä 50 luvun puolella. tre kangasala välillä, ihmiset rakentivat vielä rintamamiestaloja.
tuota t55 lämmitystä junakuljetuksen aikana kyl ihmettelen, melko simpautusta kukahan lie määrännyt...
Junajuttua, eli kaveri kulki sähkärillään junien kanssa 80-luvulla, kun ei ollut invavaunua eikä hissiä niin laittoivat lampaiden kanssa samaan vaunuun. Ehkä juttelu oli vähän yksipuolista mutta ei ollut muutakaan keinoa. Mitäs sanotte !
Taisin kertoa tämän saman joskus aikaisemminkin!?
All details believed to be true but not guaranteed!
Objects in the mirror are closer than they appear.
Saattoi tuo olla hyvinkin se virallinen nimi. Kuitenkin sellainen, joilla ihmiset ja karja evakuoitiin sota-aikana. Höyläämättömästa lankusta laverit molemmissa päissä ja kamina keskellä.
OA5599 kirjoitti:Onko kukaan pinnoittanut renkaita? 70-luvulla tuli vietettyä kumikorjaamolla aikaa melko usein, jäi mieleen höyrystys ja hyvä haju tästä toimenpiteestä. Kuorma-auton renkaita pinnoittelivat, homma oli joutuisaa. Onko tuttua, ei taideta enää näin tehdä!?
t tulppu kirjoitti:Millainen on maitojuna. En ole nähnyt mutta jotkut ovat tulleet maitojunalla.
Tuo yllä mainitsemani vanhan junan reissu Haminaan tapahtui erikoiskuljetuksena Lappeenrannasta, Haminaan ei ollut enää silloin henkilöliikennettä. Silloin puhuttiin yleisesti, että ne jotka eivät pärjää RUK:ssa, lähtevät maitojunalla takaisin yksikköönsä. Tuolloin harvalla oli omaa autoa, joten pitkälti oltiin joukkoliikenteen varassa. Lomakuljetukset hoiti silloin Vilkkaan Vinttikoirat.
Niin sanotusti Armeijan ja koulutuksen lopettaneita kutsuttiin Maito junalla kotiutuneiksi.. Elikkäs se on mielikuva Juna.. Niin sanotuista Luusereista.
Nöyttää maasäiliön mittatikulta..huoltiksella joskus tuli tankit mitattua.. Joskus tankkiautot sotkevat pohjamurat kun tuovat uutta Bensiini erää.. Heti käynnin jälkeen ei välttämättä paras tankata... Antaa paskojen painua takaisin pohjalle.
Kun säiliöauto tuli huoltikselle, kiivettiin sen päälle katsomaan, että säiliö on täynnä. Bensa lirui omalla paineellaan maanalaiseen säiliöön ja taas kiivettiin katsomaan, että säiliö on tyhjä. Kyllä tuolla tavoin varmaan sadan litran tarkkuudella saatiin oikea määrä. Yleensä nuo täyttöaukot eivät olleet tuolla tavoin keskellä pihaa, vaan jossain tontin laidalla.
Tuttu auto taustallakin, Ford Customline. Tuollainenkin 54-mallinen meillä oli. Meillä autot vaihtuivat kuin mustalaisen hevoset. Isä niitä vähän fiksaili ja myi eteenpäin. Yleensä ne olivat halvemman pään käytettyjä.
On tullut useita kertoja säiliöiden mittaukset tullut suoritettua ja kerran kuukaudessa "vesipastaa" tikun päähän niin sai mahdollisen vesimääränkin todennettua.
Tuota mittaustapaa en ole käyttänyt mutta vajaa kymmenen vuotta haimme kuormia ja jaoimme asiakkaille taloihin ja asemille. Harmillisempia ja aikaa vievää selvityksineen on jos tekee cocktailin, eli väärää laatua väärään säiliöön. Ei tuota montaa kertaa tapahtunut mutta kun paljon on jakajia niin prosentti kasvaa.
All details believed to be true but not guaranteed!
Objects in the mirror are closer than they appear.