
Madallus
Re: Madallus
Pari kesää olen tuolla plazan setillä ajellu ja en vielä sitä alkaisi moittimaan. Takapää on ehkä mielestäni vähän löysähkö mutta hyvä tuo on ollut ajaa. Vakio tukivarret edessä vähän meinasi ahdistaa mutta nyt vaihdettu putkimallisiin ja uretaanipusliin. 

Lada kardan...??? Njet... Volga
- veli samara
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 1102
- Liittynyt: 6.5.2009 20:17
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
Re: Madallus
Ne joille 240 vollen takaiskarit(450mm) on liian pitkät(aika monelle
), niin voi koittaa opel astran(98->) takaiskareita, jotka ovat noin 416mm pitkät. Tai neliveto pandan takaiskareita mitkä ovat 420mm pitkät. Ladan omathan on sen 500mm pitkät...

Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Mazda mx-5 1.6 -98
Re: Madallus
Itse kans säädellyt lattaraudan keulaa alustaa laiteltaessa kun tuntu renkaat sojottavan mihin sattuu.. kun keulaa madalsin samalla vaihdoin pallonivelet, iskarit ja kaikki puslat nii renkaat sojotti \--/ asennossa ja söi renkaita.. muistelen alapallonivelen asennusvaiheessa siirtäneeni sen tukivarren päälypuolelle kun vakiona alapuolelle tieten kuuluis pultata.. en nyt muista mitä sillä ajoin takaa, olikoha et madaltaessa jäis tukivarret inhimillisempään asentoon en nyt tarkkaan muista..
Mutta siis aina kun madaltaa/korottaa tms alustan roplausta harrastaa niin kyllä ne pyöränkulmat kannattaa tsekata kuntoon, sehän saattaa pahimmassa tapauksessa olla hengenvaarallinen ajaa kun tietämättä mitä tekee lähtee sorkkimaan.. itse olen kylläkin säätänyt vaan silmämääräisesti / perstuntumalta mutta sekin on tähän mennessä riittänyt pitämään ladan ajettavana, paikallisesta fiaskosta (Vianorista) kuullut semmosta tarinaa että sinne en ees ladaa vie säädeltäväksi..
Mutta siis aina kun madaltaa/korottaa tms alustan roplausta harrastaa niin kyllä ne pyöränkulmat kannattaa tsekata kuntoon, sehän saattaa pahimmassa tapauksessa olla hengenvaarallinen ajaa kun tietämättä mitä tekee lähtee sorkkimaan.. itse olen kylläkin säätänyt vaan silmämääräisesti / perstuntumalta mutta sekin on tähän mennessä riittänyt pitämään ladan ajettavana, paikallisesta fiaskosta (Vianorista) kuullut semmosta tarinaa että sinne en ees ladaa vie säädeltäväksi..
Lada 21044 1700i -96
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: Madallus
ladan pyöräkulmat on aika isotöiset säätää, verrattuna moneen muuhun. tahtoo kiinteällä hinnottelulla olevat korjaamot ottaa persnettoo herkästi, vallankin ku ei varmaan kaikille huoltomiehille enään se tutuin kampe
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Re: Madallus
Meidän työmaalla on kiinteä hinta (tarkistus/perus säätö) 45 minuuttia, sen jälkeen alkaa tuntityöt hinnaston mukaan. "mukavimpia" ovat 2000-luvun alun bemarit mihin laitettu joku alusta sarja ja raidetangot umpi ruosteessa. Niitä sitten asetyleenipillilä hehkutat ja siitä olemattomasta 13mm kantista yrität muka vääntää...
- veli samara
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 1102
- Liittynyt: 6.5.2009 20:17
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
Re: Madallus
Alapallon muuttaminen vaikuttaa positiivisesti tuohon alatukivarren kulmaan, kunhan lisäis vielä palikkaa varren ja pallon väliin. Ja madaltaa samalla myös hieman. Myös helpottaa napojen irroitusta seuraavalla kerralla, kun voi navan irroittaa palloineen päivineen.
