Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja samarai »

Nyt tuli oikeastaan ensimmäinen oikea vika tuohon meidän 110:iin. Ei jaksanut enää kunnolla startata ja jännitemittauksessa selvisi, että latausjännite on minimaalinen. Senverran kuitenkin latasi, että varoitusvalo ei palanut.

Jännittimensäädintä tarkastettaessa selvisi, että toinen hiili oli puoliksi kulunut. Uusi jännittimensäädin paikalleen ja taas lataa normaalisti.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Äänieristin molemmat takaovet.Materiaalina käytin virallista noin 20mm äänieristysmateriaalia jonka otin aikoinaan talteen kierrätykseen menevästä kaappimallisesta teollisuuskompressorista.Liimana käytin Biltemasta ostettua edullista kontaktiliimaa puolen litran purkeissa.Aine vastaa täysin Bostikin tuotteita.Sitten tarvitaan pensseli.

1.Ovipahvien irroitus:
Lukitusnuppi kierretään irti,oven alareunan lista irroitetaan ristipäämeisselillä.Oven kahvan suoja irroitetaan pienellä tasataltalla.Suoja on kiinni päistään pienillä kynsillä.Kahva on kiinni kahdella ristipääruuvilla.Ovipahvin nepparit irroitetaan isolla ruuvitaltalla kangottamalla.Lopuksi kannattaa irroittaa oven takareunassa oleva ilmaventtiili työskentelyn helpottamiseksi (2 ruuvia).

2.Äänieristeen asennus:
Äänieristeen joutuu asentamaan paloina jotka uitetaan aukoista sisään.Mittana voi käyttää silmämääräistä mittaa.Jos äänieristin materiaalin väliin jää aukkoja ne voi paikata suikaleilla.Äänieristeen kanssa ei kannata liikaa intoilla jottei haitata ikkunahissien ja lukkovipujen ja mekanismien toimintaa.Hankalissa paikoissa esimerkiksi ikkunalistan luona voi kontaktiliiman takia joutua käyttämään erästä kikkaa jossa asennettavan materiaalin päälle laitetaan muovisuikale jottei sovitusvaiheessa äänieriste jämähdä väärään paikkaan ennenkuin pala on kohdistettu.Lisäksi äänieristettä voi asentaa ovipahviin kyynärnojan seutuville ja sellaisille alueille missä on korotetut kiinnitysnepparit.

3.Asiaan liityvät työt.
Lukkomekanismit ja vivut voi rasvata.Sähköliittimiin voi laittaa CRC:tä.Ovien alareunojen vesireiät voi tarkistaa ja avata tarvittaessa.Saranoiden ja ovenrajoittimen rasvaus.Oven sisäpuoleisen massauksen tarkistus ja korjaus.Kiusallisen hälyäänenkin sain paikallistettua:Toisesta ovesta puuttui nipsu ja vaahtomuovin pala ja täten oven sisäpuoleisen avaajan rautatanko aiheutti resonanssiääniä.Asian ratkaisin liimaamallla äänieristepalan oven peltiä vasten tangon linjalla ja resonointi lakkaa.

4.Ovipahvin asennus päinvastaisessa järjestyksessä.

