Nivan-modifiointi osio!!!

Lada Niva mallisto, myyty Suomessa vuosina 1978-2012
LENNY
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LENNY »

Teemu kirjoitti:Kehtaako tolla nyt muualla ajaakkaa kuin mettässä :P ,jonkun verran joudun työ matkoja ajaan(10km sivu)kun akka tarttee jonain päivänä toista autoo!
Murikoita on useampikin kun on noita ladan raatoja kaverille kertynyt aikoinaan!
Täytyy sit välitykset olla takamurikassa samat ku edessä.Ettei sinne mitä vaan laiteta..
Feel the power of...NIVA
SORONÓ Off-Road Team #2

Lennygalleria
Teemu

Viesti Kirjoittaja Teemu »

Ei tuu varmaan laitettua sitä lukkoa kun pitäs saada myytyä toi että sais Patrollin tilalle!
Nivatus

Viesti Kirjoittaja Nivatus »

Onko kukaan koskaan aatellut että voisko nivaan laittaa jäykkää etu-akselia esim.suzukista!!
Oiskohan tollasta viritystä mitenkään mahdollisuus rakentaa ja saada vielä leimalle!
TOVERI NIVA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

On,on,on ja on!

Ei suzukista koska on n.130mm kapeempi raideväli kun Nivassa.
Leimaan ei mitään estettä kun tekee kunnolla kaikki tukivarsien kiinnitykset ym. ja käy asiasta leimamiehen kanssa puhumassa jo ennenkuin mitään tekee.

Akselin tuenta - iisi (4-linkki)
Jousitus+iskarit - iisi
Koneen korvakkeet - iisi
Kartaani - semihankala (tää riippuu paljon akselista jolla sen tekee)
Jarrut - semihankala kun vvoi vaatia työstöö
Ohjaus - pahin ongelma koska täytyy käyttää sarjavalmisteosia

Kyllä tätä asiaa on mietitty ja suunniteltu ja paljon.
Pohjatyötäkin on tullut tehtyä eli papereita joilla vakuutetaan katsuri.

Akselit joilla itse sen suunnitellut:
Raideväli kasvaa max. sallitun 100mm +++++
Kestää 33" renkaita +++++
Laatuakselit +++
Pulttijako pysyy samana +++

Jarrut täytyy rakentaa uusix akseleille --
Banjo hieman liian reunassa eli mahollisesti joutuu etuakselia leikkaan ja liimaan -----

Minkä auton akselit?
Kuva
evo2

Viesti Kirjoittaja evo2 »

uaz tai rocky

tai rockyhan se ei voi olla kun siinä on levyt eessä.

kai se sit on uaz, kun kehut laatua
TOSI MIEHET AJAA TAKAMOOTTORISELLA

Skoda Forman
Skoda 110 L
Arska tehtaalta

Viesti Kirjoittaja Arska tehtaalta »

evo2 kirjoitti:Rockyhan se ei voi olla kun siinä on levyt eessä.
TÄH?
seppä

Viesti Kirjoittaja seppä »

Onkos kaikissa nivoissa jatkuva neliveto... Oon vaan nähny nivan mis on keppi mist voi valita 4h 2h ja 4l....

Ja paljons niva syö benssaa 100km....
evo2

Arska tehtaalta kirjoitti:
evo2 kirjoitti:Rockyhan se ei voi olla kun siinä on levyt eessä.
TÄH?

jos kerran TOVERI NIVA kirjotti, et pitää tehdä akseleille jarru muutokset niin päättelin että akseleissa on alunperin rumpujarrut.

yksi vaihtoeehto on vielä. volvo valp. tiedä sitten täytyykö noi muut kriteerit.

Skoda Forman
Skoda 110 L
Nerd-O
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nerd-O »

seppä kirjoitti:Onkos kaikissa nivoissa jatkuva neliveto... Oon vaan nähny nivan mis on keppi mist voi valita 4h 2h ja 4l....
Tietääkseni yhdessäkään Nivassa ei ole tuollaista nelivetojärjestelmää. Kaikki on jatkuvalla nelivedolla. Kepeistä valitaan nopea/vapaa/hidas alue. Toisella kepillä valitaan jakolaatikon lukko päälle/pois.
seppä kirjoitti:Ja paljons niva syö benssaa 100km....
Kaikki mitä tankkaat niin takuu varmana ne katoaa sieltä joskus :lol: Mulla menee sellainen 10 litraa. Joillain vie enemmän ja joillain vähemmän.

