Nivan hankinta/ Kokemuksia Nivasta

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

¤Offi-Osku¤ kirjoitti:KYllä isän nivassa ainakin noi 205:set kraappii kiinni kun on vähä tavaraa kyytissä niin tiellä töyssyissä..

ja jouset ja iskarit on uudet takana.
No mutta eikös tuo 205/70R15 ole matalampi kuin orkkis 175/80R16, eli leveyskö siinä tökkää?? Vaiko mun matematiikka? :shock:

Vai onko Oskun isukilla kummiskin 16" vanteet??
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Tuo on nyt vähän käyttötarkotuksesta kiinni tuo rengastus, eli jos aiot ajella sillä vaan kadulla niin silloin 235/75-15 on hyvä koko ja hyvä rengas esim. BF Goodrich All Terrain mutta jos se tulee sulle maastomöyrimiseen etkä aio korottaa tai leikellä lokarinkaaria niin silloin ehkä parempi toi 215/75-15 ja ehottomasti BFG:n Mutikkaat jos noin kapeena jostain löydät.
Jos orkkisvannetta pitää niin sillon varmaan levein ois tommonen 205/75-16, 215 varmaan mahtuu vielä sekin 16" mutta voi nappailla kiinni.
Kun toisaalla kuitenkin Toveri Niva kirjoittaa noin ^

MIKÄ ON TOTUUS?
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
liero
Viestit: 524
Liittynyt: 22.3.2004 10:26
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja liero »

pinnattu 205/80-16 raapi ainakin mulla etukaaren etuteunaan satunnaisesti jos renkaat käännettyinä ajoi töyssyyn, vakio korkuinen auto ja vakio vanteet...
en usko jotta tuo 205/70-15 kraapii ,tietoa tosin ei ole siitä
Vegaani - intiaaninimi, joka muodostuu sanoista "veg", huono ja "an", metsästäjä.
Avatar
Nivaismi
Viestit: 174
Liittynyt: 16.9.2004 12:53

Viesti Kirjoittaja Nivaismi »

Vakio 175/80R16 Nivan alkuperäisillä vanteilla ottaa sisäänjoustoissa kiinni takalokasuojan sisäreunaan. Vakio vanteilla kai minkä tahansa rengaskoon saa jättämään jäljen kun tarpeeksi epätasaisessa ajelee. Etupäässä ei ongelmia. Mangelsin vanteet tulevat ulommas kuin Nivan alkuperäiset.
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Nonnis kirjoitti: No mutta eikös tuo 205/70R15 ole matalampi kuin orkkis 175/80R16, eli leveyskö siinä tökkää?? Vaiko mun matematiikka?
205/70R15 = leveys: 203-211mm ja halkasija: 689-701mm
175/80R16 = leveys: 178-185mm ja halkasija: 686-697mm

Ei oo paljoo eroo...

Totuus on tuolla ulkona... eli kokeilemalla se ainoostaan selviää ku jokainen Niva on kuiteskin yksilö.
Niinku aikasemminkin kirjotin ni se on niiiiin paljon alustasta kiinni eli missä kunnossa on jouset ja iskarit ja millanen on casterkulma edessä :wink:

Nyt tarvis sit miettiä mitä sä haluat ja paljonko oot valmis tekeen sen eteen, melkein kaikenkokoset renkaat saa ottaan kiinni johonkinpäin koria!
Nyt kun näyttää siltä että sä meinaat sitä Nivaa palauttaa juurilleen (DeepLaken Maasturikoulu III :wink: ) niin varmaankin sit maastokuvioista ja hintansa puolesta tietty Insa Turboo alle.

Jos haluut:
-ulkonäköö
-autoo vähän korkeemmalle
-pitoo
-säilyttää kaaret

ja jos oot valmis:
-pikkasen muokkaan etukaaren alaosaa/hiekkapellin reunaa
-rajottaan ulosjoustoo takana
-rajottaan vähän kääntyvyyttä
(-mahollisesti pari moskulaniskua sinne tänne)
(-mahollisesti pikkasen korottaan autoo)
(-mahollisesti levittää takavanteita)

Niin hommaa 205/80-16 Saharat orkkisvanteille

Tossa meillä on 205/80-16 Saharat, orkkisvanteet ja takavanteita levitetty 15mm ulospäin:

Kuva

Hyvin mahtuu rengas kuppiin, ei ois noitten takia tarvinnu ees leikata kaaria pois, alusta täysin vakio!