5 vaikutelma.
Ovet tuntuvat jämäkämmiltä.Peltinen sointi on poistunt.Laadun vaikutelma.Ajossa ei juuri huomaa koska äänilähteitä riittää.Yhden poistuessa jäljellejääneet korostuvat.Aikaa meni noin 3 tuntia,puoli litraa liimaa ja puoli neliötä äänieristettä.Hinta noin 5 €uroa.Jatkan projektia seuraavaksi etuovissa.
Viimeksi muokannut Jaska HKI, 17.6.2009 14:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Hyvä selostus.
Onko kenelläkään vaihtoehtoisia materiaaleja tiedossa?
Itse olen ajatellut erilaisia bitumimateriaaleja, jotka asentuvat ilman liimaa. Suurin vaikutus varmaan on erilaisten resonanssien poistuminen, samoin kuin peltisyyden tuntu ovia suljettaessa.
Ennen mersumiehet kehuivat ovien olevan kuin kassakaapissa. Siihen aikaan jo käytettiin kalliimmissa autoissa ovissa noita vaimennusmateriaaleja. Tuskin ne ovet itsessään olivat sen jämäkämpiä.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Pavlovits kirjoitti:Hyvä selostus.
Onko kenelläkään vaihtoehtoisia materiaaleja tiedossa?
Itse olen ajatellut erilaisia bitumimateriaaleja, jotka asentuvat ilman liimaa. Suurin vaikutus varmaan on erilaisten resonanssien poistuminen, samoin kuin peltisyyden tuntu ovia suljettaessa.
Ennen mersumiehet kehuivat ovien olevan kuin kassakaapissa. Siihen aikaan jo käytettiin kalliimmissa autoissa ovissa noita vaimennusmateriaaleja. Tuskin ne ovet itsessään olivat sen jämäkämpiä.
Satakympin ovien sisäpuolelta löytyy myös putkesta tehdyt sivutörmäyssuojat,jotka tukevat rakennetta.Yks pointti vielä,äänieriste toimii myös lämmöneristeenä talvella.Yksi helppo kohde äänieristykseen on takaistuimen alusta ja peräkontin sisäposket.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Äänieristin myös etuovet.Ovipahvien irroitus sama kuin takaovissa.Ovenkahvan suojamuovi lähtee parhaiten työntämällä pieni meisseli tai kaksi suojalistan keskikohtaan sauman väliin.Näin menetellessä suojalistan kynnet kääntyvät listan taipuessa ja lista irtoaa nätisti.Kannattaa irroittaa myös peilin sisäpuoleinen suoja,säätönuppi ja tarkistaa peilin kiinnitys.Lisäksi työnsi peilin kiinnityksen muodostamaan kolmioon samanmuotoisen äänieristesuikaleen.

Oven voi eristää kahdessa osassa,missä rajauksena toimii oven keskivaiheilla oleva sivutörmäyssuoja.Liiman levityspensselinä olisi varmaankin paras maalarin taitettu "patteripensseli" jolla pääsee kinkkisiin paikkoihin,mutta tavallisellakin pärjää.Hankalimmissa paikoissa voi sovitetun palan leikata poikki ennen liiman levitystä asennuksen helpoittamiseksi.Edellämainitun leikkuusauman jälki ei tarvitse olla tarkka koska vastapuolen sauma on edellisen sauman kopio.Törmäyssuojaputken vasten tuleva eriste voi olla hieman ylimittainen joten se kiinnittyy hyvin putken kaarevan pinnan ja ovipellin väliin.

Asiaan liityvät työt:
-ruuvien ja muttereiden kiristys
-ikkunahissin listan ja lasin kiinnityksen tarkistus
-sähköliittimien tarkistus
-oven saranoiden ja -rajoittimen rasvaus
-lasin kallistuksen säätö jos lasi suhisee takareunastaan (2kpl 10mm:n pultteja lasin nostokiskossa,voidaan tehdä silloin kun lasia on raotettu hieman)
-ovien vesireikien tarkistus
-lukon ja vipumekanismien tarkistus ja rasvaus

Vaikutelma:
Peltinen vaikutelma hävinnyt.Ovet tuntuvat raskaammilta ja sulkeutuvat hyvällä laadukkaalla äänellä.Sisämelu hiljentynyt huomattavasti.
Tarvikkeet pari neliötä äänieristettä, kontaktiliimaa 1 litra,yksi pensseli.6 tuntia näpertelyä.Omakustannushinta 10€.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Äänieristin takapenkin alustan.Koska paikka on muotoiltujen istuinsegmenttien takia ahtaahko leikkelin ainoastaan äänieristeen jämistä kaistaleita jotka asetin paikoilleen.Tilaa jätin ainoastaan istuinosan lukituskynsien lähettyville.Hommaa olisi vielä lisännyt polttoainetankin/polttoainepumpun huoltoluukun kiertäminen.Painoin istuinosat paikoilleen ja siellä pysyvät.Viimeiseksi aion äänieristää takapyöräkotelot sivusta ja takaa ja lopuksi peräkontin sivuposket.Työ edellyttää HB:ssä peräkontissa kyykkimistä ja takasivukoteloiden irroitusta mutta suht koht helppo homma.

