Ratapäivistä jokunen päivä eteenpäin pistin tähän kärjettömän sytkän ja hitsasin putkeen lambdalle paikan, kun alkoi tympiä iso polttoaineen kulutus.
Laajakaista kiinni ja koeajolle, josta sitten tulikin vain 4km mittainen. Jo rempatessa ketutti kun mitään ei löytynyt tai ollut ja mikään ei tuntunut onnistuvan. Testiajolle lähtiessäkin ketutti vielä lisää, kun Jyväskylän pohjoispuolen uusi motari olisi ollut hyvä testipätkä mutta se oli suljettu kokonaan päällystystöiden takia moneksi viikoksi, etten jaksanut odotella sen aukeamista. Kaupunkiinpäin motaria en viitsinyt lähteä kun siellä olisi liikaa liikennettä ja muutenkin pitäisi käydä niin kaukana kääntymässä, kun ramppeja vähän.
Mä sitten lähdin maantietä ajeleen mutta edessäpäin olisi tullut niin paljon mäkiä, ettei sekään suunta oikein hyvä ollut. Tässä vaiheessa ketutti jo tosi paljon. Päätin sitten kääntyä seuraavasta risteyksestä takaisin, kun tuli selväksi että rikkaalla käy. Laajakaista näytti jotain 10,5, oli vauhti sitten 50kmh tai 100kmh.
Risteys lähestyi ja ketutuksen ja varmaan ratapäiväfiiliksenkin takia jätin jarrutuksen myöhäseksi ja vauhtiahan oli myös ihan liikaa. Tie vielä kaartaa aika jyrkästi oikeelle ennen risteystä. Vauhtisokeuttakin varmaan oli, no vähän ennen kaarretta painoin jarrua ja mullahan hajosi ratapäivillä vanne, joten edessä oli neukkuvarapyörä. Rengashan meni samantien lukkoon ja puolsi vasuriin ulkokurvin puolelle. Sain korjattua suuntaa paremmaksi mutta toisen ja kolmannen jarrutuksen jälkeen mentiin mutkasta pihalle. Voi olla ettei ensimmäisen jarrutuksen jälkeen olisi pitänyt jarruun enää koskea, vaan hieman epäilen, että olisiko silti puskenut pihalle tai pysähtynyt enää siellä risteyksessä.
Ehdin miettiä että varmaan tökkää aika ikävästi mutta isku tuli enemmän alta ylöspäin ja jousitus otti enimmät vastaan. Että itselle ei käynyt yhtään mitään, ei edes tuntunut että olisi turvavyökään puristanut, enemmänkin tuntui siltä että takapuoli painuu syvälle penkkiin. Ei ollut edes parin päivän päästäkään mikään kipeänä. Rytinä oli kyllä melkoinen ja olin varma että keula on ihan solmussa ja aukeaakohan edes ovi. Ovi aukesi normaalisti, joten pihalle katsomaan vaurioita.
Nopealla vilkaisulla öljypohja lytyssä, puskuri mutkalla ja keulapelti hieman sisässä mutta muuten kori oli pysynyt muodossaan. Mullahan oli peräkontissa jonkinverran tavaraa, muunmuassa pyörä hajonneen tilalle ja sehän rytäkässä painoi takapenkin selkänojan banaaniksi ja pyörä vielä pomppasi takapenkille asti, että hyvä ettei tullut päähän.
Arvelin että ojasta pääsee ajamalla pois mutta varmaan bensat läikkyi kaasarissa kun ei lähtenyt käyntiin ja muutenkin startatessa kuului epämääräinen ääni, joten viittelöin ohi ajavan traktorin hinaamaan minut takaisin tielle ja kaveri hinasi sitten siitä kotipihaan.
Kotipihassa auto jo käynnistyi, kun halusin tietää toimiiko öljypumppu. Öljynpaineet oli tallella mutta syyläri alkoi vuotamaan kun flektihän sitä outoa ääntä piti syyläriin osuessa. Olisi pitänyt tajuta katkaista laturin remmi ennen starttailuja.
Minulta kun ei löydy moottorinostimia niin pajotettiin nyt vasta Ladaritarin luona tämä jokseenkin kuntoon.
Nostettiin konetta sen verran, että saatiin öljypohja vaihdettua. Sitten vedettiin keulaa noin 4cm ketjutaljalla pidemmäksi, että alkaa syyläri mahtumaan paikalleen. Siinä vetäessä keulapeltikin oikeni niin paljon, että sitä ei kannata ehkä vaihtaakaan. Alareunastahan se jäi vähän rumaksi kun moottorin pohjapelti on vetänyt sitä mukanaan ja ruuvinrei'istä on repeillyt. Aluksi ovet tuntuivat toimivan jopa paremmin kuin ennen ulosajoa mutta tuon kiskomisen jälkeen ei ole kuskin ovi mennyt niin helposti kiinni, joten sitä pitää vähän vielä säätää.
Moottorin tukikumit piti vaihtaa uusiin, kun molemmat oli ihan kieroja, vaihdelaatikon kannatinrauta myös vähän liikahtanut korissa, mutta siihen ei koskettu. Flekti oli rikki ja laturin siivapyöräkin oli kiero ja sellainen saatiin toisesta laturista. Apusimpukan varsi oli kierteellä, joten se piti vaihtaa mutta muissa alustan osissa ei nähty vaurioita, tai no vähän kallistuksen vakaajan puslien raudat irvistää mutta niin vähän ettei haittaaa. Puskurikin oikeni helposti kun väänsi vain kävyistä suoraksi, ja vähän moukaroi puskurin kiinnitysrautoja alaspäin. Mulla oli ennestään yksi hieman vuotava syyläri, joten vein sen ja nyt hajonneen syylärikorjaamoon, joten nyt minulla on kaksi ehjää syyläriä, joista toista on paikattu vähän enemmän, mutta jääpä nyt varalle sitten. Takapenkin selkänoja suoreni ihan vain nojaamalla taaksepäin ja jaloilla etupenkeistä ponnistamalla. Ainut, että kuskinpuolella lukituskappale on revennyt penkistä irti, enkä ole vielä tutkinut, että onko penkin sisältä nyt jotain rikki.
Koeajollakin tuntui toimivan ihan hyvin, että pyörät kun suuntaa niin saa ratin suoraan. Töyssissä tuntui iskareissakin eloa vielä olevan.