Kuva
Kuva
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Joo maastorengasta olisi tarkoitus hankkia ja tykötarpeina olisi Nivan omien vanteiden lisäksi sarja 6x15 sukisukin mangelsseja, siksi aattelin 15" kumia ja eikös tota 205/70R15 Insa turboa saa? Ainakin tehtaan sivuilta löytyy, tiiä sitten Hervannan valikoimista. Ja vaikka välillä jo mietin että miksipä ei tarttuisi rälläkkään, niin toisaalta kummiskin joku sisäinen ladajussi vaatii mua säästämään kaaret. Kaikki korotus/rajotusviritykset tuntuu taas liian vaikeilta ;).

Olisko tuo 205R16 sitten merkittävästi parempi kuin 205/70R15? No isompi toki mutta kun olis noi mangelssitkin..

Saa nähä kuinka käy Kuhmalahden maasturikoulun kun työvuorolistassa lukee lauantaijako :evil:
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Isoin ero tolla 205/80-16 ja 205/70-15 on vanteet, alkuperäsessä vanteessa on ihan eri ET kuin mankelsseissa. Mankelit tuo rengasta sen verran paljon ulospäin että rengas ottaa kiinni kaareen joustoissa - ei muuta ratkasevaa!

Kaarien leikkelykään ei pelasta noilta rajotuksilta, kääntyvyyttä kannattaa rajottaa jo pelkästään murrosten keston takia, takapään sisäänjoustoo taas sen takia ettei rengas ota kiinni pyöränkoteloon ja jää sinne jumiin!

Käy kurkkaan sitä Oskun isän Nivaa niin osaat vähän vertailla kumpi enempi sun mieleen 15" mankeli vai 16" orkkis! Vielä jos saat Oskun ajaan sen auton johki rampille niin näkee mistä ja miten ottaa kiinni!
Kuva
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Niin joo, enpäs ajatellut että ET:ssä on noin iso ero mutta onhan se kyllä tosiaan :oops:

Harmi ettei Nivan orkkismaastorenkaita saa mistään ;).
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Misha »

TOVERI NIVA kirjoitti:Tossa meillä on 205/80-16 Saharat, orkkisvanteet ja takavanteita levitetty 15mm ulospäin:

Kuva
Yay, vitsi mä tykkään sun Nivasta. Mä haluan tommosen ja sit mä ostan siihen tommoset Saharat.

Nyt kun sais rahaa jostain... :?
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Hmm. Mangelssit olis tossa valmiiksi ilman renkaita ja ihan siistit. On mulla ylimääräset orkkisvanteetkin mutta niissä on vanhat paskat kumit päällä jotka pitäs riipiä irti ja vanteet putsata ja maalata. En tiä mistä sais semmosta apinan raivoa että sais ne kumit irti :roll:

Tulis nyt edes kesä niin voisi kuvitella jotain tekevänsä! Aina on suuria suunnitelmia mutta laiskuuteen, kylmyyteen, ajanpuutteeseen tms ne kaatuu :cry: :oops:

Tulkaa potkimaan mua perseelle että projektit etenis...
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Nonnis kirjoitti: Tulkaa potkimaan mua perseelle että projektit etenis...
Asut sen verran kaukana nykyään ettei viitti Nivalla (ulinaa ja nitinää ja 20l/100 kulutus) lähtee ihan vaan pyllyä potkimaan :wink: :lol:

Ootkos ajatellut että laittaisit levikkeet kaariin??

Jos sulla on ne Suzukin orkkismankelit (kiinnityspinta suora eli mahdollisuus laittaa väärinpäin) niin edessä saattaa jo kapeempikin rengas tulla kaarilinjan ulkopuolelle, mutta äkkiseltään luulisin että 205/70-15 ei tuu.
Tossa vaan tulee sellanenkin käytännön onkelma eteen että 205/70-15 rengas, joka on 203-211mm levee ja 6" levee vanne niin paineita ei kärsi laskea kauheen alas. Mulla on itellä ny 235/75-15 renkaat ja 6" levee vanne ja mettäpaineina oon alimmillaan pitäny 0,5-0,7, tolla yhdistelmällä ei tuu vielä ongelmia mut samankokoselle vanteelle 205/70-15 niin ei tosiaan kauheen alas voi paineita laskee. Talvella pärjää metässä maantiepaineilla 1,8 mutta on paljon tuskasempaa, kesällä taas on ihan ehdoton laskee paineet alas, pito moninkertaistuu, pääsee ajaan tyhjäkäynnillä paikkoja joissa täysillä paineilla joutuis vetään vauhdilla.