Veljen 2106:seen hommattiin mansesta noita camber/caster levyjä, ja etujousien vaihdon aikana lisättiin niitä 4,9mm per puoli. Se on ehkä hieman liikaa kun madallusta ei tullut kuin 2,5 kierrosta. Voi olla että edestä napstastaan vielä puol kierrosta pois ja takaa kierros. Silloin takana 3,5 kierrosta pois. Eteen hommattu saabista gybin gas-a-just iskarit, Voi olla turhan jämäkät jo. Mutta kokeillaan nyt kuitenkin. Taakse vielä harkinnassa mitä laitetaan. Exel-G:t vois olla eteen aika passelit noin vaimennus tehon suhteen, nuo gas-a-justit kun on exel-G:tä vielä 30% jämäkämmät. Ja saabin iskarit muutenkin ladan iskareita jämäkämmät öljyinäkin, joten vaimennusteho kasvaa ihan älyttömästi. Hankitaan sitten parempaa jos ei velipojalle kelpaa.
Aurakset pitää käydä säädättämässä sitten kun uudet renkaat saadaan laitettua vanteille.
Vanteiksi tulee wolfracen uudenmallin slotmagit 15x7" koossa. ET oli muistaakseni 25, joka on oikeen sopiva. Renkaiksi 175/55 nankangit. Oman nappiksen 15x7" MIM 1800 vanteissa ET13, jolloin pitää jo kaaria paukutella takana että mahtuu madalluksen keran pyörimään. Silti lähti merkinnät renkaan kyljistä
Renkaina samat 175/55, merkkiä en nyt muista. 165 kokosilla renkailla ei olis ongelmaa...
Veljen 2106:seen hommattiin mansesta noita camber/caster levyjä, ja etujousien vaihdon aikana lisättiin niitä 4,9mm per puoli. Se on ehkä hieman liikaa kun madallusta ei tullut kuin 2,5 kierrosta. Voi olla että edestä napstastaan vielä puol kierrosta pois ja takaa kierros. Silloin takana 3,5 kierrosta pois. Eteen hommattu saabista gybin gas-a-just iskarit, Voi olla turhan jämäkät jo. Mutta kokeillaan nyt kuitenkin. Taakse vielä harkinnassa mitä laitetaan. Exel-G:t vois olla eteen aika passelit noin vaimennus tehon suhteen, nuo gas-a-justit kun on exel-G:tä vielä 30% jämäkämmät. Ja saabin iskarit muutenkin ladan iskareita jämäkämmät öljyinäkin, joten vaimennusteho kasvaa ihan älyttömästi. Hankitaan sitten parempaa jos ei velipojalle kelpaa.
Aurakset pitää käydä säädättämässä sitten kun uudet renkaat saadaan laitettua vanteille.
Vanteiksi tulee wolfracen uudenmallin slotmagit 15x7" koossa. ET oli muistaakseni 25, joka on oikeen sopiva. Renkaiksi 175/55 nankangit. Oman nappiksen 15x7" MIM 1800 vanteissa ET13, jolloin pitää jo kaaria paukutella takana että mahtuu madalluksen keran pyörimään. Silti lähti merkinnät renkaan kyljistä

Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Mazda mx-5 1.6 -98
Re: Madallus
Minusta tuntuu jotenkin, että jos alapallo vaihdetaan tukivarren alapuolelta yläpuolelle, niin auton paino jää niiden kolmen melko ohuven pultin varaan. Vielä kun ne vaihtaqa halpakaupan kilopulteiksi, on lisku valmis. Mutta rohkea uskaltaa.
Re: Madallus
hyvin ne siellä ovat 2 vuotta pärjänneet, ja uusilla pulteilla kasasin.. en sitte tiiä onko ne jotku kestävemmät pultit kun mansesta tilasin pallot nii olivat jotku "kovaan katuajoon" tms kalliimmat ne oli ku orkkikset ja mukana tuli pultit joilla kasasin.. kestää minkä kestää, minä oon aina ollu siinä uskossa et ei näitä ladoja ajamalla rikki saatapanih kirjoitti:Minusta tuntuu jotenkin, että jos alapallo vaihdetaan tukivarren alapuolelta yläpuolelle, niin auton paino jää niiden kolmen melko ohuven pultin varaan. Vielä kun ne vaihtaqa halpakaupan kilopulteiksi, on lisku valmis. Mutta rohkea uskaltaa.
