Sivu 14/16
Re: Talvirengasasiaa
Lähetetty: 12.9.2013 18:42
Kirjoittaja mikko853
Yllätyin että BF Goodrich
g-Force
Stud sai TM:ssä noinkin huonot pisteet, tuollaiset oli Puntossa ja minusta ne olivat vallan mainiot.
Nissaniin tilasin 175/65/14 Hakkapeliitta 5:set, tällaiset olen jo kerran aiemmin ostanut uutena ja niihin olin tyytyväinen sen mitä 3v pyörivät alla. Viimetalvena ostin Ooppeliin Hakkapeliitta 7:at, mutta ne eivät minusta olleet yhtä hyvät ajaa, pitoa tietysti oli kyllä, nämä menivät auton mukana, vitoset olivat myös 100€ halvemmat per sarja joten niihin kallistuin, 140e lisäsijoituksella olisi saanut kasit...
Itseasiassa tein tilauksen viikko sitten ja huomenna on vanteille laiton aika.. katsoin juuri nyt niin kaikkien hinnat ovat laskeneet siitä kun itse tilasin

Nyt 7 sarja on 60€ kalliimpi kuin 5 ja 8 sarja on 100e kalliimpi kuin 5. Noh, vitosissa hinta ei ole juurikaan laskenut, 11,50€ sarjaa kohti.
Re: Talvirengasasiaa
Lähetetty: 17.9.2013 11:37
Kirjoittaja JohnDoe
Mitenhän muuten nuo Hakkapeliitta 8:t yleensä pärjäävät vanhempiin malleihin verrattuna? Uusien säädösten tullessa käsitin, että renkaiden pidosta joudutaan väistämättä tinkimään, kun teiden pintoja pitää säästää ja melutasoa laskea... Onkohan 8-malli kuitenkin parempi ominaisuuksissan kuin edeltäjänsä? Toki pitää lukea tuo TM:n testi, en ole vielä lukenut.
Re: Talvirengasasiaa
Lähetetty: 17.9.2013 11:44
Kirjoittaja manni
JohnDoe kirjoitti:Onkohan 8-malli kuitenkin parempi ominaisuuksissan kuin edeltäjänsä? Toki pitää lukea tuo TM:n testi, en ole vielä lukenut.
Nokian itsensä mukaan tuo on kaikessa edeltäjäänsä parempi.
Re: Talvirengasasiaa
Lähetetty: 29.9.2013 18:26
Kirjoittaja pinpate
Lainaan YLEN uutisista:
"-
Uusilla nastarenkailla on hyvä suorittaa rauhallinen
sisäänajo sulalla tiellä, että se nasta asettuu oikein. Silloin nasta kerkeää asettua hyvin paikalleen ja se pysyy sitten käytössä vuosien saatossa paikallaan. Lämpötilat ovat jo sen verran alhaisia, ettei minkäänlaista ylimääräistä kulumista ei tarvitse pelätä, rengasyrittäjä Pentti Määttä toteaa.
Sisäänajo koskee vain uusia nastarenkaita. Käytetyissä renkaissa nastat ovat jo löytäneet paikkansa. Nykyisillä nastarenkailla ajetaan noin kolmesta neljään talvea. Uusille nastarenkaille sisäänajo tekee vain hyvää. Turha revittely kannattaa unohtaa."
Koska kaikki kirjoitettu on tietysti totta, laitoin uudet Hakkapeliitta kasit alle. Perästä kuuluu...