Yks vaihtoehto on Suzuki Vitaran 15" vanne jossa ET taasen vie sisäänpäin, tällä vanteella 235 rengas pysyy takana nippanappa kaarilinjan sisäpuolella, edessä voi tulla jonkun millin ulos.
Tossa Nivassa on BFG:n 235/75-15 kitkarenkaat Vitaran valsseilla:

Kuva

Maantiellä toi rengas otti kiinni etukaaren etukulmaan ja töyssyissä raapas takakaareen, laikkasin etukulmasta siististi palan pois ja sen jälkeen sillä pärjäs jo mettässäkin.
Toi Vitaran vanne vaan ei varmaan nyt tuu kysymykseen kun sulla noita vanteita jo on ja noita ei oo ees kauheesti tarjolla.

205/80-16 orkkisvanteella (5,5") voi paineet varmasti laskea 0,9 jopa 0,7 mut se kannattaa sit kokeilla kun menee mettään vararengas mukana!

Noista rajottamisista sen verran että etupään jousituksessa ei tarvi tehä mitään lisärajotuksia vaan ennemminkin leikata rajoitinkumeista pois jotta saa paremman liikeradan, takana sisäänjouston rajoitus onnistuu helpoimmillaan liimaamalla sikamassalla jääkiekkoja jousilautaseen (jos levitetyt vanteet ja 205/80-16 niin riittää 1/puoli mutta orkkis ET:llä tarvii 2/puoli). Kääntyvyyden rajoitus on myöskin helppoa, simpukan kaksi alinta kiinnityspulttia auki ja kummankin pultinkannan alle yhdet prikat ja paketti takas kasaan.

Kaariakin pystyy muokkaan niin että ne vielä säilyttää orkkisilmeen joko laikkaamalla tai vasaroimalla.

Noita rajotusohjeita ym. on myös tonne tullu kirjotettua: http://sorono.tk -> Nivanurkka -> Rengastus
Kuva
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Kiitos seikkaperäisestä selostuksesta! :)

Täytyypä ottaa kuva niistä mankeleista, ei ne ainakaan tommoset vitaran vanteet oo. Taidan ajaa Nivan ulos nauttiin auringonpaisteesta ja samalla sovitella peileja ja suunnitella muita juttuja. Ja kiinnittää hienon Hämeenkyrö-viirin johonkin :lol:
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Jyrki-boy
Viestit: 308
Liittynyt: 7.10.2005 15:13
Paikkakunta: Hamina

Kaupan olisi

Viesti Kirjoittaja Jyrki-boy »

Jos tarviit ulostuovia vanteita, niin Offivarusteessa on teräsvanteet tarjouksessa 55 euroo kipale.

Jyrki-boy
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Suzuki SJ:n orkkismankelit on tännäköset:

Kuva

Muuten tosiaan ihan samannäköiset kuin aito oikea mangels mutta kiinnityspinta tasainen ja tuo yksi ylimääränen reikä kiinnityspinnassa.

Original mangels:

Kuva

Suikan mangelssissa on toi koko vanteen keskusta hieman suorempi kuin original mangelssissa mutta ET on lähes sama joten käytännön merkitystä ei oo!
Kuva
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

No niin pistin Ladagalleriaan kuvia

Tollaset ne mangelssit on
http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/di ... =342&pos=7
http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/di ... =342&pos=8

Tollasetkin löytyis mutta ne on Ekin
http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/di ... m=97&pos=0

woihan wanha wihtahousu kun peilit jäi asentamatta kun itseporaavat ruuvit oli 8 mm kannalla ja ainoo sopiva työkalu ei, eikä Häijään säästömarketkaan tarjonnut apua.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Vastaa Viestiin