Lada 21044 1700i -96
Re: Madallus
Kyllä sinä oot uudessa reserviläisjärjestelmässä selviä etulinjan miehiä.
Jos minä nyt ihan vaan senverran, että mietippä miksi sen pallonivelen kartiopultti, joka kantaa sen kuorman, on niinkin paksu. Ne kolme ohutta pulttia pitävät niveltä vaan paikoillaan, eivät kanna kuormaa. (Paitsi sinulla nyt.)
Jos minä nyt ihan vaan senverran, että mietippä miksi sen pallonivelen kartiopultti, joka kantaa sen kuorman, on niinkin paksu. Ne kolme ohutta pulttia pitävät niveltä vaan paikoillaan, eivät kanna kuormaa. (Paitsi sinulla nyt.)
Re: Madallus
Tässäkin "leikkiautossa" on alapallonivelet tukivarsien yläpuolella ja välissä 12mm alumiinikaulus eli sama toteutustapa kuin aikoinaan oli kaikissa ladacuppi autoissa. Pultit ovat 8mm ja 10,9 kovuuksiset ja on noita ollut 8.8 pulteillakin koottuna ja kestäneet (toki suljetulla alueella ajetaan vain hitaasti ja rauhallisesti??).
Re: Madallus
Leikkiautot on leikkiautoja. Mieti itte, jos olisit katsastusmies ja huomaisit k.o. virityksen, päästäisitkö läpi?
Re: Madallus
En osaa sanoa koska en ole katsastusmies, mutta useita sellaisia autoja on katsastettu joissa nivel on siirretty tukivarren yläpuolelle. Missään ei toki sanota että toisten tekimiä virheitä pitäisi toistaa, mutta en suoraan löydä trafin sivuilta hylkäysperustettakaan. Nyt olisi hyvä kun joku foorumilla kirjoitteleva katsastusmies antaisi vastauksen miten tulkitaan.
(ja sanotaan näin että pelkän nivelen siirron yläpuolelle hyväksyisin mikäli olisi 10,9 pultit, mutta en ahkä noita korotuskauluksia)
(ja sanotaan näin että pelkän nivelen siirron yläpuolelle hyväksyisin mikäli olisi 10,9 pultit, mutta en ahkä noita korotuskauluksia)
Re: Madallus
Minä kyllä asiantuntemattomana harrastelijana ajattelen, että kysymyksessä on niin iso suunnitteluperiaatteiden vastainen rakenteellinen muutos että sen hyväksyminen on venäläistä rulettia pahimmillaan. Vaikkakuinka 10.9 pultteja, sitä samaa lienee pallonivelen tappikin. Ja vertailkaa ainevahvuuksia ja repikää siitä, mitä suunnittelijat ovat ajatelleet.
Re: Madallus
Ainevahvuuksia ja kokoja on mukava vertailla, suoritan vertailuja työni ohella ja totean että Ladassa on käytetty paljon suurempia niveliä mitä länsiautoissa. En toki väitäkkään etteikö ole suuri ero kantaako pultti kuorman vai pitääkö nivelen "vain" paikallaan.tapanih kirjoitti:Ja vertailkaa ainevahvuuksia ja repikää siitä
Re: Madallus
Ladan alkuperäinen alapallohan on purettavissa, sorvi käyntiin ja pitempivartinen pallo sinne sisälle.
Yläpallon tilalle tukivarteen yleismallinen "häränsilmä" niveleksi. olka-akseli nousee vähintään tarpeeksi.
olka-akselin yläosaa joutuu hiukan rälläkällä pyöristämään mutta ei ole ameriikan hommaa.
nyt on nivel tukivarressa "oikealla"paikalla rasvanipat ja kaikki,huoletonta ajoa...
tällaisella muutoksella kilpaa jo -90 luvulla sitä cuppia ja nyt roadsporttia.
Yläpallon tilalle tukivarteen yleismallinen "häränsilmä" niveleksi. olka-akseli nousee vähintään tarpeeksi.
olka-akselin yläosaa joutuu hiukan rälläkällä pyöristämään mutta ei ole ameriikan hommaa.
nyt on nivel tukivarressa "oikealla"paikalla rasvanipat ja kaikki,huoletonta ajoa...
tällaisella muutoksella kilpaa jo -90 luvulla sitä cuppia ja nyt roadsporttia.