Ja mitä tuohon akseli hommaan tulee. Niin eikös sinne vois mätkästä jonkun suikan Jimnyn akselia? Tosin onko sekään tarpeeksi leveä? Sit tosin tulee ongelma mistä perään saadaan välitykset. Mut silloin voisi perään laittaa kanssa Jimnyn taka-akselin.
- Niva jatkaa siitä mihin normaali Lada jää -
Nerd-O
Viesti:

Tulipahan tuossa mieleen noista renkaista. Eilen kun laitoin painetta vähän lisää renkuloihin Nivassa niin huomasin että niissähän lukee Insa-turbo Sahara 2. Samalla havaitsin että eturenkaat on huomattavasti enemmän kuluneet kuin takarenkaat. Tosin tuohon voi syynä olla aurauskulmat, jotka oli vähän persiillään koko kesän. Ehkä tuon takia lukko ei tahdo kytkeytyä ja mennä pois päältä? Lettermanilla mittailin kuvioo niin takana lettermanin kahva meni sopivasti siihen uraan niin että kuvio oli sen yli. Edessä taas lettermani oli korkeampi kuin ura.
Jyrki-boy

Nivan rengaskoko

Viesti Kirjoittaja Jyrki-boy »

Tossa kattelin eri rengaskokoja, mitä tässä keskustelussa on pilkahdellut ja siitä seuraavaa. Alkuperänen 175/80/16 on ohjekorkeudeltaan
686 mm. 205/80/16 on puolestaan 734 mm ja 235/75/15 on 733 mm.
205 nostaa auton maavaraa 24 mm ja 235 nostaa 23,5 mm. Päätelkööt jokainen itse sen hyödyn minkä renkailla savuttaa. Itse olen kyllä sitä mieltä, että liian leveät etupyörät luistavat suoraan, kun sukset. Kääntyvyys on huonompi. Tämä kokemus on Wagoneerista, jossa minulla oli edessä 9,5" ja takana 12,5" kumit. Pelitti hyvin.
Juttelin Offivarusteen KP:n kanssa ja hän lupasi soitella saako Saharoita koossa 205/80/16.
Kotikaupunkini rengasliikkeen CR-renkaan maasturiin sopivat kumit ovat mielestäni puhtaita talvirenkaita. Liikkeestä luvattiin, että he voivat leikata kumit sellaisiksi, kun ostaja haluaa. Liian kapeat urat vakiona.

Jyrki-boy
liero

Viesti Kirjoittaja liero »

mihinkä käyttöön sä nuita gummeja haet?
jos talvirenkaita halajat niin varmasti parempia löytyy kun sahara, oli se sitten 205 tai 235 pito lienee melko perseestä verraten oikeaan talvi gummiin. kesä kelissä tuota puskemis/kääntyvyys onkelmaa tuskin tulee vaikka olis 285, mutta makuja on monia sano....
Vegaani - intiaaninimi, joka muodostuu sanoista "veg", huono ja "an", metsästäjä.
Jyrki-boy

Rinkelit

Viesti Kirjoittaja Jyrki-boy »

Mettä renkaat olisi tarkotus löytää. Mulla on Traildusteri, mutta se on perhanan leveä, ettei sillä puita kolhimatta taho metikössä päästä. Siinä renkaina on Mickey Thompsonin Baja Claw radialit 33/12,5/15. Taka- akseli on niin lähellä maata, että auto jää siitä kannolle kiikkumaan.
Nyt oon tehny Niva kaupat, jossa mukana tulee talvi ja suvikumit. Mettärenkaita etiskelen ja Sahara olisi yksi vaihtoehto. Ajattelin vain laittaa tietoa renkaista, jos niihin jollakulla muullakin olisi kiinnostusta. Nivasta tulee ajopeli, jonka kolhiintumisesta ei tule itku silmään.

Jyrki-boy
Nerd-O
Viesti:

Re: Nivan rengaskoko

Jyrki-boy kirjoitti:Juttelin Offivarusteen KP:n kanssa ja hän lupasi soitella saako Saharoita koossa 205/80/16.
No mulla on juuri tuon kokoiset Saharat. Eikä niitä tarvi edes leimaa, vaikka tuntuu että hieman joutuu katsureitten kanssa säätämään siitä, mut aina on lopputulos että ei tarvi leimaa noita renkaita otteeseen.

Mudassa leveämpi rengas on oletettavasti parempi kun se ei uppoa niin. Tosin ei tuossa 205 ja 235 renkaassa nyt niin paljoa eroa ole. Sen kyllä tuolla itä-auto safarilla huomasin että mulla nuo kuvion nappulat näyttää paljon karheammalta. Sitä en tiedä onko pitoa sitten yhtään enempää. Mut itse olen kyllä ihan tyytyväinen niihin vaikka ovatkin hieman kapeat.
evo2

TOVERI NIVA kerro jo mitkä akselit ne on? en meinaa pystyä nukkumaan kun arvoitus ei ole ratkennut :oops:

Skoda Forman
Skoda 110 L
Vastaa Viestiin