Vaikutelma:
7 tunnin työskentelyn jälkeen melutaso laski luokkaa alemmaksi ja mutu tuntumalla koska Db mittaria ei ole monen nykyauton tasalle.Korin muoto on 110:ssä edullinen tuulen suhinoita ajatellen.Edullinen ja palkitseva laadun tason nostaja.Teknisesti helppo,juuri mikään ei voi mennä vikaan.Talliakaan ei tarvi muutama työkalu vain ja aurinkoinen paikka missä työskennellä.....suosittelen :D
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Korjasin temppuilevan takajarruvalon joka sijaitsee HB:ssä peräluukussa.Otin lamunpidikkeen irti,vein sen kotiin ja kolvilla tinaamalla paksunsin lampunpidikkeessä olevia kontaktikalvoja jotka olivat kontaktikohdistaan painuneet kuopille.Jo aiemmin olin todennut lamppujen toiminnan syöttämällä virtaa lampunpidikkeisiin akkulaturilla (joka oli ostettu risana kirpputorilta ja korjattu vaihtamalla tasasuuntaussilta).Eipä tartte enää kuunnella sitä iänikuista pimpelipompelia jokaisen käynnistyksen jälkeisen ensimmäisen jarrunpainalluksen jälkeen! Jotta homma menisi täydelliseksi köyhäilyksi tinaus tapahtui roskiksesta löydetyllä Welleri kolvilla.Aikaa meni noin 15 minuuttia :lol:Kustannukset 0€.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Jaska HKI kirjoitti:Korjasin temppuilevan takajarruvalon joka sijaitsee HB:ssä peräluukussa.Otin lamunpidikkeen irti,vein sen kotiin ja kolvilla tinaamalla paksunsin lampunpidikkeessä olevia kontaktikalvoja jotka olivat kontaktikohdistaan painuneet kuopille.Jo aiemmin olin todennut lamppujen toiminnan syöttämällä virtaa lampunpidikkeisiin akkulaturilla (joka oli ostettu risana kirpputorilta ja korjattu vaihtamalla tasasuuntaussilta).Eipä tartte enää kuunnella sitä iänikuista pimpelipompelia jokaisen käynnistyksen jälkeisen ensimmäisen jarrunpainalluksen jälkeen! Jotta homma menisi täydelliseksi köyhäilyksi tinaus tapahtui roskiksesta löydetyllä Welleri kolvilla.Aikaa meni noin 15 minuuttia :lol:Kustannukset 0€.
Korjasin myös temppuilevan oikean takavilkun.Sama korjausmenetelmä.Hiukan tinaa kuuman kolvin kärkeen.Koska tina jäähtyy ensiksi pinnasta voi liuskan kärkeä painaa terävällä piikillä kolvin poiston jälkeen tinan jäähtyessä.Tämä siksi koska tinan pinta kutistuu ensin ja pyrkii kääntämään liuskan päitä ylös.Ylimääräiset patit voi tasoittaa pienellä lattaviilalla ja liuskojen väliset mahdolliset sillat terävällä piikillä.

Äänieristyksessä keskityin nyt peräkonttiin.Ostin Biltemasta äänieristettä Art.36-9212 ja Art.36-9215 yhteensä noin 24€.Kumpaakin 2 arkkia.
Foliopäällysteiset 20mm äänieristeet laitoin peräkontin poskiin molemmille puolille.Peräkontin toppauksia joutuu irroittamaan yläreunasta 5 ruuvin verran.