Re: Talvirengasasiaa
Lähetetty: 29.9.2013 18:53
Kirjoittaja manni
Olen huomannut tuon sisäänajojutun pätevän myös kitkarenkaisiin sekä tavallisiin pyörän renkaisiin.
Pyöräilen talvisinkin nastattomilla renkailla. Pidon kanssa pärjää kun renkaiden kumi on asfaltin karhentamaa, pakasta otettu rengas on vaarallisen liukas.
Kitkoissa oli huomio että kannettaa muutamat sadat kilometrit ajaa uusilla renkailla sulalla ennen talvea.
Re: Talvirengasasiaa
Lähetetty: 30.9.2013 23:20
Kirjoittaja Amatööri
Minulla on Bridgestone Noranza 2 talvirenkaat. Täytyy sanoa että olin kyllä tyytyväinen. Nastat pysyivät hyvin, pidossa ei valittamista.
Re: Talvirengasasiaa
Lähetetty: 1.10.2013 19:09
Kirjoittaja manni
Lattarauta kirjoitti:Mitenkä suuri ero laadussa on Nokian 5 ja Nokian 8 renkaiden välillä?
Testejä, missä olisi ollut nuo samaa aikaa mukana, on miltei mahdoton löytää.
Talvirenkaissakin on kuitenkin vuosien varrella ollut yllättävän paljon kehitystä, edellisen vuoden testivoittaja harvemmin on testikolmikossa enää seuraavana vuotena.
Re: Talvirengasasiaa
Lähetetty: 6.10.2013 17:02
Kirjoittaja Jome
JohnDoe kirjoitti:Mitenhän muuten nuo Hakkapeliitta 8:t yleensä pärjäävät vanhempiin malleihin verrattuna? Uusien säädösten tullessa käsitin, että renkaiden pidosta joudutaan väistämättä tinkimään, kun teiden pintoja pitää säästää ja melutasoa laskea... Onkohan 8-malli kuitenkin parempi ominaisuuksissan kuin edeltäjänsä? Toki pitää lukea tuo TM:n testi, en ole vielä lukenut.
Uusissa säädöksissä ei sanota, että pidosta täytyy tinkiä. Nastojen määrä on pienempi esim. 205/55R16 koossa ennen nyt 136 nastaa, nyt uusissa 130 nastaa. Paitsi jos todistat, että nasta ei kulutu tietä suuremmalla nastamäärällä enempää kuin pienellä, saa laittaa enemmän nastoja. Esim HKPL 8: ssa on 190 nastaa ja nastoja on koko pinnan leveydeltä kun aikasemmin keskinastat oli kielletty. Pito HKPL 7: kaan verrattuna on monta pykälää parempi...
Re: Talvirengasasiaa
Lähetetty: 27.11.2013 21:17
Kirjoittaja degen
Tänään kävin Pirkkalan Rengaskaupasta tekemässä alustavan kaupat Nokian Hakkapeliitta 8:eista tohon kombiin, kokoa 175/70 R13.
Töineen 386 euroa. Ei mielestäni kauheen paljon. Vianorilla olis ollu 430 euroa sama satsi.
Kerralla kunnolliset renkaat niin ei tarvi katua.
Re: Talvirengasasiaa
Lähetetty: 14.1.2014 11:35
Kirjoittaja degen
Noita Hakkapeliitta 8:ja voi vaan kehua. Pitoa niin pirusti kombin alla. Suosittelen! Kulutuskin tuntuu pysyvän aisoissa, jos vertaa aikaisempiin Hakkapeliitta kymppeihin.
Re: Talvirengasasiaa
Lähetetty: 16.1.2014 16:53
Kirjoittaja Jokari
degen kirjoitti:Noita Hakkapeliitta 8:ja voi vaan kehua. Pitoa niin pirusti kombin alla. Suosittelen! Kulutuskin tuntuu pysyvän aisoissa, jos vertaa aikaisempiin Hakkapeliitta kymppeihin.
Sitä samaa olen itsekin naureskellut kun peilijäinenkin tie tuntuu nykyään lähinnä vain hieman niljakkaalta.
Niin ja mulla koko 185/60/15.
Re: Talvirengasasiaa
Lähetetty: 16.1.2014 17:37
Kirjoittaja pinpate
Terve!
Kyllä Hakkapeliitta 8:t ovat osoittautuneet ominaisuuksiltaan hyviksi.
Totutusajo asfaltilla kyllä venyi tänä vuonna pitkäksi - haittaa siitä ei kyllä ollut.
Pitoa siis on mukavasti, mutta silti: Katsokaamme katua, ettei tarvitse katua, kun en katsonut katua!

Re: Talvirengasasiaa
Lähetetty: 21.10.2014 22:12
Kirjoittaja JohnDoe
Hakkapeliitta 8 nyt myös hankittu toiseen Saabiin, toisen mukana tuli uudenkarheat 7-malliset, joten niitä ei tarvitse uusia. Uudemmassa Saabissa taas oli mukana kitkat, joita en viitsinyt ottaa käyttöön lainkaan, vaikka näyttäisivät olevan vain yhden talven ajetut elleivät jopa ihan käyttämättömät. Testeissä nuo Continentalit on arvosteltu ihan hyviksi kitkoiksi, mutta omissa olosuhteissa niille ei ole käyttöä talvella. Ehkä ajan kesärenkaina loppuun jossain vaiheessa - myyminen tuskin kannattaa. Katsotaan siis, onko Hakkapeliitta 8:n ja 7:n välillä käytössä merkittäviä eroja, toki ovat eri sukupolven autoissa alla, mutta kuitenkin.
Re: Talvirengasasiaa
Lähetetty: 2.3.2016 12:09
Kirjoittaja Flaiman
Yli budjetin meni, mutta ostin Combiin Hankookin 155/80R13 nastarenkaat.
Pääseepähän näillä toivottavasti harrastekäytössä sen kymmenen vuotta eteenpäin, toisin kuin käytettyjä ostamalla.
Kuviokin mukavan vanhanaikainen.

Samaan syssyyn ostin sitten samanmerkkiset kesärenkaat 165 leveänä.
Re: Talvirengasasiaa
Lähetetty: 3.3.2016 10:30
Kirjoittaja AI
Missäs tuollaisia museorenkaita uutena myydään? Itsellä KZL-9:ssä oli alla samanlaiset ja muistaakseni olivat vuodelta 1996.