Bitumieristeet laitoin varapyöräkotelon kaukaloon.Koska oli lämmin ilma,erillistä lämmittämistä ei tarvinnut vaan aurinko riitti.Bitumi on helppo leikata puukolla kovaa alustaa vasten ja lämpimänä se joustaa kaareviinkin pintoihin.Peltipinta pitää puhdistaa mahdollisesta öljystä ja liasta tarttuvuuden varmistamiseksi.Varapyöräkotelon keskellä olevaa tehdastunnusta ei peitetä.

Kustannukset 24€,aikaa 2 tuntia.

Vaikutelma.Takaa tulevat äänet vaimentuneet,melutaso varsin miellyttävä.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Taas alkoi kuulua pimpelipompelia,ei muuta kuin varoituskolmiokotelo jarrupolkimen ja penkin väliin sekä tarkistamaan.Nyt temppuilee vasen takajarruvalo....no kuitenkin asettui kun otti irti ja laittoi takaisin.Kyllä minä vielä selkävoiton Ladan takavaloista otan :lol:

Lämmityslaitteen puhallin on enimmäkseen toiminut.Ainostaan sen käyntiääni oli muutaman päivän normaalia karheampi,liekö hiilissä ollut jotain häikkää?

Lada 112 HB 16V 70tkm
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Jaska HKI kirjoitti:Taas alkoi kuulua pimpelipompelia,ei muuta kuin varoituskolmiokotelo jarrupolkimen ja penkin väliin sekä tarkistamaan.Nyt temppuilee vasen takajarruvalo....no kuitenkin asettui kun otti irti ja laittoi takaisin.Kyllä minä vielä selkävoiton Ladan takavaloista otan
Laita kuparitahnaa lampun ja piirilevyn väliin - meikällä ainakin se auttoi pysyvästi.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Tänään päätin katsoa lämmityslaitteen puhallinta:
Pyyhkijät pois,välikaukalo pois (sen irroituksessa tein virheen minkä johdosta välikaukalon välitiassa olevat pissapojan suuttimet menivät kieroon.Kiinnitin suuttimet poraaamalla läpireiät ja laitoin 4mm:n koneruuvit ja mutterit.Jätin kierreosat ulospäin koska moottoritienopeudessa pesunesteet jäävät ilmavirran vaikutuksesta tuulilasin alareunalle ja nyt kierteiden päälle voi rakentaa tuulisuojat jälkikäteen.Samalla putsasin välitilan paineilmalla.Siis välikaukaloa ei saa nykiä niin että pissapojan letku joutuu kireälle.
Samalla putsasin pissapojan suuttimet paineilmalla ja korvasin konehuoneen puolelle menevän letkun vastaavan kokoisella pneumatiikkaletkulla johon vedonpoistajaksi laitoin pari nippusidettä.Letkun päittäisjatkoksen tein pesunestesäiliön lähelle.Näin menetellen seuraavassa irroituksessa pissapojan suuttimet pysyvät linjassaan eikä tarvitse enää irroittaa välikaukalon alakaukaloa.

Ilman sisääntuloaukon ja lämmityslaitteen puhaltimesta löytyi ilmansuodatin (6 vuotta vanha) jossa oli pari desilitraa koivun,tammen haavan...ties mitä siemeniä.Ilmansuodattimen alanurkka oli vettynyt koska vedenpoistotuutti konehuoneeseen oli myös hieman tukossa.Avasin senkin.Lopuksi pesin suodattimen ja puhalsin paineilmalla.

Lämmityslaitteeen puhallin on kasattu klipsuilla,ruuveilla ja kynsillä.Tässäkin menin halpaan koska puhallin toimi useita kertoja puhaltimen liittimen CRC-kylvyn jälkeen.Härpäkkeet takaisin ja testaamaan.Puhalllin ei aina käynnisty ilman kopautusta.

Vaikutelma:
Puhaltimen nopeudella 1 vastasi entistä 2:ta,ilma tuntui raikkaammalta ja ilma vaihtui hyvin.Ilmansuodatin pitäisi vaihtaa/huoltaa varmaan kahden vuoden välein.
Avatar
pinpate
Viestit: 244
Liittynyt: 28.12.2006 12:06
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja pinpate »

Terve!

Jaska, onko noita lämmityslaitteen raitisilmasuodattimia
jostakin saatavana ja onko niitä asennettu kaikkiin 110:n vuosimalleihin?
Tuo suodattimen sijainti on vaihtamisen kannalta ikävä.
Lada 1200 vuodesta 1980 vuoteen 2006
2006 edelleen Lada 21120 HB /1,6l / 8v / vm 2006
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

pinpate kirjoitti:Terve!

Jaska, onko noita lämmityslaitteen raitisilmasuodattimia
jostakin saatavana ja onko niitä asennettu kaikkiin 110:n vuosimalleihin?
Tuo suodattimen sijainti on vaihtamisen kannalta ikävä.
Tämä asia on minullekkin mysteeri.Aikoinaan kysyin teknisissä mutta selvää vastausta ei ollut.Minun auto on tehty muistaakseni 2/2003 ja siis ainakin tätä nuoremmissa on,vanhemmista en tiedä.Ainakaan käyttöohjekirjassa ei siitä puhuta mitään muutta ko. opus voi olla vanhempaa sarjaa.Suodattimia on varmaan saatavina varaosaliikkeistä.Kätevä mies vaihtaa/pesee vanun koska suodattimen raamit oli minulla ainakin ruuveilla kasattu.

Siis:
-pyyhkijät pois
-välikaukalon etukumitiiviste pois
-välikaukalo pois,2 mutteria +ruuvit
-käsi ilma-aukosta sisään,sieltä se mahtuu ulos ja takaisin
Avatar
pinpate
Viestit: 244
Liittynyt: 28.12.2006 12:06
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja pinpate »

Jaska HKI kirjoitti:
pinpate kirjoitti:Terve!

Jaska, onko noita lämmityslaitteen raitisilmasuodattimia
jostakin saatavana ja onko niitä asennettu kaikkiin 110:n vuosimalleihin?
Tuo suodattimen sijainti on vaihtamisen kannalta ikävä.
Tämä asia on minullekkin mysteeri.Aikoinaan kysyin teknisissä mutta selvää vastausta ei ollut.Minun auto on tehty muistaakseni 2/2003 ja siis ainakin tätä nuoremmissa on,vanhemmista en tiedä.Ainakaan käyttöohjekirjassa ei siitä puhuta mitään muutta ko. opus voi olla vanhempaa sarjaa.Suodattimia on varmaan saatavina varaosaliikkeistä.Kätevä mies vaihtaa/pesee vanun koska suodattimen raamit oli minulla ainakin ruuveilla kasattu.

Siis:
-pyyhkijät pois
-välikaukalon etukumitiiviste pois
-välikaukalo pois,2 mutteria +ruuvit
-käsi ilma-aukosta sisään,sieltä se mahtuu ulos ja takaisin
Hei! Kiitos vastauksesta. Meidän 110 HB on vm.-06 enkä VIELÄ tiedä onko siinä tuo suodatin.
Eihän sen vaihtaminen/uusiminen mahdoton homma ole kuten kerrot, joten teen tutkimusretken
kaukalon alle lähitulevaisuudessa.
Lada 1200 vuodesta 1980 vuoteen 2006
2006 edelleen Lada 21120 HB /1,6l / 8v / vm 2006
Avatar
lada-juntti
Viestit: 482
Liittynyt: 23.5.2006 8:42
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja lada-juntti »

60 000km tuli täyteen satakympillä. Pelittää edelleen hienosti. Jakoremmin vaihto edessä. Onneksi ammattitaitoinen Lada-huoto suorittaa edullisesti vaihdon puolestani.
Viimeksi muokannut lada-juntti, 7.12.2009 11:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tulipa kokeiltua Ladaa... no comments
Vastaa Viestiin